3331
Sök

Billigare elbil som andrabil

189 Inlägg
11 mars
#61
Kanske har nämnts men i så fall har jag missat det, har du någon mer specifik budget eller något pristak?

MGn i trådstarten kostade ju 230 000kr och då är man frestande nära en ID3 eller en E-Soul Long Range men det kanske blir lite väl mycket pengar för en andrabil?

1 199 Inlägg
12 mars
Trådstartare
#62
Noobnisse skrev:
Kanske har nämnts men i så fall har jag missat det, har du någon mer specifik budget eller något pristak?

MGn i trådstarten kostade ju 230 000kr och då är man frestande nära en ID3 eller en E-Soul Long Range men det kanske blir lite väl mycket pengar för en andrabil?

Pristak finns väl, vill ju komma så billigt undan som möjligt. Så att den Id.3 Life kostar 260ish är inte prisvärt för mig. Då bilen primärt är tänkt som en andrabil, och vi kommer uteslutande köra lokalt, långsamladda och kanske någon gång per år köra den till ett av landställena ca 30 mil bort, och där även långsamsladda så finns inget mervärde i ett högre pris. En Model 3 hade varit kul, men det finns liksom inget behov.

Vill helst hamna kring eller om möjligt under 200-strecket. Gärna då under 4500 mil och minst från år 2020. Appfunktion är en aspekt, men inte avgörande. Kan jag klippa en Mg Zs för en 170 så är det en Nobrainer, så även en Zoe för den slanten. Leafen är ju lite dyrare, men större. Id3 och Soul blir liksom 60k mer, för i min nytta, inget mer än en dyrare bil.
Kring 200k kan jag casha rakt av utan att behöva skaka loss pengar från fonder, börsen, krypto eller annat. Att lägga bilen på huset är inte ett alternativ. Vill inte helst inte betala av en bil alls.


1 199 Inlägg
13 mars
Trådstartare
#63
Kom en annan sak som kan vara intressant, och det är V2G eller V2H, alltså möjliggöra för batterilagring i elbilen, och vid händelse av toppar i elpriset, istället ta strömmen från bilens batteri alternativt sälja.

Marknaden kanske inte är mogen för det än, och kommer nog behålla den andrabil som köps i en 3-4 år i alla fall. Då kanske typ alla elbilar ha reversibel laddare och då kanske det är bäst att skaffa en sådan.


1 199 Inlägg
2 september
Trådstartare
#64
Bumpar min egna tråd, har fortfarande inte landat i något.
Dock provkört en del MG ZS och den går bort.

Zoe finns kvar, och börjar aktivt leta efter en sådan.
En bubblare har dykt upp, Peugeot 208 E, dock känns den liten men bättre stolar.

Id.3 går bort. Efter att ha upplevt VW förstahand igen, så är den inte ett alternativ. Vågar inte köpa en VAG igen.


1 199 Inlägg
3 oktober
Trådstartare
#65
Landade i en Zoe under veckan. Fick tag i en tämligen prisvärd sådan, av ganska nytt snitt med kvarvarande nybilsgaranti och vagnskada, den senare några månader innan man behöver köra egen via försäkringen.
Den checkade boxarna som jag hade och gillades av de andra som skall köra den. Priset var nog rätt så rätt också, så förhoppningsvis lär den inte kosta mig så mycket...


Forummoderator
18 039 Inlägg
3 oktober
#66
master_lars skrev:
Landade i en Zoe under veckan. Fick tag i en tämligen prisvärd sådan, av ganska nytt snitt med kvarvarande nybilsgaranti och vagnskada, den senare några månader innan man behöver köra egen via försäkringen.
Den checkade boxarna som jag hade och gillades av de andra som skall köra den. Priset var nog rätt så rätt också, så förhoppningsvis lär den inte kosta mig så mycket...

Och du är nöjd? De Zoe jag ser på vägarna har en tendens till att framföras väldigt försiktigt (Läs: sakta). Inte så pigg eller låg toppfart? Värme ok?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 199 Inlägg
9 oktober
Trådstartare
#67
Hybrid_ skrev:
master_lars skrev:
Landade i en Zoe under veckan. Fick tag i en tämligen prisvärd sådan, av ganska nytt snitt med kvarvarande nybilsgaranti och vagnskada, den senare några månader innan man behöver köra egen via försäkringen.
Den checkade boxarna som jag hade och gillades av de andra som skall köra den. Priset var nog rätt så rätt också, så förhoppningsvis lär den inte kosta mig så mycket...

