2007
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
17 december 2008
#501
kolvas skrev:
att höger bakhjul sitter längre bak än vänster på en Renault 4 p.g.a tankröret
Typiskt fransmän till att krångla till det.
"oj höger bakhjul tar i tankröret vi kan ju flytta röret en bit. NEJ vi flyttar bak däcket bara för att vi är fransmän och vi bara måste göra allt mycket krångligare än någon annan"


276 Inlägg
17 december 2008
#502
Väldigt OffTopic men jag förstår inte att alla förlitar sig på wikipedia vem som helst kan gå in o skriva vafan dom vill där!!


johanlkpg
17 december 2008
#503
jorre83 skrev:
att det finns en rak v6 i en bmw. Den motorn skulle jag vilja se
Passat körde ju med raka v5:or runt -00 också. Svag vinkel på vevaxlarna så att motorn kunde bli kortare;)

4 682 Inlägg
18 december 2008
#504
Mido__ skrev:
Väldigt OffTopic men jag förstår inte att alla förlitar sig på wikipedia vem som helst kan gå in o skriva vafan dom vill där!!
vem skulle skriva en ner än massa fakta bara för jävlas? de flesta artiklar e ju ganska utförliga och tar säkert en bra stund att skriva. sen så har ju nog wikipedia koll på va som  läggs upp och släpper inte in vilken skit som helst.

1 814 Inlägg
18 december 2008
#505
Moparboy440 skrev:
Mido__ skrev:
Väldigt OffTopic men jag förstår inte att alla förlitar sig på wikipedia vem som helst kan gå in o skriva vafan dom vill där!!
vem skulle skriva en ner än massa fakta bara för jävlas? de flesta artiklar e ju ganska utförliga och tar säkert en bra stund att skriva. sen så har ju nog wikipedia koll på va som  läggs upp och släpper inte in vilken skit som helst.
Wikipedia är bra, bara du använder det rätt och som komplement till en annan källa. De kollar faktiskt vad som lägg upp på lite mer seriösa saker.

ontopic: Volvo 740 ses av många som en stridsvagn. tongue

654 Inlägg
18 december 2008
#506
Moparboy440 skrev:
Mido__ skrev:
Väldigt OffTopic men jag förstår inte att alla förlitar sig på wikipedia vem som helst kan gå in o skriva vafan dom vill där!!
vem skulle skriva en ner än massa fakta bara för jävlas? de flesta artiklar e ju ganska utförliga och tar säkert en bra stund att skriva. sen så har ju nog wikipedia koll på va som  läggs upp och släpper inte in vilken skit som helst.
OBS, OT: Nej, Wikipedia är ett helt öppet forum som vem som helst kan redigera. Ett tag stod det att Batman avslutade det Amerikanska inbördeskriget.

4 682 Inlägg
18 december 2008
#507
danhild skrev:
Moparboy440 skrev:
Mido__ skrev:
Väldigt OffTopic men jag förstår inte att alla förlitar sig på wikipedia vem som helst kan gå in o skriva vafan dom vill där!!
vem skulle skriva en ner än massa fakta bara för jävlas? de flesta artiklar e ju ganska utförliga och tar säkert en bra stund att skriva. sen så har ju nog wikipedia koll på va som  läggs upp och släpper inte in vilken skit som helst.
OBS, OT: Nej, Wikipedia är ett helt öppet forum som vem som helst kan redigera. Ett tag stod det att Batman avslutade det Amerikanska inbördeskriget.
spinner vidare på ot: sant, men de e inte många dagar som sån fakta ligger uppe.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia: … erats/2006
wikipedias beskrivning om v8:a : "Ljudet beskrivs lämpligast så här: dow dow dow dow dow dow dowowowowoowowowwwrom!!!!!!!! och man är iväg!" lol

310 Inlägg
18 december 2008
#508
Edge skrev:
Många kanske inte tänker på det, men VW och Audi har en mindre backspegel på passagerarsidan. Många med mig stör sig på det, och då vill jag gärna veta varför det är så? gäller Golf IV och motsvarande Audi årsmodeller..

Blev kanske inget onödigt vetande, men om nån svarar på frågan så blir det ju kanske det ändå. tongue
Någon kanske redan har svarat men det beror på att i tyskland är det inte lag på att ha 2 speglar,sitter väl 1 på från fabriken.(?) var lika på min opel men skaffade nya sport speglar.


Eliminator
1 441 Inlägg
18 december 2008
#509
Och när blev det lag på 2 speglar i Sverige?

