2719
Sök

ChriZtoffers garage: Saab 9-3SS -03 {Alpine/DigitalDesigns} projekt med mer...

Projektet startade för 4år sedan med en enklare uppgradering av ljudsystemet men allteftersom kraven och erfarenheten ökade så har även nivån på ljudsystemet ökat. Även vissa utseendemässiga förändringar har skett både in... Visa mer

GAS democar 2018!
714 595 Visningar
Projektet avslutat 9 september 2014
GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
Nu så har det hänt lite saker här igen! smile Dioderna sitter på plats i bilen nu, lite svårt att ta kort på det (speciellt med kass kamera) men det blev rätt fränt, tror dock att jag kommer sätta tillbaks original i taket och nöja mig med grönt nere vid fötterna och möjligtvis under dörrarna. Känns som att det blev lite mycket med grönt överallt, men annorlunda är det!

Har pysslat lite mer med ljudet också, lådan är nu mera klädda och klar utvändigt (jippi! Äntligen!). Sen så håller jag på och ska flytta diskanterna, ska testa att ha dom ovanför gallren, troligtvis så hamnar dom så småningom i A-stolparna (nån som vet hur beklädnaden på dom sitter fast? Har fått lös skruven men sen så vågar jag inte pilla nå mer). Får för mycket reflexer i rutan nu, vill ha bättre möjligheter att rikta diskanterna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/772597_vnxs8s.jpg(En halvkass bild på det färdiga resultatet, ska försöka ta lite bättre kort i morrn)

Förra helgen var det Gorg-träff samt dB-mätning i Kilafors och den här helgen var jag i Gävle på min första riktiga tävling. Har en känsla av att den nog inte blir min sista... wink I fortsättningen så blir inriktningen SQ, kommer inte satsa så hårt nu i den här bilen då jag kör med original HU och inte har några planer på att byta ut den, men jag ska få till ljudet så bra som jag kan! Fick full pott på installationsbedömningen och 20P på ljudet, har en del att jobba med. Spelade 132.?dB med stängda dörrar och 135.4dB med öppna. Får väl duga med sluten låda och dåligt med batteri. smile

Blev en del text nu, fler bilder kommer i morgon så håll ut!

MVH// Christoffer
Senast redigerat av ChriZtoffer (27 september 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

8 886 Inlägg
27 september 2009
Enligt WIS så ska du ta tag i underkanten på A-stolpens klädsel och dra den försiktigt rakt ut.
Tänk på att vara försiktig när du monterar tillbaks så att du inte skadar krockgardinen!

Vet inte om det är lämpligt att ha grejer monterade i A-stolparna med tanke på just krockgardinerna.

Fotograf på tierpidag.se

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
Aah okej, tackar! smile Nej jag vet att det sitter krockgardiner där bakom (märket som man lär pilla bort för att komma åt skruven skvallrar om det...) men jag har ingen aning om hur långt ner den går, vet du? Min förhoppning är att den ska börja en bit upp och inte allra längst ner mot brädan. För diskantena vill jag har så långt ner som möjligt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

8 886 Inlägg
27 september 2009
ChriZtoffer skrev:
Aah okej, tackar! smile Nej jag vet att det sitter krockgardiner där bakom (märket som man lär pilla bort för att komma åt skruven skvallrar om det...) men jag har ingen aning om hur långt ner den går, vet du? Min förhoppning är att den ska börja en bit upp och inte allra längst ner mot brädan. För diskantena vill jag har så långt ner som möjligt.

Vet inte hur långt ner den går, men det ser du när du tagit bort klädseln

Fotograf på tierpidag.se

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
Jo det gör jag ju, tänkte bara ifall du hade sett nån bild i WIS som visar hur långt ner gardinen sitter, så slipper man dra lös beklädnaden. smile Men då får det bli ett litet projekt i morgon då, och ja jag ska komma ihåg att koppla bort minuspolen från batteriet först! wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

4 663 Inlägg
28 september 2009
nice 132-135 db inte dåligt big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
Nja, de får väl duga iaf men det ökar nog en bit sen med lite mer batterikraft och rätt volym på lådorna. smile Fast ni blir det ju inte det som jag kommer att sikta in mig på, så jag kommer satsa mer på att få basen att spela djupt och korrekt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

R1 driver!
5 128 Inlägg
28 september 2009
Fan vad diskret lådan blev ändå! Satt och stirrade på bilen och funderade över varför du tagit ut lådan, sen läste jag lite istället tongue Men ser riktigt snyggt ut bakifrån! Och ditt resultat va ju inte helt odugligt smile Tvivlar starkt på att jag kommer upp i dom siffrorna!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
Hehe ja se så det kan bli. ;) Var ju lite det som var tanken med den ändå, ska inte vara nåt som syns jättetydligt. Fast jag ska nog klä om ena lådan, inge bra att klä lådor två på natten, då blir skarvarna inte raka... Och nej vist resultatet var inte odugligt, men jag hade hoppats på bättre. Ska se över kablarna från generator och stoppa i ett till batteri så ökar jag förhoppningsvis lite till. :)