Och du är nöjd? De Zoe jag ser på vägarna har en tendens till att framföras väldigt försiktigt (Läs: sakta). Inte så pigg eller låg toppfart? Värme ok?

Hittills är jag nöjd. Vi har sådana på jobbet och de verkar hålla ihop rätt bra med tanke på hur de misshandlas.
Jag tycker snarare att det är lite för lätt att ligga för fort på vägarna. Dock är 110-120 vägar inte någon man ligger och blåkör på. Man håller lagstadgade hastigheten, inte mycket mer. Hittills lite mer än 100 mil, och en snittförbrukning på 1,48kW per mil.
Vi får se hur den håller upp. Hittills gillar jag räckvidden och att man inte behöver ladda varje dag. I3:an vi hade tidigare fick man ladda dagligen, och det var ofta som använda REX-motorn. Här har jag 35+mil i räckvidd vid 10 grader C och det duger för mig.  Uppskattar även CCS-laddaren, som gör det lättare att leva med den i vardagen. Ett måste skulle jag säga.

Dock noterat att bilen är ganska snål upp till 100km/h, därefter blir det svårare för den att jobba mot luftmotståndet.


Muskelbil
9 oktober
#68
CCS är nödvändigt om man behöver ladda hemifrån
Zoe är en hållbar fransk lite större små bil
R135 är den bästa versionen av Zoe
Roligt att du blev nöjd efter att letat bil så länge
Mycket snygg röd istället för alla vita

350 Inlägg
20 november
#69
Vad var det du inte gillade med MG zs?
Letar som du efter något billigt. Har tidigare haft en EC-3 citroen som var superskön att köra och som nu ramlat under 200k...fortfarande för dyr för att vara intressant dock

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

Of World
3 370 Inlägg
20 november
#70
werd skrev:
Vad var det du inte gillade med MG zs?
Letar som du efter något billigt. Har tidigare haft en EC-3 citroen som var superskön att köra och som nu ramlat under 200k...fortfarande för dyr för att vara intressant dock

Du kan inte ha haft C3 Elbil möjligen C4

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

1 199 Inlägg
2 december
Trådstartare
#71
werd skrev:
Vad var det du inte gillade med MG zs?
Letar som du efter något billigt. Har tidigare haft en EC-3 citroen som var superskön att köra och som nu ramlat under 200k...fortfarande för dyr för att vara intressant dock

Det som det föll på för mig, var egentligen detaljkvalitet, samt avsaknaden av app (använder den dagligen på Renaulten och slår  igång värmen när innan jag åker till och från jobbet) men även den krassa räckvidden på den första generationen av ZS. Det är förövrigt en vettig elbil, men när jag fick min 22:a Zoe, Intens med CCS (tillval) och nästan nya vinterdäck på org alufälg för 35.000 mindre än vad en ZS av första generationen går för nu så vart valet plättlätt.
Just appen var något jag inte trodde jag skulle använda så mycket som jag faktiskt gör.

Skulle nog vilja säga att räckvidd vintertid är det man bör gå på. Just nu laddar jag kanske 1-2 ggr i veckan. Med en ZS hade jag fått ladda 2-3 ggr i veckan. ca 22-25 mil har jag vid 100% och -7. Nu när det är strax över +3 grader så klämmer jag ur 32 mil på 100%. Alltså fortfarande mer än vad du får ut ur en ZS sommartid.

Bägge är tillräckligt bra bilar för att göra jobbet som andrabil och rumpfraktare. Men hur jag än räknar, så blir Zoe billigast både per mil och över tid.
En annan sak är också försäkringskostnaden som är förhållandevis låg på Zoe, medans den är rätt hög på andra. Zs är också rätt billig att försäkra men en Cittra EC4 är DYR. För mig skulle en sådan landa på 16000kr/året, Zoe:n ligger på 4500kr/året


1 199 Inlägg
2 december
Trådstartare
#72
werd skrev:
Vad var det du inte gillade med MG zs?
Letar som du efter något billigt. Har tidigare haft en EC-3 citroen som var superskön att köra och som nu ramlat under 200k...fortfarande för dyr för att vara intressant dock

Är räckvidd inte en faktor så skulle jag kolla in Mazda MX-30. De verkar gå att få för 150kkr men räckvidden kring 20 mil.



Sök