Stor uppdatering : Avgassystemet Ja som jag skrev i förra posten så blev det ingen lack den här helgen.
Istället så blev det att bygga avgassystem
det var sjukt kul att slippa allt jäkla slipande och spacklande kan jag ju säga och nu har bilen ett avgassystem när den kommer tillbaka från lack också
Lite information om vad jag har byggt då, Jag har byggt ett catt back system ( jaja jag vet ett helsystem hade varit tuffare och bättre men skit samma
) av 3" rostfritt rör och 1,5 mm rostfri plåt för ändrören.
Jag har valt att eftersom bilen är utställnings bil och jag inte jagar effekt så är första prion hur det ser ut och detta gäller även avgassystemet.
Därför så har jag inte jagat optimalt flöde utan jag har använt mig av skarpa 90graders böjar istället för mjuka då det helt enkelt inte fick plats med mjuka bra flödes böjar.
Istället för att förklara mer vad jag har byggt så kör vi på bilderna nu, dom som vet säger ju att en bild säger mer än tusen ord och här kommer 10 av dom
Vi börjar med två bilder på orginalsystemet , orginalsystemet var inte i ett allt för bra skick ganska rostigt och taskigt lagat av en tidigare ägare.
Som sagt ganska rostigt, det gick av så fort jag lossade fästena för slutdämparen och man kan förstå varför
Så då börjar det byggas på ett nytt system, här är några av grundbitarna och dom ända två mjuka 90graders böjarna i hela systemet
För att kapa röret använder jag mig av denna monsterkap halva stan slocknar när man startar aset men effektiv är den och det blir bra vinklar att svetsa senare.
I bakgrunden står farsans "lilla" projekt också en jävligt stor segelbåt som han bygger från grunden
Avgassystem IKEA style
Skokartonger av rostfri plåt ? Nej ändrör så klart
Innan dom blev lådor så var det dom plåtarna som man kan se på föregående bild, bara slitsa plåten med vinkelslipen så det gick att böja den bra sen svetsa en kant.
Jag har fått böja och bända en hel del för att få allt att passa, slitsa upp rören böj dom lite gran och svetsa igen skåran.
Nu är systemet nästan klart, eller dom två stora bitarna är det sen ska dom bara passas ihop också och det kan jag tala om var ingen enkel uppgift att få allt att passa som det skulle.
Inpassningen som den ser ut bakifrån, ändrören ska dock kanske skäras i en vinkel eller något kul och poleras men det får jag göra sen någon gång.
Blev ganska fett om ni frågar mig
Sen var det roligt att ligga under bilen ock punkta ihop systemet så allt passade bra när man plockade ner det igen.
Efter det var fixat så helsvetsade jag alla skarvar och passade in det igen för att se att inget drog sig av värmen men allt passade perfekt.
Så här ser det ut i sin helhet utanför bilen
Jag han inte fixa fästpunkter till det men det får jag göra sen när bilen kommer tillbaka från lack.
Det var allt för denna gång.