3075
Sök

Kylarvätska i expansionskärlet

1 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
#1
Tjena. Gäller min Golf R mk7 2019.

En dag glömde jag att lägga på locket till expansionskärlet efter att jag fyllde på med kylarvätska vilket ledde till att det hade tömts på otroligt mycket kylarvätska och att jag var tvungen fylla på med flera liter kylarvätska. Det skvättades även lite överallt på motorn (tror inte att något skadades)

Sen dess har jag haft problem med min kylarvätska, antog att det var luftfickor så jag fyllde på med kylarvätska igen i expansionskärlet och lät motorn gå på tomgång utan lock i 15 minuter för att få bort all luft. Har inte haft stora problem sen dess, motortemperaturen är 90 men en grej jag märker är att det kommer ut vitånga/vitrök från expansionskärlet när jag öppnar upp locket. Vet inte om detta är normalt, och min oljetemperatur är ungefär 100-105 vid normal körning vilket det inte var innan. Brukade ha 104 grader oljetemperatur vid ?kaos? och ?sporting? körning och nu får jag det med helt normalt körning efter ungefär 10 minuters lugnt körande. Vart tror ni felet ligger? Ör det fortfarande luftfickorna i kylsystemet? Varför blir oljan så varm även om jag inte kör sportigt? Varför kommer det ut vit aktig ånga ur expansionskärlet? (lite men fortfarande)

892 Inlägg
för 15 timmar sedan
#2
Topppackningen har gott
Luktar det avgaser ur expansion kärl

* Voff voff *
10 458 Inlägg
för 4 timmar sedan
#3
FelixFelix skrev:
Tjena. Gäller min Golf R mk7 2019.

En dag glömde jag att lägga på locket till expansionskärlet efter att jag fyllde på med kylarvätska vilket ledde till att det hade tömts på otroligt mycket kylarvätska och att jag var tvungen fylla på med flera liter kylarvätska. Det skvättades även lite överallt på motorn (tror inte att något skadades)

Sen dess har jag haft problem med min kylarvätska, antog att det var luftfickor så jag fyllde på med kylarvätska igen i expansionskärlet och lät motorn gå på tomgång utan lock i 15 minuter för att få bort all luft. Har inte haft stora problem sen dess, motortemperaturen är 90 men en grej jag märker är att det kommer ut vitånga/vitrök från expansionskärlet när jag öppnar upp locket. Vet inte om detta är normalt, och min oljetemperatur är ungefär 100-105 vid normal körning vilket det inte var innan. Brukade ha 104 grader oljetemperatur vid ?kaos? och ?sporting? körning och nu får jag det med helt normalt körning efter ungefär 10 minuters lugnt körande. Vart tror ni felet ligger? Ör det fortfarande luftfickorna i kylsystemet? Varför blir oljan så varm även om jag inte kör sportigt? Varför kommer det ut vit aktig ånga ur expansionskärlet? (lite men fortfarande)
Att det kommer ånga när du öppnar expansionskärlet är ju inget konstigt. Det är varmt vatten (och glykol) där inne.

100-105 grader är väl inget onormalt för oljan på en bensinare? Min Transporter (diesel) ligger därikring, men då väger den 2,7-2,8 ton.

Jag tror att du är extra vaksam just nu helt enkelt och att det inte är något fel på bilen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 363 Inlägg
för 2 timmar sedan
#4
FelixFelix skrev:
Tjena. Gäller min Golf R mk7 2019.

En dag glömde jag att lägga på locket till expansionskärlet efter att jag fyllde på med kylarvätska vilket ledde till att det hade tömts på otroligt mycket kylarvätska och att jag var tvungen fylla på med flera liter kylarvätska. Det skvättades även lite överallt på motorn (tror inte att något skadades)

