3754
Sök

Projekt "pärlan" Volvo 245 -87

107 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/gallery/archive/71552/343359_g84b4u.jpg
Pärlan innan köpet

Jag köpte den här härliga 240in i September/Oktober 2007.
Hon startade inte, så jag lagade henne och sen fick hon stå tills orken kom.
Planerna var projekt i gymnasiet, men det fanns varken tid eller pengar till det.
Sen blev min käre far lite tjurig och ville inte att bilen skulle stå och samla damm, då vart det knapert om tid.
Och nu kämpar jag med att få igenom henne i besiktningen.

Sen så jag tänkte skapa en tråd här, jag vet att det finns MASSOR av er som vill hjälpa en tålamodslös liten tös ;P

Har gjort:
* lagat (bytt tännspole och nån jävla kabel till, rensat förgasarn)
* bytt tännstift och tännkablar
* Fixat för låg tomgång
* halvfixat huvspärren (den funkar om man gör på rätt sätt)
* fixat nytt gummi till pedalerna
* stereon som var död
* felsöka och laga belysning
* konverterat och bytt tändspole och fördelare från en äldre motor.
* åtgärdat rost: Länkarmar & sparklådor.
* Bytt bromsbelägg bak och smörjt upp.
* el och jordfel
* spänna P-bromsen


Att göra (måste):
* (laga liten avgasläcka)



Och nu är planerna att köra lite i vinter tills det är dags att betala skatten igen, då ska hon säljas.

Annars, tacktacktack för tips och pepp! big_smile
Senast redigerat av Ichtyostega (12 november 2009)

106 Inlägg
12 maj 2008
#2
Önskar dej lycka till!! smile/Saandberg

Volvo Räcing

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
12 maj 2008
#3
Den ser riktigt rå ut tycker jag! Det gillas! big_smile

Allt för den där jävla hatten!

107 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
#4
tacktack smile
Än har jag ju inte gjort nåt själv utvändigt, men det kommer när plånboken tittar fram wink

Driifter;)
1 630 Inlägg
12 maj 2008
#5
att vänster blinkers blinkar för fort beror ju på att baklampan är ur funktion.. och är hela lampan ur funktion borde de va jorden tycker ja ..

så fixar du baklampan så lagar sig blinkersen säkert med

och att bakbromsarna ligger på är förmodligen oken som kärvat så de e bara smörja o lirka

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

107 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
#6
Jo det där med lyktan förstod jag med, då kommer bara kruxet - vilken kabeljävel är den jordade? tongue

Kärvat? Jovisst, men bilen har ju stått flera månader med p-bromsen i och när jag kollade lite snabbt var skivorna repiga utav helvete, så det är väl lika bra att byta allting innan besiktningen? Så slipper man få nedslag på det... =/

307 Inlägg
12 maj 2008
#7
Åh mattsvart 240(5), många minnen från tonåren ^^
Önskar dej lycka till med projektet! smile

107 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#8
Hehe det lär bli liknande minnen för mig sen ;P
Tack!! big_smile

107 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#9
http://img.nokaut.pl/p/a3/10/a3105ec79f … 00x500.jpg
min stereo-enhet ;P

Jag var nyss ut till pärlan (har en fet sovmorgon)
För jag tänkte att jag skulle ge mig på stereon...
Drog ut kablarna ur själva enheten, sen följde jag en röd o en svart kabel ut till motorutrymmet, den svarta såg bra ut, den var jordad.
Den andra då, den röda?
Den gick till en annan röd kabel som var invirad i den.
(gick till dimframlysena)
(de skulle sitta på batteriet men jag har dragit ur dem för att få liv i bilen tidigare)
så satte jag bara stereo-kabeln på batteriet - OCH DE FUUNKAAA ;D
Dock fick ja inte in nån satans radiokanal, men det gick att lyssna på cd-skiva big_smile
(hörde att det BARA lät i högtalarna som sitter i bakluckan...)

