2638
Sök

Mystiskt ABS-problem, A3 -97

81 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej!


Köpe min A3 för ca 4 månader sedan, ABS-lampan lyste då och på service papperna stod det att det var höger ABS-givare fram som var sönder. Mycket riktigt så var den stendöd när jag mätte motståndet med en multimeter.
Köpe mig en ny absgivare och satte dit, lampan slocknade och det fungerade hur bra som helst.

Ca två månader efter så började Lampan lysa igen, har lyst nu i ett par veckor.
I början så tändes den när jag startade bilen, slog jag av tändningen och på igen så slocknade lampan och allt var frid och fröjd igen, alltid samma sak. Det spelade ingen roll hur länge man kört eller ej, det var bara till att vrida av tändningen och på igen så funkade det.
Efterhand har det blivit värre.
Nu börjar den lysa när jag startar bilden, slår jag av tändningen och sätter på igen så slutar lampan lysa.
Skillnaden nu är att bromspedalen börjar tugga och hacka vid minsta beröring. Man hör också någon slags "elmotor" eller liknade dra igång. Vet inte om det kan vara abs:en som låter så eller om det är något annat.

När jag bytte till sommardäck så kollade jag alla kontakterna runt bilen. Jag mätte alla givarna med en multimeter, mätte enbart motståndet och den visade samma på alla (Typ 0.09Ohm) så jag antog att det inte var något fel.
Kollade alla kontakterna och sprutade på lite kontaktspray.
Har även kopplat ur batteriet och haft det urkopplat ett par timmar. Kollat sladdarna till batteriet m.m.

Eftersom att lampan alltid slocknar när jag slår av och på tändningen så tycker jag att det tyder på något slags elfel eller liknande. Har svårt att tro att det kan vara smuts eller något sånt som orsakar felet.
Men är inte så himla bra på bilar så kom gärna med förslag om vad det kan vara eller vad jag kan göra.


Tack på förhand!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
9 maj 2008
#2
har hört att det kan glappa i tändning på bilar och det kan göra så där med absen. men det är bara volvo det har handlat om


har du en massa nycklar på knippan eller nått annat som är små tungt?
kan vara det som gör att det glappar
Senast redigerat av azid (9 maj 2008)

2slow

550 Inlägg
11 maj 2008
#3
Du har en eller flera abs givare som är på bommen. Anledningen att ABS pumpen startar när du bromsar är att den tappar kontakt med läshjulet och tror att det hjulet har låst upp, och gör då allt för att släppa på tycket. Mäta att ABS givare med en Ohm mätare och byt den givare som skiljer sig från dom andra.


81 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
#4
Tack för svaren. Men som jag skrev där uppe så har jag mätt alla ABS-givare och får samma resultat på alla. Ska se om det finns någon tid för att läsa ut felkoderna i veckan. Verkar inte som någon vet vad det kan vara sad

Audi/Wv mek
148 Inlägg
12 maj 2008
#5
bara för att du har motstånd i en givare behöver det inte betyda att den fungerar, en abs givare fungerar oftast ungefär som en generator och lämnar ifrån sig en växelspänning när hjulet snurrar, prova att mäta växelström och snurra på hjulet medans du mäter, kän ju även vara triggerhjulet på hjulnavet som är kasst, behöver ju inte vara givaren i sig!

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!

81 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#6
Tackar!
Ska testa detta så fort jag har tid!
Hoppas att det bara är en givare, det hade underlättat mycket.

I helgen började airbag-lampan lysa också och passagerarairbagen är urkopplad så det är lite trist.
Elhissen på passagerarsidan slutade också att fungera. hmm


Sök