2832
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

2 266 Inlägg
21 november 2011
#1281
Dixieman skrev:
PMPerformance skrev:
Dixieman skrev:
Fel! 240lookalike handtagen kom -73
Nej hur kommer sig att min 72a deluxe har infällda då?
Redigerade inlägget! Dörrarna KAN ju vara bytta, men jag har alltid trott att -71 å -72 var exakt likadana utseendemässigt?
Min har original dörrarna sen 72 och hur jag vet de så har den rullat i bekantskapen sen över 25 år och den har aldrig fått nya dörrar
de som skiljer en 71 och 72 är infällda dörrhandtag och kort växelspak sen sitter de GL grillen på de luxe och sport versionerna
Senast redigerat av PMPerformance (21 november 2011)

svetsdiff !!!

Evildan
27 januari 2012
#1282
PMPerformance skrev:
Dixieman skrev:
PMPerformance skrev:

Nej hur kommer sig att min 72a deluxe har infällda då?
Redigerade inlägget! Dörrarna KAN ju vara bytta, men jag har alltid trott att -71 å -72 var exakt likadana utseendemässigt?
Min har original dörrarna sen 72 och hur jag vet de så har den rullat i bekantskapen sen över 25 år och den har aldrig fått nya dörrar
de som skiljer en 71 och 72 är infällda dörrhandtag och kort växelspak sen sitter de GL grillen på de luxe och sport versionerna
mer i ämnet: första årgången av 140 har blanka tryckknappar till dörrhandtaget istället för svarta.

Evildan
27 januari 2012
#1283
Jensen FF (Ferguson Formula) var mig veterligen den första serieproducerade (ikke terränggående) personbilen med 4wd.

5 111 Inlägg
27 januari 2012
#1284
Dixieman skrev:
PMPerformance skrev:
eccy243 skrev:
Glödtrådsvakten kom vid årsskiftet 71-72. Så tidiga 72or är utan glödtrådsvakt. smile Och hur känner man enklast igen en 72as 140-serie utifrån då? Förutsatt att den inte e ombyggd...
Infällda dörrhandtag samma som 240
240lookalike handtagen kom -73 eller?
Nej, 1972.

Detta leder till att det byts dörrar rätt ofta på de sista åren av 140.

1971 har utanpåliggande handtag, ventilationsruta och saknar krockbalkar.
1972 har infällda handtag, ventilationsruta och saknar krockbalkar.
1973 har infällda handtag, ventilationsruta och krockbalkar.
1974 har infällda handtag, hel sidoruta och krockbalkar.

Med andra ord, alla de fyra sista årsmodellerna har var sin variant på dörrar (även om 71ans dörrar även sitter på äldre modeller och 74ans dörrar även sitter på 75-77 240).


2 266 Inlägg
28 januari 2012
#1285
Volvo544special65 skrev:
Dixieman skrev:
PMPerformance skrev:
Infällda dörrhandtag samma som 240
240lookalike handtagen kom -73 eller?
Nej, 1972.

Detta leder till att det byts dörrar rätt ofta på de sista åren av 140.

1971 har utanpåliggande handtag, ventilationsruta och saknar krockbalkar.
1972 har infällda handtag, ventilationsruta och saknar krockbalkar.
1973 har infällda handtag, ventilationsruta och krockbalkar.
1974 har infällda handtag, hel sidoruta och krockbalkar.

Med andra ord, alla de fyra sista årsmodellerna har var sin variant på dörrar (även om 71ans dörrar även sitter på äldre modeller och 74ans dörrar även sitter på 75-77 240).
Den tackar vi för bra info. Vet du när rullbälten bak kom? Jag har själv dom fasta
Senast redigerat av PMPerformance (28 januari 2012)

svetsdiff !!!

Trött
267 Inlägg
28 januari 2012
#1286
Dixieman skrev:
240lookalike handtagen kom -73 eller?
Mja, infällda handtag på 140 kom innan 240 ens hade presenterats så att... wink

Evildan
28 januari 2012
#1287
PMPerformance skrev:
Volvo544special65 skrev:
Dixieman skrev:

240lookalike handtagen kom -73 eller?
Nej, 1972.

Detta leder till att det byts dörrar rätt ofta på de sista åren av 140.