Lovade ju lite fler bilder idag så det är väl bäst att jag slänger upp dom då. Börjar med en lite bättre bild på lådan så att ni verkligen ser att den står där. ;)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/773349_8ms1pr.jpg

Bakom täckbitarna gömmer sig spännbanden som håller fast och ihop lådorna.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/773350_6jtndk.jpg

Så här blev det med belysningen vid fötterna och under dörren. Svårt att få till bra bilder på ljus men ni får ett hum om hur det ser ut iaf. Har inte bestämt mig för om jag vill ha kvar all den gröna belysningen i bilen, gillar den nere vid fötterna men tror att det blev lite mycket med den i taket också.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/773363_xs0pkl.jpg

Det senaste projektet (ljudprojekt, såklart...) är att flytta diskanterna. Vill kunna rikta dom bättre och då finns tyvärr inga andra alternativ än att sätta dom ovanför gallren på brädan, vist det förstör originalutseendet men jag ska försöka göra det så diskret som möjligt. Steg ett för att ens kunna testa var att fixa till ett par vettiga hållare av dessa två delar.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/773352_uha36v.jpg
(JBL diskanthållare och GAS diskantkopp)

Diametern var lite olika på dom, men med lite superlim en dremmel och sandpapper så blev dom acceptabla. På med lite spackel, slipa och sen på med färg, tada! :)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/773354_rurbxu.jpg

Slängde in dom i bilen och började testa lite, en klar förbättring! Kändes som att ljudbilden lyftes en bil och att ljudet blev klarare. Under lördagens SQ-tävling så påpekade domaren att ljudet kändes "beslöjat", tror att jag har löst det nu. Ska laborera lite mer med vinklarna och kanske sänka nivån eller fasvända diskanterna.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/773359_1ndequ.jpg

Plockade bort beklädnaden på A-stolparna för att se hur det såg ut bakom. Precis som jag hade hoppats på! Här hamnar diskanterna senare, ska testa lite vinklar och höjder med nuvarande hållarna först. Eftersom att det ändå är en fläck på ena A-stolpen så jag måste göra nåt åt den, så då kan jag lika gärna bygga in diskanthållare och dra på nytt tyg.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/773358_5h3fbq.jpg

Mer än så har inte hänt nu tyvärr. Hade mitt gamla slutsteg ute till försäljning på Tradera och hoppades på att bli av med det så att jag kan köpa mig ett till batteri, men så blev det inte... Så får se hur det går med det nu då. I övrigt så kommer jag nu att fortsätta ställa in ljudet och göra små förändringar som att flytta diskanterna och prova olika volymer på baslådorna. I övrigt så tycker jag nog att ljudbygget börjar kännas rätt så klart nu. :)

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sensation
74 Inlägg
28 september 2009
intressant bygge:)

Race in a jap car is like the Special Olympics..... even if you win, you're still retarded

278 Inlägg
29 september 2009
Keep up the good work  smile ser bra ut big_smile

4 663 Inlägg
29 september 2009
fan va nice de blir big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
Tack för era kommentarer, dom peppar & värmer! big_smile Fick en ny idé idag (åh, så ovanligt) när jag satt och gjorde allt annat än det som jag skulle göra. Eftersom att volymen på lådorna är ca 9L mer än vad JBL rekommenderar (har testat att lägga igen dom, blev inte nå direkt bättre) och baksystemet troligtvis ska bort (ska köra framsystemet på hela 4-kanals steget) så funderar jag på att porta lådorna. smile Kan hända att dom är något för små för det, men jag tror att det kan bli bra. Ett par 4" portar upp genom hatthyllan borde fungera, enda tråkiga då är ju att jag måste göra om hatthyllan igen, men jag börjar bli van med att få göra om saker.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

134 Inlägg
29 september 2009
Ös på bara! Väntar som fan på uppdateringar. Alltid lika roligt att titta in i den här tråden.

52 Inlägg
30 september 2009
Riktigt kul att se lite uppdateringar smile

Lådan klädde du riktigt fin, och spännbanden såg man ju inte smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
Mr_Felix skrev:
Ös på bara! Väntar som fan på uppdateringar. Alltid lika roligt att titta in i den här tråden.

