3437
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

Herr Klåfinger
214 Inlägg
2 december 2009
#661
Elektronik till alkolås för Volvo tillverkas här i Söderhamn
smile

"Alkohol löser inga problem, men det gör inte mjölk heller."

Avstängd
914 Inlägg
2 december 2009
#662
Saabs tändningslås sitter mellan stolarna av en anledning wink

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
2 december 2009
#663
TMW-Performance skrev:
Saabs tändningslås sitter mellan stolarna av en anledning wink
Som gjort för att spilla en stadig grogg i.. (Har hänt...) tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

16 197 Inlägg
2 december 2009
#664
TMW-Performance skrev:
Saabs tändningslås sitter mellan stolarna av en anledning wink
för att dom helst enkelt inte kan designa bilar..hehe

"Testar man inte så får man aldrig veta"

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
2 december 2009
#665
evilaudio skrev:
TMW-Performance skrev:
Saabs tändningslås sitter mellan stolarna av en anledning wink
för att dom helst enkelt inte kan designa bilar..hehe
Du skrev det jag inte vågade. lol

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Elektriker/Montör
534 Inlägg
2 december 2009
#666
_Kekke_ skrev:
AirOne skrev:
Den militärpreppade Hummern H1 - även kallad Humvee - kunde och kan köra
över minor och besättningen undkomma utan skador.
Grejen var att framdelen och bakdelen slets sönder men kabinen höll sig intakt.
...sen om nån hade hörseln kvar efter det vete sjutton tongue
Liten rättelse wink Bilen hette från början HMMWV, som är en förkortning av High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle. Den civila versionen däremot hette Hummer H1 smile
När man tog fram Humvee:n var ett av kravet från usa:s armè att den skulle kunna "hoppa" ner från en helikopter från 10 meters höjd, och köra iväg direkt..

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

3 259 Inlägg
3 december 2009
#667
Nånstans i mitt bakhuvud sitter det iaf att Volvo 240is dörrhandtag vart utnämnda till dom snyggaste i världen!(!!!!!), hur som helst så var jag på ett bilmuseum i USA för 10år sedan och där inne hade dom en bil(som jag fasiken inte kommer ihåg namnet på) som var en av dom snabbaste serietillverkade i världen och den bilen hade (håll i er!!!) Volvo 240 dörrhandtag!!! big_smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 207 Inlägg
3 december 2009
#668
Opelmadness skrev:
evilaudio skrev:
TMW-Performance skrev:
Saabs tändningslås sitter mellan stolarna av en anledning wink
för att dom helst enkelt inte kan designa bilar..hehe
Du skrev det jag inte vågade. lol
Tändningslåset sitter mellan stolarna eftersom saabs ingenjörer hade sett att många som har varit med i bilolyckor fick skador på knän och ben efter nycklarna i olyckan.

bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
3 december 2009
#669
Buttox skrev:
Bmw m5 e34 original fälgars "kåpa" är till för att kyla bromsarna tongue
alltså ska dom inte tas bort som många gör för att de ska se ballare ut..
finns även en sådan på audi v8 smile


16 197 Inlägg
3 december 2009
#670
maco skrev:
Opelmadness skrev:
evilaudio skrev:

för att dom helst enkelt inte kan designa bilar..hehe
Du skrev det jag inte vågade. lol
Tändningslåset sitter mellan stolarna eftersom saabs ingenjörer hade sett att många som har varit med i bilolyckor fick skador på knän och ben efter nycklarna i olyckan.
dålig ursäkt wink  saab kan ju inte bygga bilar.. därför dom snart går i konkurs..haha

"Testar man inte så får man aldrig veta"

bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
3 december 2009
#671
evilaudio skrev:
maco skrev:
Opelmadness skrev:

Du skrev det jag inte vågade. lol
Tändningslåset sitter mellan stolarna eftersom saabs ingenjörer hade sett att många som har varit med i bilolyckor fick skador på knän och ben efter nycklarna i olyckan.
dålig ursäkt wink  saab kan ju inte bygga bilar.. därför dom snart går i konkurs..haha
håller med evil wink men tänk om en unge sitter i mitten och flyger fram och får nyckeln i huvudet e de bättre ;D?


121 Inlägg
3 december 2009
#672
Seth skrev:
LAE skrev:
Volvo har ett antal T5-motorer (turbo).
2,0 LT, 180 hk (export)
2,3 HT, 250 hk (R-modeller av 850 och V70)
2,3 LT, 200 hk
2,3  HT? 225hk
2,3 HT + overboost 225hk "240hk"

2,5 LT, 210 hk (AWD, XC)
2,5 HT, 300 hk (S60 R och V70N R)

5-cyl sugmotorer.
2,4, 170 hk
2,4, 140 hk
Notera att dom effektsvagare sugmotorerna har större cyl.volym än vissa turbomotorer.
2,0 motorn har samma cyl.diameter som 2,3 motorn, dock har 2,0 motorn kortare slaglängd.
Informationen är hämtad från Volvos V70 instruktionsbok 2004. Andra motorvarianter förekommer på nyare Volvo-modeller.
glöm inte 850ns t5 och t5-r motor
Som du kan se har jag hämtat informationen från instruktionsboken för V70 2004. Listan kan säkert göras ännu längre på tidigare och nyare årsmodeller. Det finns sugmotorer på 2,0 och 2,5 l och av senaste modellerna finns det ett antal E-85 motorer mm.


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
3 december 2009
#673
LAE skrev:
Svenning skrev:
Volvo544special65 skrev:

Stämmer bra där...
Men däremot var det så att att Volvo kollade på Audis motor när femman skulle tas fram.
En av de allra tidigaste mulorna (eller vad man ska kalla det) till Volvo 850 var faktiskt en Chevrolet Citation, med motor från Audi och Volvokonstruerad växellåda. smile

Dieselmotorerna i 850 köptes däremot från Audi.
Har för mig om att volvos T5 är olika, så om det sitter i en S60 så är den på 2,4l och om den sitter i en S40 så är den på 2,5l.. har för mig att det är något sådant men rätta mig om jag har fel :p
Volvo har ett antal T5-motorer (turbo).
2,0 LT, 180 hk (export)
2,3 HT, 250 hk (R-modeller av 850 och V70)
2,3 LT, 200 hk
2,5 LT, 210 hk (AWD, XC)
2,5 HT, 300 hk (S60 R och V70N R)

5-cyl sugmotorer.
2,4, 170 hk
2,4, 140 hk
Notera att dom effektsvagare sugmotorerna har större cyl.volym än vissa turbomotorer.
2,0 motorn har samma cyl.diameter som 2,3 motorn, dock har 2,0 motorn kortare slaglängd.
Informationen är hämtad från Volvos V70 instruktionsbok 2004. Andra motorvarianter förekommer på nyare Volvo-modeller.
2,0T 211hk? italien bilarna?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
3 december 2009
#674
Har kollat hela tråden och detta fanns inte med. Bromsbeläggen i fram på en Opel Kadett C är likadana som beläggen i bak på en Volvo 740.

Mvh Thomas
Senast redigerat av Volvo_Thomas (3 december 2009)

Mvh Thomas

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
3 december 2009
#675
nyckeln sitter till vänster om ratten i porsche.

om ja inte minns helt fel så va de under porsches storhets tid inom racing när dom fick springa till bilarna i starten.
porscheförarna tyckte de tog för lång tid när dom fick starta med höger hand å sen ta ner samma hand fö att lägga i 1:an fö att sen kunna köra iväg.
då satta porscheteknikerna nyckeln på vänster sida så dom kunde på starta bilen å lägga i 1:an samtidigt å därmed kapa lite tid i starten.
Senast redigerat av weian (3 december 2009)

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

3 627 Inlägg
3 december 2009
#676
Vet inte om detta klassas som onödigt vetande men tongue

På Peugeots nyare modeller (antar att detta gäller för alla Peugeot/Citroenbilar) så funkar elhissarna när man stänger av bilen om man inte öppnar en dörr, inget konstigt med det då denna funktionen finns på de flesta nya bilar. Vad som däremot jag inte sett på någon annan nyare bil är att belysningen i elhissknapparna lyser hela tiden så länge det fortfarande går att dra ner rutan och så fort det inte går längre så slocknar ljuset.

Möjligt att det är så på flera bilar, men det är inte precis någonting man tänker på direkt tongue

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

463 Inlägg
3 december 2009
#677
svempus skrev:
volvo 460 byggd i holland (vad jag vet)renault motror vare visst i den signal plattan kommer i från tyskland och det är ett svenskt märke.....
Hela 4xx-serien är byggd i Holland och motorerna bygger på Renaults F-motor som är på 1721, 1764 och 1794cc i Renault från den generationen

4xx-turbo är 1721 motorn som trimmades av Porsche till runt 180hk (har jag för mig) men Volvo tyckte att med deras rykte som säker bil kunde de inte ha en så stark, lätt bil så de ströp den till 125hk

(Där finns alltså lite trimpotential och den passar rakt ner i Renault 5 och Clio för ännu lättare bilar)

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
3 december 2009
#678
Volvo 760, 850 och 960 har samma instrumentpanel, dock lite uppdaterad i de senare 2 big_smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Egenföretagare
2 496 Inlägg
3 december 2009
#679
ToXtreme skrev:
Vet inte om detta klassas som onödigt vetande men tongue

På Peugeots nyare modeller (antar att detta gäller för alla Peugeot/Citroenbilar) så funkar elhissarna när man stänger av bilen om man inte öppnar en dörr, inget konstigt med det då denna funktionen finns på de flesta nya bilar. Vad som däremot jag inte sett på någon annan nyare bil är att belysningen i elhissknapparna lyser hela tiden så länge det fortfarande går att dra ner rutan och så fort det inte går längre så slocknar ljuset.

Möjligt att det är så på flera bilar, men det är inte precis någonting man tänker på direkt tongue
Så är det på alla våra bil också big_smile
Senast redigerat av tsdi (3 december 2009)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

475 Inlägg
3 december 2009
#680
en ny turbo till rx7 kostar 75tusen + moms om du ska köpa en ifrån mazda
Senast redigerat av attackhamster (3 december 2009)

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor


Sök