Sen hittade jag en flip-knapp på instrumentbrädan och tänkte, fan jag måste ju testa om den kanske går till dimmern... flippade nedåt..
la den röda kabeln på batteriets pol, det lös.
flippade tillbaka, gjorde samma sak igen.
Det lös INTE.
YEAHH då var den saken löst smile

En fråga bara, vet någon om det kan gå igenom besiktningen att man har en extern knapp till dimmern, eller måste den vara automatisk (eftersom man inte får ha den på samtidigt som halvlyset)???
Och en fråga till, vet nån om man måste ha fungerande backlampa i besiktningen?

bara för att jag var nyfiken testade jag blinkers och andra lampor lite snabbt, då funkade helt plötsligt vänster blinkers!
den blinkade inte alls snabbt och hela baklyktan funkade (kunde ej testa back- och bromslysen)
...Vet nån hur det kom sig?

Jag har en "fejk" lampa som ska likna inbrottslarm, den har varit avslagen - tills nu.
Den började också helt plötsligt att blinka igen..
men jag var för lat för att följa kabeln och se vars den gick...
tongue
Senast redigerat av Ichtyostega (13 maj 2008)

107 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#10
Farsan bad mig flytta på volvon eftersom han måste använda garageuppfarten och husvagnen har den 2a platsen...

FAN så sur hon va!!!
Kan ju bero på att jag använt lite väl mkt batteri häromdagen när jag fick igång stereon, men vafan hon ville inte va igång!
Dog på tomgången så fort jag tog av foten från gaspedalen..
Jag fick ju t.o.m använda choken för att hon skulle gå igång!!
Hon dog 3 gånger tror jag, och jag skulle bara backa ut och ställa henne längs häcken...

Jag tänkte: fan jag måste ju testa handkryckan så att den funkar (me tanke på bakbromsarna)
Och så la ja i backen, rullade lite lätt men fortfarande en kraftig fart, Röck kryckan och hon fortsatte rulla...
Jag stannade, hon dog, la i bromsen för fulla muggar, startade och släppte upp kopplingen och hon rörde sig normalt....

*helvete!*
Fan vad jag hatar att felsöka!!

Nån som vet vad jag ska börja me att kolla?

1 703 Inlägg
14 maj 2008
#11
ska inte den här projekttråden ligga i .... ööh ... projekt? smile


687 Inlägg
14 maj 2008
#12
Ichtyostega skrev:
Farsan bad mig flytta på volvon eftersom han måste använda garageuppfarten och husvagnen har den 2a platsen...

FAN så sur hon va!!!
Kan ju bero på att jag använt lite väl mkt batteri häromdagen när jag fick igång stereon, men vafan hon ville inte va igång!
Dog på tomgången så fort jag tog av foten från gaspedalen..
Jag fick ju t.o.m använda choken för att hon skulle gå igång!!
Hon dog 3 gånger tror jag, och jag skulle bara backa ut och ställa henne längs häcken...


Jag tänkte: fan jag måste ju testa handkryckan så att den funkar (me tanke på bakbromsarna)
Och så la ja i backen, rullade lite lätt men fortfarande en kraftig fart, Röck kryckan och hon fortsatte rulla...
Jag stannade, hon dog, la i bromsen för fulla muggar, startade och släppte upp kopplingen och hon rörde sig normalt....

*helvete!*
Fan vad jag hatar att felsöka!!

Nån som vet vad jag ska börja me att kolla?
Det är ju klart att du måste choka den när den är kall, jag får alltid ha full choke på min när den är kall. så kan man dra in den fullt efter 1.5km eller nåt. Den här tråden ska nog ligga i projekt, sen undrar jag om du kan få med fler fan i en mening?
Senast redigerat av volvo_Tobias (14 maj 2008)

107 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#13
henkebenke skrev:
ska inte den här projekttråden ligga i .... ööh ... projekt? smile
Jo kanske, men jag kom på det efter att jag lagt upp den och vet inte hur jag klistrar dit den tongue

107 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#14
volvo_Tobias skrev:
Det är ju klart att du måste choka den när den är kall, jag får alltid ha full choke på min när den är kall. så kan man dra in den fullt efter 1.5km eller nåt. Den här tråden ska nog ligga i projekt, sen undrar jag om du kan få med fler fan i en mening?
Jag har inte behövt choka innan...
jo jag vet att den ska ligga i projekt...
Klart att jag kan få in fler svordomar tongue Förlåt då, för att jag har dåligt ordspråk men det blir ju så när man e less på nåt..

