3108
Sök

David Björk, Porsche Cup, kämpar sig tillbaka efterkrasch i 230 Km/t

88 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Mycket fina ord från David Björks Stall Chef Nicklas Karlsson och Carrera Cup Scandinavia-generalen Thomas Johansson

( saxat från STCCs hemsida )

David Björk mår bra efter kraschen på Mantorp smile

David Björk mår bra efter den spektakulära olyckan på Mantorp Park i helgen. På sjukhuset har det konstaterats att han klarade sig med ett benbrott på höger ben samt två brutna revben.

- Han mår efter omständigheterna bra och är redan på hugget! Bland det första han frågade mig var när han kan börja köra igen, säger stallchef Nicklas Karlsson.

Efter att kommit tvåa i helgens första tävling låg Björk i kamp om ledningen under söndagens tävling. Vid Mantorp Parks snabbaste parti kom han i kontakt med en annan tävlande och sladdade av banan i en hastighet på nära 230 km/h rakt in i ett betongfundament. Bara sekunder efter olyckan var räddningspersonalen på plats.
- Jag vill ge en stor eloge till räddningspersonalen! Jag var på plats kort efter olyckan och följde arbetet och jag måste säga att de arbetade otroligt professionellt, säger Karlsson.

Carrera Cup Scandinavia-generalen Thomas Johansson har följt arbetet med kraschen noggrant och konstaterar att Björk har klarat sig mycket bra efter omständigheterna.
- Att klara sig undan med ett benbrott och två brutna revben efter att ha kolliderat med ett betongräcke i över 200 km/h är ett bra bevis på att säkerhetsutrustningen i bilarna fungerar mycket väl, säger Johansson.

De tre viktigaste komponenterna i säkerhetsutrustningen är sexpunktbältet, säkerhetsburen och HANS-systemet.
- Man sitter extremt säkert i Carrera Cup-bilarna. Sexpunktsbältet arbetar tillsammans med HANS-systemet som skyddar huvud och nacke mot de extrema krafterna som uppkommer vid en olycka. Vi kommer givetvis att föra vidare informationen om olyckan till Porsche i Tyskland för det kontinuerliga arbetet med att förbättra säkerheten, säger Johansson.

Arbetet med att återställa David Björks tävlingsbil är redan i full gång. Stallet siktar på att göra comeback så snart som möjligt.
- Just nu plockas bilen ner i sina beståndsdelar i verkstaden och inspekteras, efter det så kan vi mer exakt veta hur vi ligger till i återuppbyggnaden av bilen. Men vår förhoppning är att vara tillbaka redan till Sturup-tävlingen i slutet av juni, säger stallchef Nicklas Karlsson

Under rehabiliteringstiden för Björk kommer stallet att ha nära kontakt med honom för att skaffa bästa möjliga förutsättningar för en comeback.
- Vi kommer att följa Davids rehabilitering nära för att kunna arbeta fram de bästa möjliga förutsättningar för hans comeback när han väl känner sig redo. David är en av Sveriges bästa förare och man kan säga att efter detta är han inte bara en vinnare utan en riktig Lucky Star. Hela teamet vill att han återvänder till oss så snart som möjligt. Detta är mycket inspirerande för oss alla att han redan nu är väldigt mån om att komma tillbaka så snabbt som möjligt, säger stallchef Nicklas Karlsson

Kör ifrån mig om du kan . . . . . Allt under 500 Häster kallas för START MOTORER !
* * * BESTÄLL DINA MICKEY THOMPSON, 070 - 52 90 900, mickey.thompson@home.se

2 079 Inlägg
21 maj 2008
tur att han klarade sig såpass bra iallafall!!

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

1 Inlägg
22 maj 2008
Det är ju bra att dave klarade sig så bra som han gjorde. David som är så duktig på att ratta bilen,jag jobbade förra året med honom när han körde stcc det var aldrig mycket jobb på bilen mellan tävlingarna. Jag vågar statsa en slant på att Dave är bland Sveriges tre bästa chaufförer! // Anders j

88 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
"Helgens andra Carrera Cup Scandinavia-tävling fick ett abrupt slut. David Björk kraschade hårt in i en däcksbarriär
i slutet av långa rakan efter kontakt under inbromsningen med Martin Kudzak. Tävlingen rödflaggades genast".

http://www.svt.se/svt/road/Classic/...1 … os=extra_0

Och frågan är: ? varför fick INTE Martin Kudzak något STRAFF för den simpla PÅKÖRNINGEN han gjorde.
( Typ starta Sitst i resterande av Deltävlingarna ), NEJ, KILLEN BLIR 2;a i Racet på Mantorp ?????????????
Vem skriver Reglerna och var är Domarna ???

Det var rent av en mycket FUL Påkörning av Kudzak, då man ser Filmen om och om igen. ! !
Varför skulle Kudzak välja ett spår som ingen annan inför Mjölby kurvan. Jo, får att med vilja knuffa ut David Björk ! !

Nej FLYTTA ner Martin Kudzak i GO-Kart igen, han har inget att göra i Porsche Carrera Cup.

.

Kör ifrån mig om du kan . . . . . Allt under 500 Häster kallas för START MOTORER !
* * * BESTÄLL DINA MICKEY THOMPSON, 070 - 52 90 900, mickey.thompson@home.se

Sök