1505
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

Tvivlare
2 266 Inlägg
21 augusti 2011
#1201
Poliser kan mäta motoreffekt genom att titta på motorn. smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

564 Inlägg
21 augusti 2011
#1202
Volvo544special65 skrev:
Theman fanns även i en version med V8 från Ferrari. smile
Det känns helt galet att tänka sig nästan en SAAB 9000 med V8... wink

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
21 augusti 2011
#1203
Volvo544special65 skrev:
Theman fanns även i en version med V8 från Ferrari. smile
Jepp, Lancia Thema 8:32 hette den big_smile

Och i princip skulle det nog gå att klämma ner drivlinan i resten av syskonbilarna,
Saab 9000, Alfa Romeo 164 och Fiat Croma big_smile

Tyvärr kostar 8:32 modellerna skit mkt på begmarknaden, även objekten...

Ferrari fick vara med och "tuna" koncernbilarna en del på 80talet när dom köptes upp
av Fiat-koncernen.

Mina föräldrar köpte 1986 en Fiat Argenta (sista årsmodellen har jag för mig) och den
hade faktiskt ett Ferrari märke på bakluckan (skit coolt på 80talet innan dekaltrim ens var uppfunnet) big_smile
Men fråga mig inte vad dom hade "tunat" på 2liters twincam motorn för det har jag inte en aning om.

Argentan var en skön, härlig och totalt opålitlig bil,
stod mest på verkstaden i väntan på specialdelar från kontinenten... lol


Rumpmas
3 860 Inlägg
21 augusti 2011
#1204
sverkera skrev:
Volvo544special65 skrev:
Theman fanns även i en version med V8 från Ferrari. smile
Det känns helt galet att tänka sig nästan en SAAB 9000 med V8... wink
Du har ju säkert minst samma motoreffekt i Aeron som i den V8'an. Vi är ju på 80-talet när vi snackar den Ferrari-V8an, så den lär ju inte vara så brutal. Så den enda skillnaden mot en 9000 Aero blir väl att den blir ännu mera framtung. Varför man skulle vilja det förstår jag inte riktigt...


9 113 Inlägg
21 augusti 2011
#1205
Andromeda skrev:
sverkera skrev:
Volvo544special65 skrev:
Theman fanns även i en version med V8 från Ferrari. smile
Det känns helt galet att tänka sig nästan en SAAB 9000 med V8... wink
Du har ju säkert minst samma motoreffekt i Aeron som i den V8'an. Vi är ju på 80-talet när vi snackar den Ferrari-V8an, så den lär ju inte vara så brutal. Så den enda skillnaden mot en 9000 Aero blir väl att den blir ännu mera framtung. Varför man skulle vilja det förstår jag inte riktigt...
Ja det vore väl för skönsången ifrån V8 då....


Rumpmas
3 860 Inlägg
21 augusti 2011
#1206
sverkera skrev:
Volvo544special65 skrev:
Theman fanns även i en version med V8 från Ferrari. smile
Det känns helt galet att tänka sig nästan en SAAB 9000 med V8... wink
Enligt Wikipedia, som jag inte oitar på, har den V8'an, 8:32 i Lancia Thema, 205hk /263 nm eller 215 hk/285 nm beroende på årsmodell, vilket är klart sämre än 9000 Aero 2,3T 225hk/342nm. Jag vet ju vilket jag föredrar smile


Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
21 augusti 2011
#1207
Andromeda skrev:
sverkera skrev:
Volvo544special65 skrev:
Theman fanns även i en version med V8 från Ferrari. smile
Det känns helt galet att tänka sig nästan en SAAB 9000 med V8... wink
Du har ju säkert minst samma motoreffekt i Aeron som i den V8'an. Vi är ju på 80-talet när vi snackar den Ferrari-V8an, så den lär ju inte vara så brutal. Så den enda skillnaden mot en 9000 Aero blir väl att den blir ännu mera framtung. Varför man skulle vilja det förstår jag inte riktigt...
Ljudet och det faktum att det står Ferrari på topparna räcker väl långt, allt handlar inte bara om hk...


