Den militärpreppade Hummern H1 - även kallad Humvee - kunde och kan köra över minor och besättningen undkomma utan skador. Grejen var att framdelen och bakdelen slets sönder men kabinen höll sig intakt. ...sen om nån hade hörseln kvar efter det vete sjutton
Liten rättelse Bilen hette från början HMMWV, som är en förkortning av High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle. Den civila versionen däremot hette Hummer H1
När man tog fram Humvee:n var ett av kravet från usa:s armè att den skulle kunna "hoppa" ner från en helikopter från 10 meters höjd, och köra iväg direkt..
Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
Nånstans i mitt bakhuvud sitter det iaf att Volvo 240is dörrhandtag vart utnämnda till dom snyggaste i världen!(!!!!!), hur som helst så var jag på ett bilmuseum i USA för 10år sedan och där inne hade dom en bil(som jag fasiken inte kommer ihåg namnet på) som var en av dom snabbaste serietillverkade i världen och den bilen hade (håll i er!!!) Volvo 240 dörrhandtag!!!
Saabs tändningslås sitter mellan stolarna av en anledning
för att dom helst enkelt inte kan designa bilar..hehe
Du skrev det jag inte vågade.
Tändningslåset sitter mellan stolarna eftersom saabs ingenjörer hade sett att många som har varit med i bilolyckor fick skador på knän och ben efter nycklarna i olyckan.
för att dom helst enkelt inte kan designa bilar..hehe
Du skrev det jag inte vågade.
Tändningslåset sitter mellan stolarna eftersom saabs ingenjörer hade sett att många som har varit med i bilolyckor fick skador på knän och ben efter nycklarna i olyckan.
dålig ursäkt saab kan ju inte bygga bilar.. därför dom snart går i konkurs..haha
Tändningslåset sitter mellan stolarna eftersom saabs ingenjörer hade sett att många som har varit med i bilolyckor fick skador på knän och ben efter nycklarna i olyckan.
dålig ursäkt saab kan ju inte bygga bilar.. därför dom snart går i konkurs..haha
håller med evil men tänk om en unge sitter i mitten och flyger fram och får nyckeln i huvudet e de bättre ;D?
Volvo har ett antal T5-motorer (turbo). 2,0 LT, 180 hk (export) 2,3 HT, 250 hk (R-modeller av 850 och V70) 2,3 LT, 200 hk 2,3 HT? 225hk 2,3 HT + overboost 225hk "240hk" 2,5 LT, 210 hk (AWD, XC) 2,5 HT, 300 hk (S60 R och V70N R)
5-cyl sugmotorer. 2,4, 170 hk 2,4, 140 hk Notera att dom effektsvagare sugmotorerna har större cyl.volym än vissa turbomotorer. 2,0 motorn har samma cyl.diameter som 2,3 motorn, dock har 2,0 motorn kortare slaglängd. Informationen är hämtad från Volvos V70 instruktionsbok 2004. Andra motorvarianter förekommer på nyare Volvo-modeller.
glöm inte 850ns t5 och t5-r motor
Som du kan se har jag hämtat informationen från instruktionsboken för V70 2004. Listan kan säkert göras ännu längre på tidigare och nyare årsmodeller. Det finns sugmotorer på 2,0 och 2,5 l och av senaste modellerna finns det ett antal E-85 motorer mm.
Stämmer bra där... Men däremot var det så att att Volvo kollade på Audis motor när femman skulle tas fram. En av de allra tidigaste mulorna (eller vad man ska kalla det) till Volvo 850 var faktiskt en Chevrolet Citation, med motor från Audi och Volvokonstruerad växellåda.
Dieselmotorerna i 850 köptes däremot från Audi.
Har för mig om att volvos T5 är olika, så om det sitter i en S60 så är den på 2,4l och om den sitter i en S40 så är den på 2,5l.. har för mig att det är något sådant men rätta mig om jag har fel :p
Volvo har ett antal T5-motorer (turbo). 2,0 LT, 180 hk (export) 2,3 HT, 250 hk (R-modeller av 850 och V70) 2,3 LT, 200 hk 2,5 LT, 210 hk (AWD, XC) 2,5 HT, 300 hk (S60 R och V70N R)
5-cyl sugmotorer. 2,4, 170 hk 2,4, 140 hk Notera att dom effektsvagare sugmotorerna har större cyl.volym än vissa turbomotorer. 2,0 motorn har samma cyl.diameter som 2,3 motorn, dock har 2,0 motorn kortare slaglängd. Informationen är hämtad från Volvos V70 instruktionsbok 2004. Andra motorvarianter förekommer på nyare Volvo-modeller.
2,0T 211hk? italien bilarna?
Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
om ja inte minns helt fel så va de under porsches storhets tid inom racing när dom fick springa till bilarna i starten. porscheförarna tyckte de tog för lång tid när dom fick starta med höger hand å sen ta ner samma hand fö att lägga i 1:an fö att sen kunna köra iväg. då satta porscheteknikerna nyckeln på vänster sida så dom kunde på starta bilen å lägga i 1:an samtidigt å därmed kapa lite tid i starten.
På Peugeots nyare modeller (antar att detta gäller för alla Peugeot/Citroenbilar) så funkar elhissarna när man stänger av bilen om man inte öppnar en dörr, inget konstigt med det då denna funktionen finns på de flesta nya bilar. Vad som däremot jag inte sett på någon annan nyare bil är att belysningen i elhissknapparna lyser hela tiden så länge det fortfarande går att dra ner rutan och så fort det inte går längre så slocknar ljuset.
Möjligt att det är så på flera bilar, men det är inte precis någonting man tänker på direkt
volvo 460 byggd i holland (vad jag vet)renault motror vare visst i den signal plattan kommer i från tyskland och det är ett svenskt märke.....
Hela 4xx-serien är byggd i Holland och motorerna bygger på Renaults F-motor som är på 1721, 1764 och 1794cc i Renault från den generationen
4xx-turbo är 1721 motorn som trimmades av Porsche till runt 180hk (har jag för mig) men Volvo tyckte att med deras rykte som säker bil kunde de inte ha en så stark, lätt bil så de ströp den till 125hk
(Där finns alltså lite trimpotential och den passar rakt ner i Renault 5 och Clio för ännu lättare bilar)
På Peugeots nyare modeller (antar att detta gäller för alla Peugeot/Citroenbilar) så funkar elhissarna när man stänger av bilen om man inte öppnar en dörr, inget konstigt med det då denna funktionen finns på de flesta nya bilar. Vad som däremot jag inte sett på någon annan nyare bil är att belysningen i elhissknapparna lyser hela tiden så länge det fortfarande går att dra ner rutan och så fort det inte går längre så slocknar ljuset.
Möjligt att det är så på flera bilar, men det är inte precis någonting man tänker på direkt
Så är det på alla våra bil också
Senast redigerat av tsdi (3 december 2009)
www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal