3908
Sök

OPEL CALIBRA 2.0 8v - Glassätar glidarn! SÅLD!

149 Inlägg
17 september 2008
#121
Har läst igenom hela tråden och jag måste säga att jag är grymt imponerad!! Att ta sig en så rostig bil är grymt starkt! Calibra har snygga linjer så den är lätt att få riktigt snygg, vilket jag tror du kommer att lyckas med. Jobba på!

Opelåkare. Banåkning och GT bilar är livet!

Dkv
592 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#122
pippaaN, Tack så mkt, roligt å höra! Ja jag hoppas att det ska bli rätt skapligt när den väl blir klar.

Lapp3n, Hehe tack och bock! Ja jag gillar den stilen jag också ser lite renare ut på nå vis smile Sen kan man ju inte ha en bil med 115hk i och se ut mer för värden en va den är heller smile

n0sferatu, haha, tack tack! Nja, inte är det raketforskning direkt men har tatt många timmar iaf smile

_Widde_ Tack så mycket, roligt å höra ifrån dig! smile Ja jag har alltid gillat calibrans former, enda sen jag såg en nån gång i tidigt 90 tal smile


I övrigt har jag precis flyttat så har inte många minuter över för nån bil just nu och har heller inte fått internet inkopplat heller så är passiv både offline och online tongue

Mvh tommy

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....

C20LET
1 041 Inlägg
30 oktober 2008
#123
det här bör följas, det är så mycket som händer i ditt garage, jag hade dött om jag hade lika mycket rost som du, du är duktig på det du gör big_smile

Kolla in mitt bygge på min calibra

Vi tycker olika vet jag, that's it

Dkv
592 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
#124
Tack tack! smile Ja det har blivit en del rostlagandes men nu är det i stora drag "bara" å lacka å skruva ihop den, men får vänta ett tag till tills jag lyckats komma iordning i nya garaget.

Ja jag har kollat in ditt calle turbo project, ser bra ut! Du har ju 2 perls du också! smile

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....

4 Inlägg
3 februari 2009
#125
himla roligt projekt, roligt med folk som orkar göra det redigt.
men tänkte höra med dig om en sak, all den här hammarlacken?? har hört att de kan bli bekymmer sen när det ska på redig lack, den vanliga lacken ska tydligen ha svårt att fästa sen eller blir svårt att få en fin lack. hörde detta av en gubbe som har 60år erfarenhet vad det gäller att med bilar,lack och plåt. hade nämligen täkt sj använda det till min e30, inne i coupe. Men han tyckte det inte vart nån bra ide. ska tydligen vara så känsligt att om du har målat med hammarlack i samma lokaler så kan det bli problem.

Nån annan som har hört om detta fenomen????


driver with style
800 Inlägg
5 februari 2009
#126
satan vilket jobb du har lagt ner på den smile e iktig impad å du ger mig orken nu att jag kan fullsätta med min Omega med big_smile

dom flesa Oplarna bruka tyvärr va i så dålig skick nu för tiden om ingen orka bryr sig om dem redig som man kanske gör nu hmm de e så synd tycker jag

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

Gas til de ras!!
100 Inlägg
5 februari 2009
#127
sitter här och väntar på att mitt jobb ska börja och läste igenom denna tråd.. personligen så grät jag i början när jag förstog hur mycket det vara ttt göra på bilen. men allt efterson som jag läste och såg bilder på ditt arbete så förstog jag att du lägger ner all tid du får tillgång till för att lyckas få ordning på den. DU ÄR GRYM säger jag bara.. lycka till och "prenumerera på denna tråd" *kilck* all dune!!

en liten fråga bara.. hur har du gjort med bromsok och så har du blästrat dem innan hammarlacken åkte på eller du slipade bara "lite"??

Alla säger att styla en volvo är som att sminka en gris!!!
Låt mig då sminka mitt svin!!

379 Inlägg
5 februari 2009
#128
läste hela projektet...manligt att våga sej på en så sliten calle

men roligt ser de ut o va kall öl o mekka me ett gäng bilar föresten va ska du gö me 8v motorn?
lycka till!!!!

