Black-Angel skrev:
Defenition på totaldominerat tycker jag är ju om man vinner i alla klasser,, där emot kanske du/ni har dominerat i 3-4 klasser då ni har legat i topp i just dom, all credit för det inget som är lätt om det är många som tävlar i samma klass...
Där emot har ju DD totaldominerat då dom vann alla klasser utom en, och i den som dom inte vann i hade dom ingen bil som ställde upp,, det kallar jag totaldominering EM 200? kommer inte ihåg året men det vet nog Peter.T el Tomas..
Ja vi ställde upp i 4 klasser, vann 3. Kom 2a i den vi inte vann (pga ett stors användarmisstag dessutom..)
Du kan kolla på produktsstaitistiken från SM skall du få se. För SQ var vi mest använda basmärke, mest använda framsystem OCH mest använda steg.....Och vi är ÖVERLÄGSET MINST i Sverige på bilstereo. ÖVERLÄGSET minst.
Jag kan inte fatta att du jämt ska in på alla DD's trådar o hugga på hur dåliga DD är den låter si e så, men allt du säljer o har klassar ju ut allt ...
Jag säger som jag alltid sagt, skall man slå världsrekord i dBdrag eller prestera enorma resultat inom dB är det bevisligen ingen dum idé att köpa DD. Och numera finns ju även billigare sewrier från DD, vilket är bra. Däremot skall ingen komma och påstå att dessa billiga serier från DD är nåt man slår rekord med. Det verkar tyvärr som om vissa tror det. Men är man ute efter att så billigt som möjligt bygga en bil som spelar 140dB så anser jag (trots den låga dollarkursen) att det finns annat man mycket väl kan använda.
Visst jag har respekt för SQ bilar har själv sysslat med det o det krävs timme efter timme med bygge o justeringar, kan ju säga att dom bästa SQ basar jag använt o lekt mest med var Celestion Ad12L med PG MS-stegen du vet vilka jag menar, är det bästa jag hört fortfarande,,ingen bil än iallafall som jag lyssnat i här i lilla sverige som låtit likabra då man lyssnat i rätt många bilar tillokmed smvinnar bilar, men får jag tillfälle o tid vill jag gärna lyssna idin bil o se hur du lyckats att mejsla ut ljudet..
Vi får se om det blir nåt tillfälle att lyssna i SEATen, jag är just nu 50/50 på att byta till nåt annat..Jag vet vad du menar med PG's gamla MS-steg.
Men där har vi ju fenomenet med hur det ska låta jag tycker si o du tycker så sen har vi ju en domare som har oxå ett tycke hur det ska låta redan där har vi ju 3 uppfattningar..
Ja, där har helt klart dB sporten en fördel, även om det ibland då istället dyker upp kreativa lösningar för att manipulera resultatet eller "pressa" reglementet till sin fördel...Inget nämnt, inget glömt..
Vet ju om en kille som tävlar o just i sån klass där ena tävlingen fick han riktigt bra bedöming på ljudet sen tävlingen efter fick bara lite över hälften av det han fick innan, o då har han ju inte rört nånting för att han fick så bra poäng o bedöming o var supernöjd där emot var det en ANNAN dommare så man ser ju vad det är för defenition på hur allt ska låta,, ju fler som lyssnar ju fler synpunkter kommer det upp o detta snacket fanns ju redan på 90-talet i sasca om hur allt ska bedömmas o bli rättvist osv
Det är nånting som idag försvunnit mer och mer, i takt med att domarna blir mer samspelta och att regelverket för ljudbedömningen gjort det lättare att harmonisera bedömningarna. Sen är det som så att en riktigt bra anläggning låter bra för alla domare. Och det är samma för en dB-bil; en bra byggd dBbil kommer inte ha så stort "svaj" på siffrorna som en dålig. Jag tänker då t.ex på att bilen spelar ingefär lika höga repor under en helt vävling, medans en dåligt byggd inte spelar lika högt på slutet, i form utav för dåligt dimensionerad kraftförsörjning (batterier!) tex.
Sen det här med att det bara spelar 1 dB lägre är ju inte så lite, man vet ju själv när man höll på i dBdrag med Extreme fiestan, att hitta 1 dB var ju guld värt, hittade man 0.3 så gick man ju ut o firade ju
Så det är väl ungefär att jämföra 2 bilar där den ena 0-100 på 12sek o den andra på 7sek..
Nej, och jag sa ju det, att för dB så "duger" våra grejer (med fleras!!) för 95 av 100 personer, men för de här som skall tävla och slå rekord så är det inte rätt produkter att stoppa in. Då kan man hellre köpa från DD eller nån utav de andra tillverkarna som lägger sina resurser på att ta fram element som passar för just det ändamålet.
///Cliff