Evildan
22 augusti 2011
#1209
pontiacen skrev:
Jupp, de läser åtminstone faktan från tillverkaren innan de skriver det. På wiki kan ju vem som helst med ett konto ändra...
dom läser säkert och är kunniga men det blir fel så inutahelvete ändå ibland både i tidningen eller i
TV-programmet.
I TV-programmet teknikensvärld sa en reporter vid premiärvisningen utav volvo drive serien att det är första gången volvo har en så liten motor som 1.6liter.
jag har andra fakta än så i huvudet.
volvo 66 1.3.
PV 1.4 B4B.
343 1.4.
S40 1.6.
mfl.
Du behöver inte ens ha ett konto för att ändra på Wikipedia, det kan vem som helst göra även du eller jag, så nej det är inte alltid det stämmer överens med verkligheten men det gjorde så i deta fall, därav länken.

6 620 Inlägg
22 augusti 2011
#1210
Evildan skrev:
pontiacen skrev:
Jupp, de läser åtminstone faktan från tillverkaren innan de skriver det. På wiki kan ju vem som helst med ett konto ändra...
dom läser säkert och är kunniga men det blir fel så inutahelvete ändå ibland både i tidningen eller i
TV-programmet.
I TV-programmet teknikensvärld sa en reporter vid premiärvisningen utav volvo drive serien att det är första gången volvo har en så liten motor som 1.6liter.
jag har andra fakta än så i huvudet.
volvo 66 1.3.
PV 1.4 B4B.
343 1.4.
S40 1.6.
mfl.
Du behöver inte ens ha ett konto för att ändra på Wikipedia, det kan vem som helst göra även du eller jag, så nej det är inte alltid det stämmer överens med verkligheten men det gjorde så i deta fall, därav länken.
1.3an och 1.4an I "DAF" bilarna var Renault Motor. Dock var väl 1.4an i PV svensk?

De/Dem

1 080 Inlägg
22 augusti 2011
#1211
Evildan skrev:
pontiacen skrev:
Jupp, de läser åtminstone faktan från tillverkaren innan de skriver det. På wiki kan ju vem som helst med ett konto ändra...
dom läser säkert och är kunniga men det blir fel så inutahelvete ändå ibland både i tidningen eller i
TV-programmet.
I TV-programmet teknikensvärld sa en reporter vid premiärvisningen utav volvo drive serien att det är första gången volvo har en så liten motor som 1.6liter.
jag har andra fakta än så i huvudet.
volvo 66 1.3.
PV 1.4 B4B.
343 1.4.
S40 1.6.
mfl.
Du behöver inte ens ha ett konto för att ändra på Wikipedia, det kan vem som helst göra även du eller jag, så nej det är inte alltid det stämmer överens med verkligheten men det gjorde så i deta fall, därav länken.
Visst blir det fel för alla ibland, t.o.m Bengt Magnusson har ju sagt fel i direktsända nyheter yikes

Det jag skrev från början var bara en pik för att du refererade till wikipedia som en tillförlitlig källa, huruvida faktan stämde eller inte i detta fallet la jag inga synpunkter på, vilket ju även stod i mitt inlägg roll

Hursom så lägger jag ner diskussionen då vi är helt sjukt OT och det känns lite som att vi gör en höna av en fjäder neutral

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

564 Inlägg
22 augusti 2011
#1212
Evildan skrev:
pontiacen skrev:
Jupp, de läser åtminstone faktan från tillverkaren innan de skriver det. På wiki kan ju vem som helst med ett konto ändra...
dom läser säkert och är kunniga men det blir fel så inutahelvete ändå ibland både i tidningen eller i
TV-programmet.
I TV-programmet teknikensvärld sa en reporter vid premiärvisningen utav volvo drive serien att det är första gången volvo har en så liten motor som 1.6liter.
jag har andra fakta än så i huvudet.
volvo 66 1.3.
PV 1.4 B4B.
343 1.4.
S40 1.6.
mfl.
Du behöver inte ens ha ett konto för att ändra på Wikipedia, det kan vem som helst göra även du eller jag, så nej det är inte alltid det stämmer överens med verkligheten men det gjorde så i deta fall, därav länken.
B16

