3659
Sök

Saab 9000 CSE, lågt ladd

20 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#21
Min magnetventil är inte ens 1år gammalt...och jag har kontrollerat slangar ifrån Turbo till Insug och dem slangarna är då hela och fina... Men jag förstår inte riktigt att det kan vara så besvärligt att få igång turbo trycket igen... Alla slangar till insuget sitter, och alla slangar till turbon är också monterade ...och ingen slang till IC:n är trasig heller...Drar jag ur magnetventilen så laddar bilen ca 0,8bar vid fullgas på 5:an...0,5-0,6bar på 3ans växel


60 Inlägg
15 maj 2008
#22
Har du provat köra en runda utan slangen mellan wg och mv? Annars är det svårt att utesluta magnetventilen..

Ingen blårök från bilen?

Mvh Daniel


20 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#23
Jag har inte prövat ta slangen till WG...och ingen blårök å så


103 Inlägg
15 maj 2008
#24
adapterat bilen efter du satt ihop den?


20 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#25
Jag tror att det kan vara Wastgate klockan det kan vara fel på eftersom att om jag kopplar ur APC:n och drar säkringen så laddar den precis som normalt!

Allting kanske beror på att det är något fel på klockan, men någon som vet vad det sitter för turbo original på Saab 9000Cse 2,3 LLT A50 -1997??


Evolution Garage
1 299 Inlägg
15 maj 2008
#26
gamm_micke skrev:
Jag tror att det kan vara Wastgate klockan det kan vara fel på eftersom att om jag kopplar ur APC:n och drar säkringen så laddar den precis som normalt!

Allting kanske beror på att det är något fel på klockan, men någon som vet vad det sitter för turbo original på Saab 9000Cse 2,3 LLT A50 -1997??

Garret T25

Sky´s the limit...

BMW fantast
1 172 Inlägg
15 maj 2008
#27
sitter en garett T25 på 9000 precis som ruschman säger ovan... lättaste turbon attfå tag på begagnat... och det är samma som på 9000 högtryckare ocskå ifall du tror den är större och tänkt byta upp dig...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Evolution Garage
1 299 Inlägg
15 maj 2008
#28
AeroMalm skrev:
sitter en garett T25 på 9000 precis som ruschman säger ovan... lättaste turbon attfå tag på begagnat... och det är samma som på 9000 högtryckare ocskå ifall du tror den är större och tänkt byta upp dig...

Japp, hade du tänkt byta så skaffa Garret T28bb (bb = dubbelkullagrad = spark i arlset dirr vid växling)

Sky´s the limit...

2 164 Inlägg
15 maj 2008
#29
Laddar den som normalt när du drar ut apc säkringen så är de ju MVn som är dålig.
kan du även dra ut kabeln till MVn och den laddar GLT i hela varvtalet så är de ju inte fel på turbon.
Lossa på inloppsröret till till urbon och känn på axeln och om den känns fast så är ju den bra.
Då är ju inte turbo fel på.
Spikar den där emot laddet när du kör endast på glt så är de ju Wastgat klockan/membrandosan.
Spikar den endast när MVn och apc säkringen inkopplade är de troligast MVn som är dålig.
Om du vill ha säkrast GLT så kopplar du slangen från kompressorhuset till wastgaten direkt.
Om de blir olika GLT med MVn inkopplad och MVn urkopplad så är de MVn som de är fel på.

MVH

F
Senast redigerat av Fredrik-79 (15 maj 2008)


20 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
#30
Blir ingen skillnad om jag vänder på slangarna eller drar ur säkring samt kontekten till MVn.... borde väll isf vara klockan !


2 164 Inlägg
16 maj 2008
#31
gamm_micke skrev:
Blir ingen skillnad om jag vänder på slangarna eller drar ur säkring samt kontekten till MVn.... borde väll isf vara klockan !

Har du tetat att blåsa i R på MVn?
alla slangar måste tas bort innan!
Är  de lätt att blåsa då är de MVn.

MVH

F


20 Inlägg
17 maj 2008
Trådstartare
#32
Jamen MVn är utesluten just nu...eftersom att om jag kopplar bort den så laddar bilen precis som normalt...pikar 1,7bar och sedan kan den ligga på 1,5bar för att sedan gå ner till 0,8....MVn är ett senare projekt..först å främst så äre ju WGn som är något kajk med! Eftersom att om jag har bort kontaktstycket till MVn samt säkringen så skall bilen gå på Grundladd vilket är 0,45 på en LTT... och min laddar som sakt 0,8 i grundladd just nu.... Därmed visar problemet att det är WGn som är trasig... och eventuellt också MVn kan vara trasig....


20 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
#33
asså det jag menar med att då jag kopplar ur MVn är att bilen laddar precis lika dant som om den är i eller ej


1 019 Inlägg
19 maj 2008
#34
gamm_micke skrev:
asså det jag menar med att då jag kopplar ur MVn är att bilen laddar precis lika dant som om den är i eller ej

Koppla ihop C-slangen med W-slangen. Alltså slangen från tryckklockan direkt till kompressorhuset. MV kan hänga sig i "halvöppet" läge och funkar då som en pysventil. Om du inte får GLT då så är det förmodligen WG som du du säger.


2 164 Inlägg
19 maj 2008
#35
En MV går inte alltid tillbaka till GLT läge bara för man kopplar bort den elektroniskt.
Blås i R och kan du göra de utan motostånd är de den som är felet.
Är den okej så är de WG klockan som inte kan hålla emot.
Byt fjäder eller hela den dosan mot en förstärkt.

MVH

F



Sök