3622
Sök

Tar körkortet eller böter ?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
Jag har tänkt på en sak, när är det dom tar ditt körkort ? Alltså med hastigheten, är det över någon speciell hastighet? Typ om det är 50, och du gör typ i 60 är det böter eller indraget och så vidare ? Och hur är det med motorvägen, tror ingen håller 110 typ. tongue

Och har skillanden me hastigheten om man har provtid eller "fast" körkort ?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Avstängd
124 Inlägg
27 maj 2008
30km/h över på 50-110 väg tror jag iallafall, på 30 är det nog strängare.

och nej, det är ingen skillnad med straffen när man har provotid, enda skillnaden är att du måste ta om körkortet om det blir återkallat under provtiden.
Senast redigerat av Oskar_ (27 maj 2008)

Jag är en tramsare.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
Oskar_ skrev:

och nej, det är ingen skillnad med straffen när man har provotid, enda skillnaden är att du måste ta om körkortet om det blir återkallat under provtiden.

Så du menar att : dom som har körkort fast får tillbaka sitt utan att behöva ta om de? yikes

Hmm.
27 maj 2008
emijl skrev:
Oskar_ skrev:

Så du menar att : dom som har körkort fast får tillbaka sitt utan att behöva ta om de? yikes

de som inte har prövotid. dvs de som haft körkort i mer än 2 år utan att det vart indraget emellan behöver ej ta om körkortet, utan de får de direkt... efter spärrtiden.

2 072 Inlägg
27 maj 2008
vid 30 och 50 ryker körkortet vid 21km/h över hastigheten.. och 70-90-110 är det vid 31km/h över..

om under provtiden så måste körkortet tas om... annars e får man de efter spärrtiden..
man kan få fängelse mm.. om man kör allt för fort.. har inga extakta upg.. tror de e 30km/h och du kör 51km/h för fort..

rätta mej vid fel big_smile

Sandzoo i da house

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
vid 30 och 50 ryker körkortet vid 21km/h över hastigheten.. och 70-90-110 är det vid 31km/h över..

Detta gäller då alla, ? Både dom med provtid på sitt körkort och dom som har sitt körkort? smile

2 283 Inlägg
27 maj 2008
30 och 50 vägar vet jag inte.
Men om man kör över 50km/h över den tillåtna hastigheten så kan åtal väckas eller om det gör det direkt.

R.I.P. Michael Jackson!

Avstängd
124 Inlägg
27 maj 2008
emijl skrev:

Detta gäller då alla, ? Både dom med provtid på sitt körkort och dom som har sitt körkort? smile

Ja

Endå skillnaden med provotid är somsagt att du måste ta om kortet efter att spärrtiden är över. När du har "fast" kort får du tillbaka det utan att behöva ta om det..

Jag är en tramsare.

Hmm.
27 maj 2008
emijl skrev:

Du har inte körkort va?.... får jag fråga varför du undrar ?= P...

27 maj 2008
emijl skrev:

jag det gäller. reglerna är precis likadana för de med prövotid och de som haft kortet i 2+ år. Oskar_ förklarade vad prövotid innebär.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare

Jo körkort har jag haft typ i 8 månader tongue , fast jag e jävligt galen i fart. Plus har jag gått o tänkte på detta ett tag fan tongue.. Har t om tänkte stoppa snuten för att fråga, fast inte kul att bli stoppa vart tredje vecka ^^ för att man ligger ca 55 - 60 Kmh hmmtongue

42 Inlägg
27 maj 2008
Ganska roligt det här, 90% av alla jag snackat med om böter och sånt med prövotid har missuppfattat det här med prövotid.
Alla tror att vi med prövotid döms hårdare än dom utan, vilket inte är fallet för vi döms efter exakt samma ramar som "vanliga" bilförare med undantaget att vi måste ta om körkortet efter spärrtid där "vanliga" förare får tillbaka det automatiskt.
Yay jag repeterade vad typ 4 andra redan sagt big_smile

Undrar mest bara varför denna missuppfattning är så utspridd.. alla tar fel på det och försöker skrämma oss stackars prövotids snubbar.. pffft

Hmm.
27 maj 2008
emijl skrev:

Jo körkort har jag haft typ i 8 månader tongue , fast jag e jävligt galen i fart. Plus har jag gått o tänkte på detta ett tag fan tongue.. Har t om tänkte stoppa snuten för att fråga, fast inte kul att bli stoppa vart tredje vecka ^^ för att man ligger ca 55 - 60 Kmh hmmtongue

sry men, borde du inte veta sånt här basic då ?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
sry men, borde du inte veta sånt här basic då ?

Jo egentligen, men hur dumt skulle det kännas att fråga snuten..

" Du hur fort får jag köra tills ni tar mitt körkort? " tongue men okej, ja ska nog fan testa de! ;D

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
28 maj 2008
Här har du alla upplysningar om vilka böter som gäller vid olika trafikförseelserna, det är bara att välja vilken du vill har och hur mycket du är bered att betala, tänk på din planbok innan du gör någonting. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=64386

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

1 418 Inlägg
28 maj 2008
sandzoo skrev:

om under provtiden så måste körkortet tas om... annars e får man de efter spärrtiden..
man kan få fängelse mm.. om man kör allt för fort.. har inga extakta upg.. tror de e 30km/h och du kör 51km/h för fort..

rätta mej vid fel big_smile

på 50 vägar gäller 31 kmh också.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

9 108 Inlägg
28 maj 2008
alain skrev:
Här har du alla upplysningar om vilka böter som gäller vid olika trafikförseelserna, det är bara att välja vilken du vill har och hur mycket du är bered att betala, tänk på din planbok innan du gör någonting. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=64386

Jao där stod beloppen men inte när man blir av med körkortet, jag lägger till det i den tråden och låser här då frågan är besvarad flera gånger om, PMa mig om ni misstycker.

Sök