3225
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

Chef
167 Inlägg
3 augusti 2009
#621
Lowenhart skrev:
framlampor från Golf mk1 passar Caravelle 80-tal /transporter t2 80-tal /Caddy 80-tal  /golf mk2 84-92
Enligt vad jag kollade när jag hade min golf och skulle byta, så passade då inte lyktorna från en golf mk1 till en mk2.

Eller du kanske bara menar glödlamporna?

Over and out

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
3 augusti 2009
#622
Blackdeath skrev:
Lowenhart skrev:
framlampor från Golf mk1 passar Caravelle 80-tal /transporter t2 80-tal /Caddy 80-tal  /golf mk2 84-92
Enligt vad jag kollade när jag hade min golf och skulle byta, så passade då inte lyktorna från en golf mk1 till en mk2.

Eller du kanske bara menar glödlamporna?
jag har ett mk2 lyktglas i fram på min caddy mk1, glaset är detsamma, men reflektorn och infästningen skiljer dem åt. det hade säkert gått att få dit det, men jag bytte bara glaset då det verkade enklast.


Chef
167 Inlägg
4 augusti 2009
#623
SoL skrev:
Blackdeath skrev:
Lowenhart skrev:
framlampor från Golf mk1 passar Caravelle 80-tal /transporter t2 80-tal /Caddy 80-tal  /golf mk2 84-92
Enligt vad jag kollade när jag hade min golf och skulle byta, så passade då inte lyktorna från en golf mk1 till en mk2.

Eller du kanske bara menar glödlamporna?
jag har ett mk2 lyktglas i fram på min caddy mk1, glaset är detsamma, men reflektorn och infästningen skiljer dem åt. det hade säkert gått att få dit det, men jag bytte bara glaset då det verkade enklast.
Okej, då kollade jag inte tillräckligt nog alltså big_smile

Over and out

463 Inlägg
4 augusti 2009
#624
Pierre_r skrev:
kolvas skrev:
att höger bakhjul sitter längre bak än vänster på en Renault 4 p.g.a tankröret
Typiskt fransmän till att krångla till det.
"oj höger bakhjul tar i tankröret vi kan ju flytta röret en bit. NEJ vi flyttar bak däcket bara för att vi är fransmän och vi bara måste göra allt mycket krångligare än någon annan"
Det stämmer att bakhjulen sitter olika på Renault 4, dock inte pga tankröret utan för att det var första bilen man använde torsionsbakaxel på. Man hade då inte kommit fram till att man kunde använda rör som torsionsfjädrar på det sätt som används idag.
Man hade helt enkelt gjort en individuell upphängning bak genom att ha två stänger där den ena satt bakom den andra.

Fördelen med torsionfjädringen var att man kunde öka lastutrymmet ganska mycket då det inte behövdes något fjädersäte längre.
Den typen av fjädring användes för övrigt även på Renault 5, Clio, 19, Megane mfl..

66 Inlägg
4 augusti 2009
#625
Citroen DS, även kallad Paddan, kan köra på tre hjul. Om man får punktering på ett bakdäck kan man köra vidare genom att ställa den gashydrauliska fjädringen i högsta läget. De olika spårvidderna bak och fram gör att det blir fyra spår när man kör i snö.

Politik är konsten att leta efter problem, hitta dem överallt, ställa fel diagnos och använda fel botemedel.

BT
110 Inlägg
4 augusti 2009
#626
Vet inte om det har nämnts tidigare, men Volvo använde samma oljefilter på alla sina bensin-motorer från 1961 fram till 1999, med undantag från sena B16, och Renaultmotorerna som sitter i 300-400-serien. GDI-motorn i S/V40 är jag osäker på.
Samma oljefilter tjänstgör även i många av Volvos äldre lastbilar, men där som filter för växellådsoljan.big_smile

There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
4 augusti 2009
#627
Till de gamla bubblorna med 6v fick man en vev till bilen ifall batteriet skulle strejka smile

Gamla folkamotorer används fortfarande i allt ifrån vattenpumpar till elverk.