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

512 Inlägg
18 december 2008
#510
Aruzo skrev:
Dodge gömde hålet till startveven på 1938 års modell för att dom tyckte det var pinsamt att man kanske var tvungen att veva igång den!

Renault hade vev t.o.m 1965

Säger väl en del om franska bilar................
renault r10 har vev även på 69 års modell  och alla renault motorer från  50talet nånstans  till slutet 80 början 90 nånstans passar på alla renault växellådor förutom att man måste byta ingående axel i lådan pga olika dimentioner på kopplingens splines och på svänghjulens stödlager(ernligt en renaultexpet jag pratat med) ... renault r12 motor och volvo 343 dl är samma motor men med olika vevaxlar ( är olika antal bult i fästet mot svänghjulen) (har jag kollat själv)   r12 motorn passar rakt i r10 men kopplingsarmen når inte fram att trycka ut kopplingen så man måste modifiera stödlager eller kopplingsarm ...(har jag provat och åkt med )

bmw e12 har samma dörrar som e28

e34an stolar passar i e12 om man borrar upp bulthålen litegrann

bmw m10 motor går köra 10 mil med trasig toppackning och tempmätaren i topp låter dock illa när man kommer fram smile
finns mer där inne i bakhuvet måste bara lura fram det


512 Inlägg
18 december 2008
#511
alexbenhard skrev:
NiKeMaN skrev:
Det finns ingen GOlf IV V6.
Det är faktiskt en VR6 motor som sitter i den bilen och INTE en V6.
Säker på det? Vill minnas att jag sett att det stått V6-4motion på bakluckan på en sådan.

Lastar man 270 kg i bagaget på en 855 T5 så går downpipen av om man kör av gotlandsbåten från Oskarshamn. Hände mig igår.
bra att veta ska inte åka den båten med nån 855a inte vad jag vet nu iaf smile


730 Inlägg
18 december 2008
#512
sonken91 skrev:
Edge skrev:
Många kanske inte tänker på det, men VW och Audi har en mindre backspegel på passagerarsidan. Många med mig stör sig på det, och då vill jag gärna veta varför det är så? gäller Golf IV och motsvarande Audi årsmodeller..

Blev kanske inget onödigt vetande, men om nån svarar på frågan så blir det ju kanske det ändå. tongue
Någon kanske redan har svarat men det beror på att i tyskland är det inte lag på att ha 2 speglar,sitter väl 1 på från fabriken.(?) var lika på min opel men skaffade nya sport speglar.
Nu när vi är inne på detta med speglar så hade vi en gång i tiden en Mercedes 230e , denna har en fyrkantig backspegel på höger sidan och en normal på vänster sidan, fyller detta någon funktion ? smile

Fölkesberg Racing =)

310 Inlägg
18 december 2008
#513
Shallie skrev:
sonken91 skrev:
Edge skrev:
Många kanske inte tänker på det, men VW och Audi har en mindre backspegel på passagerarsidan. Många med mig stör sig på det, och då vill jag gärna veta varför det är så? gäller Golf IV och motsvarande Audi årsmodeller..

Blev kanske inget onödigt vetande, men om nån svarar på frågan så blir det ju kanske det ändå. tongue
Någon kanske redan har svarat men det beror på att i tyskland är det inte lag på att ha 2 speglar,sitter väl 1 på från fabriken.(?) var lika på min opel men skaffade nya sport speglar.
Nu när vi är inne på detta med speglar så hade vi en gång i tiden en Mercedes 230e , denna har en fyrkantig backspegel på höger sidan och en normal på vänster sidan, fyller detta någon funktion ? smile
haha nej skulle inte tro det wink men satt ju bara på förarsidan när dom kom från fabrik sen när nån importerade bilen till ett land med lag på 2 så satte de väl bara på nån, själv undrar jag varför dom inte har 2 lika. så fult ju. smile


512 Inlägg
19 december 2008
#514
sonken91 skrev:
Shallie skrev:
sonken91 skrev:

Någon kanske redan har svarat men det beror på att i tyskland är det inte lag på att ha 2 speglar,sitter väl 1 på från fabriken.(?) var lika på min opel men skaffade nya sport speglar.
Nu när vi är inne på detta med speglar så hade vi en gång i tiden en Mercedes 230e , denna har en fyrkantig backspegel på höger sidan och en normal på vänster sidan, fyller detta någon funktion ? smile
haha nej skulle inte tro det wink men satt ju bara på förarsidan när dom kom från fabrik sen när nån importerade bilen till ett land med lag på 2 så satte de väl bara på nån, själv undrar jag varför dom inte har 2 lika. så fult ju. smile
har hört att den mindre på passagerarsidan är för att man behöver inte se lika mycket åt det hållet och att den sticker ut mindre för att göra mer plats för bilen som ska stå i nästa parkeringsruta + att den tar inte i lika lätt stolpar mm när man gör näraparkering smile


EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
19 december 2008
#515
I Brasilien tillverkas det tydligen fortfarande nya Golf MK1, samma gamla karosstyp dock lite annan instrumentering etc. tongue
(länk: http://paultan.org/archives/2007/03/03/ … golf-18ir/)
Senast redigerat av Edge (19 december 2008)

//Edge

730 Inlägg
19 december 2008
#516
LilleSKUTT skrev:
sonken91 skrev:
Shallie skrev:

Nu när vi är inne på detta med speglar så hade vi en gång i tiden en Mercedes 230e , denna har en fyrkantig backspegel på höger sidan och en normal på vänster sidan, fyller detta någon funktion ? smile
haha nej skulle inte tro det wink men satt ju bara på förarsidan när dom kom från fabrik sen när nån importerade bilen till ett land med lag på 2 så satte de väl bara på nån, själv undrar jag varför dom inte har 2 lika. så fult ju. smile
har hört att den mindre på passagerarsidan är för att man behöver inte se lika mycket åt det hållet och att den sticker ut mindre för att göra mer plats för bilen som ska stå i nästa parkeringsruta + att den tar inte i lika lätt stolpar mm när man gör näraparkering smile
Såå kan det också vara ... , För den e ju inte lika utstickande men eftersom den är fyrkantig ser de ju ut som apa wink

Fölkesberg Racing =)

1 758 Inlägg
19 december 2008
#517
Kul läsning det här!

*Dörrarna från Volvo 760 -82 passar rakt på en S/V90 -98! Detsamma gäller för hela 7/900-serien, samt S/V90. Förutom 780, såklart! Såväl kombi som sedan har likadana dörrar.
Däremot skiljer t.ex. ytterhandtag, yttre lister, dörrsidor, sidospeglar etc. Men passar gör det!

*Topplocket till Volvos B234F (740 16V) togs fram i samarbete med Cosworth.

*Volvo 960 har likadan automatlåda som Toyota Supra.

Besserwisser som man är har också några påpekanden/rättelser/tillägg:
xorox_88 skrev:
den första volvo öv4 kallas för jakob
Innan produktionsstart tillverkade man 10 förseriebilar för tester etc. Samtliga 10 fick "smeknamn" efter namnsdagen den dag de blev färdiga i fabriken. Idag finns endast en av förseriebilarna kvar - den blev färdig den 25e juli - då Jakob har namnsdag.
Namnet har dock hängt kvar, många tror att ÖV4 "heter" Jacob.

_TiNcO_ skrev:
#Volvos nya automat lådor går inte fortare än i 30km/h när dom ligger i leverans mode. Perfekt att bygga epa på tongue
Det är inte lådan som begränsar, utan en hastighetsspärr i motorstyrningen.

Stoorn skrev:
Peugeot/Reunult V6 motorn som sitter i volvo 760 sitter även i GMC Delorian
Volvo var också med och utvecklade den. Motorn kallas PRV V6, där PRV står för de tre samarbetspartnerna - Peugeot, Renault, Volvo.

Diktator
968 Inlägg
19 december 2008
#518
alexbenhard skrev:
NiKeMaN skrev:
Det finns ingen GOlf IV V6.
Det är faktiskt en VR6 motor som sitter i den bilen och INTE en V6.
Säker på det? Vill minnas att jag sett att det stått V6-4motion på bakluckan på en sådan.
vr6 = v6, bara att det ser lite snyggare ut och sparar pengar på skriva V6, och folk blir nervösa när dom ser vr6 för dom vet inte vad det är...

21 Inlägg
19 december 2008
#519
NiKeMaN skrev:
Det finns ingen GOlf IV V6.
Det är faktiskt en VR6 motor som sitter i den bilen och INTE en V6.
VR6:an är byggd som en V-motor men eftersom den endast har 15graders vinkel så kan detta få folk att tro att det är en rak 6:a då den bara har ett topplock.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
19 december 2008
#520
Framstrålkastarna på Nissan 300 ZX (1990-96) är samma som på nyare Lamborghini Diablo.. smile
Den utan uppfällbara strålkastare.

Tvärtom egentligen, Lambo använde Nissans lampor.. tongue
Senast redigerat av Irmscher Vectra (19 december 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.


Sök