Sen dess har jag haft problem med min kylarvätska, antog att det var luftfickor så jag fyllde på med kylarvätska igen i expansionskärlet och lät motorn gå på tomgång utan lock i 15 minuter för att få bort all luft. Har inte haft stora problem sen dess, motortemperaturen är 90 men en grej jag märker är att det kommer ut vitånga/vitrök från expansionskärlet när jag öppnar upp locket. Vet inte om detta är normalt, och min oljetemperatur är ungefär 100-105 vid normal körning vilket det inte var innan. Brukade ha 104 grader oljetemperatur vid ?kaos? och ?sporting? körning och nu får jag det med helt normalt körning efter ungefär 10 minuters lugnt körande. Vart tror ni felet ligger? Ör det fortfarande luftfickorna i kylsystemet? Varför blir oljan så varm även om jag inte kör sportigt? Varför kommer det ut vit aktig ånga ur expansionskärlet? (lite men fortfarande)
Var det verkligen locket till expansionskärlet du glömde lägga på?
Var det inte kylarlocket?
Expansionskärlet står ju inte under tryck!
I alla fall teoretiskt kan inte kylarvätskans nivå i expansionskärlet påverkas om dess lock inte sitter på.
Stod expansionskärlet under tryck, medelst ett tätt lock, skulle kärlet eller slangarna till kärlet sprängas av trycket i kylsystemet.
Vitaktig ånga ur expansionskärlet tyder på att kylsystemet "kokat torrt" så att ingen kylvätska finns kvar.
Kokat torrt kan det göra p g a bl a "blåst" topplockspackning eller frostplugg lossnat/läcker.
Jag har svårt att förstå ditt problem.

* Voff voff *
10 458 Inlägg
för 2 timmar sedan
#5
torsen skrev:
FelixFelix skrev:
Tjena. Gäller min Golf R mk7 2019.

En dag glömde jag att lägga på locket till expansionskärlet efter att jag fyllde på med kylarvätska vilket ledde till att det hade tömts på otroligt mycket kylarvätska och att jag var tvungen fylla på med flera liter kylarvätska. Det skvättades även lite överallt på motorn (tror inte att något skadades)

Sen dess har jag haft problem med min kylarvätska, antog att det var luftfickor så jag fyllde på med kylarvätska igen i expansionskärlet och lät motorn gå på tomgång utan lock i 15 minuter för att få bort all luft. Har inte haft stora problem sen dess, motortemperaturen är 90 men en grej jag märker är att det kommer ut vitånga/vitrök från expansionskärlet när jag öppnar upp locket. Vet inte om detta är normalt, och min oljetemperatur är ungefär 100-105 vid normal körning vilket det inte var innan. Brukade ha 104 grader oljetemperatur vid ?kaos? och ?sporting? körning och nu får jag det med helt normalt körning efter ungefär 10 minuters lugnt körande. Vart tror ni felet ligger? Ör det fortfarande luftfickorna i kylsystemet? Varför blir oljan så varm även om jag inte kör sportigt? Varför kommer det ut vit aktig ånga ur expansionskärlet? (lite men fortfarande)
Var det verkligen locket till expansionskärlet du glömde lägga på?
Var det inte kylarlocket?
Expansionskärlet står ju inte under tryck!
I alla fall teoretiskt kan inte kylarvätskans nivå i expansionskärlet påverkas om dess lock inte sitter på.
Stod expansionskärlet under tryck, medelst ett tätt lock, skulle kärlet eller slangarna till kärlet sprängas av trycket i kylsystemet.
Vitaktig ånga ur expansionskärlet tyder på att kylsystemet "kokat torrt" så att ingen kylvätska finns kvar.
Kokat torrt kan det göra p g a bl a "blåst" topplockspackning eller frostplugg lossnat/läcker.
Jag har svårt att förstå ditt problem.
Expansionkärlet är definitivt trycksatt vid drift. Brukar till och med stå på locket till det vid vilket tryck säkerhetsventilen i det öppnar.
Senast redigerat av Brådhis (för 2 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 363 Inlägg
för 1 timme sedan
#6
Brådhis skrev:
torsen skrev:
FelixFelix skrev:
Tjena. Gäller min Golf R mk7 2019.

