Efter en del funderingar kring ev lite trim så har jag nu
bestämt mig för att turbokonventera den lilla 8v motorn så småning om
Och eftersom det då bara blir en lätt tryckare utan nå större effekt utag
så kommer jag låta motorn vara oöppnad, like it or not!
Hade tänkt mig nått i den här stilen:
Denna setup är baserad på ett laddtryck av max 0.45 -0,5 bars laddtryck dvs runt ca + - 150hk.
Och jag tänkte annvända mig av följande prylar:
(
Fet text= finns hemma.)
* Progressiv bränsletrycksregulator, 1:1:2 ska köra på ca 3,5 bar.
*
Beigea spridare ifrån c20xe (opel), flödar 214 cm3/min vid 2,5 bar.*
Extrasprut med 2st kallstartsventiler som slår igång vid 0,25 -0,3 bar.*
Ic ifrån en Saab og900 T16.*
Bypass/dump (återcirkulerande) ifrån Saab turbo.*
T25 turbo ifrån Saab 9000 2,3t.* Egenbyggd 3" downpipe.
*
Oljekyl ifrån Saab 9000 2,3t, 10 raders.* Sandwichadapter för oljekylen.
*
Öppet luftfilter (BMC dubbelkonat).* Turbotrycksmätare med ett enkelt mätarhus.
* NGK BCPR7ES tändstift.
* Spännd luftmängds mätare, ca 7kugg till att börja med.
* Tryckrör byggs av avgasrörs delar.
* Stålomspunna och div andra slangar för olje till/från försel till turbon osv.
*
Vevhusfilter på vevhusventilationen istället för vevhusvent slangen så att laddtrycket
inte kan komma från insuget och in i vevhuset... och pluggar då anslutningen på insuget.* Grenröret behåller jag orginal och bygger en abdapter till turbon bara, blir lättast så.
* + en del småkrafs som tex: Banjobult och Banjoanslutning, röda Vakuumslangar, röda siliconslangar,
slangklämmor, Y-abdapter, tryckvakt och en del annat smålull som jag nog kommer på sen...
Turbon som jag ska använda kommer ju som sades ifrån en Saab 9000 2,3t 1994 och
är en Garrett TB2531 (T25)...
Och den har ett orginal ladd på 1,00 +/-0,03 bar.
Och eftersom jag endast ska köra lätt tryck på 0,5 bar så blir till att skruva ut wg staget maximalt på turbon
för att få så lågt ladd som möjligt och sedan justera in rätt laddtryck med wg staget igen, och jag inte vill ha nån
pysventil pga att det känns som att det blir för lätt å ev höjja lite till, och lite till
och då kanske lite till tills man lyckas köra sönder...
SÅ, synpunkter på denna setup? Bra eller anus tro???