21 761 Inlägg
15 maj 2008
#15
Ojoj, så du har den där förknasaren, stackars dig wink. Jag har aldrig skruvat i en sån själv, men enligt vad man kan läsa på olika forum så är den inte rolig att ha när den börjar krångla. Kika så att gasvajern är justerad rätt och att båda gasspjällen rör sig lätt.

Har du kollat så att det elektriska tomgångsmunstycket fungerar som det ska?
Senast redigerat av Drönirettab (15 maj 2008)

107 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#16
Drönirettab skrev:
Ojoj, så du har den där förknasaren, stackars dig wink. Jag har aldrig skruvat i en sån själv, men enligt vad man kan läsa på olika forum så är den inte rolig att ha när den börjar krångla. Kika så att gasvajern är justerad rätt och att båda gasspjällen rör sig lätt.

Har du kollat så att det elektriska tomgångsmunstycket fungerar som det ska?
Haha hon har ju levt i 21 år nu och det har inte blivit nå knas mä 'ren än vad jag vet smile
Jag ska fippla lite med gasvajern imorn hade jag tänkt. Spjällen borde inte ha sotat igen ÄN me tanke på att jag plockade ur förgasaren och gjorde rent den för inte så lång tid sen...
Hmm... Elektriskt tomgångsmunstycke, det säger mig ingenting tongue
Får ta och kolla i handboken om det står någonting där (har vart så lat att jag inte ens öppnat den än...) *skamsen*

(nu är tråden flyttad! big_smile)

21 761 Inlägg
15 maj 2008
#17
Jag har Haynes rephandbok, där står det i kapitel 4B om förgasarna smile.

Det elektriska tomgångsmunstycket har beteckningsnummer 5 i skissen över förgasaren (kapitel 4B 11, bild 9.46).

687 Inlägg
15 maj 2008
#18
Ichtyostega skrev:
volvo_Tobias skrev:
Det är ju klart att du måste choka den när den är kall, jag får alltid ha full choke på min när den är kall. så kan man dra in den fullt efter 1.5km eller nåt. Den här tråden ska nog ligga i projekt, sen undrar jag om du kan få med fler fan i en mening?
Jag har inte behövt choka innan...
jo jag vet att den ska ligga i projekt...
Klart att jag kan få in fler svordomar tongue Förlåt då, för att jag har dåligt ordspråk men det blir ju så när man e less på nåt..
Jag vet att det blir så, jag bara skoja lite. svär du på bara det är lugnt. Men det låter konstigt att du inte behöver choka, dricker den 2 liter milen då också eller?

107 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#19
Drönirettab skrev:
Det elektriska tomgångsmunstycket har beteckningsnummer 5 i skissen över förgasaren (kapitel 4B 11, bild 9.46).
Åh, tacktack! big_smile Ska strax springa ut och hämta boken o läsa på tongue

volvo_Tobias skrev:
Jag vet att det blir så, jag bara skoja lite. svär du på bara det är lugnt. Men det låter konstigt att du inte behöver choka, dricker den 2 liter milen då också eller?
Bra tongue
Ehm, seriöst så har jag ingen aning. Soppamätaren funkar inte och jag har bara kört kanske 1-2km allt som allt. Men skulle tro att hon slukar nå djävulskt...
Nej, jag chokade bara i början från att hon inte gått på 3 månader och jag fixade till tomgången.. Sen har jag inte behövt det alls smile
(har iofs bara startat upp henne för att ladda batteriet och inte kört nånting...)
Senast redigerat av Ichtyostega (15 maj 2008)

21 761 Inlägg
15 maj 2008
#20
Ichtyostega skrev:
(har iofs bara startat upp henne för att ladda batteriet och inte kört nånting...)
Vill bara påpeka lite försiktigt att om man tex har ett halvtaskigt laddat batteri så hjälper det inte att bara starta upp bilen och "köra en sväng", man behöver kanske köra i flera timmar för att få batteriet relativt bra uppladdat (om batteriet är dåligt laddat från början).

Det bästa är att ladda med en batteriladdare istället, helst en som går över till underhållsladdning när batteriet är fulladdat smile.


Sök