En dag glömde jag att lägga på locket till expansionskärlet efter att jag fyllde på med kylarvätska vilket ledde till att det hade tömts på otroligt mycket kylarvätska och att jag var tvungen fylla på med flera liter kylarvätska. Det skvättades även lite överallt på motorn (tror inte att något skadades)

Sen dess har jag haft problem med min kylarvätska, antog att det var luftfickor så jag fyllde på med kylarvätska igen i expansionskärlet och lät motorn gå på tomgång utan lock i 15 minuter för att få bort all luft. Har inte haft stora problem sen dess, motortemperaturen är 90 men en grej jag märker är att det kommer ut vitånga/vitrök från expansionskärlet när jag öppnar upp locket. Vet inte om detta är normalt, och min oljetemperatur är ungefär 100-105 vid normal körning vilket det inte var innan. Brukade ha 104 grader oljetemperatur vid ?kaos? och ?sporting? körning och nu får jag det med helt normalt körning efter ungefär 10 minuters lugnt körande. Vart tror ni felet ligger? Ör det fortfarande luftfickorna i kylsystemet? Varför blir oljan så varm även om jag inte kör sportigt? Varför kommer det ut vit aktig ånga ur expansionskärlet? (lite men fortfarande)
Var det verkligen locket till expansionskärlet du glömde lägga på?
Var det inte kylarlocket?
Expansionskärlet står ju inte under tryck!
I alla fall teoretiskt kan inte kylarvätskans nivå i expansionskärlet påverkas om dess lock inte sitter på.
Stod expansionskärlet under tryck, medelst ett tätt lock, skulle kärlet eller slangarna till kärlet sprängas av trycket i kylsystemet.
Vitaktig ånga ur expansionskärlet tyder på att kylsystemet "kokat torrt" så att ingen kylvätska finns kvar.
Kokat torrt kan det göra p g a bl a "blåst" topplockspackning eller frostplugg lossnat/läcker.
Jag har svårt att förstå ditt problem.
Expansionkärlet är definitivt trycksatt vid drift. Brukar till och med stå på locket till det vid vilket tryck säkerhetsventilen i det öppnar.
Det är väl kylsystemet, inkl kylaren, som är trycksatt?
Från säkerhets-/övertrycksventilen går en icke trycksatt slang till expansionskärlet - som således inte är trycksatt.
Eller skiljer det mellan olika bilar.

Kanske har jag fel, men i min värld kan det bara blåsa varm vattenånga ur expansionskärlet om säkerhets-/övertycksventilen på kylaren öppnar/löser ut (bl a på att det kokat torrt i kylsystemet).

Rätta mig gärna om jag har fel.

5 112 Inlägg
för 1 timme sedan
#7
torsen skrev:
Brådhis skrev:
torsen skrev:

Var det verkligen locket till expansionskärlet du glömde lägga på?
Var det inte kylarlocket?
Expansionskärlet står ju inte under tryck!
I alla fall teoretiskt kan inte kylarvätskans nivå i expansionskärlet påverkas om dess lock inte sitter på.
Stod expansionskärlet under tryck, medelst ett tätt lock, skulle kärlet eller slangarna till kärlet sprängas av trycket i kylsystemet.
Vitaktig ånga ur expansionskärlet tyder på att kylsystemet "kokat torrt" så att ingen kylvätska finns kvar.
Kokat torrt kan det göra p g a bl a "blåst" topplockspackning eller frostplugg lossnat/läcker.
Jag har svårt att förstå ditt problem.
Expansionkärlet är definitivt trycksatt vid drift. Brukar till och med stå på locket till det vid vilket tryck säkerhetsventilen i det öppnar.
Det är väl kylsystemet, inkl kylaren, som är trycksatt?
Från säkerhets-/övertrycksventilen går en icke trycksatt slang till expansionskärlet - som således inte är trycksatt.
Eller skiljer det mellan olika bilar.

Kanske har jag fel, men i min värld kan det bara blåsa varm vattenånga ur expansionskärlet om säkerhets-/övertycksventilen på kylaren öppnar/löser ut (bl a på att det kokat torrt i kylsystemet).