Lugn nu, jag har skola på veckorna som jag måste tänka på. wink Men den kommande helgen (och en stor del av morgondagen) kommer att ägnas åt bilen! smile Så lite uppdateringar kommer nog, fast det blir inte på nå stora grejer nu.

dashi skrev:
Riktigt kul att se lite uppdateringar smile

Lådan klädde du riktigt fin, och spännbanden såg man ju inte smile

Kul att du tycker det, har varit lite dålig med dom men så har det inte hänt så mycket heller. Tanken var ju att fastsättningen av lådan inte skulle synas, och det blev rätt bra tycker jag. smile Fast lådorna är inte bra klädda, eller ja det är skarven mellan dom som blev helt kass. Får se om jag orkar göra om den sen eller hur det nu går, är ju ingen showbil direkt även fast jag vill ha finishen på den nivån.

Apropå ingenting (eller allt...) så har jag tänkt om lite nu när det ska satsas mer på SQ. Centern är numera bortplockad (nån som är intresserad av en GAS Alpha 424? tongue) då den mest förstör. Bakhögtalarna ska inte längre köras på steg, dom får nöja sig med stereons effekt. Kommer ändå bara använda dom när nån som åker där bak gnäller över basen. Istället så ska GTO1004 steget dedikeras till framsystemet. 2 kanaler till mellan/diskant och 2 till mid, detta för att kunna ställa delningar och tidskomp bättre. Så nu blir det lite mer av min favoritsysselsättning, kabeldragning! smile

Åh juste, har funderat lite över mina dörrar (blir tokig på dom, blä...) och som jag säkert redan nämnt femtielva gånger så blir det nog lådor i dom i vinter (ska bara lista ut hör jag ska göra dom) och när jag då ändå bygger om så fick jag en idé om att stoppa i ett par till midbasar. Får se hur det blir, bara en tanke än så länge men jag tror det skulle kunna fungera rätt bra då jag har både bas, mellan och diskant som hänger med långt, men saknar mid.
Senast redigerat av ChriZtoffer (1 oktober 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Ja då var helgen över då, och bygget är väldigt nära status "färdigt". smile Helgen har gått åt till att dra om en del kablar och dra några nya. Hittade även ett fasfel i baksystemet, kan ju förklara en hel del om varför det har låtit så konstigt hela tiden. Kom även fram till att den som märker kablar hos GM är dum, väldigt dum. Istället för att vara logisk och köra antingen vitt streck=plus och svart/grått streck=minus (eller tvärt om) så har det blandats hej vill. Smart! Men nu är alla kanaler rätt fasade, så det är bara att köra vidare. smile

Jag började med att riva ur en del saker (tex huvudenhet, luftutblås, huvudinstrument och lite annat smått & gott) för att kunna dra en signalkabel för framsystemet. Det blev ett smärre kaos med saker överallt, men jag fick då tillbaks allt och inga skruvar är över. wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/777273_72u8ao.jpg

Kabeln fick jag fram också, skarvade på den en bit så att den räckte bak till skuffen där den ska kopplas in i signalprocessorn för att ge signal till högtalarna å brädan (vilket den även gör i originalutförande).
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/777274_h8ut4i.jpg

Sen så var det "bara" att bunta ihop kablarna till framsystemet och dra dom längs A-stolpen och vidare upp i taket. Det blir en del kabel att hålla reda på, men ingen är lik den andra som tur är (vit=signalkabel mellanregister/diskant, svart=signalkabel midbas, 0.75mm²=högtalarkabel diskant, 1.5mm²=signalkabel mellanregister, 2.5mm²=signalkabel midbas).
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/777275_ocdb72.jpg

Samma sak fast på andra sidan, men här fanns även antennkabeln så det var ännu mer som tog plats. Men det är inget som syns med beklädnaden på plats. Lite spännande att pilla i närheten av airbagen också, dock så fegar jag och kör med batteriet frånkopplat. wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/777277_v26kf6.jpg

Tyvärr så hann jag inte koppla färdigt bak vid hatthyllan, får ta det i morgon. För tillfället kör jag framsystemet som original, det går inte att spela så värst högt men både midbas och diskant låter bättre än när jag driver på steg med mina egna inställningar i processorn, måste nog ta och se över dom. Men det ska ändå göras när allt är klart, då blir den vinkeltest på diskanterna och en massa pill med inställningar. Elmia nästa! smile

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}

4 663 Inlägg
5 oktober 2009
fan va de blir gymt med ljudet big_smile kommer att låta grymt bra när du e klar

R1 driver!
5 128 Inlägg
5 oktober 2009
Ser verkligen riktigt bra ut du! Men om där inte blev skruvar över har du gjort något fel wink

744 Inlägg
5 oktober 2009
Grymt jobbat Christoffer!!

Sök