2229
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
13 november 2011
#1241
Skillnaden mellan 940 turbo och 940 turbo+ är justerbar wastegate

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
13 november 2011
#1242
År 1988 som min Thunderbird var tillverkad vad Tubo Coupe valet med turbo fyra snabbare än V8an smile


Rquired skrev:
pontiacen skrev:
Samma sak med att man måste trycka 2 gånger för att låsa upp hela bilen med fjärren på usa-saabar, så ingen ska kunna råna/kapa bilen. Trycker man bara engång så öppnas endast förardörren alltså wink

Antar att fler bilar har det så, så har vi klarat ev den biten smile
Jag tror det är ett lagkrav i USA, på samma sätt som att bilar måste ha en väl utmärkt funktion för att öppna bakluckan inne i bagaget i fall någon låser in sig själv!
Helt rätt.
Man måste trycka två gånger för att låsa upp alla dörrar och alla nyare bilar måste ha ett handtag från skuffen som man rycker i för att öppna luckan.

Det som diskuterades med lås är inte en lag vad jag tror. Ingen av våra bilar har det och den nyaste bilen vi har är Mustangen som är en 03a. (iofs är det en manuell bil). Men våran Mercury från 01 som är en stor raggar-pråm så finns det inte sånt heller.
Senast redigerat av Thunderbird88 (13 november 2011)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Fri fart för ett fritt folk!
14 021 Inlägg
13 november 2011
#1243
_Performance_ skrev:
Skillnaden mellan 940 turbo och 940 turbo+ är justerbar wastegate
källa?


skillnad mellan 940turbo och 940turbo med +paketet är att man har en overboost funktion
som ger höjd effekt under en viss tid  ger 190hk under en kort tid


därmot skillnaden mellan en 940turbo och en 940 2.3s/se/classic  är att laddtrycket är högre pga en annan trycklocka till wastegaten

iövrigt är det samma turbo,grenrör,styrboxar,spridare m.m
motorkoderna skiljer oxå B230Ft=turbo B230Fk s/se/classic



onödigt vetande är att 1995 sålde volvo 940 2.3s/se med både B230Fk och B230Fd
den sistnämda hade M47 och 116hk smile

så det gäller att öppna huven innan man betalar bilen smile



något mer onödigt vetande är att 940Gl/se 91-92 hade 131hk och motorn hette B230Fb
93-95 hette den B230Fd och hade bara 116hk

det som skiljer är att toppen är en 531topp istället för 531 och istället för M-kammen monterade dom i vx3kamaxel
Senast redigerat av Growe (13 november 2011)

Kör fort så hinner inget hända...

187 Inlägg
13 november 2011
#1244
Lite onödigt men min Passat har samma motor som Porsche Cayenne V6 smile

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
13 november 2011
#1245
Growe skrev:
_Performance_ skrev:
Skillnaden mellan 940 turbo och 940 turbo+ är justerbar wastegate
källa?


skillnad mellan 940turbo och 940turbo med +paketet är att man har en overboost funktion
som ger höjd effekt under en viss tid  ger 190hk under en kort tid


därmot skillnaden mellan en 940turbo och en 940 2.3s/se/classic  är att laddtrycket är högre pga en annan trycklocka till wastegaten

iövrigt är det samma turbo,grenrör,styrboxar,spridare m.m
motorkoderna skiljer oxå B230Ft=turbo B230Fk s/se/classic



onödigt vetande är att 1995 sålde volvo 940 2.3s/se med både B230Fk och B230Fd
den sistnämda hade M47 och 116hk smile

så det gäller att öppna huven innan man betalar bilen smile
Källa är att den stod förut när vi  kollade i VADIS, var olika wastegate en vanlig och en ställbar. Även när ja frågade en kille på volvo lagret så han att det var så. Inte 100% säker på det men nästan.. Och vet att det är skillnad på lätt och full trycks turbon. Men dom har DOCK inte ställbart..
Sen står det på wikipedia, dock inte en så säker källa men men.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
13 november 2011
#1246
Svanb3rg skrev:
Lite onödigt men min Passat har samma motor som Porsche Cayenne V6 smile
Kan då säga att Koenigseggs motorer bygger på den motorn jag har i min Lincoln smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

187 Inlägg
13 november 2011
#1247
...och 1983 var ABBA en större export än Volvo big_smile

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

187 Inlägg
13 november 2011
#1248
Thunderbird88 skrev:
Svanb3rg skrev:
Lite onödigt men min Passat har samma motor som Porsche Cayenne V6 smile
Kan då säga att Koenigseggs motorer bygger på den motorn jag har i min Lincoln smile
Gamla Koenigsegg då..nu bygger dom helt egna spisar smile

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
13 november 2011
#1249
Svanb3rg skrev:
Thunderbird88 skrev:
Svanb3rg skrev:
Lite onödigt men min Passat har samma motor som Porsche Cayenne V6 smile
Kan då säga att Koenigseggs motorer bygger på den motorn jag har i min Lincoln smile
Gamla Koenigsegg då..nu bygger dom helt egna spisar smile
Jo, vet inte till vilken Koenigsegg dom hade 4.6L modular motorn. Eller ja, dom tog ju grundprincipen från det och byggde en helt ny motor med nytt block och allt. Men det är ju fortfarande designen från Ford 4.6a wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

272 Inlägg
13 november 2011
#1250
I Australien måste alla bilar ha eftermonterad immobilizer för att få framföras lagligt på väg.