Rätta mig gärna om jag har fel.
Många asiatiska bilar har det system du beskriver medans dom flesta övriga bilar har expansionskärl som är direkt ihopsatt med kylsystem och därför trycksatt. Dessa bilar brukar ej ha ett separat kylarlock utan kylarvätskan fylls direkt i expansionskärlet. Finns dock bilar som har kylarlock och expansionskärl också.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

* Voff voff *
10 458 Inlägg
för 1 timme sedan
#8
torsen skrev:
Brådhis skrev:
torsen skrev:

Var det verkligen locket till expansionskärlet du glömde lägga på?
Var det inte kylarlocket?
Expansionskärlet står ju inte under tryck!
I alla fall teoretiskt kan inte kylarvätskans nivå i expansionskärlet påverkas om dess lock inte sitter på.
Stod expansionskärlet under tryck, medelst ett tätt lock, skulle kärlet eller slangarna till kärlet sprängas av trycket i kylsystemet.
Vitaktig ånga ur expansionskärlet tyder på att kylsystemet "kokat torrt" så att ingen kylvätska finns kvar.
Kokat torrt kan det göra p g a bl a "blåst" topplockspackning eller frostplugg lossnat/läcker.
Jag har svårt att förstå ditt problem.
Expansionkärlet är definitivt trycksatt vid drift. Brukar till och med stå på locket till det vid vilket tryck säkerhetsventilen i det öppnar.
Det är väl kylsystemet, inkl kylaren, som är trycksatt?
Från säkerhets-/övertrycksventilen går en icke trycksatt slang till expansionskärlet - som således inte är trycksatt.
Eller skiljer det mellan olika bilar.

Kanske har jag fel, men i min värld kan det bara blåsa varm vattenånga ur expansionskärlet om säkerhets-/övertycksventilen på kylaren öppnar/löser ut (bl a på att det kokat torrt i kylsystemet).

Rätta mig gärna om jag har fel.
Okej, du har fel. wink På, så vitt jag vet, alla moderna bilar är kylsystemet ett slutet och, vid drift, trycksatt system. Kör du utan lock sänker du dels kokpunkten (tänk tryckkokare) och dels kommer det läcka ut vatten när du kör. Precis som hänt för trådskaparen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Diagnostekniker
2 623 Inlägg
för 1 timme sedan
#9
Moderna bilar har sällan ett kylarlock.
Locket till exp.kärlet är en ventil i sig, precis som på en gammal jänkekylare.
Blir trycket för högt så leds det ofta ut via en slang.
Många gånger så pumpas även kylarvätska in i toppen av exp.kärlet via ett litet rör/slang.

Vätska expanderar när temperaturen ökar.
Därav EXPANSIONSkärl.

Att det ångar är normalt beroende på hur mycket det ångar.
Det skall däremot inte bubbla i vattnet eller flåsa ur kärlet.

VW gillar att vakuumfyllas.
Kan vara lite kinkiga med traditionell luftning, men oftast så löser man det genom att bara köra och korrigera på nivån allt eftersom.
Varför oljetempen dragit iväg lite KAN bero på luftbubblor i värmeväxlaren/oljekyl.
Dock så är 100-105° en fullt normal drifttemp.
Senast redigerat av Jesper328 (för 1 timme sedan)

Up the RA

7 363 Inlägg
för 1 timme sedan
#10
mb_pucken skrev:
torsen skrev:
Brådhis skrev:

Expansionkärlet är definitivt trycksatt vid drift. Brukar till och med stå på locket till det vid vilket tryck säkerhetsventilen i det öppnar.
Det är väl kylsystemet, inkl kylaren, som är trycksatt?
Från säkerhets-/övertrycksventilen går en icke trycksatt slang till expansionskärlet - som således inte är trycksatt.
Eller skiljer det mellan olika bilar.

Kanske har jag fel, men i min värld kan det bara blåsa varm vattenånga ur expansionskärlet om säkerhets-/övertycksventilen på kylaren öppnar/löser ut (bl a på att det kokat torrt i kylsystemet).

Rätta mig gärna om jag har fel.
Många asiatiska bilar har det system du beskriver medans dom flesta övriga bilar har expansionskärl som är direkt ihopsatt med kylsystem och därför trycksatt. Dessa bilar brukar ej ha ett separat kylarlock utan kylarvätskan fylls direkt i expansionskärlet. Finns dock bilar som har kylarlock och expansionskärl också.
Aha! Har haft för många Suzuki, Mazda, Nissan, Honda och Lexus.
Tack för klargörandet/informationen.
Man lär så länge man lever ha ha!


Sök