2836
Sök

Subaru Forrester

2 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej,
Jag har köpt en subaru Forrester från 2010 för att ha som dragbil. Den är nybesiktigad så borde vara ok.
Men den orkar inte dra något! Drar jag fruns rätt lätta hästsläp tomt så måste jag gå ned på 3:an för att klara minsta motlut på landsväg. Ska jag upp för brant backe så är det 1-2:an och lågväxel som gäller.
Är det normalt? Eller kan det vara något fel på bilen?
Jag tyckte jag efterforskade nig innan köp och många rekommenderade just forrester som dragbil.
Skulle behöva lite hjälp med att avgöra om det är såhär (för då behöver jag byta) eller om ngt kan vara fel?
Senast redigerat av C_Johansson (för 22 timmar sedan)

Forummoderator
26 302 Inlägg
för 22 timmar sedan
#2
Vad har Subarun för motor?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Vad har Subarun för motor?
Det är 2 lit bensin, 150 hk

3 137 Inlägg
för 4 timmar sedan
#4
Alltså, våran Rav4 IV med 2.0 bensin och 150hk är inge raket på långa vägar, men drar ändå våran 1350kg husvagn utan att stånka så hemskt.
Accelerationslångsam men ganska stark ändå.

Visst är det subjektivt i detta, men ner på 2an (efter 80väg) ska det vara backe utan bara tusan. Och kanske utan fart med sig, som tex svänga av till annan väg som börjar med brant uppförsbacke. Och det med 1350kg.

* Voff voff *
10 462 Inlägg
för 2 timmar sedan
#5
Låter ju märkligt kan jag tycka. Visst är det ett visst vindmotstånd i hästsläp, men inte så att det borde påverka så mycket.

Brukar dra vår husvagn (1360 kg) med V70:in som har 163 hk (diesel) och det är definitivt inga problem.

Testade att dra den med jobb-bilen, Transporter 150 hk (diesel) och då gick det segt, men där spelar det ju in att den bilen väger 2,7-2,8 ton...

Så helt klart borde ju en 150 hk bensinare kunna dra ett tomt hästsläp som ingenting kan jag tycka? De är väl typade för 2000 kg dragvikt så då borde det ju funka.

Inga anliggande bromsar på hästsläpet?
Senast redigerat av Brådhis (för 2 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök