3232
Sök

Blöder ofta näsblod, tips?

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
15 januari 2006
Trådstartare
Jag har ett problem tongue
Nu i vintertid när luften är torr och jag är förkyld,
så kan det räcka med att jag nyser en gång så blöder jag näsblod utav helvete tongue
Nån som har något liknande "problem" och smo har fått gjort något åt det? tongue
Vet nån om det finns några särskilda näsdroppar eller något liknande som kan lindra det?
Har provat på de flesta sorterna redan, men inget har hjälpt sad
Någon som har något tips?

Administratör
2 978 Inlägg
15 januari 2006
Man ska kunna gå till doktorn som bränner med nått i näsan som då ska minska risken för näsblod men det ska visst göra lite ont har jag hört.

En kopp av den svarta såsen...

37 Inlägg
15 januari 2006
järnbrist ? käka lite spik  smile
viktigt å dricka tillräckligt med vatten oxå.

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
15 januari 2006
Trådstartare
Hmm, borde gå och fråga här på hvc om de kan göra nåt tongue

Järnbrist, hmm... brode kanske börja med att prova att äta lite järntabletter smile

Scania arbetare
364 Inlägg
15 januari 2006
jag har också samma problem

Audiholic!

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
15 januari 2006
näsblod får du inte pga järnbirst. däremot så får du järn brist pga näsblod tongue så blöder du mycket och känner dig trött, då bör du knapra i dig lite järn. min bror har mycket näsblod och det man kan göra åt det är att trycka upp en lödkolv och bita på en pinne tongue skämt å sido, gå till doktorn så kan han bränna de yttersta blodådrorna, då bör det sluta.

man lever bara en gång så lev väl!

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
15 januari 2006
Trådstartare
Okej smile men tack för detta smile

184 Inlägg
15 januari 2006
Hade samma prob när ja var mindre , Fast nu på senare år så har det blivit bättre,
Vad jag vet hos docktorn så bränner dom i näsan på nåt sätt! smile

26 Inlägg
15 januari 2006
Tar du mkt nässprey ? För jag tog d för jag var täppt hela tin men d visade sig att jag var alergisk mot huskvalster.. därför jag var täppt hela tin å fick ta nässprey å då blev näsan så känsslig så d blödde hela tin

79 Inlägg
15 januari 2006
Man ska kunna gå till doktorn som bränner med nått i näsan som då ska minska risken för näsblod men det ska visst göra lite ont har jag hört.

Har blivit vuxen och kör nu motorcykel istället... eller??

20 Inlägg
15 januari 2006
Har hört att bränna näsborrarna med kubanska cigarrer ska hjälpa.
Hör med din närmaste fiskekapten.

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
15 januari 2006
Trådstartare
_axxor_ skrev:
Tar du mkt nässprey ? För jag tog d för jag var täppt hela tin men d visade sig att jag var alergisk mot huskvalster.. därför jag var täppt hela tin å fick ta nässprey å då blev näsan så känsslig så d blödde hela tin

Näe, inte alls det här året eller förra tongue
dock framtills år 2005 tog jag nog en hel del, men inte efteråt neutral

timur skrev:
Har hört att bränna näsborrarna med kubanska cigarrer ska hjälpa.
Hör med din närmaste fiskekapten.

tack, men skulle inte tro det tongue

321 Inlägg
15 januari 2006
Gå till läkaren å bränn lite i blodkärlen, eller va dom nu gör, men det låter rimligast smile...

Tough ain´t...ENOUGH!

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
15 januari 2006
Trådstartare
-Ncs- skrev:
Gå till läkaren å bränn lite i blodkärlen, eller va dom nu gör, men det låter rimligast smile...

Juuh smile måste nog höra med hvc här om de kan göra det här, eller om jag måste åka till grannkommun big_smile

21 761 Inlägg
15 januari 2006
Vad jag förstår så kan man bränna bort en del små blodkärl i näsan, precis som det sagts ovan.
Det ska vara en enkel åtgärd också men bäst är att fråga på hvc hur du ska göra.

8 Inlägg
15 januari 2006
Anledningen till att du blöder näsblod är ju just att det är torrt och din nässlemhinna torkar ut och då väldigt lätt spricker, helst då när du nyser. Det man kan göra förutom "lödkolvsprincipen" är att köpa en olja på nässpreysflaska, som man sprutar in i näsan så att slemhinnan blir fuktig och mjuk.

/Doktor Guz

12 086 Inlägg
16 januari 2006
Hade en kompis i högstadiet som blödde så jävligt så han gick till dokton som brände upp hela näsan på han. Han fick gå med nått fett i näsan hela dagen.. såg förbannat roligt ut.

8 156 Inlägg
16 januari 2006
Man får lättare näsblod om man är stressad också. Så tar man det lugnt och dricker tillräckligt med vätska så borde det lindras lite.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

trött
41 Inlägg
16 januari 2006
kul tråd. Det börjar bli som en stor familj här på garaget.

Ölbryggare
339 Inlägg
16 januari 2006
Har haft samma problem i några år för ett tag sedan, fick "Rinicort" (tror jag det hette, en typ av nässpray). Hjälpe väl någorlunda. Men doktorn avrådde från att bränna för det är inte en "jätte säker" metod. Men om man har problem i flera år så måste man nog sätta näsan på spel för det eventuellt.

Men en riktigt ljus nyhet är att jag blev bra, eller är bra nu iaf sen några år tillbaka..Känner mig riktigt normal. För mellan 10-18års ålder hade jag extremt lätt för att blöda näsblod, riktigt ordentligt så det nästan vägrade sluta varje gång. Trotts att man höll för och lutade sig framåt i typ fem tio minuter.

Så det man kan säga är väl att man kanske inte ska ge upp för det kan växa till sig och bli bra, det var det som min doktor hoppades på och rätt hade han nog. Då känns det ju skönt att man inte bränt bort ngt...

Mvh Peter...

Sök