2648
Sök

En spridare har låst sig i öppet läge!

Knegare
139 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#1
Har en spridare på min Probe som helst plötsligt har låst sig i öppet läge.. Problemet är att det är inte själva spridaren som låst sig, utan signalen till den!
Har bytat hela fuelrailen inkl spridare utan resultat.

Nu är det så att spridarstyrningen består av fyra sladdar till varje topp, alltså 4 sladdar till tre spridare. Frågan är om det är en jord och 3 strömkablar, eller är det en ström och 3 jordkablar???

Någon som vet om detta brukar vara standard med det ena eller det andra?
Är det en ström och 3 jord så skulle det ju kunna vara en jordkabel som får kontakt nånstans där den inte ska ha det, men är det tre strömkablar så skulle antingen alla tre låsa sig i öppet läge eller så ska sladden då ha fått kontakt på en annan strömkabel, vilket är väldigt osannolikt, eller??

Någon som har något att komma med så skriv!
Senast redigerat av Proby (14 maj 2008)

En gång V6, alltid V6 =)

8 156 Inlägg
15 maj 2008
#2
Jag har bara hört om att någon råkat ut för det, men jag har aldrig varit med om det själv, eller vet hur det ska åtgärdas.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

4 506 Inlägg
15 maj 2008
#3
Du får väll ta kontakt med närmsta Ford-verkstad för rådgivning, Om du vill
fixa det sj, Eller lämmna in den om du inte har tänkt att göra det sj.

(Om de är Jord styrda)
Det låter ju nästan som om ngn kabel har blivit skadad i höljet och ligger mot
kaross eller liknande och får jord.

Kan du andas kan du dö.

Knegare
139 Inlägg
17 maj 2008
Trådstartare
#4
_Wallis_ skrev:
Du får väll ta kontakt med närmsta Ford-verkstad för rådgivning, Om du vill
fixa det sj, Eller lämmna in den om du inte har tänkt att göra det sj.

Jag har mätt motstånd på alla kablar samt alla spridare, allt är som det ska, dvs inget motstånd på kablarna, hade den fått kontakt med jord någonstans hade man ju kunnat mäta ett motstånd mellan kabeln och jord..

Har snackat med en Fordverkstad, o snubben ja snackade med där gav inget nytt heller. Sen att han inte visste att det var gemensam strömförsörjning till spridarna på denna bilen är en annan sak.
Har allvarligt talat funderat på att lämna in bilen, men hur många tusenlappar kommer inte att försvinna där innan dom ens konstaterat allt jag redan kollat! Har inte råd att slänga ut 20.000 på ett litet j*vla elfel.

Så nu finns det bara att byta databox kvar att kolla. Känns som att det inte kommer att hjälpa

En gång V6, alltid V6 =)

Toker
491 Inlägg
17 maj 2008
#5
Hur vet du att spridaren har låst sig?
Vad är problemet med bilen ?

Toker Jr 081102

Knegare
139 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
#6
Supratok skrev:
Hur vet du att spridaren har låst sig?
Vad är problemet med bilen ?

Jag märkte att bilen helt plötsligt började gå jävligt konstigt, tungt o ojämnt, och rök blått från avgasröret. Märkte sen att det formligen pissade bensin från avgasröret. När vi sedan hade av tändstiften var 6:e stiftet helt dränkt i soppa, och drog man på startmotorn så sprutade soppan ut ur den cylindern.

En gång V6, alltid V6 =)

Knegare
139 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
#7
Lyckligtvis har jag nu löst problemet, men jag fattar inte hur i hel*ete detta kunde orsaka symptomen!

Monterade för en dryg vecka sen en ny bränsletrycksregulator, ställbar med mätare. Fick inget vidare intryck av den när jag öppnade lådan, monteringsplåten passade inte, slangarna var för grova mm. Men jag monterade den, men den höll aldrig stadigt tryck. Ibland var det 3 bar, ibland 3,5, ibland 4 bar. Och den släppte allt tryck så fort jag stannade motorn, så att man var tvungen att dra fram soppa var gång jag skulle starta.

Idag provade jag att byta tillbaka till original regulator, och skruvade isär den nya regulatorn. Som vi misstänkte, membranet var i flera bitar o soppan kunde flöda helt fritt!
När jag provade starta med gamla regulatorn, så missade den lite då o då på tomgång, o de rök som satan från avgasröret, men den gick rent! Nu går den som en klocka igen big_smile

Man tycker att en ny bränsletrycksregulator borde hålla lite mer än 15 mil va???

En gång V6, alltid V6 =)

905 Inlägg
18 maj 2008
#8
hur är det med dessa bilar går det koppla in kontaktanslutningen från 6ans spridare på spridaren bbredvid och se så det är samma?

Knegare
139 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
#9
Nä det går inte att göra så, det är en kontakt till hela främre cylinderbanken, med 4 trådar i, sen likadant med bakre cylinderbanken. Så det går tyvärr inte, men var en bra idé att testa om det hade gått smile Kunde förstås kunnat koppla sladdar på kontakten o sen blandat dem lite, så allt e möjligt, som tur är slipper ja de nu smile

En gång V6, alltid V6 =)

Better than God \o/
1 883 Inlägg
18 maj 2008
#10
Proby skrev:
Lyckligtvis har jag nu löst problemet, men jag fattar inte hur i hel*ete detta kunde orsaka symptomen!

Monterade för en dryg vecka sen en ny bränsletrycksregulator, ställbar med mätare. Fick inget vidare intryck av den när jag öppnade lådan, monteringsplåten passade inte, slangarna var för grova mm. Men jag monterade den, men den höll aldrig stadigt tryck. Ibland var det 3 bar, ibland 3,5, ibland 4 bar. Och den släppte allt tryck så fort jag stannade motorn, så att man var tvungen att dra fram soppa var gång jag skulle starta.

Idag provade jag att byta tillbaka till original regulator, och skruvade isär den nya regulatorn. Som vi misstänkte, membranet var i flera bitar o soppan kunde flöda helt fritt!
När jag provade starta med gamla regulatorn, så missade den lite då o då på tomgång, o de rök som satan från avgasröret, men den gick rent! Nu går den som en klocka igen big_smile

Man tycker att en ny bränsletrycksregulator borde hålla lite mer än 15 mil va???

Billig dynga alá Made in KINA antar jag. roll Köp riktiga grejer, undvik grejer på Feltema och små okända internetshopar alltså...  wink

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Knegare
139 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
#11
Denna regulatorn vet jag är känd, finns på många olika ställen, och har aldrig hört något ont om den internetshopen där jag beställde den. Men ja 500 spänn e tydligen för lite för en btr. Får försöka satsa på en riktigt känd för högr pris senare antar jag..

En gång V6, alltid V6 =)


Sök