Porsche 917(gammal racebil från 60-70 talet) toppade 390 km/h i lång version, motorn var en lyftkyld boxer 12. Fetaste versionen på den motorn levererade ca 1 500hk! och bilens rör-ram vägde 43kg

För att hålla vikten nere ytterligare på 917 så var växelspaksknoppen gjord i balsaträ smile

Bilen var otroligt ostabil i höga hastigheter och detta löstes genom att kapa bort bakdelen och ändra aerodynamiken lite tongue

Lång version
http://lemans.slotracing.free.fr/le-mans-1970/images/Porsche-917L-A1401-FLY.jpg

kort version
http://photos.vectortrust.com/pages/FIA_GT_IMSA_ALMS_Trans_Am/images/13.jpg
Senast redigerat av AcesHigh666 (4 augusti 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

4 682 Inlägg
4 augusti 2009
#628
SevilleDiesel skrev:
Början på det amerikanska hästkraftskriget som är mest känt från 60-talet,startade väl lite smått redan 1953. Cadillac presenterade detta år sin nya motor på 331cui (kubiktum).Den hade flera nyheter bl.a. toppventiler(nästan alla körde sidventilsmotorer dessa tider). Chrysler svarade redan samma modellår med en lika stor toppventilsmotor med högre effekt-c:a 30 hästar extra,mest tack vare sina hemisfäriska förbränningsrum!
Året efter svarade Cadillac med en uppborrad variant på 352(?)cui,och Chrysler svarade med en 354Hemi-nu c:a 50 hästar extra. Nu gav sej både Ford och Chevrolet in i racet,och 1955 var det full rulle.
jag skulle nog vilja påstå att det började redan 1949 då Olds lanserade sin Rocket motor.

Cadillac entusiast
110 Inlägg
4 augusti 2009
#629
Nismo89 skrev:
Irmscher Vectra skrev:
NickeJ89 skrev:

Ja precis, dom mäter ju egentligen i kubiktum, men gjorde om till cc. Vilken Cadillac tänker du på? Eldorado -71 är egentligen den enda med FWD från början av 70-talet som har 500 kubiktum? För om man ska vara petig så ligger tex Fleetwood Brougham i slutet av 60-talet (-68) och dom har "bara" 471 kubiktum wink
Eldoradon kom väl med fwd 68 om jag inte minns helt fel. Och 471 har dom inte gjort, men däremot 472. wink
Sen var jag lite ouppmärksam. För det är som du sa Eldorado som var fwd senare också. smile
Finns ju givetvis rwd också. Men nu är väl de flesta caddys fwd tyvärr.. sad
Utom den fula Escaladen..
Om vi nu ska vara riktigt noga så är det 471.408 cu in wink Men ja okej, du får väl rätt big_smile Ja, jag har för mig att Eldorado kom med FWD -68, men tror bara det varade i tre år, till -71 då RWD kom smile
Eldoradon fick 429 och framhjulsdrivet i 67 och fick 472a i 68 fram till 70, då dom fick 500an wink
Dom var framhjulsdrivet hela tiden från 67 och framåt till slutproduktionen 2002. Deville och dom andra modellerna var däremot bakhjulsdrivet! Nu vet ni! wink

Ja det ska vara en riktig pråm med stora fenor och mycke KRROOOOMM!!
Captain Slow is the man!

68 Inlägg
6 augusti 2009
#630
v8rickard skrev:
TLO skrev:
Volvo FH16 660 är världens starkaste lastbil, från fabrik
Nepp, inte nu längre... Tyska MAN har nyligen lanserat en 680hk v8...
FH16 har 700 hästar , och 3150nm , MAN har 3000nm,


Diktator
968 Inlägg
6 augusti 2009
#631
KimVsWorld skrev:
Manny skrev:
Caddyn skapades av jänkarna som fick idén om en en lätt pickup när de själva hade en Rabbit (motsvarande golf i usa) som hade fått taket kapat o transporterade prylar runt i fabriken.
Vad är egentligen skillnaden mellan en Amerikansk Golf och en Europeisk?
namnet.., nä, men el systemet skiljer sig, lite små grejer som blinkers och framlampor och kofångare, inredning skiljer sig också.

135 Inlägg
6 augusti 2009
#632
Moparboy440 skrev:
Smedhult skrev:
motorn som satt i gamla volvolastbilar va en volvo B36, far 2 stycken B18 som var ihopsatta!
de e en myt som inte e sann,men om du borrar upp den passar b20 kolvar till den cool
Inte sant det heller B36 kolvar har lägre komphöjd (måttet mellan toppen på kolven och centrum på klovbulten) än b18/20.