1971 har utanpåliggande handtag, ventilationsruta och saknar krockbalkar.
1972 har infällda handtag, ventilationsruta och saknar krockbalkar.
1973 har infällda handtag, ventilationsruta och krockbalkar.
1974 har infällda handtag, hel sidoruta och krockbalkar.

Med andra ord, alla de fyra sista årsmodellerna har var sin variant på dörrar (även om 71ans dörrar även sitter på äldre modeller och 74ans dörrar även sitter på 75-77 240).
Den tackar vi för bra info. Vet du när rullbälten bak kom? Jag har själv dom fasta
Fanns inte rullbälten bak fabriksmonterat på 140, det kom med 240 -75

5 111 Inlägg
16 juni 2012
#1289
På tal om Volvo 140, så de gamla bilarna med utanpåliggande handtag, de hade annorlunda dörrar när de såldes i Japan. Det var någon straffskatt på breda bilar där, 140 låg och vippade alldeles på gränsen, så man gjorde en insänkning i dörren dit handtaget flyttades, och vips klarade den sig. Möjligt att detta är en anledning till varför de handtag som skulle hänga med till 240 introducerades efter några år.


Evildan
30 juni 2012
#1290
Mitsubishi Pajero döptes om till Montero i spansktalande länder...Pajero är spanskt slang för att masturbera.

Mazda döpte en modell till laputa..vad det betyder tror jag alla vet wink

Nissan Moco döptes även den om då det betyder snorkråka.

hittade självklart en sida där det finns sammanställt:

Buick LaCrosse (in French: "masturbating teenagers")
Chevrolet Nova (in spanish: "It Doesn't Go")
Opel Ascona (in Spain and Portugal: "female genitalia")
Honda Fi**a (in swedish and norwegian: "cunt")

http://www.oddee.com/item_93544.aspx
Senast redigerat av Evildan (30 juni 2012)

9 113 Inlägg
30 juni 2012
#1291
Volvo XC60, Ford Kuga och Mazda tror det är CX7 Bygger på samma platta.

VW Routan är tillverkad i Chryslers (som numera heter Lancia) fabriker och är samma bil som Chrysler Voyager fast med annan front och andra bakljus.
Senast redigerat av Putteliten (30 juni 2012)


Evildan
30 juni 2012
#1292
Putteliten skrev:
Volvo V60, Ford Kuga och Mazda tror det är CX7 Bygger på samma platta.

VW Routan är tillverkad i Chryslers fabriker och är samma bil som Chrysler Voyager fast med annan front och andra bakljus.
enligt wiki, trovärdighet sisådär wink
Y20:
2007– Ford S-MAX large MPV (introduced at the 2006 Geneva Motor Show)
2007– Ford Galaxy (code name CD340) large MPV (introduced at the 2006 Geneva Motor Show)
2007– Freelander/LR2 (code name L359) compact SUV (introduced at the 2006 London Motor Show)
2007– Ford Mondeo introduced at the 2007 Geneva Motor Show
2007– Volvo S80 sedan (introduced at the 2006 Geneva Motor Show)[2]
2007– Volvo V70 station wagon
2008– Volvo XC70 compact SUV
2009– Volvo XC60 compact SUV
2011– Volvo S60 compact executive car[3]
2011– Volvo V60 station wagon
2011– Range Rover Evoque (code name L538)

numera heter Voyager Lancia i förnamn.
undrar om en VW "vojje" skulle slå i europa?
Senast redigerat av Evildan (30 juni 2012)

9 113 Inlägg
30 juni 2012
#1293
Evildan skrev:
Putteliten skrev:
Volvo V60, Ford Kuga och Mazda tror det är CX7 Bygger på samma platta.

VW Routan är tillverkad i Chryslers fabriker och är samma bil som Chrysler Voyager fast med annan front och andra bakljus.
enligt wiki, trovärdighet sisådär wink
Y20:
2007– Ford S-MAX large MPV (introduced at the 2006 Geneva Motor Show)
2007– Ford Galaxy (code name CD340) large MPV (introduced at the 2006 Geneva Motor Show)
2007– Freelander/LR2 (code name L359) compact SUV (introduced at the 2006 London Motor Show)
2007– Ford Mondeo introduced at the 2007 Geneva Motor Show
2007– Volvo S80 sedan (introduced at the 2006 Geneva Motor Show)[2]
2007– Volvo V70 station wagon
2008– Volvo XC70 compact SUV
2009– Volvo XC60 compact SUV
2011– Volvo S60 compact executive car[3]
2011– Volvo V60 station wagon
2011– Range Rover Evoque (code name L538)

numera heter Voyager Lancia i förnamn.
undrar om en VW "vojje" skulle slå i europa?
Sorry XC60 ska det vara! Tror att VW slår hårdare än Lancia i alla fall. För en okunnig så är ju VW alltid VW, Lancian har väl inget bra rykte? Inte här i Sverige i alla fall.


