granadadr skrev:
Moparracing skrev:
När ac cobran släpptes gav ford motors en kurs för dom som köpt den hur man ska "hantera" bilen utan att köra ihjäl sig på grund utav många döds fall av människor som köpt bilen och kört ihjäl sig.
var nog dock av ekonomiska skäl,, de flesta dog ju innan de hann betala bilarna
![sad](img/smilies/sad.png)
Kan inte låta bli att jämföra med Chevrolet Corvair.
Jag har haft några och en hade reg nr DOG400.
400 förare dog i USA genom att ratta av sina Corvairer i kurvor.
Miljökämpen Ralph Nader kastade sig över modellen.
Men den iofs mysiga "tvålkoppen" år 59 - 64, hade farlig tvådelad pendelaxel (plus svansmotor)
1965 fick modellen fyrdelad bakaxel från Corvetten och det blev nästan omöjligt att flyga av
i en kurva ifall man inte styde åt fel håll.
GM var korkade som inte bytte namn på bilen, modellen dog trots lyftet.
Men "dog"? Det såldes 1,8 miljoner ex.
Det här är onödigt vetande för de som hatar Corvair och tycker det är en ful och dålig bil
oavsett ändringen.
Och för alla andra är det ju onödigt vetande vad hatarna tycker.
Jag själv är neutralt inställd till bilen, den är dålig i kvalitet men mycket vacker snett bakifrån from årgång -65 och det är också onödigt vetande att läsa vad jag tycker om något alls.