3541
Sök

Saab 9000 CSE, lågt ladd

20 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#1
Jag har just bytt koppling samt topp-packning......
Tidigare laddade jag 1,7bar innan jag började skruva i bilen och nu laddar jag bara 0,7-0,8bar vid full "plugg"
Jag förstår verkligen inte vars trycken skall kunna försvinna, har kollat tryckslangarna och dem verkar vara hela och allting, bytt dumpventil för att se om det var där den läckte men så var inte fallet.... Samt att jag har ett "vinande" ljud när jag gasar på, inte normal "turbosång"!

Någon som har någon idé om vad som kunnat hänt?

Hade varit riktigt tacksam om ni hade kunnat hjälpa mig med detta problem, Blev nämligen tagen utav en Original 95 Aero igår kväll vilket jag ha kunnat köra ifrån lätt tidigare :/


ETT ROP PÅ HJÄLP!!!
Senast redigerat av gamm_micke (11 maj 2008)


761 Inlägg
11 maj 2008
#2
Lämna tillbaks bilen till verkstaden, detta får ju dom lösa.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

20 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#3
Nackdelen är att jag inte kan det, var som med och skruvade hela tiden och vi kommer verkligen inte på vars  trycket skall kunna försvinna


2 164 Inlägg
12 maj 2008
#4
Kolla över alla vakumslangar och även kolla packningarna till insuget m.m.
I och med att du hör turbo ljud är de på trycksidan från turbon.
Kolla som sagt från turbon till insuget och alla vakumslangar.
Om slangarna är torra är de lätt att de bara pyser ut lite luft och de räcker för de ska sänka laddet mycket.

MVH

F


20 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
#5
Insugspackningen är bytt i samma veva som jag bytte topp-packningen och det hörs kring insuget men inte vars..inte kring packningen iaf ....men vars...


60 Inlägg
12 maj 2008
#6
Testat lossa slangen mellan mv och wg för att see om den laddar mer? Vad har du för grundladdtryck? Varför så pass högt ladd till ett steg 3?

Mvh Daniel


741 Inlägg
12 maj 2008
#7
Jaktlund skrev:
Testat lossa slangen mellan mv och wg för att see om den laddar mer? Vad har du för grundladdtryck? Varför så pass högt ladd till ett steg 3?

Mvh Daniel

Vad ska han ladda med steg 3 ungefär?

60 Inlägg
12 maj 2008
#8
1.4-1.5 Bar låter mer hälsosamt i mina öron (:

Mvh Daniel


20 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
#9
grundladd -0.8 och pik 1,7bar och sedan skall ja ligga konstant på 1,4-1,5bar...men nu är konstant ladd på 0.8bar...saknas ju som sakt en hel del... men på APC:n? Vars skall den övre respektive andra slangar kopplas?
1- ?
2- ?
3 - ?

Räknat överifrån å neråt ?


2 164 Inlägg
12 maj 2008
#10
Hur man kopplar in MVn rätt!

1 överst (C) kopplas till kompressorhuset på turbon.
2 mellan (W) kopplas till Wastgate klockan/membrandosan.
3 nederst (R) kopplas till inlopsröret till turbon från filtret.

MVH

F


20 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
#11
Tack! Kanske därför jag har problem med laddtrycket? att dem är felkopplade?


2 164 Inlägg
12 maj 2008
#12
Du skulle inte ha nått ladd utan bara glt om de va felkopplat eller skenande ladd.
Men de märks ju som sagt.

De kan ju va fel på den men de är ju som sagt vanligt problem.

MVH

F


20 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
#13
Okej okej...ja skall kolla hur det är kopplat de dära och sedan se vars det bär utav....


1 019 Inlägg
12 maj 2008
#14
gamm_micke skrev:
grundladd -0.8

Det där tror jag inte på. Misstänker att -0,8 bar är vad den visar på tomgång eller liknande? Grundladdtrycket mäts genom att rycka säkring #5 i handskfacket och köra fullgas på t.ex treans växel. Det högsta laddtrycket som då visas är grundladdtrycket. På din bil är 0,4bar original.

1,7 bar känns som sagt lite fel. Original MAP-sensor klarar bara av att mäta upp till 1,54 bar.


20 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#15
Bilen går som sakt upp till 1,7bar och sedan dalar den ner till 1,5bar......Pikar 1,7bar....

Men jag prövade igår att ta bort kontaktstycket till APC:n samt rycka säkring nr5 och det gjorde ingen skillnad på effekten eller på mätvärderna.... Skall det kunna vara APC:N som har gått sönder?


2 164 Inlägg
13 maj 2008
#16
Du har en dålig MV skulle jag nog säga att de kan vara.
Kan du dra ut kontakten till MVn och se vad som händer då?

MVH

F


20 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#17
Drar jag ur magnetventilen så blire ingen skillnad!

Jag kännde på bultarna till grenröret idag och dem var int helt åtskruvade så jag drog på dem...men tycker ändå att laddtrycket skall bli mindre om jag drar ur kontakten till MVn...men blir som sakt ingen skillnad


Evolution Garage
1 299 Inlägg
13 maj 2008
#18
Laddar du 1,7bar med steg 3 chip är nåt kajko redan där, för laddvakten slår i innan dess.
1,3 brukar maptun och company ställa steg 3 chip till, går bara sämre av mer ladd då T25:an bara blir varmare.

Jag höll på å bråka me laddet på min 9k cse LTT i nästan ett år, satte in en pysventil å ställde de manuellt istället. Inte den bästa av lösningar men funka iaf. Om inget annat löser ditt problem så kan du alltid prova de.

Lycka till

Sky´s the limit...

2 164 Inlägg
14 maj 2008
#19
De du kan ha är att du har en läcka nån stans från turbon till insuget + att den bara laddar GLT om den är inställd på de du anger som minsta ladd.
Jag skulle rekomendera att du kolla upp från turbon till insug + alla vakumslangar för läckage.
Du kan ha haft de länge. De är nog därför den laddar som den gör och pikar.
Sen kan även MVn va dålig.

MVH


60 Inlägg
14 maj 2008
#20
När min mv gick sönder var laddet ganska oroligt ett tag för att sedan efter några dagar lägga sig på glt. Testade då att lossa slangen från mv till tryckklockan, märkt med "W", och då laddade bilen på igen.

Tycker du ska testa med en annan magnetventil som du vet fungerar. Samt kontrollera så att ditt grundladdtryck inte är alldeles för uppskruvat :S

Mvh Daniel
Senast redigerat av Jaktlund (14 maj 2008)



Sök