Putteliten skrev:
Evildan skrev:
Putteliten skrev:
Volvo V60, Ford Kuga och Mazda tror det är CX7 Bygger på samma platta.
VW Routan är tillverkad i Chryslers fabriker och är samma bil som Chrysler Voyager fast med annan front och andra bakljus.
enligt wiki, trovärdighet sisådär
Y20:
2007– Ford S-MAX large MPV (introduced at the 2006 Geneva Motor Show)
2007– Ford Galaxy (code name CD340) large MPV (introduced at the 2006 Geneva Motor Show)
2007– Freelander/LR2 (code name L359) compact SUV (introduced at the 2006 London Motor Show)
2007– Ford Mondeo introduced at the 2007 Geneva Motor Show
2007– Volvo S80 sedan (introduced at the 2006 Geneva Motor Show)[2]
2007– Volvo V70 station wagon
2008– Volvo XC70 compact SUV
2009– Volvo XC60 compact SUV
2011– Volvo S60 compact executive car[3]
2011– Volvo V60 station wagon
2011– Range Rover Evoque (code name L538)
numera heter Voyager Lancia i förnamn.
undrar om en VW "vojje" skulle slå i europa?
Sorry XC60 ska det vara! Tror att VW slår hårdare än Lancia i alla fall. För en okunnig så är ju VW alltid VW, Lancian har väl inget bra rykte? Inte här i Sverige i alla fall.
Xc60 delar även den samma platta som V60, Y20 plattan.
Kuga delar enligt ngn wikimänniska C1 plattan med:
2003 – Ford Focus C-Max (C214), first European vehicle on this platform
2004 – Mazda Axela/Mazda 3 (BK)
2005 – Ford Focus (International) (C307), (Note: the Ford Focus (North America) continues on the C170 platform through 2010)
2004 – Volvo S40 (P11)
2004 – Volvo V50 (P12)
2006 – Mazda Premacy/Mazda 5 (BK) (and related Ford i-Max)
2006 – Volvo C70 (P15)
2007 – Volvo C30 (P14)
2008 – Ford Kuga (C394)
2008 – Mazda Biante
2009 – Mazda 3 (Note: the Mazda 3 continues on old C1)[2]
2010 – Mazda Premacy/Mazda 5( Note: the Mazda Premacy continues on old C1)
2012 – Volvo V40 (Note: modified platform)[3]
Näe, Lancia har ett oförtjänt dåligt rykte som jag tror hänger med sedan -70/-80talen då det förekom "viss rostbenägenhet" hos FIATs produkter som hos så många andra även VW.
Tror även jag att VW som varumärke är starkare trots att FIAT tex har vunnit flest VM rallymästerskap genom tiderna trots att dom slutade tävla 1993 med Lancia samt alla F1-segrar med Ferrari.
Sådana segrar påverkar enligt flertalet marknadsundersökningar märkligt nog fortfarande hur bilköpare väljer märke trots att det inte är en pinal som är lika på produktionsbilen.