4675
Sök

Vilken Olja till växellådan min? Omega 3.0

114 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Hej!!

Någon som vet vilken olja jag ska ha min växellåda?
Opel Omega 3000 89a Manuell.
Jag har hört runt på verkstäder å butiker men ingen som vet.

MVH

4 554 Inlägg
21 maj 2008
kan väl inte skilja sig så mycke från andra lådor? ja har 75-90 helsyntetisk i min golf

1 217 Inlägg
21 maj 2008
Kolla instruktionsboken eller fråga MilleN.. han borde veta;)

9 108 Inlägg
22 maj 2008
Det är R25 på den va? Inte samma som på min.. Men dom borde verkligen veta på Opel, är ju bara att knappa lite på deras dator tongue

Jag sökte på OK/Q8s sökmotor annars och fick fram: OKQ8 Växellådsolja Syntet GL-4 75W-80, 1,4 liter ska i.
Dock var det till en 2,0i men det ska vara samma låda.

114 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
R25?? Inte en aning faktist smile
Hehe ja man tycker att det borde funka fint för dom, men men.
Du tror man kan ha den i lådan? Tänkte så det inte är nå skillnad på lådorna från 2.0orna?
Är rädd för att den ska få för taskig smörjning eller något smile

9 108 Inlägg
23 maj 2008
Gå in på Opel eller OK/Q8, dom ska veta vilken olja du ska ha.

1 327 Inlägg
23 maj 2008
ok q8 verkar ange nästan alltid den "bästa" eller även dyraste oljan på hemsidan. Tex anger de helsyntet till en gammal bil som enda alternativet. Även anger de helsyntetoljor till äldre växellådor som inte ska ha sån olja då den kan "äta" upp gulmetaller som tydligen ska finnas i endel äldre växellådor.

114 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
Ja jag får göra det imorrn smile
Det är som du säger, dom ska veta vad det ska vara.
Tack å Tack

114 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
Du MilleN, medans jag har dig på tråden smile
Tänkte höra med dig, om oljetrycket i motorn min, jag har olja lite över max strecket och öppnar man locket på ventilkåpan när motorn är igång, så kommer det olja upp dit, så det verkar inte vara nå fel på trycket så, men enligt mätaren i bilen så är det ett streck för lite, på olje nivån i bilen, och så lyser oljelampan. Varför gör den så?
För det är väl inge bra att tippa i mer olja när det redan är lite över max strecket?

9 108 Inlägg
25 maj 2008
nahoj101 skrev:
Du MilleN, medans jag har dig på tråden smile
Tänkte höra med dig, om oljetrycket i motorn min, jag har olja lite över max strecket och öppnar man locket på ventilkåpan när motorn är igång, så kommer det olja upp dit, så det verkar inte vara nå fel på trycket så, men enligt mätaren i bilen så är det ett streck för lite, på olje nivån i bilen, och så lyser oljelampan. Varför gör den så?
För det är väl inge bra att tippa i mer olja när det redan är lite över max strecket?

mätaren i bilen visar oljetrycket i bar och inte nivån smile Den ska ligga runt 2-3 bar på tomgång och 5 bar när man gasar. Antar att du har digitala? Du ska gå efter oljestickan, och helst inte över maxstrecket.

Det är verkligen obra att oljelampan lyser kan jag säga, då ska man inte köra med bilen alls.. Starta en ny tråd om det problemet jag är inte så haj på det där.

114 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
Hehe okej! smile
Jag kan prova få se smile
Tack ska du ha!!

Sök