Evildan
23 augusti 2011
#1213
Malheus skrev:
Evildan skrev:
pontiacen skrev:
Jupp, de läser åtminstone faktan från tillverkaren innan de skriver det. På wiki kan ju vem som helst med ett konto ändra...
dom läser säkert och är kunniga men det blir fel så inutahelvete ändå ibland både i tidningen eller i
TV-programmet.
I TV-programmet teknikensvärld sa en reporter vid premiärvisningen utav volvo drive serien att det är första gången volvo har en så liten motor som 1.6liter.
jag har andra fakta än så i huvudet.
volvo 66 1.3.
PV 1.4 B4B.
343 1.4.
S40 1.6.
mfl.
Du behöver inte ens ha ett konto för att ändra på Wikipedia, det kan vem som helst göra även du eller jag, så nej det är inte alltid det stämmer överens med verkligheten men det gjorde så i deta fall, därav länken.
1.3an och 1.4an I "DAF" bilarna var Renault Motor. Dock var väl 1.4an i PV svensk?
Franskt även i DRIVe, PSA koncernens 1.6liters maskin.
B4B är genomsvensk vågar jag påstå utan någon referens wink

Evildan
23 augusti 2011
#1214
pontiacen skrev:
Evildan skrev:
pontiacen skrev:
Jupp, de läser åtminstone faktan från tillverkaren innan de skriver det. På wiki kan ju vem som helst med ett konto ändra...
dom läser säkert och är kunniga men det blir fel så inutahelvete ändå ibland både i tidningen eller i
TV-programmet.
I TV-programmet teknikensvärld sa en reporter vid premiärvisningen utav volvo drive serien att det är första gången volvo har en så liten motor som 1.6liter.
jag har andra fakta än så i huvudet.
volvo 66 1.3.
PV 1.4 B4B.
343 1.4.
S40 1.6.
mfl.
Du behöver inte ens ha ett konto för att ändra på Wikipedia, det kan vem som helst göra även du eller jag, så nej det är inte alltid det stämmer överens med verkligheten men det gjorde så i deta fall, därav länken.
Visst blir det fel för alla ibland, t.o.m Bengt Magnusson har ju sagt fel i direktsända nyheter yikes

Det jag skrev från början var bara en pik för att du refererade till wikipedia som en tillförlitlig källa, huruvida faktan stämde eller inte i detta fallet la jag inga synpunkter på, vilket ju även stod i mitt inlägg roll

Hursom så lägger jag ner diskussionen då vi är helt sjukt OT och det känns lite som att vi gör en höna av en fjäder neutral
måste ju bara få ge respons på ditt inlägg, inga kantiga känslor här big_smile

323 Inlägg
23 augusti 2011
#1215
Angående Volvo B4B så har jag hört och läst nu på några forum, ej säker källa. Att volvo sneglade på Opel Olympias motor och gjorde en kopia på den, men de är volvo själva som tillverkade den men opel stog för mallen.

(ej säker källa) http://www.opelsportclub.com/forums/arc … t-828.html


6 620 Inlägg
17 september 2011
#1216
Alfa Romeo var först med Comon-Rail dieselsystem, ihop med diesel 5a i en personbil (1997 - 156 JTD)
Även först med 6 växlad bil (1967 - 33 Stradale)
Samt variabla ventiltider (1980 - Spider)

De/Dem

323 Inlägg
19 september 2011
#1217
Malheus skrev:
Alfa Romeo var först med Comon-Rail dieselsystem, ihop med diesel 5a i en personbil (1997 - 156 JTD)
Även först med 6 växlad bil (1967 - 33 Stradale)
Samt variabla ventiltider (1980 - Spider)
Dom var även först med Dohc motor i gatbilar (1927 - 6C) Och den kunde även fås med kompressor wink


Forummoderator
17 911 Inlägg
19 september 2011
#1218
Först ut med elektronisk insprutning var VW 1600 TLE -67. Databox stor som en skokartong...

Källa: http://www.aff.aland.fi/insprutning.htm

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 062 Inlägg
19 september 2011
#1219
Dieselsmurfen skrev:
Först ut med elektronisk insprutning var VW 1600 TLE -67. Databox stor som en skokartong...

Källa: http://www.aff.aland.fi/insprutning.htm
Som 1970 hamnade Saab 99 med insprutning, databox relaterade fel var inte ovanliga med detta D-Jettronic.
Analogt sprut med Mapsensor smile


M.V.H.


Självlärd
3 083 Inlägg
21 september 2011
#1220
TheMPG skrev:
Ställer du en varm kaffe i mugghållaren på en BMW E39 så blir det kallt i bilen, tempsesorerna till kliman sitter framför mugghållaren.


Man måste lägga i P för att kunna öppna dörrarna på Cadillac deville 94-99
Alltså borde de bli varmt om man sätter i kall dryck?

Och det måste man även på Chevrolet Transport

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.


Sök