2525
Sök

Bakre sidohögtalare, 2 eller 4 ohm?

57 Inlägg
31 maj 2008
Trådstartare
Det var egentligen INTE tänkt att byta högtalare, panelerna bakom stolarna åkte av i en desperat jakt på CD-växlar kabel som skulle finnas från fabrik på ALLA TT, min är/var tydligen undantaget!!

Så,, för att finna lite tröst tänkte jag byta dom bakre sidohögtalarna istället.
Original 4" med ganska små spolar.
Hittade ett par JBL som såg "bättre" ut men blev lite överaskad när jag läste det finstilta på sidan av kartongen + på baksidan av spolarna.

2 OHM!!

På Hyllan och kartongens framsida stod det 4 OHM.

Jag har givetvis testat dom, ljudet är renare, bredare och "bättre", men jag får ett intryck av att det är "lägre" än med mina gamla 4 ohm´s.

Jag trodde det var tvärtom, mer ljud ifall högtalarna var 2 istället för låt säga 8 ohm,,,

Hur ligger det till egentligen, spelar 2, 4 eller ev 8 någon roll?

Enligt firman var det inga problem att byta dom även ifall jag testade dom, skall jag välja något annat än dessa JBL för att få bättre "tryck"?

Hoppas på svar från er som kan det här!!

:0)

Mvh  Olle B

Min nästa bil skall oxå vara en gul cabbe,,,

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 maj 2008
Jag kör med JBLs GTO 3,5" i min instrumentbräda, och dom spelar höre och bättre än orginalarna som var på 4Ohm. smile Men inte dubbelt så högt, skulle tro att det beror på att dom är lite mer tungdrivna, så kan ju hända att dina originalhögtalare var otroligt lättdrivna då och att du därför upplever det som att JBLarna spelar lägre. Vad jag vet så ska iprincip alla huvudenheter klara av att driva 2Ohms högtalare, så det ska nog vara lugnt. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
31 maj 2008
Precis som ChriZtoffer säger så spelarkänsligheten in här.
Originalhögtalare brukar ha en helvetisk känslighet för att drivas på klena originalenheter, dock tål de inte mkt effekt så...men hur mkt effekt får man ur originalgrejer? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök