3554
Sök

Lämnade audi a4 till märkesverkstad, går inte som den ska efteråt!

4 554 Inlägg
13 maj 2008
#21
om nu kopplingen skulle va slut skulle den definitift slira på 1 och 2an och inte slira på 4an och 5an det är ju på 1an och 2an som de är mest sannorligt att den slriar. nej det är ett solklart datorrelaterat fel

22 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#22
golfarn_nr1 skrev:
Gå in till verkstaden och börja bli förbannad o hota med anmälan o sånt. Men kolla först upp med MRF. Tror du kan kolla på deras hemsida om firman är medlem hos dom. Gå på hårt! Kan komma upp till dig o hjälpa till! Blir så jävla förbannad på sånt där! Kunden har alltid rätt...  jovisst..

tack för stödet!! har varit vansinnig hela dan... ska gå in och kolla med MRF, har alldrig varit i kontakt med dom men jag ska prova allt, och det e som ni säger, dom skiter fullständigt i en!!

4 001 Inlägg
13 maj 2008
#23
Prata först med MRF sedan kan du be någon annan verkstad att provköra bilen för att du misstänker att kopplingen börjar bli dålig å se vad dom säger.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

22 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#24
tobee skrev:
I framtiden, dumpa bilmetro. Personligen har jag dålig erfarenhet av blg, falun och ludvika och jag är inte ensam vill jag lova. Många VAGägare här i trakten åker till Meka i Bjurs istället och inte bara för priset. Dom är mkt kunniga, auktoriserade på bl.a. AUDI, billiga(600 tim vs bilmetro 1100 timmen...) och framför allt MÅNA OM SINA KUNDER.
Dock är kundmottagarna i Falun MKT kunniga, särskillt bröderna, Daniel heter en av dom har jag för mig. Dom skulle jag ha dåligt samvete om jag smutskastade, kompetenta som fan!

pratade  med någon i falun, anders tror jag, han trodda att det kunde vara datarelaterat, men men blge lyssnar inte på det örat..

4 001 Inlägg
13 maj 2008
#25
loudness skrev:
om nu kopplingen skulle va slut skulle den definitift slira på 1 och 2an och inte slira på 4an och 5an det är ju på 1an och 2an som de är mest sannorligt att den slriar. nej det är ett solklart datorrelaterat fel

nej nu har du fått det om bakfoten, det är på de höga växlarna som man märker att en koppling börjar bli dålig, på 1:an och 2:an så behövs det inte så mycket moment för att driva bilen framåt men det behövs vid acceleration på de höga växlarna och då belastas kopplingen/drivlina mera

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

22 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#26
kolvas skrev:
Prata först med MRF sedan kan du be någon annan verkstad att provköra bilen för att du misstänker att kopplingen börjar bli dålig å se vad dom säger.

det låter bra, ska höra med meca i bjursås oxå!!

4 554 Inlägg
13 maj 2008
#27
kolvas skrev:
loudness skrev:
om nu kopplingen skulle va slut skulle den definitift slira på 1 och 2an och inte slira på 4an och 5an det är ju på 1an och 2an som de är mest sannorligt att den slriar. nej det är ett solklart datorrelaterat fel

nej nu har du fått det om bakfoten, det är på de höga växlarna som man märker att en koppling börjar bli dålig, på 1:an och 2:an så behövs det inte så mycket moment för att driva bilen framåt men det behövs vid acceleration på de höga växlarna och då belastas kopplingen/drivlina mera

märkligt att min slirade sjukt på 2an när ja hade oljespill på mina lameller och slira inte alls på 3an 4an och 5an, eftersom bilen redan är i bra rullning på de växlarna så känns de som att de ska till att den skulle slira men givetvis förstår jag ditt resonemang och det är helt klart rimligt

735 Inlägg
13 maj 2008
#28
c_brandt skrev:
kolvas skrev:
Prata först med MRF sedan kan du be någon annan verkstad att provköra bilen för att du misstänker att kopplingen börjar bli dålig å se vad dom säger.

det låter bra, ska höra med meca i bjursås oxå!!

Tänk bara på att verkstadschefen på meka är fåordig och blyg INTE otrevlig som man kan tro första gången man träffar honom=) Men gubben kan bilar!

22 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#29
tobee skrev:
c_brandt skrev:
kolvas skrev:
Prata först med MRF sedan kan du be någon annan verkstad att provköra bilen för att du misstänker att kopplingen börjar bli dålig å se vad dom säger.

det låter bra, ska höra med meca i bjursås oxå!!

