3528
Sök

740 GL/GLT Skillnad?

10 287 Inlägg
14 juni 2007
#22
Ja nu är det ju så här att:

"740 GLT" är en vanlig 8V B230F spis med utrustningspaket, ingen "740 GLT 16V".

Oxygens länk visar bara delar av sanningen.

Näää, jag gissar inte.

/Göran

N.B. Jag har inte koll på vad Volvo kallade sina bilar för på alla utländska marknader.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

629 Inlägg
14 juni 2007
#23
Sharky skrev:
Ja nu är det ju så här att:

"740 GLT" är en vanlig 8V B230F spis med utrustningspaket, ingen "740 GLT 16V".

Oxygens länk visar bara delar av sanningen.

Näää, jag gissar inte.

/Göran

N.B. Jag har inte koll på vad Volvo kallade sina bilar för på alla utländska marknader.

Vilka delar visar den inte då?


10 287 Inlägg
14 juni 2007
#24
Den visar inte att det fanns 740GLT med 8V motor...

Gör en sökning på Blocket på "740 GLT" så hittar du rätt många med utrustningspaketet och vanliga B230F motorn.

/Göran

Oxygen skrev:
Vilka delar visar den inte då?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

med lem
1 925 Inlägg
14 juni 2007
#25
precis, o gle finns också med samma motor som gl,,,,gle är ett utrustningspaket smile har själv gjort projektarbete om detta i plugget smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

629 Inlägg
14 juni 2007
#26
Sharky skrev:
Den visar inte att det fanns 740GLT med 8V motor...

Gör en sökning på Blocket på "740 GLT" så hittar du rätt många med utrustningspaketet och vanliga B230F motorn.

/Göran

Oxygen skrev:
Vilka delar visar den inte då?


Titta under "Paket" på GL-modellen... smile

Har haft en i familjen, så jag är väl medveten om att den finns med B230F!
Senast redigerat av Oxygen (14 juni 2007)


Härnösand
51 Inlägg
14 juni 2007
#27
Men då äre så att det finns GLE som har b230F också! smile
Då ären utrustad med elhissar ,c-lås osv, Alltså inte alltid det är mekanisk insprut på en gle

10 287 Inlägg
15 juni 2007
#28
Jag är gammal och halvblind....roll

/Göran


Oxygen skrev:
Titta under "Paket" på GL-modellen... smile

Har haft en i familjen, så jag är väl medveten om att den finns med B230F!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

629 Inlägg
15 juni 2007
#29
Sharky skrev:
Jag är gammal och halvblind....roll

/Göran


Oxygen skrev:
Titta under "Paket" på GL-modellen... smile

Har haft en i familjen, så jag är väl medveten om att den finns med B230F!


Kan hända den bästa! wink


1 653 Inlägg
15 juni 2007
#30
GLT och GL-T är olika!

en riktig GLT har 16V motorn på 155 hk. (då står det "GLT 16 valve" på bakluckan)
en GL-T har samma motor som GL, men den extra utrustning som GLTn har såsom elhissar, halvskin osv osv

Kollar ni i regbeviset på en "GLT" med 8V så står det GL-T och inte GLT.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

10 287 Inlägg
15 juni 2007
#31
Lite semantik där med huruvida det är ett "-" eller inte mellan GL och T. Jag tror inte alla kollar igenom reg beviset så noga.

På bakluckan på en vanlig 8V GLT så står det "740 GLT" och inte "740 GL-T"
Se tex: http://www.blocket.se/vi/12311709.htm?ca=11_s

Därför anser jag att det är fuller väl vettigt att kalla den för "740GLT" när det är B230F och "740 GLT 16V" när det är B234F.

Och alla 740GLT 16V hade inte elhissar / halvskinn. Den 88b jag köpte ny när den kom ut (HCY748) hade varken elhissar eller halvskinn. (gråa tygstolar)

Och min senaste vanliga 740GLT (glömt reg.numret) hade elhissar men ej halvskinn. (svarta tygstolar).

/Göran

Thullen skrev:
GLT och GL-T är olika!

en riktig GLT har 16V motorn på 155 hk. (då står det "GLT 16 valve" på bakluckan)
en GL-T har samma motor som GL, men den extra utrustning som GLTn har såsom elhissar, halvskin osv osv

Kollar ni i regbeviset på en "GLT" med 8V så står det GL-T och inte GLT.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

47 Inlägg
16 juni 2007
#32
patrikhornfeldt skrev:
GL > 115 hk b230F
GLE > 135 hk b230E
GLT > 155 hk b234F


Ovan gäller för 740. GLT motorn på 135 hk är 8v motorn i 240 GLT finns i vissa 740, men de är fel. Turbo motorerna har ja ingen koll på. Har för mej att turbo motorn ligger på 145 hk och TIC motorn ligger på 170 hk, båda motorerna är b230F i grund. Sedan finns versioner av 740 TIC 16 V men ja vet inte av någon i Sverige, däremot så vet ja att de existerar i USA.

Jodå, 740 TIC 16V finns i sverige, men dom är bara på 2.0 liter. Och importerade från italien.