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

Dkv
592 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#129
Oj, roligt att någon dammar av den här tråden igen! big_smile
Har flyttat, rustat och blivit pappa nu i december så bilen har stått helt stilla ett bra tag nu.
Men det är ju meningen att den ska bli klar tills i sommar så det ska ta göra ett redigt ryck snart igen smile
Så snart är man back on track igen smile

samhall: Mycket möjligt att det är svårare att få den slutgiltiga lacken att fasta på hammarlacken om man väljer att annvända hammarlacken som grund, men har inte en aning. Alla ställen jag har haft på hammarlack på kommer det inte komma nå slutgiltig färg på då dessa ställen täcks av sidokjolar, front, bak eller innredning, så för min del är det inget jag oroar mig för smile

Opel16V: Tack tack! smile Ja alla bilar rostar ju men opel har ju rekord....tongue smile Ja sätt fart med omegan, man tycker det är värt det i slutändan.

Tulldahl: Tack! Mycket roligt att läsa! smile Ja den var bra jäkla rostig, man innser det när man sitter och bubblar igenom tråden, nästan så man vill börja gråta själv då! haha. Ang bromsoken så körde jag med olika axialborstar som jag köpte på biltema, funkade kanon!

Deutsch-style: Haha, ja manligt eller bara allmänt dumt smile Ang motorn så växer suget på att göra en lätt turbokonventering med typ bara 0,5 i ladd eller nått... Men det återstår att se smile Ska få ihop den och färdigslipa den inför lack nu i första hand smile Men som sades... suget finns!

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....

Dkv
592 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#130
Just ja!! Kan ju tillägga att nya framlyktor och sidoblinkers ifrån astra f (har jag för mig) är inkasserade iaf tongue

Blir klarglas med angeleys i fram... tror det kommer se bäst ut. Så ljus sätningen är klar smile Eller... ja inkasserad iaf tongue


http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/610253.jpg
Och för er som glömt vilka bakljus jag har, en bild på dom med:
http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/RO04a.jpg

http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/009-1.jpg

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....

32 Inlägg
7 februari 2009
#131
Huuuh....jag kommer verkligen inte överens med Lexusbakljus, finns det inga roligare? Känns lite 2005 också!


Dkv
592 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#132
FormulaV8 skrev:
Huuuh....jag kommer verkligen inte överens med Lexusbakljus, finns det inga roligare? Känns lite 2005 också!

Haha, nja smaken är ju som baken smile Tror det kommer bli bra mot en vit bil också. Annars är ju svart tonade orginalbakljus snyggt också, fast inte den här gången smile Sen om det är lite 2005 över det hela spelar ingen roll då jag inte har någon som helst tanke på att ställa ut bilen utan fixar bara upp den för att ha och åka i när det blir lite varmare smile

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....

Dkv
592 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
#133
Efter en del funderingar kring ev lite trim så har jag nu
bestämt mig för att turbokonventera den lilla 8v motorn så småning om smile
Och eftersom det då bara blir en lätt tryckare utan nå större effekt utag
så kommer jag låta motorn vara oöppnad, like it or not!
Hade tänkt mig nått i den här stilen:

Denna setup är baserad på ett laddtryck av max 0.45 -0,5 bars laddtryck dvs runt ca + - 150hk.

Och jag tänkte annvända mig av följande prylar:
(Fet text= finns hemma.)

* Progressiv bränsletrycksregulator, 1:1:2 ska köra på ca 3,5 bar.
* Beigea spridare ifrån c20xe (opel), flödar 214 cm3/min vid 2,5 bar.
* Extrasprut med 2st kallstartsventiler som slår igång vid 0,25 -0,3 bar.
* Ic ifrån en Saab og900 T16.
* Bypass/dump (återcirkulerande) ifrån Saab turbo.
* T25 turbo ifrån Saab 9000 2,3t.
* Egenbyggd 3" downpipe.
* Oljekyl ifrån Saab 9000 2,3t, 10 raders.
* Sandwichadapter för oljekylen.
* Öppet luftfilter (BMC dubbelkonat).
* Turbotrycksmätare med ett enkelt mätarhus.
* NGK BCPR7ES tändstift.
* Spännd luftmängds mätare, ca 7kugg till att börja med.
* Tryckrör byggs av avgasrörs delar.
* Stålomspunna och div andra slangar för olje till/från försel till turbon osv.
* Vevhusfilter på vevhusventilationen istället för vevhusvent slangen så att laddtrycket
inte kan komma från insuget och in i vevhuset... och pluggar då anslutningen på insuget.

* Grenröret behåller jag orginal och bygger en abdapter till turbon bara, blir lättast så.
* + en del småkrafs som tex: Banjobult och Banjoanslutning, röda Vakuumslangar, röda siliconslangar,
slangklämmor, Y-abdapter, tryckvakt och en del annat smålull som jag nog kommer på sen...


