4046
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

184 Inlägg
29 juli 2009
#581
turbo5a skrev:
Volvo 740 Gl -88 har en väldigt dålig klädsel på stolarna fram. Skoda har gjort en 3 cylindrig bil (har jag hört)
Skoda felicia har 3 cylindrar, vet inte exakt vilken årsmodell lr nått. En polares morsa hade en sån nämmligen. Dessutom är 3 cylindrar ganska vanligt på gammla traktorer o så (diesel)


325 Inlägg
29 juli 2009
#582
cadillacs 472 500 425 368 motorer är designade av samma gubbe som gjorde fords 460 motor och är väldigt lika. känns inte bra ha ha


28 Inlägg
29 juli 2009
#583
Kanelbullen skrev:
NoVolvo skrev:
KimVsWorld skrev:
nonno:EDIT: Hittade inget roligt så jag får helt enkelt improvisera... Ferdinand Porsche ritade Volkswagen Bubbla och sägs ha fått inspiration av Tatra T97.
Apropå det..
På gamla VW med tidiga luftkylda motorn hade en cylinder med annorlunda tändläge gentemot de tre andra.
Gissa varför... cool
Säg !! tongue
Cylindern med sämst kylning (3an) har liite tidigare tändningsläge.
Är också vanligast med ventilproblem på just den cyl...

Bonus: Motorblocket är tillverkat av en legering som heter elektron och som mest består av 92 % magnesium, 5 % aluminium och 3 % zink..
Mg är 35% lättare än Al.
Den som har möjlighet att känna på ett tomt block blir impad, väger nästan inget...

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 juli 2009
#584
Är inte magnesium väldigt lättantändligt, och brinner hyfsat? wink
Dessutom åldras det, magnesiumfälgar har bäst-före datum. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 062 Inlägg
29 juli 2009
#585
Att en cylinder på gamla VW har ändrad tändning beror på att den cylinder är sämre kyld då oljekylaren hindrar luftströmmen förbi den.
Tändningen är ändrad så att den ska gå lite svalare.

M.V.H.


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
29 juli 2009
#586
Jublub skrev:
Irmscher Vectra skrev:
En polares Mazda 323 från 1988 hade upplysta yttre dörrlås om man drog i handtaget. Smart finess som borde finnas på fler. Kan ju göra det. smile
Volvo 480 turbo hade den finessen också, smart grej!

önskar att flickvännen kunde ha det också så man träffar rätt.. wink
HAHAHAH!!! lol

Som en annan kompis säger om han missar nyckelhålet. "Ge mig en pensel och släck ljuset!"

Räknas ut själv.... wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juli 2009
#587
Donken86 skrev:
turbo5a skrev:
Volvo 740 Gl -88 har en väldigt dålig klädsel på stolarna fram. Skoda har gjort en 3 cylindrig bil (har jag hört)
Skoda felicia har 3 cylindrar, vet inte exakt vilken årsmodell lr nått. En polares morsa hade en sån nämmligen. Dessutom är 3 cylindrar ganska vanligt på gammla traktorer o så (diesel)
Både Felicia och Fabia fanns (finns?) med en trecylindrig motor på 1.2L kallad HTP vilket stod för High Tourqe performance om jag inte minns fel. Nått med vridmoment var det i alla fall. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

79 Inlägg
4 682 Inlägg
29 juli 2009
#589
GAZ 3102 fanns att fås med en 210 hästars 3-skivig wankel motor och användes av KGB tongue.

106 Inlägg
31 juli 2009
#590
tpdabster skrev:
Gulmun skrev:
Det är inte helg än, men lite bilrelaterad snusk tål ni väl såhär mitt på veckan? big_smile

När Honda lanserade sin nya bilmodell *** så blev det lite problem när den skulle till Sverige. Den döptes om till Jazz för den svenska marknaden.

Mitsubishi Pajero betyder på spansk slang Mitsubishi Runkare.
Hondan heter Jazz i Thailand oxså, jag tror inte att dom hade problem med namnet *** hmm
Den heter Honda Fit och ingenting annat.


471 Inlägg
31 juli 2009
#591
Aerodynamik skrev:
Turbomatte skrev:
PoulZen skrev:
Volvos framhjulsdrivna bilars motorer egentligen har ursprung från Saab. (beroende på hur man ser det)
När första modellen av 850 kom (som är framhjulsdriven), så hade chefen för
just motorbyggandet från Saab slutat där och istället börjat på volvo en tid innan,
och där hade han tagit fram en framhjulsdriven bil och motor åt volvo.





Därför kör jag saab och inte en mix som volvo är.. big_smile
Och volvo har byggt motorn till saab 39 gripen eller om det var viggen, så saab är blandbarn det med.
Nej, volvo har bara plockat ihop motordelarna. Inte byggt motorn. cool
Då har dom ju byggt den juh ?

Skiiit du nedde ! ;)

bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
31 juli 2009
#592
ingen anning om någon har skrivit detta men alla scania lastbilarna ( dom nyare ) ska ha lika stora framrutor kvittar hur stora hytterna är smile
Senast redigerat av ralle_boyen (31 juli 2009)


2 126 Inlägg
31 juli 2009
#593
Stig Blomqvist kom 2:a på Svenska Rallyt 1988 med en Ford Sierra XR4X4, i alla andra rallyn i WRC det året körde han en Sierra Cosworth RWD!

Namnet Cosworth kommer ifrån efternamnen på grundarna = Mike COStin Keith DuckWORTH


881 Inlägg
31 juli 2009
#594
Det producerades 1000st Peugeot 405 Mi16 LeMans

Peugeot 405 T16 producerades i 1061 exemplar varav 60 till den Franska polisen.


4 586 Inlägg
31 juli 2009
#595
audi a3 2004 samt volvo v50 2004 har samma bredd. Helt onödigt bilvetande


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
1 augusti 2009
#596
Big_JN skrev:
Stig Blomqvist kom 2:a på Svenska Rallyt 1988 med en Ford Sierra XR4X4, i alla andra rallyn i WRC det året körde han en Sierra Cosworth RWD!

Namnet Cosworth kommer ifrån efternamnen på grundarna = Mike COStin Keith DuckWORTH
Jävlar va han körde med den Forden... Hamnade bredvid vägen i en kurva jag stod i då.. Kommer ihåg att sexan lägg gött.big_smile
Trodde det var tidigare, men då var det nog '88. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Saabifierad
2 031 Inlägg
1 augusti 2009
#597
LumiLicious skrev:
tpdabster skrev:
Gulmun skrev:
Det är inte helg än, men lite bilrelaterad snusk tål ni väl såhär mitt på veckan? big_smile

När Honda lanserade sin nya bilmodell *** så blev det lite problem när den skulle till Sverige. Den döptes om till Jazz för den svenska marknaden.

Mitsubishi Pajero betyder på spansk slang Mitsubishi Runkare.
Hondan heter Jazz i Thailand oxså, jag tror inte att dom hade problem med namnet *** hmm
Den heter Honda Fit och ingenting annat.
Tanken var från början att den just skulle heta *** (översättningen från japanska blir Fitto) men dom ångrade sig så namnet blev Fit i Asien och Jazz i Europa.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

4 682 Inlägg
2 augusti 2009
#598
det mest sålda bilmärket i finland efter 2:aVK  till mitten av 60-talet var moskvitch smile.

5 111 Inlägg
2 augusti 2009
#599
Bromsklossarna på Volvo Amazon fram är samma som på AC Cobra 427 fram.


1 534 Inlägg
2 augusti 2009
#600
Slash skrev:
LumiLicious skrev:
tpdabster skrev:

Hondan heter Jazz i Thailand oxså, jag tror inte att dom hade problem med namnet *** hmm
Den heter Honda Fit och ingenting annat.
Tanken var från början att den just skulle heta *** (översättningen från japanska blir Fitto) men dom ångrade sig så namnet blev Fit i Asien och Jazz i Europa.
har hört det med, galet allså



Sök