Tänk bara på att verkstadschefen på meka är fåordig och blyg INTE otrevlig som man kan tro första gången man träffar honom=) Men gubben kan bilar!

ska komma ihåg de:)

4 554 Inlägg
13 maj 2008
#30
kan du förklara händelseförloppen när du lägger in t ex 4an varvar den mycke men acclererar fortfarande eller går den på 4an men går trögt dvs varvar upp långsamt som om den vore trött

22 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#31
loudness skrev:
kan du förklara händelseförloppen när du lägger in t ex 4an varvar den mycke men acclererar fortfarande eller går den på 4an men går trögt dvs varvar upp långsamt som om den vore trött

bilen varvar som vanligt, sjukt bra med trimmet:) men hastigheten händer det inte mycket med så varvningen e som den ska men accelerationen hänger inte me..

4 001 Inlägg
13 maj 2008
#32
c_brandt skrev:
loudness skrev:
kan du förklara händelseförloppen när du lägger in t ex 4an varvar den mycke men acclererar fortfarande eller går den på 4an men går trögt dvs varvar upp långsamt som om den vore trött

bilen varvar som vanligt, sjukt bra med trimmet:) men hastigheten händer det inte mycket med så varvningen e som den ska men accelerationen hänger inte me..

då tycker jag att det tyvärr låter som kopplingen... hade den inte orkat att varva så hade det varit nåt med motorn.

Prova att köra i 70-80 på 4:an och ge lite mer än halvgas och stampa till den på kopplingen, den ska hugga direkt och inte svaja nåt, svajar den så är det dags att byta

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

22 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#33
kolvas skrev:
c_brandt skrev:
loudness skrev:
kan du förklara händelseförloppen när du lägger in t ex 4an varvar den mycke men acclererar fortfarande eller går den på 4an men går trögt dvs varvar upp långsamt som om den vore trött

bilen varvar som vanligt, sjukt bra med trimmet:) men hastigheten händer det inte mycket med så varvningen e som den ska men accelerationen hänger inte me..

då tycker jag att det tyvärr låter som kopplingen... hade den inte orkat att varva så hade det varit nåt med motorn.

Prova att köra i 70-80 på 4:an och ge lite mer än halvgas och stampa till den på kopplingen, den ska hugga direkt och inte svaja nåt, svajar den så är det dags att byta

det ska jag prova, men kopplingen lägger väl inte av direkt eller hur, bilen var som natt och dag efter verkstads-besöket

22 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#34
bilmetro i falu sa också att kopplingen brukar hålla till en 19000-20000 mil och bilen är inte hårt körd..

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
13 maj 2008
#35
c_brandt skrev:
Ingen som vet vad det kan vara som dom lyckats med??

Jag blir nog den första som säger det här... Men vad fan!?! En sak hade varit om dom hade arbetat på motorn, men airbagen har inget med motorn att göra.

Okej om vid spekulerar lite:
Alt 1
Oftast vid bortkoppling av airbag så petar man in en mjukvara (vet inte riktigt hur det är på vag)
på ett väldigt långsökt sätt så kanske motorstyrdonet påverkas utav denna nya konfiguration, verkstaden vet om att bilen är chippad och antar att det inte ska vara några problem, annars borde ju inte chippet säljas. Om det nu är så här så kanske några mapar pga att det är eftermarknads chip fragmenterar och viss data blir invalid, vilket gör att bilen inte går som den ska.
Är det verkstaden eller chip tillverkaren/återförsäljarens fel? För ett chip borde väl rimligtvis inte påverka de aktiva säkerhets systemen som Antisladd, ABS eller SRS/Airbag?

Alt 2
Vid demonteringen så kapar verkstaden bort airbagen med en monster vinkelslip och råkar dra några varv i motorpiskan. Samtidigt som någon börnar slut på lammelerna.

Du får ursäkta om jag låter väldigt hård, det är väldigt tråkigt när det blir så här. Och uppenbarligen har din märkesverkstad behandlat dig på fel sätt, för annars hade du inte behövat gå så här långt. Vad jag försöker göra är att vinkla det hela på ett lite annat sätt. Det är kanske inte bara verkastadens fel?

