3070
Sök

passat tdi: Turbon laddar dåligt

8 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
#1
hej alla motor vänner tänkte kolla om någon kan förstå sig på mitt problem med min passat tdi,
turbon laddar skit dåligt finns inge ork i motorn.. kan det vara någon vacum slang som har sprukit lr något annat?? tacksam för alla svar..

Tack på förhand

2 072 Inlägg
21 maj 2008
#2
Lkn86 skrev:
hej alla motor vänner tänkte kolla om någon kan förstå sig på mitt problem med min passat tdi,
turbon laddar skit dåligt finns inge ork i motorn.. kan det vara någon vacum slang som har sprukit lr något annat?? tacksam för alla svar..

Tack på förhand
laddar han alltid dåligt?

Sandzoo i da house

8 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
#3
japp. den laddar typ i mellan 1500 och 1900 varv sen slutar den hajar fan inte varför.

2 072 Inlägg
21 maj 2008
#4
Lkn86 skrev:
japp. den laddar typ i mellan 1500 och 1900 varv sen slutar den hajar fan inte varför.
kolla så han inte läcker nånstans..

hade problem att min passat TDI ej laddade och fick stänga  & sätta på bilen för att han ska ladda (turbon kass)

men de e ej samma problem

Sandzoo i da house

8 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
#5
okej.. får undersöka om det läcker då.. allt är det något fel på skiten man har haha

2 072 Inlägg
21 maj 2008
#6
Lkn86 skrev:
okej.. får undersöka om det läcker då.. allt är det något fel på skiten man har haha
japp kolla om den ej läcker sen kan du koppla upp den på datan.. se om de ger nått..

(testa koppla ur luftmassmätarn) en bra början.. wink

Sandzoo i da house

8 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
#7
vad gör det för skillnad då???

2 072 Inlägg
21 maj 2008
#8
Lkn86 skrev:
vad gör det för skillnad då???
testa koppla ur den och provkör en runda.. funkar de bättre så e de luftmassmätarn som e kass..
funkar inte på alla bilar att köra utan l-mätarn.. men på min funkade de.. (passat tdi 98a)

Sandzoo i da house

294 Inlägg
22 maj 2008
#9
De där bilarna har väl ett så kallat nödläge när nånting är trasigt?
känner en som fick fel på tryckvakten till turbotrycket som bilen endast i 90kmh och utan acceleration.

du kanske får ta in den på verkstad och be dem kolla felkoder.

men kolla första alla slangar, du behöver bara kolla tryckslangarna från turbon till insuget, då det är en diesel så du har varken vakumslanger eller för den delen luftmängdmätare?
antingen är nått sönder, vilket gör att bilen går i felläge, eller så har du en tryckslang som hoppat av.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

8 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
#10
nu har jag provat att koppla ur luftmassomätaren men ingen skillnad.. sad något annat man kan prova???

2 072 Inlägg
22 maj 2008
#11
Lkn86 skrev:
nu har jag provat att koppla ur luftmassomätaren men ingen skillnad.. sad något annat man kan prova???
hm.. de enda e ju o kolla felkoder..

Sandzoo i da house

BTLulle
22 maj 2008
#12
Om det är LMM så ger den oftast ingen felkod, utan man bör köra med datorn inkopllad och kolla om börvärdena stämmer för LMMen. Du berättade inte vilken årsmodell du har på bilen vilket ger 2 olika laddtryckskontrller den ena är WG som reglerar trycket via en tryck klocka på turbon som vid uppnått turbotryck leder ut det i avgasystemet eller VNT turbo där det sitter "vingar" i turbon som styr avgaserna mer eller mindre mot avgasturbinen. På den första så sitter det nog en slang från klockan på turbon till antingen insuget eller till dieselpumpen, kolla den så den är hel, VNT turbon har ett styrdon som sitter på torpedväggen och som arbetar med vacum så det sitter en massa tunna vacumslangar från ventilen på torpedväggen och om nån av dom är trasiga och läker så får du konstig funktion på turbon. Skulle tro att du får för högt turbotryck och då går datorn in i ett nödläge, kolla om mekanismen till regleringen av turbotrycket fungerar oavsett om du har WG eller VNT så kan det vara det som är problemet att det har sotat fast i turbon. Om du har VNT så kan det även vara reglerventilen på torpedväggen som strular.
Jag har med gott resultat tvättat LMMen med elektronikrengöring och sen försiktigt blåst den ren med tryckluft så det kan vara värt att prova. Hoppas du hittar felet

MVH Peter

8 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
#13
tack för ditt svar. det är en passat tdi från 98. ska prova att tvätta rent elkontakterna..

BTLulle
22 maj 2008
#14
För att rengöra LMMen så måste du plocka lös den och spruta kontaktsray i den delen som sitter i insuget inte kontakten.

MVH Peter
Senast redigerat av BTLulle (22 maj 2008)

Olika
907 Inlägg
22 maj 2008
#15
BTLulle skrev:
Om det är LMM så ger den oftast ingen felkod, utan man bör köra med datorn inkopllad och kolla om börvärdena stämmer för LMMen. Du berättade inte vilken årsmodell du har på bilen vilket ger 2 olika laddtryckskontrller den ena är WG som reglerar trycket via en tryck klocka på turbon som vid uppnått turbotryck leder ut det i avgasystemet eller VNT turbo där det sitter "vingar" i turbon som styr avgaserna mer eller mindre mot avgasturbinen. På den första så sitter det nog en slang från klockan på turbon till antingen insuget eller till dieselpumpen, kolla den så den är hel, VNT turbon har ett styrdon som sitter på torpedväggen och som arbetar med vacum så det sitter en massa tunna vacumslangar från ventilen på torpedväggen och om nån av dom är trasiga och läker så får du konstig funktion på turbon. Skulle tro att du får för högt turbotryck och då går datorn in i ett nödläge, kolla om mekanismen till regleringen av turbotrycket fungerar oavsett om du har WG eller VNT så kan det vara det som är problemet att det har sotat fast i turbon. Om du har VNT så kan det även vara reglerventilen på torpedväggen som strular.
Jag har med gott resultat tvättat LMMen med elektronikrengöring och sen försiktigt blåst den ren med tryckluft så det kan vara värt att prova. Hoppas du hittar felet

MVH Peter
N75-ventilen som styr laddtrycket sitter nere vid vevaxelns svängningsdämpare, inte långt från turbon, strax ovanför AC-kompressorn. Grunkan du refererar till på torpedväggen är magnetventilen till EGR-systemet.

Man brukar kunna känna om VNT:n kärvar genom att dra i stången som går från vakumklockan på turbon.

Mvh
Fredrik

8 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
#16
Nu funkar bilen bra igen... smile det var lmm :en som hade säcka ihop.. tack för eran hjälp...


Sök