Evildan
30 juni 2012
#1294
Putteliten skrev:
Evildan skrev:
Putteliten skrev:
Volvo V60, Ford Kuga och Mazda tror det är CX7 Bygger på samma platta.

VW Routan är tillverkad i Chryslers fabriker och är samma bil som Chrysler Voyager fast med annan front och andra bakljus.
enligt wiki, trovärdighet sisådär wink
Y20:
2007– Ford S-MAX large MPV (introduced at the 2006 Geneva Motor Show)
2007– Ford Galaxy (code name CD340) large MPV (introduced at the 2006 Geneva Motor Show)
2007– Freelander/LR2 (code name L359) compact SUV (introduced at the 2006 London Motor Show)
2007– Ford Mondeo introduced at the 2007 Geneva Motor Show
2007– Volvo S80 sedan (introduced at the 2006 Geneva Motor Show)[2]
2007– Volvo V70 station wagon
2008– Volvo XC70 compact SUV
2009– Volvo XC60 compact SUV
2011– Volvo S60 compact executive car[3]
2011– Volvo V60 station wagon
2011– Range Rover Evoque (code name L538)

numera heter Voyager Lancia i förnamn.
undrar om en VW "vojje" skulle slå i europa?
Sorry XC60 ska det vara! Tror att VW slår hårdare än Lancia i alla fall. För en okunnig så är ju VW alltid VW, Lancian har väl inget bra rykte? Inte här i Sverige i alla fall.
Xc60 delar även den samma platta som V60, Y20 plattan.
Kuga delar enligt ngn wikimänniska C1 plattan med:
2003 – Ford Focus C-Max (C214), first European vehicle on this platform
2004 – Mazda Axela/Mazda 3 (BK)
2005 – Ford Focus (International) (C307), (Note: the Ford Focus (North America) continues on the C170 platform through 2010)
2004 – Volvo S40 (P11)
2004 – Volvo V50 (P12)
2006 – Mazda Premacy/Mazda 5 (BK) (and related Ford i-Max)
2006 – Volvo C70 (P15)
2007 – Volvo C30 (P14)
2008 – Ford Kuga (C394)
2008 – Mazda Biante
2009 – Mazda 3 (Note: the Mazda 3 continues on old C1)[2]
2010 – Mazda Premacy/Mazda 5( Note: the Mazda Premacy continues on old C1)
2012 – Volvo V40 (Note: modified platform)[3]


Näe, Lancia har ett oförtjänt dåligt rykte som jag tror hänger med sedan -70/-80talen då det förekom "viss rostbenägenhet" hos FIATs produkter som hos så många andra även VW.

Tror även jag att VW som varumärke är starkare trots att FIAT tex har vunnit flest VM rallymästerskap genom tiderna trots att dom slutade tävla 1993 med Lancia samt alla F1-segrar med Ferrari.

Sådana segrar påverkar enligt flertalet marknadsundersökningar märkligt nog fortfarande hur bilköpare väljer märke trots att det inte är en pinal som är lika på produktionsbilen.

Evildan
30 juni 2012
#1295
Bliss187 skrev:
På min bil sitter 1 ratt och 4st hjul=)Önödigt nog?big_smile
förekommer redan flertalet gånger i tråden, som du säkert har läst igenom grundligt innan du postar ngt?
alltså tillförde du inget nytt onödigt vetande wink
jag har för övrigt min ratt i bilen, inte på som nedan visas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-7ea251e20a41bf467bf032c6320169cd_tn.jpg
Senast redigerat av Evildan (30 juni 2012)

9 113 Inlägg
30 juni 2012
#1296
Evildan skrev:
Putteliten skrev:
Evildan skrev:
enligt wiki, trovärdighet sisådär wink
Y20:
2007– Ford S-MAX large MPV (introduced at the 2006 Geneva Motor Show)
2007– Ford Galaxy (code name CD340) large MPV (introduced at the 2006 Geneva Motor Show)
2007– Freelander/LR2 (code name L359) compact SUV (introduced at the 2006 London Motor Show)
2007– Ford Mondeo introduced at the 2007 Geneva Motor Show
2007– Volvo S80 sedan (introduced at the 2006 Geneva Motor Show)[2]
2007– Volvo V70 station wagon
2008– Volvo XC70 compact SUV
2009– Volvo XC60 compact SUV
2011– Volvo S60 compact executive car[3]
2011– Volvo V60 station wagon
2011– Range Rover Evoque (code name L538)

numera heter Voyager Lancia i förnamn.
undrar om en VW "vojje" skulle slå i europa?
Sorry XC60 ska det vara! Tror att VW slår hårdare än Lancia i alla fall. För en okunnig så är ju VW alltid VW, Lancian har väl inget bra rykte? Inte här i Sverige i alla fall.
Xc60 delar även den samma platta som V60, Y20 plattan.
Kuga delar enligt ngn wikimänniska C1 plattan med:
2003 – Ford Focus C-Max (C214), first European vehicle on this platform
2004 – Mazda Axela/Mazda 3 (BK)
2005 – Ford Focus (International) (C307), (Note: the Ford Focus (North America) continues on the C170 platform through 2010)
2004 – Volvo S40 (P11)
2004 – Volvo V50 (P12)
2006 – Mazda Premacy/Mazda 5 (BK) (and related Ford i-Max)
2006 – Volvo C70 (P15)
2007 – Volvo C30 (P14)
2008 – Ford Kuga (C394)
2008 – Mazda Biante
2009 – Mazda 3 (Note: the Mazda 3 continues on old C1)[2]
2010 – Mazda Premacy/Mazda 5( Note: the Mazda Premacy continues on old C1)
2012 – Volvo V40 (Note: modified platform)[3]


Näe, Lancia har ett oförtjänt dåligt rykte som jag tror hänger med sedan -70/-80talen då det förekom "viss rostbenägenhet" hos FIATs produkter som hos så många andra även VW.

Tror även jag att VW som varumärke är starkare trots att FIAT tex har vunnit flest VM rallymästerskap genom tiderna trots att dom slutade tävla 1993 med Lancia samt alla F1-segrar med Ferrari.

Sådana segrar påverkar enligt flertalet marknadsundersökningar märkligt nog fortfarande hur bilköpare väljer märke trots att det inte är en pinal som är lika på produktionsbilen.
Det där med plattformarna låter underligt, var en på jobbet som pratat med en säljare på Forema Bil, Ford och Mazda återförsäljare som berättade detta. Men men, han kan ju rört ihop det.....
Senast redigerat av Putteliten (30 juni 2012)


Evildan
30 juni 2012
#1297
Putteliten skrev:
Evildan skrev:
Putteliten skrev:

Sorry XC60 ska det vara! Tror att VW slår hårdare än Lancia i alla fall. För en okunnig så är ju VW alltid VW, Lancian har väl inget bra rykte? Inte här i Sverige i alla fall.
Xc60 delar även den samma platta som V60, Y20 plattan.
Kuga delar enligt ngn wikimänniska C1 plattan med:
2003 – Ford Focus C-Max (C214), first European vehicle on this platform
2004 – Mazda Axela/Mazda 3 (BK)
2005 – Ford Focus (International) (C307), (Note: the Ford Focus (North America) continues on the C170 platform through 2010)
2004 – Volvo S40 (P11)
2004 – Volvo V50 (P12)
2006 – Mazda Premacy/Mazda 5 (BK) (and related Ford i-Max)
2006 – Volvo C70 (P15)
2007 – Volvo C30 (P14)
2008 – Ford Kuga (C394)
2008 – Mazda Biante
2009 – Mazda 3 (Note: the Mazda 3 continues on old C1)[2]
2010 – Mazda Premacy/Mazda 5( Note: the Mazda Premacy continues on old C1)
2012 – Volvo V40 (Note: modified platform)[3]


Näe, Lancia har ett oförtjänt dåligt rykte som jag tror hänger med sedan -70/-80talen då det förekom "viss rostbenägenhet" hos FIATs produkter som hos så många andra även VW.

