2736
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

Mästare
2 947 Inlägg
26 januari 2009
#561
nonno: Bara för att du väckte tråden, så ska jag ge mig ut på Google-jakt! tongue

EDIT: Hittade inget roligt så jag får helt enkelt improvisera... Ferdinand Porsche ritade Volkswagen Bubbla och sägs ha fått inspiration av Tatra T97.
Senast redigerat av KimVsWorld (26 januari 2009)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Med.lem
3 759 Inlägg
26 januari 2009
#562
KimVsWorld skrev:
nonno: Bara för att du väckte tråden, så ska jag ge mig ut på Google-jakt! tongue
Haha googlejakt..

Kan dra en om bmw e34:a

När det är minusgrader ute så förvämrs spolarmunstycken och alla lås i bilen när man nyckeln är i "läget före tändningsläget" eller vad man säger. Detta gäller säkert på många fler BMW moddeler.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

196 Inlägg
26 januari 2009
#563
Lotus Europa s1 var en av de absolut första produktionsbilarna med mittenmotor

Lotus Europa s1 har ihoplimmat chassi med karossen och därav helt slät under utan skarvar etc

Lotus Europa har bara 2 länkar i hjulupphängningen , en undre som fäster i växellådan och en som går framåt på ramen.. "övre länken" är drivaxeln

Lotus Elite är helt i glasfiber och är slät iprincip överallt (gjuten från båda håll) och har tex bakvagn bultar rakt i glasfibern

På MGB så är stötdämparen även övre länken i framvagnen

En man på 190 och 95 kg kan sova i en hundkoja van , självklart fosterställning

Bara 6 (eller om det va 5) MGC GT Sebring bilar byggdes. Dock ej på GT utan på roadsters som fick tak
Mycket av panelerna var av aluminium för att få ner vikten , runt 9" bakfäljar kördes det ibland med

En av bilarna tror det va RMO eller MBL kördes som dragbil åt en husvagn efter några år utanför racingen . . självklart va kroken bultad i kofångaren vilket medförde att kofångaren vid något tillfälle lossnat.


3 859 Inlägg
28 juli 2009
#564
Luftmotståndet på en Austin Allegro blir lägre då man backar.....

"The road to victory is sometimes a sidewalk"

812 Inlägg
28 juli 2009
#565
Edge skrev:
I Brasilien tillverkas det tydligen fortfarande nya Golf MK1, samma gamla karosstyp dock lite annan instrumentering etc. tongue
(länk: http://paultan.org/archives/2007/03/03/ … golf-18ir/)
inte brasilien dock så tillverkas den i sydafrika


1 353 Inlägg
28 juli 2009
#566
Mr_EmCom skrev:
KimVsWorld skrev:
nonno: Bara för att du väckte tråden, så ska jag ge mig ut på Google-jakt! tongue
Haha googlejakt..

Kan dra en om bmw e34:a

När det är minusgrader ute så förvämrs spolarmunstycken och alla lås i bilen när man nyckeln är i "läget före tändningsläget" eller vad man säger. Detta gäller säkert på många fler BMW moddeler.
stämmer inte riktigt, dörrlåsen på förar och passagerarsida sätter igång så fort du rycker i handtaget, åtminstone på min gamla ^^

spolarmunstyckena sätter igång när nyckeln är i radioläget.

There's no replacement for displacement

blacken
28 juli 2009
#567
Suzuki GSX 1100 EF var den första hojen som var vindtunneltestad..
På gamla Jaggan så agerar drivaxeln även som "övre länkarm"..

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
28 juli 2009
#568
En polares Mazda 323 från 1988 hade upplysta yttre dörrlås om man drog i handtaget. Smart finess som borde finnas på fler. Kan ju göra det. smile
Senast redigerat av Irmscher Vectra (28 juli 2009)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

28 Inlägg
28 juli 2009
#569
KimVsWorld skrev:
nonno:EDIT: Hittade inget roligt så jag får helt enkelt improvisera... Ferdinand Porsche ritade Volkswagen Bubbla och sägs ha fått inspiration av Tatra T97.
Apropå det..
På gamla VW med tidiga luftkylda motorn hade en cylinder med annorlunda tändläge gentemot de tre andra.
Gissa varför... cool

Osponsrad
1 631 Inlägg
28 juli 2009
#570
Slash skrev:
Lite Volvo 480-fakta:


Har belysning i sina bälteslås så man ser vart bältet ska tryckas in (rätt listigt faktiskt).

cool
Det har väl de flesta volvos ? Min har det iallfall ?!
När man bromsar med en avstängd volvo 745:a så tänds markeringsljusena fram och bak samt takbelysningen.  (Udda eller är bara min bil som e puckad ?? )

Mvh:

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 juli 2009
#571
Tja, min gör det i alla fall inte, tänder en massa lampor.

