Jag har nyligen fått problem med mitt ABS system igen, problemet har spökat under de 2 år jag ägt bilen men denna vår var provlemet borta samtidigt som ena bakre oket kärvade. Strax efter att jag bytte bromsok och luftade kom problemet tillbaka. I samband med detta lossade jag tillfälligt stöpseln till ABS pumpen eller vad det är, den svarta saken på huvudcylindern för bättre åtkomst att fylla på vätska. Sprayade contact cleaner på denna så det borde inte vara där felet är.
Under 2 år har jag lärt mig en del om felet och har kunnat konstatera följande:
- Problemet försvinner under vintern, när våren kommer börjar fanskapet igen.
- ABS lampan lyser ofta, inte alltid, när man slår på tändningen, kör man länge på landsväg kan den börja lysa under körning.
- När man slår på tändningen lyser lampan med fast sken genast. När systemet funkar så flimrar lampan nån sekund medan systemet testas och slocknar sedan. Om man kopplar loss en hjulgivare så flimrar lampan medan systemet testas, sen lyser den konstant. Eftersom lampan inte flimrar när problemet uppträder så verkar det som att ABS systemet inte hinner genomföra komponenttest på hjulgivarna innan det går i felläge.
- Om man kör en stund, bromsar svänger och har sig, typ stadskörning, sedan stänger av och slår på tändningen så funkar det som det ska. Men efter att bilen stått ett par timmar är felet tillbaka igen.
Har prövat med contact cleaner på alla stöpslar, dom verkar vara OK. Säkringarna är hela.
I samband med att jag blev påkörd förra sommaren slutade ABS systemet helt att funka totalt. Jag mätte resistansen på givarna och vänster fram närmast krocken var död. När förs. bolaget fixade bilen bytte dom givaren och raderade felkoder. Sedan tillbaka till det vanliga, funkar bara ibland. Då sa dom detta inte har att göra med krocken, enligt datorn är det fel antingen på elektronikdelen eller "matningskabel" (inte säker, översatt från finska) till styrenheten.
Om det kan vara någon ledtråd så kan jag säga att bromsvätskan är gammal. Beläggen bak är olika slitna på grund av det kärvande oket. Höger bak nästan nya, vänster bak nästan helt slut. Batteriet har väl några år på nacken men ingen tendens att vara dåligt, så för låg batterispänning beror det knappast på.
Tacksam för hjälp, blir ju galen på dethär.
/Fredrik