Tror även jag att VW som varumärke är starkare trots att FIAT tex har vunnit flest VM rallymästerskap genom tiderna trots att dom slutade tävla 1993 med Lancia samt alla F1-segrar med Ferrari.

Sådana segrar påverkar enligt flertalet marknadsundersökningar märkligt nog fortfarande hur bilköpare väljer märke trots att det inte är en pinal som är lika på produktionsbilen.
Det där med plattformarna låter underligt, var en på jobbet som pratat med en säljare på Forema Bil Ford och Mazda som berättade detta. Men men, han kan ju rört ihop det.....
händer annars emellanåt att informationen inte stämmer med verkligheten på wikipedia roll

9 113 Inlägg
30 juni 2012
#1298
Evildan skrev:
Putteliten skrev:
Evildan skrev:

Xc60 delar även den samma platta som V60, Y20 plattan.
Kuga delar enligt ngn wikimänniska C1 plattan med:
2003 – Ford Focus C-Max (C214), first European vehicle on this platform
2004 – Mazda Axela/Mazda 3 (BK)
2005 – Ford Focus (International) (C307), (Note: the Ford Focus (North America) continues on the C170 platform through 2010)
2004 – Volvo S40 (P11)
2004 – Volvo V50 (P12)
2006 – Mazda Premacy/Mazda 5 (BK) (and related Ford i-Max)
2006 – Volvo C70 (P15)
2007 – Volvo C30 (P14)
2008 – Ford Kuga (C394)
2008 – Mazda Biante
2009 – Mazda 3 (Note: the Mazda 3 continues on old C1)[2]
2010 – Mazda Premacy/Mazda 5( Note: the Mazda Premacy continues on old C1)
2012 – Volvo V40 (Note: modified platform)[3]


Näe, Lancia har ett oförtjänt dåligt rykte som jag tror hänger med sedan -70/-80talen då det förekom "viss rostbenägenhet" hos FIATs produkter som hos så många andra även VW.

Tror även jag att VW som varumärke är starkare trots att FIAT tex har vunnit flest VM rallymästerskap genom tiderna trots att dom slutade tävla 1993 med Lancia samt alla F1-segrar med Ferrari.

Sådana segrar påverkar enligt flertalet marknadsundersökningar märkligt nog fortfarande hur bilköpare väljer märke trots att det inte är en pinal som är lika på produktionsbilen.
Det där med plattformarna låter underligt, var en på jobbet som pratat med en säljare på Forema Bil Ford och Mazda som berättade detta. Men men, han kan ju rört ihop det.....
händer annars emellanåt att informationen inte stämmer med verkligheten på wikipedia roll
Hehe, det är ju också sant då...


1 483 Inlägg
30 juni 2012
#1299
Thunderbird88 skrev:
Den knappen är ju skit bra!
Jag har den i skuffen på min bil så ställer man sig i ett dåligt område öppnar jag bara skuffen och slår till på den smile

På vår Bronco vi hade satt den under instrument panelen så det var bara att sparka till det på vägen ur bilen smile

Aldrig varit med om att den löst ut för ett fartgupp dock o.O Aldrig varit med om att den löst ut över huvud taget.
På min gamla Sierra slog det ut när jag bogserade tongue

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

Ford fantast
1 607 Inlägg
30 juni 2012
#1300
Evildan skrev:
Mitsubishi Pajero döptes om till Montero i spansktalande länder...Pajero är spanskt slang för att masturbera.

Mazda döpte en modell till laputa..vad det betyder tror jag alla vet wink

Nissan Moco döptes även den om då det betyder snorkråka.

hittade självklart en sida där det finns sammanställt:

Buick LaCrosse (in French: "masturbating teenagers")
Chevrolet Nova (in spanish: "It Doesn't Go")
Opel Ascona (in Spain and Portugal: "female genitalia")
Honda Fi**a (in swedish and norwegian: "cunt")

http://www.oddee.com/item_93544.aspx
honda jazz hette aldrig det bara "fit" och inget annat så alla kan sluta tjata om det

fiestan och transiten har byggts i över 6 miljoner var.

transiten har över 100k olika kobinationer i kaross motor och tillbehörs kombinationer.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den


Sök