Innerbelysningen tänds när jag låser upp dörrarna med fjärren, men inget annat. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

187 Inlägg
28 juli 2009
#572
Irmscher Vectra skrev:
En polares Mazda 323 från 1988 hade upplysta yttre dörrlås om man drog i handtaget. Smart finess som borde finnas på fler. Kan ju göra det. smile
Volvo 480 turbo hade den finessen också, smart grej!

önskar att flickvännen kunde ha det också så man träffar rätt.. wink


Meister
6 763 Inlägg
28 juli 2009
#573
blacken skrev:
Suzuki GSX 1100 EF var den första hojen som var vindtunneltestad..
På gamla Jaggan så agerar drivaxeln även som "övre länkarm"..
Samma på Ford Scorpio big_smile


224 Inlägg
28 juli 2009
#574
Gulmun skrev:
Det är inte helg än, men lite bilrelaterad snusk tål ni väl såhär mitt på veckan? big_smile

När Honda lanserade sin nya bilmodell *** så blev det lite problem när den skulle till Sverige. Den döptes om till Jazz för den svenska marknaden.

Mitsubishi Pajero betyder på spansk slang Mitsubishi Runkare.
Hondan heter Jazz i Thailand oxså, jag tror inte att dom hade problem med namnet *** hmm


1 722 Inlägg
28 juli 2009
#575
NoVolvo skrev:
KimVsWorld skrev:
nonno:EDIT: Hittade inget roligt så jag får helt enkelt improvisera... Ferdinand Porsche ritade Volkswagen Bubbla och sägs ha fått inspiration av Tatra T97.
Apropå det..
På gamla VW med tidiga luftkylda motorn hade en cylinder med annorlunda tändläge gentemot de tre andra.
Gissa varför... cool
Säg !! tongue

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

Studerande
463 Inlägg
28 juli 2009
#576
aakesson skrev:
Edge skrev:
I Brasilien tillverkas det tydligen fortfarande nya Golf MK1, samma gamla karosstyp dock lite annan instrumentering etc. tongue
(länk: http://paultan.org/archives/2007/03/03/ … golf-18ir/)
inte brasilien dock så tillverkas den i sydafrika
Fan vad frän! big_smile Finns den högerstyrd?

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

Avstängd
424 Inlägg
28 juli 2009
#577
Volvo 740 Gl -88 har en väldigt dålig klädsel på stolarna fram. Skoda har gjort en 3 cylindrig bil (har jag hört)

team Svineri. Volvos under construction.

blacken
28 juli 2009
#578
NoVolvo skrev:
KimVsWorld skrev:
nonno:EDIT: Hittade inget roligt så jag får helt enkelt improvisera... Ferdinand Porsche ritade Volkswagen Bubbla och sägs ha fått inspiration av Tatra T97.
Apropå det..
På gamla VW med tidiga luftkylda motorn hade en cylinder med annorlunda tändläge gentemot de tre andra.
Gissa varför... cool
Der är det även på vanliga radfyror att en burk "släpar efter" lite på fjärde kannan..
( det är bara för att inte den ska kunna "tjäla fast" mellan två burkar)

got stance?
546 Inlägg
28 juli 2009
#579
Red lines servoolja går att använda i de flesta bilar utom dom med hydraulisk nivå reglering samt alla Honda(dyrt när man ska fylla på).

&#22818;&#12398;&#21147;

Titulerad
71 Inlägg
29 juli 2009
#580
Corvette trivia.

Det finns sex "generation" corvetter.

Corvette C5 är den "största" modellen gjord, både i bredd och längd - då den nya C6an är mindre.

Nassau Blue (ljusblå) C5or målades bara 3275 stycken i(av alla 300 tusen) direkt från fabrik!

Det är 17 respektive 18 tum fram och bak på fälgarna som sitter på orginal c5or.

Corvette hadde sin först aluminium motor redan 1969 (vid namn ZL-1). Dock var de första GM bilarna att hade det var Corvair och Buick 215 V8 år 1960.

Från 69 fram till 97 satt tändningslåset på rattstången, men 97 så flyttade man tillbaka det till panelen - vilket har skapat många problem med dåliga rattlås på corvetter.

Första corvetten var tillgänglig 1953!



Sök