Namnet på Protons modell 'Satria' betyder knekt. Motorn i GTI modellen av Satrian är en '4G93' från Mitsubishi på 105kw.

Nissans 2.7l TD som satt i blandannat Pathfinder/Terrano r3m har en popoff-ventil på insuget för att skydda mot övertryck.

Sierra-döbel

Ford fantast
1 607 Inlägg
13 november 2011
#1251
amc pacer har 10cm längre passagerardör

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
13 november 2011
#1252
Ford Pinto var en döds maskin.
Blev du påkörd bakifrån så trycktes tanken mot en bult som satt framför som punkterade tanken och slog samtidigt en gnista och antände bränslet.
Men lugnt, bara att gå ur bilen. Eller?
Nej, krashen knycklade till hela karossen så dörrarna gick inte att öppna.
Resultat, brinna inne.

Men lugnt! Ford hittade en lösning på det.
Men det skulle kosta för mycket att fixa det. Resultatet? Låt dom brinna.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

272 Inlägg
13 november 2011
#1253
Thunderbird88 skrev:
Ford Pinto var en döds maskin.
Blev du påkörd bakifrån så trycktes tanken mot en bult som satt framför som punkterade tanken och slog samtidigt en gnista och antände bränslet.
Men lugnt, bara att gå ur bilen. Eller?
Nej, krashen knycklade till hela karossen så dörrarna gick inte att öppna.
Resultat, brinna inne.

Men lugnt! Ford hittade en lösning på det.
Men det skulle kosta för mycket att fixa det. Resultatet? Låt dom brinna.
Ford har alltid roliga lösningar, som 'knappen' under reservhjulet på sierrorna som skulle slå av bränslet om man rullade, min sierra slog av på vartenda fartbula, och innan jag hittade knappen hade jag bogserat runt och felsökt en hel del..

Sierra-döbel

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
13 november 2011
#1254
Den knappen är ju skit bra!
Jag har den i skuffen på min bil så ställer man sig i ett dåligt område öppnar jag bara skuffen och slår till på den smile

På vår Bronco vi hade satt den under instrument panelen så det var bara att sparka till det på vägen ur bilen smile

Aldrig varit med om att den löst ut för ett fartgupp dock o.O Aldrig varit med om att den löst ut över huvud taget.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Fri fart för ett fritt folk!
14 021 Inlägg
13 november 2011
#1255
_Performance_ skrev:
Growe skrev:
_Performance_ skrev:
Skillnaden mellan 940 turbo och 940 turbo+ är justerbar wastegate
källa?


skillnad mellan 940turbo och 940turbo med +paketet är att man har en overboost funktion
som ger höjd effekt under en viss tid  ger 190hk under en kort tid


därmot skillnaden mellan en 940turbo och en 940 2.3s/se/classic  är att laddtrycket är högre pga en annan trycklocka till wastegaten

iövrigt är det samma turbo,grenrör,styrboxar,spridare m.m
motorkoderna skiljer oxå B230Ft=turbo B230Fk s/se/classic



onödigt vetande är att 1995 sålde volvo 940 2.3s/se med både B230Fk och B230Fd
den sistnämda hade M47 och 116hk smile

så det gäller att öppna huven innan man betalar bilen smile
Källa är att den stod förut när vi  kollade i VADIS, var olika wastegate en vanlig och en ställbar. Även när ja frågade en kille på volvo lagret så han att det var så. Inte 100% säker på det men nästan.. Och vet att det är skillnad på lätt och full trycks turbon. Men dom har DOCK inte ställbart..
Sen står det på wikipedia, dock inte en så säker källa men men.
grävt som en galning i vadis står inget om turbo+ vad jag kan se

men hur som helst kan jag lite dock inte massor om detta systmet

man ökar trycket genom att låta en extra styrenhet pysa en del av turbotrycket och lurar då trycklockan att inte öppna wastegaten så tididigt

denna funktion är dock tidsstyrd så efter en stund så stänger den av och man har då 165hk istället för 190hk som turbo+ normalt har

detta är enkelt beskrivet av turbo+ paketet men har bara monterat bort sånt system aldrig skruvat med det


hittade detta på en hemsida

B230FT:
Turbo+ ökar effekten till ca 190hk, och vridmomentet till 280nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.
Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.
Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad

Kör fort så hinner inget hända...

