2537
Sök

s40 avgasrör "av"

19 Inlägg
13 juni 2008
Trådstartare
#1
Hoj!
Köpte en fin, välvårdad och billig s40 -97 för någon vecka sedan. All dokumentation, full servicebok och nybesiktad sedan en vecka med en tvåa på någon lampa. När jag provkörde den tyckte jag att det klonkade till lite undertill, men var övertygad om att bara ett gummifäste till avgasröret var borta och röret gungade mot plåten ibland. Det lät också som att någonting vibrerade mot någonting annat (olika ljud vid olika varv), vilket återigen tydde på att gummipackning gått enligt mig. Men men...

Nu hissade jag upp bilen och skulle titta, såg att kopplingen mellan den mellersta och bakre ljuddämparen helt rostat av. Puttar jag den bakersta ljuddämparen får jag säkert till en 1-2cm glipa mellan delarna. Hur kan detta inte kommit med vid besiktningen? Det är dessa två delar som vibrerar mot varandra och dessa delar som klonkar ihop över gupp och liknande. När jag tryckte på lite rost fick jag med mig ena "fästskruven"...

Hur som helst måste någonting göras åt det. Röret och alla delar annars såg fina ut, ingen djupare rost eller liknande, vilket gör att det känns onödigt att köpa helt nytt eller för den delen begagnat från skrot. Kan man skruva isär, preppa med slipning, sätta in en ny packning och bara smeta på kemisk metall över hela skiten? Eller är svets att föredra? Går det igenom besiktningen? Det är väl ingenting annat än bit A som ska sitta ihop med bit B?

http://img125.imageshack.us/img125/8393/20080613142904zi9.jpg

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 juni 2008
#2
Svaret på om det går igenom en besiktining är enkelt: Det måste vara tätt. Sedan hur det ser ut eller om det håller 2 dagar spelar ingen roll, det ska vara tätt.

Lös problemet med denna:
http://www.biltema.se/products/product. … emId=92496

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

19 Inlägg
13 juni 2008
Trådstartare
#3
Det sjuka är om det var tätt då... men det MÅSTE det ju varit. När jag kände på avgasröret liksom föll bitarna isär... men visst, må så vara.

Hade ingen aning om att det fanns skarvrör, tack! Problemet är bara att det sitter "klackar" på skarven nu. Då de är sönderrostade går det nog att knacka bort rätt enkelt, men frågan är om det blir tätt? Värt att testa kanske för 50kr... smile Å andra sidan har jag en "kontakt" som kan svetsa in ett rör för kanske 500kr, det känns kanske som en mer permanent lösning? Å andra sidan (igen) kan jag ju inte byta den ena ljuddämparen isf om så skulle behövas i framtiden... hm.

Entreprenör
1 784 Inlägg
14 juni 2008
#4
svets är att föredra i detta läge.behövs ett byte i framtiden så kapmaskin bara..


Sök