3 354 Inlägg
6 augusti 2009
#633
Rover 3,5l v8 utvecklades på början av -50 talet av Buick/GM och då kallades den för Buick 215. Rover "köpte" sedan motorn.
215 Motorn har suttit i flera bilar såsom oldsmobile f85, cutlass, jetfire,  (med mindre variationer)
Grunden har knappt ändrats på 40 år
Senast redigerat av Seth (6 augusti 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 augusti 2009
#634
thunderbolt skrev:
Moparboy440 skrev:
Smedhult skrev:
motorn som satt i gamla volvolastbilar va en volvo B36, far 2 stycken B18 som var ihopsatta!
de e en myt som inte e sann,men om du borrar upp den passar b20 kolvar till den cool
Inte sant det heller B36 kolvar har lägre komphöjd (måttet mellan toppen på kolven och centrum på klovbulten) än b18/20.
Hört talas om svarv? lol
Finns många myter om B36an. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

BT
110 Inlägg
8 augusti 2009
#635
Toyota Supra MkIV och Lexus LS400 har samma automatlåda som Volvo 960. Dom passar inte rakt av, men det är samma innehåll. Lådan heter A341E på Toyota-språk och AW 30-43 på Volvo-språk.

There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up.

135 Inlägg
8 augusti 2009
#636
TurbOla skrev:
thunderbolt skrev:
Moparboy440 skrev:

de e en myt som inte e sann,men om du borrar upp den passar b20 kolvar till den cool
Inte sant det heller B36 kolvar har lägre komphöjd (måttet mellan toppen på kolven och centrum på klovbulten) än b18/20.
Hört talas om svarv? lol
Finns många myter om B36an. smile
Jag skulle inte vilja svarva av en ca 5mm från en b20 kolv... roll
Finns dock folkvagnskolvar som nästan passar rakt i, behöver bara justera borret lite!big_smile


5 111 Inlägg
10 augusti 2009
#637
Peugeot 309 var från början inte tänkt att bli en Peugeot över huvud taget. Efter Peugeots köp av Chrysler Europe så skulle det bli ersättaren till Chrysler/Simca/Talbot Horizon, under namnet Talbot Arizona. En kort tid innan den skulle presenteras fick dock märket Talbot dödsdomen, och den redan färdigkonstruerade modellen blev en Peugeot under namnet 309 i stället.


410 Inlägg
11 augusti 2009
#638
ralle_boyen skrev:
ingen anning om någon har skrivit detta men alla scania lastbilarna ( dom nyare ) ska ha lika stora framrutor kvittar hur stora hytterna är smile
Har att göra med Scanias syn på produktion, Scania tillverkar bara några standard delar som dom sedan kombinerar ihop för att tillverka olika modeller. Så det är mycket som är likadant på en mängd olika lastbilar från Scania just för att de tillverkar dom utifrån vissa grunddelar. Detta var scania först med att göra och har gjort att de har tjänat en massa pengar i jämförelse med sina konkurrenter.


Diktator
968 Inlägg
11 augusti 2009
#639
laika skrev:
ralle_boyen skrev:
ingen anning om någon har skrivit detta men alla scania lastbilarna ( dom nyare ) ska ha lika stora framrutor kvittar hur stora hytterna är smile
Har att göra med Scanias syn på produktion, Scania tillverkar bara några standard delar som dom sedan kombinerar ihop för att tillverka olika modeller. Så det är mycket som är likadant på en mängd olika lastbilar från Scania just för att de tillverkar dom utifrån vissa grunddelar. Detta var scania först med att göra och har gjort att de har tjänat en massa pengar i jämförelse med sina konkurrenter.
menar du inom lastbils branschen? för inom bil branschen så är det inget nytt, har försiggått i säkert 30-40 år... exempelvis så Golf mk1, en kaross, men sammanlagt 7 olika modell namn, där motor och inredning och lack skiftar, även delar ifrån Golf används till exempelvis Jetta, och inom jetta finns det ju minst 7 olika modellnamn till, så 14 olika modeller kan man få fram genom att enbart kombinera typ 2 olika saker av varje, och så vidare... sen motorn, 1.6 litern ska vi inte snacka om, den producerades så långt in på 90 talet som 1999(började sin bana redan på 70 talet), då satt den i VW egna bilar, och även SEAT hade den i sin ibiza, där snackar vi om spara pengar...

4 682 Inlägg
11 augusti 2009
#640
lederna i framvagnen på moskvitch 400-serien ska smörjas med ett par 100 kilometers mellanrum smile.


Sök