Turbon som jag ska använda kommer ju som sades ifrån en Saab 9000 2,3t 1994 och
är en Garrett TB2531 (T25)...
Och den har ett orginal ladd på 1,00 +/-0,03 bar.
Och eftersom jag endast ska köra lätt tryck på 0,5 bar så blir till att skruva ut wg staget maximalt på turbon
för att få så lågt ladd som möjligt och sedan justera in rätt laddtryck med wg staget igen, och jag inte vill ha nån
pysventil pga att det känns som att det blir för lätt å ev höjja lite till, och lite till
och då kanske lite till tills man lyckas köra sönder...smile


SÅ, synpunkter på denna setup? Bra eller anus tro???
Senast redigerat av Tommy_F (2 september 2009)

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....

Illustratör
826 Inlägg
11 februari 2009
#134
Hua, vilken gåshud man fick efter första inläggen.. Men nu när du kommit en bit så verkar det ju som om du får till det riktigt bra må ja säga. smile
Gott godis du fått hem åsså.. Ska bli trevligt att se hur det artar sig med turbokonv åsså. wink

Jobba på!
Mvh

Tänker...

679 Inlägg
11 februari 2009
#135
Tommy_F skrev:
Just ja!! Kan ju tillägga att nya framlyktor och sidoblinkers ifrån astra f (har jag för mig) är inkasserade iaf tongue

Blir klarglas med angeleys i fram... tror det kommer se bäst ut. Så ljus sätningen är klar smile Eller... ja inkasserad iaf tongue


http://i47.photobucket.com/albums/f170/ … 610253.jpg
Och för er som glömt vilka bakljus jag har, en bild på dom med:
http://i47.photobucket.com/albums/f170/ … /RO04a.jpg

http://i47.photobucket.com/albums/f170/ … /009-1.jpg

ser ut att bli ett grymt bygge...

Vart köpte du sidoblinkersen?

måste man modda dom nått eller är det bara o sätta dit dem?
Mvh Alfzone


321 Inlägg
11 februari 2009
#136
wg-staget ska vara spänt ca 5 mm. Med orginalklockan till t25 kommer den ladda ca 0.3 så nån typ att pys/dawes device får du använda. Lagom grym opel!

EViLution!

Dkv
592 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
#137
Fallan: Tackar, ja folk verkar få den reaktionen när dom kollar i tråden smile Opel måste verkligen växa i folks ögon när man ser hur välbehålna de äldre bilarna är, haha lol

Allx: Jasså på så vis, mycket bra info! Det tackar man för! smile Ja då får man koppla in en pysventil endå och sätta lås på den sen smile

Alfzone: Köpte dom på ebay har jag för mig tillsammans med lite andra prylar, och du lär modda om det runda hålet till ett mer rektangulärt hål för att det ska passa.. Typ, såhär tongue

http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/017.jpg

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....

2 638 Inlägg
11 februari 2009
#138
Blir riktigt sjysst det där, kollat igenom tråden nu och vilket jobb du lagt ner på den. Mycket roligt att se smile Tycker dock att du ska skippa lexusbakljusen och köra på original, som enligt min mening är de snyggaste på en calibra.

Kommer fortsätta kika in här, lycka till fortsättningsvis smile

679 Inlägg
12 februari 2009
#139
Tommy_F skrev:
Fallan: Tackar, ja folk verkar få den reaktionen när dom kollar i tråden smile Opel måste verkligen växa i folks ögon när man ser hur välbehålna de äldre bilarna är, haha lol

Allx: Jasså på så vis, mycket bra info! Det tackar man för! smile Ja då får man koppla in en pysventil endå och sätta lås på den sen smile

Alfzone: Köpte dom på ebay har jag för mig tillsammans med lite andra prylar, och du lär modda om det runda hålet till ett mer rektangulärt hål för att det ska passa.. Typ, såhär tongue

http://i47.photobucket.com/albums/f170/boonzo2/017.jpg

Okeys... får se vad man hittar på då.... vad som helt är juh nästan snyggare än de gula som sitter där nu..


Bilar, datorer och hundar
187 Inlägg
12 februari 2009
#140
sjukt mycket rost du lagat på den, men och andra sidan vet du ju exakt vad du har för bil sen till sommaren när du ska köpa glass. kommer nog att bli tokfin när du är klar och lycka till med turbo konverteringen.



Sök