4377
Sök

Ska man ha Civic Coupe eller Civic hatchback

221 Inlägg
6 juli 2008
caromania skrev:
Blixten854 skrev:
Nja beror ju såklart på vad man letar efter i en bil? För mig är Rover skit. Men beror ju på vad man ska ha bilen till såklart. Att det fanns dom med crx motor det visste jag inte, men det är ju bra då det är en honda motor. Men nu var det civic han var inne på och crx är ju lite äldre. Att Rover har gått i konkurs sa jag mer för då kan man ju ifrågasätta hur bra deras bilar var. Klart som fan det finns delar och serviceställen kvar! Det jag var okunnig på var väl att jag inte visste att det fanns Rover med hondamotor i. Men ärligt talat hur ofta har man hört possitiva saker om Rover förutom nu efter konkursen då man kan få mycket bil för pengarna.

Sen att jämföra bilar i acceleration är ju värdelöst. Lite ska men ju svänga med kanske, och där är Honda kända för att vara bra.

Det är det här som är så roligt. En Rover från början av 90 talet ÄR en Honda rakt igenom. Alltså svänger den precis lika bra. Rover designade karosserna och kvaliteten på karosserna är högre än på Hondabilarna, vg lack och rostskydd. Allt under skalet är Honda vg hjulupphängning, bromsar etc. Glöm snacket om att Rover är skit. Tyvärr så lider deras K-motor, 1,6 och 1,4 liters som sitter i 200- och 400 modellerna från -96 av topplockspackningsproblem och det drar ner hela märkets rykte. En sån Rover skulle jag aldrig köpa.

Anledningen till att de gick i konkurs var faktiskt för att ledningen förskingrade miljardbelopp. BMW hade dessutom mjölkat ur det man ville ha och la ner modeller som konkurrerade med deras egna. vad händer med Volvo just nu? Vad hände med SAAB..?

Som du säger så är andrahandsvärdet mkt lågt, och det tack vare den här typen av okunnighet och ryktesspridning.

Trådskaparen kanske inte är så intresserad av det här, men sug i er av informationen ni andra. Får ni chansen till en Rover Coupe med Hondamotor så passa på. Halva priset mot en Honda och en betydligt bättre bil.

Bra skrivet och du har säkert rätt om det du skrev om karosserna men nu är det ju så att det är chassit och motorn i Honda bilar som gör dom bra och därför är bättre en Rover enligt mig. För jag har aldrig sett att Rover har varit lika snabba som Honda i olika tester som t.ex. i Superstage.

144 Inlägg
Forummoderator
9 299 Inlägg
6 juli 2008
Blixten854 skrev:
Bra skrivet och du har säkert rätt om det du skrev om karosserna men nu är det ju så att det är chassit och motorn i Honda bilar som gör dom bra och därför är bättre en Rover enligt mig. För jag har aldrig sett att Rover har varit lika snabba som Honda i olika tester som t.ex. i Superstage.

Du läste inte va? Det är samma motor och chassie...roll Däremot har inte Rover Coupen lika vridstyv kaross som en CRX pga targataket. Ska man åka bana så är en CRX snabbare pga det, och pga att Rovern väger 100kg mer. (Tjockare plåt/mer isolering/större bil.) Som daglig dags bil är Rovern bättre pga det jag redan räknat upp.

Parentes: I ett Portugisikt test slog en MGZR (Rover 25) en CTR runt en bana, fastän MGn bara har 160hk. Bara så du vet...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Thorssa
6 juli 2008
Coupé av två anledningar, de går att göra snyggare och de är ovanligare.

221 Inlägg
7 juli 2008
caromania skrev:
Blixten854 skrev:

Du läste inte va? Det är samma motor och chassie...roll Däremot har inte Rover Coupen lika vridstyv kaross som en CRX pga targataket. Ska man åka bana så är en CRX snabbare pga det, och pga att Rovern väger 100kg mer. (Tjockare plåt/mer isolering/större bil.) Som daglig dags bil är Rovern bättre pga det jag redan räknat upp.

Parentes: I ett Portugisikt test slog en MGZR (Rover 25) en CTR runt en bana, fastän MGn bara har 160hk. Bara så du vet...

Jo jag läste men du sa fan inget om något chassi utan bara om att Rover hade designat karossen? Och så jämför du Rover coupe med Hondas gammla CRX och inte Civic som denna tråden handlar om.

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 juli 2008
Inlägg nr ett i denna tråd av trådskaparen:
A_Jeppsson skrev:
Vad ska man köpa en Civic coupe 92-95 eller en Civic Hatchback 92.95 eller en CRX gen2 ?

Så säg vad ska man köpa vilken utav dessa 3 ? smile

Angående det där med chassie och vad tråden egentligen handlade om:
caromania skrev:
Allt under skalet är Honda vg hjulupphängning, bromsar etc.

Blixten854 skrev:
Jo jag läste men du sa fan inget om något chassi utan bara om att Rover hade designat karossen? Och så jämför du Rover coupe med Hondas gammla CRX och inte Civic som denna tråden handlar om.

Oavsett vad du läst eller inte. Rover Coupe med Hondamotor är och förblir ett mycket prisvärt alternativ till vilken Hondamodell som helst med D16 motor, då den har likvärdig prestanda och håller högre kvalitet.

Förövrigt kan jag berätta att Rover 216 gti (samma motor) slaktade en Golf 16v 139hk (en sån som du har på din sida fast utan kat) i ett test både vad gäller komfort, utrymmen samt prestanda runt en bana+acceleration+toppfart.
Senast redigerat av caromania (7 juli 2008)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

221 Inlägg
8 juli 2008
caromania skrev:
Inlägg nr ett i denna tråd av trådskaparen:
A_Jeppsson skrev:
Vad ska man köpa en Civic coupe 92-95 eller en Civic Hatchback 92.95 eller en CRX gen2 ?

Så säg vad ska man köpa vilken utav dessa 3 ? smile

Angående det där med chassie och vad tråden egentligen handlade om:
caromania skrev:
Allt under skalet är Honda vg hjulupphängning, bromsar etc.

Blixten854 skrev:

Oavsett vad du läst eller inte. Rover Coupe med Hondamotor är och förblir ett mycket prisvärt alternativ till vilken Hondamodell som helst med D16 motor, då den har likvärdig prestanda och håller högre kvalitet.

Förövrigt kan jag berätta att Rover 216 gti (samma motor) slaktade en Golf 16v 139hk (en sån som du har på din sida fast utan kat) i ett test både vad gäller komfort, utrymmen samt prestanda runt en bana+acceleration+toppfart.

OK sorry, jag får nog ta och läsa noggranare. Heter inte Hondas motor B16, eller är det VTEC motorn? Kan ju säga att det är bara Hondas VTEC jag är intresserad av när det gäller hondas bilar.

Ja du har rätt att det är ett prisvärt alternativ till Honda, du har övertalat mig.

När det gäller Rover 216 gti som slaktar min Golf 16v fast med 10 mer HK så tvivlar jag inte alls på vad du säger.

Kan också säga till Hondas försvar så är dom Hondorna som säljs i Japan lite vassare än dom som säljs här då det är mycket mer vanligt att man tar sin bil ut på bana i Japan än här. Tror oftast det är fjädringen som skilljer. Fast en sådan får man ju inte tag på här så det spelar ju i stort sett ingen roll.

Sök