2781
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

KHRacing
8 mars 2011
#1021
smokeytorque skrev:
Volvo var först med att erbjuda bilarna med standardmonterade fasta trepunktsbälten fram, på ett fåtal marknader. Det var dock möjligt att välja bort dessa.
Mercedes var först ut med rullbälten (W114/W115 1968) De var också tidiga med att erbjuda kunderna bälten enligt samma system som Volvo (Fenmerca W110/W111 1960). Mercedes och Volvo hade visst säkerhetsarbete gemensamt under slutet av femtiotalet fram till början av sjuttiotalet. Främst då genom utveckling av utryckningsfordon, men även av deformationszoner och säkerhetskarosser. En klassiker är blinkersen på polisens amazonkombi. Den har samma  sidmonterade blinkers som Mercedes 190.
Tucker var väl ändå först va ?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 mars 2011
#1022
SaabIV skrev:
Munkis skrev:
SaabIV skrev:

Känns INTE som att det stämmer, 3an är ju ett känt faktum att den inte hänger med som den ska. Tror faktiskt BMW hade bättre lådor. Dock vet jag inte, men skulle nog satsa en liten peng på att BMW var bättre redan då.
När man testar en växellådas styrka så görs det på så vis att man belastar varje växel och ser hur mycket den pallar.

INTE hur många varv snusleffe kan börna runt macken eller hur snabbt gaspelle kan växla så synkringarna rasar.
Ok, det visste jag inte. Då kan det mycket väl stämma big_smile
Och vad är då Bmw 850Csi, en lastbil? Effekt/Vrid i V12an var 381/550Nm i den bilen och lådan är stor som en ordinär motor, känns konstigt om inte den vore starkare. Särskilt eftersom en M8 med 550hp och okänd vridmoment var tänkt att lanseras, men byggdes enbart i en prototyp. 850Csi däremot, lanserades redan 1992. Nu är detta bara ett exempel på starka personbilar, men inte ens övriga motoralternativ var klena: http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_8_Series_%28E31%29

Vill nog ha en källa på att en standard-Volvo har en starkare låda. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 637 Inlägg
9 mars 2011
#1023
Rquired skrev:
SaabIV skrev:
Munkis skrev:

När man testar en växellådas styrka så görs det på så vis att man belastar varje växel och ser hur mycket den pallar.

INTE hur många varv snusleffe kan börna runt macken eller hur snabbt gaspelle kan växla så synkringarna rasar.
Ok, det visste jag inte. Då kan det mycket väl stämma big_smile
Och vad är då Bmw 850Csi, en lastbil? Effekt/Vrid i V12an var 381/550Nm i den bilen och lådan är stor som en ordinär motor, känns konstigt om inte den vore starkare. Särskilt eftersom en M8 med 550hp och okänd vridmoment var tänkt att lanseras, men byggdes enbart i en prototyp. 850Csi däremot, lanserades redan 1992. Nu är detta bara ett exempel på starka personbilar, men inte ens övriga motoralternativ var klena: http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_8_Series_%28E31%29

Vill nog ha en källa på att en standard-Volvo har en starkare låda. smile
Förlåt för min dåliga formulering men med personbil syftade jag på bilar som vanliga dödliga har.  Dock så vet jag ingen som har gasat sönder en M90 p.g.a för mycket effekt. Sålänge växeln ligger i så är dom svåra att rasa, felväxlingar brukar dock döda dom om man har lite effekt.

Fick höra detta av en gubbe på Getrag som är ganska insatt i detta smile


36 Inlägg
21 mars 2011
#1024
KHRacing skrev:
smokeytorque skrev:
Volvo var först med att erbjuda bilarna med standardmonterade fasta trepunktsbälten fram, på ett fåtal marknader. Det var dock möjligt att välja bort dessa.
Mercedes var först ut med rullbälten (W114/W115 1968) De var också tidiga med att erbjuda kunderna bälten enligt samma system som Volvo (Fenmerca W110/W111 1960). Mercedes och Volvo hade visst säkerhetsarbete gemensamt under slutet av femtiotalet fram till början av sjuttiotalet. Främst då genom utveckling av utryckningsfordon, men även av deformationszoner och säkerhetskarosser. En klassiker är blinkersen på polisens amazonkombi. Den har samma  sidmonterade blinkers som Mercedes 190.
Tucker var väl ändå först va ?
Nu tog du det mest extrema exempel som överhuvudtaget gick att komma på tror jag! Fan vet om den skulle kunna räknas som en jämförbar modell, för den gjordes väl i knappa femtio ex. eller nåt?
Räknar vi med Tucker kan vi räkna upp en låååång lista på detaljer som var först på den!

