3446
Sök

Har idag Kicker L7 8" i liten låda (8L brutto), mkt att vinna att gå upp till 11L istället?

3 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Hej

Har idag en Kicker L7 8" bas monterad i en sluten låda med en brutto volym på 8L.
Anledningen till den lilla volymen är att är en liten speciellt placering där det inte fick plats större.

Tycker den idagsläget spelar bra, men man har ju alltid planer på att göra saker bättre.
Så nu har jag planer på att göra om lite i bilen och kunna öka volymen till 11-12L istället.

Vad har jag att vinna på att upp några liter i volym?
Senast redigerat av mrguest (21 maj 2008)

f.d. Robospine
208 Inlägg
21 maj 2008
Enligt dbakuten.se:

Rekommenderad låda:
Sluten låda 9-21L
Portad låda 18-28L

8L är ju under rekomenderad volym så det bör ju blir lite bättre med ett par liter till, exakt vilken skillnad det gör kanske Drönirettab kan skissa på ?

Jag vände på min RE10 för att få ut den sista litern och det resulterade i att nånting i bilen började vibrera mer än innan. Om detta är bra eller inte kan man ju fundera på wink Det kan lika gärna ha varit inbillning.

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

21 761 Inlägg
21 maj 2008
Nu utgår jag endast ifrån teoretisk beräkning i ett lådprogram, tänk på det smile.

Den där lådan på 8 liter brutto blir ca 7 liter netto eftersom basen tar upp ungefär 1 liter enligt info på Kickers hemsida, det är som sagt lite i underkant enligt rekommendationerna.

Jämför man frekvensgången i den lådan med en lådvolym på tex 16 liter brutto, då spelar basen ca 1dB högre vid 40 Hz och ca 2dB högre vid 30 Hz. Det är inte en jätteskillnad, men det borde bli märkbar skillnad i djupbasen iaf. Konutslaget vid 450W inmatad effekt blir ca 1mm större vid 40 Hz och ca 2mm större vid 30 Hz, jämfört med den nuvarande lådan.

Gör man en låda på 11-12 liter så blir skillnaderna förstås mindre märkbara jämfört med nuvarande lådan. Ifall det finns utrymme för exempelvis 16 liters låda så kan man gärna göra en sån.

mrguest: Har du någon dämpull i lådan nu?

3 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Intressant läsning!

16L har jag absolut inte någon plats för utan lådan som sitter nu är anpassad för att slippa göra andra modifikationer i bilen.
Jag skulle kunna med lite arbete få lådan till 11L men då var frågan att ger det ingen märkbar skillnad så låter jag det helst vara original.

Jag vet faktiskt inte, jag har inte öppnat och tittat. Lådan är byggd av en bekant.
Hur mycket dämpull skall det vara ungefär?

21 761 Inlägg
21 maj 2008
I sluten låda så brukar det rekommenderas att ha ganska mycket dämpull. Den ska ligga "löst" i lådan, inte sitta fastlimmad/spikad på väggarna. Om det inte finns någon ull eller om det bara är litegrann ull/dämpmatta, då kan det nog bli en viss skillnad med tex 11 liters låda ifall du ser till att sätta mycket ull.

När man sätter dämpull eller dämpmatta i lådan så "luras" elementet att tro att lådan är större än vad den egentligen är, därför spelar den aningen djupare bas. Men verkningsgraden kan minska litegrann, dock inte så att man märker en tydlig skillnad.

3 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Har tittat i lådan och den var tom.
Fyllde lådan med dämpull till det kändes lagom.

Men skall faktiskt säga att jag inte hörde någon skillnad. Tecken på att jag hade i för lite kanske?

La även märke till en annan sak.

Han har borrat hål för högtalarkablarna på baksidan.
Detta gör ju att det är några mm runt om kablarna där det inte slutet tätt, är det bara att fylla på med fog?

Hur brukar man göra, sätter man riktiga högtalarterminaler eller?

1 400 Inlägg
26 maj 2008
mrguest skrev:
Har tittat i lådan och den var tom.
Fyllde lådan med dämpull till det kändes lagom.

Men skall faktiskt säga att jag inte hörde någon skillnad. Tecken på att jag hade i för lite kanske?

La även märke till en annan sak.

Han har borrat hål för högtalarkablarna på baksidan.
Detta gör ju att det är några mm runt om kablarna där det inte slutet tätt, är det bara att fylla på med fog?

Hur brukar man göra, sätter man riktiga högtalarterminaler eller?

limma med limpistol

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

21 761 Inlägg
26 maj 2008
Man kan lika gärna fylla med någon form av tätningsmassa vid hålen för högtalarkablarna. En sluten låda ska vara riktigt tät, annars spelar den inte som den ska. Som den är nu så fungerar den nästan som en dåligt avstämd basreflex.

Man kan fylla ganska mycket ull, men se upp så att ullen inte kommer åt ventilationshålet på magnetens undersida eller mot baksidan av konen smile.

Jag tror nog ändå att det behövs några liter till (tex 11 liter som du trodde att du kunde göra) för att märka en klar skillnad i hur djupt den spelar, men täta de där hålen först och lyssna igen.

När man har gjort en sluten låda riktigt tät så brukar det faktiskt gå lite trögt att trycka in konen (obs, man ska trycka försiktigt). Men det blir inte alltid så, det beror också på hur basen är konstruerad.

Sök