9 113 Inlägg
13 november 2011
#1256
Toyotsa Hilux och VW Taro som tillverkades mellan -89 och -97 är precis samma bilar.
Den stora skillnaden mellan Toyota och VW var att bakre lämmen på flaket hade ett VW-märke.


272 Inlägg
13 november 2011
#1257
Thunderbird88 skrev:
Den knappen är ju skit bra!
Jag har den i skuffen på min bil så ställer man sig i ett dåligt område öppnar jag bara skuffen och slår till på den smile

På vår Bronco vi hade satt den under instrument panelen så det var bara att sparka till det på vägen ur bilen smile

Aldrig varit med om att den löst ut för ett fartgupp dock o.O Aldrig varit med om att den löst ut över huvud taget.
Då kör du för snällt wink

Sierra-döbel

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
13 november 2011
#1258
Niotusen skrev:
Thunderbird88 skrev:
Den knappen är ju skit bra!
Jag har den i skuffen på min bil så ställer man sig i ett dåligt område öppnar jag bara skuffen och slår till på den smile

På vår Bronco vi hade satt den under instrument panelen så det var bara att sparka till det på vägen ur bilen smile

Aldrig varit med om att den löst ut för ett fartgupp dock o.O Aldrig varit med om att den löst ut över huvud taget.
Då kör du för snällt wink
Drar man 10 meters hopp vid varje fartgupp så löser den ju fan ut! big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
13 november 2011
#1259
Growe skrev:
_Performance_ skrev:
Growe skrev:

källa?


skillnad mellan 940turbo och 940turbo med +paketet är att man har en overboost funktion
som ger höjd effekt under en viss tid  ger 190hk under en kort tid


därmot skillnaden mellan en 940turbo och en 940 2.3s/se/classic  är att laddtrycket är högre pga en annan trycklocka till wastegaten

iövrigt är det samma turbo,grenrör,styrboxar,spridare m.m
motorkoderna skiljer oxå B230Ft=turbo B230Fk s/se/classic



onödigt vetande är att 1995 sålde volvo 940 2.3s/se med både B230Fk och B230Fd
den sistnämda hade M47 och 116hk smile

så det gäller att öppna huven innan man betalar bilen smile
Källa är att den stod förut när vi  kollade i VADIS, var olika wastegate en vanlig och en ställbar. Även när ja frågade en kille på volvo lagret så han att det var så. Inte 100% säker på det men nästan.. Och vet att det är skillnad på lätt och full trycks turbon. Men dom har DOCK inte ställbart..
Sen står det på wikipedia, dock inte en så säker källa men men.
grävt som en galning i vadis står inget om turbo+ vad jag kan se

men hur som helst kan jag lite dock inte massor om detta systmet

man ökar trycket genom att låta en extra styrenhet pysa en del av turbotrycket och lurar då trycklockan att inte öppna wastegaten så tididigt

denna funktion är dock tidsstyrd så efter en stund så stänger den av och man har då 165hk istället för 190hk som turbo+ normalt har

detta är enkelt beskrivet av turbo+ paketet men har bara monterat bort sånt system aldrig skruvat med det


hittade detta på en hemsida

B230FT:
Turbo+ ökar effekten till ca 190hk, och vridmomentet till 280nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.
Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.
Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad
Var min bror som sa det för längesen då han jobbar på volvo. Men kan mycket möjligt vara som du skriver att den är elektriskt styrd pysventil. visste bara att den var justerbar på nått sätt. Men alltid lär man sig nått nytt big_smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

2 266 Inlägg
13 november 2011
#1260
_Performance_ skrev:
Growe skrev:
_Performance_ skrev:

Källa är att den stod förut när vi  kollade i VADIS, var olika wastegate en vanlig och en ställbar. Även när ja frågade en kille på volvo lagret så han att det var så. Inte 100% säker på det men nästan.. Och vet att det är skillnad på lätt och full trycks turbon. Men dom har DOCK inte ställbart..
Sen står det på wikipedia, dock inte en så säker källa men men.
grävt som en galning i vadis står inget om turbo+ vad jag kan se

men hur som helst kan jag lite dock inte massor om detta systmet

man ökar trycket genom att låta en extra styrenhet pysa en del av turbotrycket och lurar då trycklockan att inte öppna wastegaten så tididigt

denna funktion är dock tidsstyrd så efter en stund så stänger den av och man har då 165hk istället för 190hk som turbo+ normalt har

detta är enkelt beskrivet av turbo+ paketet men har bara monterat bort sånt system aldrig skruvat med det


hittade detta på en hemsida

B230FT:
Turbo+ ökar effekten till ca 190hk, och vridmomentet till 280nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.
Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.
Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad
Var min bror som sa det för längesen då han jobbar på volvo. Men kan mycket möjligt vara som du skriver att den är elektriskt styrd pysventil. visste bara att den var justerbar på nått sätt. Men alltid lär man sig nått nytt big_smile
Turbo + paketet är utvecklat av Nira för Volvos räkning.

svetsdiff !!!


Sök