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!

772 Inlägg
10 augusti 2011
#1025
Du tjänar 19h på att slippa sitta i bilen om du kör i 140km/h istället för 110km/h,
men du förlorar 51 arbetstimmar för att tjäna in den ökade bränslekostnaden och
eventuella böter du får av att köra i 140km/h i 1000mil om året. (med en månadslön på 20tkr)

1000mil i 110km/h = 90h
1000mil i 140km/h = 71h
=19h skillnad.

20tkr i månaden 25% skatt = 15000
175h i månaden blir 86kr/h

Exempel 4000kr i böter sammanlagt under dessa 1000mil
4000kr / 86kr/h = 46h.

Bilen drar 0,8l/mil i 110.
och 0,95l/mil i 140km/h.

1000mil i 110km/h = 800l x 14,00kr = 11200kr
1000mil i 140km/h = 950l x 14,00kr = 13300kr
2100kr / 86kr/h = 24h

böter och bensin = 70h
intjänad tid = 19h
summa = -51h

16 197 Inlägg
10 augusti 2011
#1026
PoulZen skrev:
Du tjänar 19h på att slippa sitta i bilen om du kör i 140km/h istället för 110km/h,
men du förlorar 51 arbetstimmar för att tjäna in den ökade bränslekostnaden och
eventuella böter du får av att köra i 140km/h i 1000mil om året. (med en månadslön på 20tkr)

1000mil i 110km/h = 90h
1000mil i 140km/h = 71h
=19h skillnad.

20tkr i månaden 25% skatt = 15000
175h i månaden blir 86kr/h

Exempel 4000kr i böter sammanlagt under dessa 1000mil
4000kr / 86kr/h = 46h.

Bilen drar 0,8l/mil i 110.
och 0,95l/mil i 140km/h.

1000mil i 110km/h = 800l x 14,00kr = 11200kr
1000mil i 140km/h = 950l x 14,00kr = 13300kr
2100kr / 86kr/h = 24h

böter och bensin = 70h
intjänad tid = 19h
summa = -51h
har man firmakort å tanka på samt klarar sig ifrån böter så sparar man MASSOR big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

LTJD
192 Inlägg
10 augusti 2011
#1027
Saab har byggt en V8 motor.

EDIT: Såg att det fanns med några sidor bak.
Senast redigerat av Mattss0n (10 augusti 2011)

Flyger just nu:
SAAB 9000 AERO
SAAB SONETT III - 71
SAAB 900 CABRIOLET

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 augusti 2011
#1028
PoulZen skrev:
Du tjänar 19h på att slippa sitta i bilen om du kör i 140km/h istället för 110km/h,
men du förlorar 51 arbetstimmar för att tjäna in den ökade bränslekostnaden och
eventuella böter du får av att köra i 140km/h i 1000mil om året. (med en månadslön på 20tkr)

1000mil i 110km/h = 90h
1000mil i 140km/h = 71h
=19h skillnad.

20tkr i månaden 25% skatt = 15000
175h i månaden blir 86kr/h

Exempel 4000kr i böter sammanlagt under dessa 1000mil
4000kr / 86kr/h = 46h.

Bilen drar 0,8l/mil i 110.
och 0,95l/mil i 140km/h.

1000mil i 110km/h = 800l x 14,00kr = 11200kr
1000mil i 140km/h = 950l x 14,00kr = 13300kr
2100kr / 86kr/h = 24h

böter och bensin = 70h
intjänad tid = 19h
summa = -51h
1000mil i 110km/h är dock irriterande och att kunna komma hem utan att resan känns "som en evighet" är guld värt, sedan kan man knappast räkna med böter med som SaabIV nämner. Min bil dricker absolut inga 1.5dl mer per mil av att öka farten till 140km/h heller, utan säg att det är en 500:- om året extra (Beror förstås på bilen, men hur många pendlar i olämpliga högfartsbilar?) om man kör 1000mil per år.

Som skall vägas mot 90 timmar extra per år, att köra för fort är inget att rekommendera men 30km/h över på en ofta glest trafikerad motorväg är inget att moralpredika om, men inte känns det dyrt? Du sparar troligtvis mycket mer pengar på att bara stänga av ACn när den inte behövs! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

LTJD
192 Inlägg
10 augusti 2011
#1029
Funkiee skrev:
matteponken skrev:
Det finns 1 saab 9000 med tvärställd v8 big_smile
http://www.youtube.com/watch?v=pVidhrnLFf0
Även den står på saabmuseets garage inparkerade av andra specialsaabar tongue
Motorn står på finska Saab museét.

Flyger just nu:
SAAB 9000 AERO
SAAB SONETT III - 71
SAAB 900 CABRIOLET

3 714 Inlägg
10 augusti 2011
#1030
SAAB V4 95 1959-1978 är vad jag vet enda kombimodellen med 2 dörrar

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

LTJD
192 Inlägg
10 augusti 2011
#1031
bollen1986 skrev:
SAAB V4 95 1959-1978 är vad jag vet enda kombimodellen med 2 dörrar
Det har jag inte tänkt på. Kombi Coupé finns ju, men antar att du menar 100% kombi. smile

Kan lägga till att Saab 95 byggdes i ett få antal 1959 med "Självmordsdörrar" Finns ingen kvar.

Flyger just nu:
SAAB 9000 AERO
SAAB SONETT III - 71
SAAB 900 CABRIOLET

100 Inlägg
10 augusti 2011
#1032
bollen1986 skrev:
SAAB V4 95 1959-1978 är vad jag vet enda kombimodellen med 2 dörrar
Finns opel kadett kombi med två dörrar också.

http://www.electromotive-inc.com/graphics/gallery/geir3.jpg

BT
110 Inlägg
10 augusti 2011
#1033
Finns många 2-dörrars (3-dörrars wink) kombi. Opel Kadett Caravan. Chevrolet Bel Air Nomad. Mercury Commuter. Chevrolet Vega. Ford Escort. Austin 1100. Vauxhall Viva. Mini Countryman...

There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up.

9 113 Inlägg
LTJD
192 Inlägg
10 augusti 2011
#1035
Där ser man smile

Flyger just nu:
SAAB 9000 AERO
SAAB SONETT III - 71
SAAB 900 CABRIOLET

3 354 Inlägg
10 augusti 2011
#1036
Putteliten skrev:
bollen1986 skrev:
SAAB V4 95 1959-1978 är vad jag vet enda kombimodellen med 2 dörrar
Volvo duett
hur är det med bakdörrarna då?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

9 113 Inlägg
10 augusti 2011
#1037
Seth skrev:
Putteliten skrev:
bollen1986 skrev:
SAAB V4 95 1959-1978 är vad jag vet enda kombimodellen med 2 dörrar
Volvo duett
hur är det med bakdörrarna då?
V4 kombi har enkel koffertlucka och Duetten har dubbellucka.


318 Inlägg
11 augusti 2011
#1038
M_Broberg skrev:
Munkis skrev:
Volvo 245 var den första serieproducerade kombi-bilen i världen med Turbo.
Hollow victory som man säger, iom att saab körde med CC på den gammla goda tiden.

Munkis skrev:
M90-lådan var världens starkaste personbilslåda i en serietillverkad bil när den kom 1994 vilket fick upp ögonen på Getrag som köpte upp ritningar och rättigheter till växellådan.
har du någon fakta på detta? känns konstigt att bmws 400 nm+ motorer inte hade starkare lådor.
det var även världens snabbaste kombi:P


1 215 Inlägg
11 augusti 2011
#1039
Putteliten skrev:
bollen1986 skrev:
SAAB V4 95 1959-1978 är vad jag vet enda kombimodellen med 2 dörrar
Volvo duett
volvo duett är ingen kombi tongue

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
11 augusti 2011
#1040
eccy243 skrev:
Finns många 2-dörrars (3-dörrars wink) kombi. Opel Kadett Caravan. Chevrolet Bel Air Nomad. Mercury Commuter. Chevrolet Vega. Ford Escort. Austin 1100. Vauxhall Viva. Mini Countryman...
Du glömmer den bästa, Trabant tongue Men kanske räknas det inte som bil lollol

http://veteranapro.hu/images/1130.jpg
Senast redigerat av FordRSC (11 augusti 2011)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE


Sök