Jobbar själv på märkesverkstad och vi gör ibland fel och då förtjänar vi lite dålig kritik, men ofta känns det som om vi får dålig kritik bara för att vi är en märkesverkstad.

jaja, Jag hoppar att det löser sig iafl, jag fick åtminstone skriva av mig lite smile

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

4 299 Inlägg
13 maj 2008
#36
Har ingen aning om va de kan va. Men de kan ju va bra om du gör som tidigare sagts att du låter en annan verkstad kolla den o se om dom också misstänker kopplingen. E de nåt annat fel så glider du tillbaka till där den va inne o säger till dom att dom ska se till att den går som förut o de snabbt lr att du ska ha gratis lånebil för besväret.

För e de datafel e de reklamation så de skriker om de wink


4 001 Inlägg
13 maj 2008
#37
det ska jag prova, men kopplingen lägger väl inte av direkt eller hur, bilen var som natt och dag efter verkstads-besöket

dom kanske var ute och provkörde bilen... kanske körde lite hårt med den, svårt att bevisa men det har ju hänt förr

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

22 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#38
_TiNcO_ skrev:
c_brandt skrev:
Ingen som vet vad det kan vara som dom lyckats med??

Jag blir nog den första som säger det här... Men vad fan!?! En sak hade varit om dom hade arbetat på motorn, men airbagen har inget med motorn att göra.

Okej om vid spekulerar lite:
Alt 1
Oftast vid bortkoppling av airbag så petar man in en mjukvara (vet inte riktigt hur det är på vag)
på ett väldigt långsökt sätt så kanske motorstyrdonet påverkas utav denna nya konfiguration, verkstaden vet om att bilen är chippad och antar att det inte ska vara några problem, annars borde ju inte chippet säljas. Om det nu är så här så kanske några mapar pga att det är eftermarknads chip fragmenterar och viss data blir invalid, vilket gör att bilen inte går som den ska.
Är det verkstaden eller chip tillverkaren/återförsäljarens fel? För ett chip borde väl rimligtvis inte påverka de aktiva säkerhets systemen som Antisladd, ABS eller SRS/Airbag?

Alt 2
Vid demonteringen så kapar verkstaden bort airbagen med en monster vinkelslip och råkar dra några varv i motorpiskan. Samtidigt som någon börnar slut på lammelerna.

Du får ursäkta om jag låter väldigt hård, det är väldigt tråkigt när det blir så här. Och uppenbarligen har din märkesverkstad behandlat dig på fel sätt, för annars hade du inte behövat gå så här långt. Vad jag försöker göra är att vinkla det hela på ett lite annat sätt. Det är kanske inte bara verkastadens fel?

Jobbar själv på märkesverkstad och vi gör ibland fel och då förtjänar vi lite dålig kritik, men ofta känns det som om vi får dålig kritik bara för att vi är en märkesverkstad.

jaja, Jag hoppar att det löser sig iafl, jag fick åtminstone skriva av mig lite smile

hoppas oxå att det löser sig, nån vinkelslip använde dom inte så det e lungt, jag hackar inte på verkstaden för att den är auktoriserad, men samma verkstad i falun och sandviken säger att någonting (men dom vet inte vad) kanske kan hända med styrning med mm när dom varit innne och ändrat medans blge säger att bilen var kass när dom fick den,
jag sitter nu och försöker få nån rätsida på allt och om någon kanske har haft samma problem för hos bilmetro får jag  bara axelryckningar

Administratör
2 978 Inlägg
13 maj 2008
#39
Du kan göra ett test själv om du vill. Starta bilen " den får gärna vara varm" teste sen o tryck gasen i botten på friläge, bilen ska ju blixtsnabbt rusa upp till max varv, "man får vara med så den inte tokövervarvar. Om bilen ex inte varvar mer än säg 4k varv eller nått i den stilen den rusar alltså inte upp till maxvarv så skulle jag tro att det är LMM som har gått sönder. Men om bilen rusar fint så är det nått annat. Lätt felsökning du kan göra själv för att fastställa om LMM är trasig.

En kopp av den svarta såsen...

22 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#40
Rallyhalle skrev:
Har ingen aning om va de kan va. Men de kan ju va bra om du gör som tidigare sagts att du låter en annan verkstad kolla den o se om dom också misstänker kopplingen. E de nåt annat fel så glider du tillbaka till där den va inne o säger till dom att dom ska se till att den går som förut o de snabbt lr att du ska ha gratis lånebil för besväret.

För e de datafel e de reklamation så de skriker om de wink

ska lämna in den hos en anna verkstad och se vad dom säger, är säker på att det inte e kopplingen!!


Sök