47 Inlägg
16 juni 2007
#33
SkyNard skrev:
Efter att ha varit volvo ägare i några månader nu och spenderat otaliga timmar på skroten så kan jag säga att den stora skillnaden mellan GL och GLT är att GL har 8 ventiler och GLT har 16
och detta medför att 16 ventilaren har mycket mer hästar (159 hk)

vill du veta mera gå in här http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_740

Dock gjorde volvo en miss med 16-ventilaren.. dom forska inte tillräckligt i ämnet vilket resultera i en dålig motor! Visst volvos motorer är bland dom bästa men om man gämför så är 8 ventilaren bättre än 16 ventilaren i hållbarhet

Om du ska köpa en volvo så rekommenderar jag att du köper dig en GLE eller en Turbo från 88!

en annan sak också är att min GL med en B230K motor drar ca 0,85 l/milen medans min kompis drar nästan 1,33 l/milen (GLT) vi kom ca 40 mil på 60 liter me hans bil och har man inget jobb så duger GL hur bra som hällst och om du är lite orolig för att det inte går att "burna" så behöver du inte oroa dig för det ;D

Jag har kört rätt kryt med min 16v, och den har inte rasat. Det är bara de att alla säger att dom är sämre, fattar inte riktigt varför? bara det finns vatten och olja och motarn är uppe i arbetstemp så är det ingen fara. Och det där med att din kompis bil drar så mkt soppa, den kan ju vara helt slut. Min bil drar inte mer än litern och du behöver inte dra alla över en kant! smile


huh?
10 427 Inlägg
17 juni 2007
#34
OMFG vad mycket fel det finns i denna tråden..


740 GLE med B230E fanns från årsmodell 1985 till 1988 med B230E, 131 kusar

740 GLT 16 Valve fanns från årsmodell 1988-1990 med B234F (dubbla kammar, 16 ventiler), 159 och senare 155 kusar.

740 GL (även utrustningspaket GLT eller GLE från årsmodell 1989) med B230F fanns från 1987 till 1992 med B230F, 113-116 kusar

Sen finns ju gamla förknasarmotorerna B230A & B230K med 112 kusar vardera.

..och turbomotorerna B230FT och B230ET.

Och Audi-dieslarna.

Till 740 alltså.

B234F motorn är inte dålig, bara det att man måste sköta kamremsbytena noga.. tillskillnad mot vanliga rödblockarna (förutom sena förknasar-B230K).


10 287 Inlägg
17 juni 2007
#35
big_smile   Inte från 88, utan från 88b...tongue

/Göran


steifan skrev:
OMFG vad mycket fel det finns i denna tråden..

740 GLT 16 Valve fanns från årsmodell 1988-1990 med B234F (dubbla kammar, 16 ventiler), 159 och senare 155 kusar.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

69 Inlägg
7 februari 2008
#36
turboskåpet skrev:
Glt behöver inte vara 16 valve.. utan det kan beror ofta på utrustningen.
gle har alltid insprutare, men glt kan ha samma motor som glen.

Gle har inte alla bara insprut. gle med förgasare typ -86 ligger på 131 hk.
De med sprut ligger på 116, samma som Gltn


284 Inlägg
7 februari 2008
#37
fan vilket tjat, shit!
i inlägg #2 i den här tråden står det mesta man behöver veta om motorerna i 740
http://forum.740klubben.se/viewtopic.php?t=29109

/Anna
Det man inte vet har man ingen aning om..

The one and only
1 091 Inlägg
7 februari 2008
#38
-Pera- skrev:
turboskåpet skrev:
Glt behöver inte vara 16 valve.. utan det kan beror ofta på utrustningen.
gle har alltid insprutare, men glt kan ha samma motor som glen.

Gle har inte alla bara insprut. gle med förgasare typ -86 ligger på 131 hk.
De med sprut ligger på 116, samma som Gltn

Nu är du utre o cyklar wink 740GLE årsmoddel 85-88A har B230E motor med mekanisk insprutning och som du säger 131hk. Från och med -88B har GLE samma motor som GL alltså B230F.



GLT 16V (B234F motor))har följande utrustning som standard: Trikåplychkädsel, alu-fälgar, 185/65(-88) eller 195/60(89-90) däck, centrallås och dimljus

Från -89 fanns ett utrustningspaket (GLT paket) som tillval till GL modellen (B230F motor) som bestog av: Svarta lister och grill, centrallås, trikåplychklädsel, elhissar, elspeglar, alu-fälgar, ABS, sportfjädring.
Senast redigerat av Volvo Knugen (7 februari 2008)

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Biltokig
870 Inlägg
7 februari 2008
#39
Volvo Knugen skrev:
Från -89 fanns ett utrustningspaket (GLT paket) som tillval till GL modellen (B230F motor) som bestog av: Svarta lister och grill, centrallås, trikåplychklädsel, elhissar, elspeglar, alu-fälgar, ABS, sportfjädring.

Apropå "sportfjädringen" som fanns i 740 16v och i tillvalspaketet du just nämnt måste jag säga att det är nog det dummaste som någonsin kallats "sportfjädring" - Ett jävla skämt är vad det är, bilen gungar och kränger som en jolle i storm likförbannat!!!

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

69 Inlägg
8 februari 2008
#40
Volvo Knugen skrev:
-Pera- skrev:
turboskåpet skrev:
Glt behöver inte vara 16 valve.. utan det kan beror ofta på utrustningen.
gle har alltid insprutare, men glt kan ha samma motor som glen.

Gle har inte alla bara insprut. gle med förgasare typ -86 ligger på 131 hk.
De med sprut ligger på 116, samma som Gltn

Nu är du utre o cyklar wink 740GLE årsmoddel 85-88A har B230E motor med mekanisk insprutning och som du säger 131hk. Från och med -88B har GLE samma motor som GL alltså B230F.



GLT 16V (B234F motor))har följande utrustning som standard: Trikåplychkädsel, alu-fälgar, 185/65(-88) eller 195/60(89-90) däck, centrallås och dimljus

Från -89 fanns ett utrustningspaket (GLT paket) som tillval till GL modellen (B230F motor) som bestog av: Svarta lister och grill, centrallås, trikåplychklädsel, elhissar, elspeglar, alu-fälgar, ABS, sportfjädring.

mekaniskt sprut ja. ja menar b230f motorn med LH- jetronic De ligger på 116



Sök