Stoppa Fra-lagen!

azid Det som inte dödar gör ont
19 juni 2008 · 2 668 Inlägg

Maizer skrev:
De får alltså kartlägga oss men vi får inte kartlägga dem...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2727865.ab

hahahaha its no fun when the rabbit got the gun

2slow
Kanelbullen
19 juni 2008 · 1 722 Inlägg

vad Är FRA-lagen ?

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Volvo XC70 (2015)
azid Det som inte dödar gör ont
19 juni 2008 · 2 668 Inlägg

undra vad den här livsfarliga sandlåde leken kommer kosta i skatte pengar på att söka ett hot som inte existerar och klanta ut uppgifter om folk åt höger och vänster

2slow
Phaetoon
19 juni 2008 · 8 156 Inlägg

r-ted skrev:
Det felaktiga påståendet om avlyssning av all trafik grundar sig på tanken att FRA skulle inhämta och lagra all trafik för senare bearbetning. Den tanken faller på sin egen orimlighet. Om FRA skulle köpa datorer för hela sin årsbudget, drygt 500 miljoner kronor (07), så skulle FRA bara kunna lagra 15 timmars trafik från en enda kabel tunn som ett lillfinger. Det här exemplet beskrivs närmare i Försvarsutskottets betänkande 2006/07:FöU10. Man hittar det genom att gå in på www.riksdagen.se och skriva ”FRA 15 timmar” i sökfältet på startsidan.

Dom har redan köpt in en superdator (Bland topp 5 av dom snabbaste datorerna i världen). Ett kluster på 2100 bladservrar räcker ett tag.
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek … e44341.ece

Sen så har dom räknat med ytterligare kostnader på 200 miljoner per år.
Säg att dom satsar hälften (100 miljoner) på hårddiskar.
Då snackar vi om en lagringskapacitet på cirka 100 000TB.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
19 juni 2008 · 8 156 Inlägg

Kanelbullen skrev:
vad Är FRA-lagen ?

Det är en lag som ger den civila myndigheten FRA Försvarets radioanstalt) lagliga möjligheter att avlyssna all internet- och telefontrafik som passerar Sverige gräns, vilket i princip all information gör eftersom internet i de nordiska länderna är så integrerade i varandra. Dom har redan innan samlat in data och fört loggar över trafikdata, dvs vem som skickar mail/sms och till vilka.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
xorox_88 Smack that ass!!
19 juni 2008 · 2 953 Inlägg

Phaetoon skrev:

r-ted skrev:
Det felaktiga påståendet om avlyssning av all trafik grundar sig på tanken att FRA skulle inhämta och lagra all trafik för senare bearbetning. Den tanken faller på sin egen orimlighet. Om FRA skulle köpa datorer för hela sin årsbudget, drygt 500 miljoner kronor (07), så skulle FRA bara kunna lagra 15 timmars trafik från en enda kabel tunn som ett lillfinger. Det här exemplet beskrivs närmare i Försvarsutskottets betänkande 2006/07:FöU10. Man hittar det genom att gå in på www.riksdagen.se och skriva ”FRA 15 timmar” i sökfältet på startsidan.

Dom har redan köpt in en superdator (Bland topp 5 av dom snabbaste datorerna i världen). Ett kluster på 2100 bladservrar räcker ett tag.
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek … e44341.ece

Sen så har dom räknat med ytterligare kostnader på 200 miljoner per år.
Säg att dom satsar hälften (100 miljoner) på hårddiskar.
Då snackar vi om en lagringskapacitet på cirka 100 000TB.

då tycker jag att de vore bättre att dom skänker 1tb till varje gorgare ist för vi har mer änvänding av utrymme big_smile

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Phaetoon
19 juni 2008 · 8 156 Inlägg

Rojpen skrev:
tur man sitter  på Bahnhof lina som vägrar följa FRA lagen;) hehe

Ja, fast om du kommunicerar med datorer utanför Bahnhof nät så kommer du ändå att bli loggad då det är noderna i Sverige som ska övervakas. Så du är inte skyddad.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
balder-kittis rangerare
19 juni 2008 · 115 Inlägg

östtyskland hade stasi soviet hade kgb undrar vad sveriges hemliga polis kommer heta å när oliktänkande börjar försvinna! skäms så otroligt mycket över att vara svensk!
Och kommer ju aldrig kunna bli ett rättvist val igen när den sittande regeringen kan övervaka alla och "råka" släppa lite hemligheter om deras blivande motståndare.... reinfeldts idoler måste ju vara hitler,stalin,pinocet...
historien är till för att lära sig av inte härma!!

Saab 9-5 2,3T aero "saab 9-5" (2004)
Phaetoon
19 juni 2008 · 8 156 Inlägg

xorox_88 skrev:
då tycker jag att de vore bättre att dom skänker 1tb till varje gorgare ist för vi har mer änvänding av utrymme big_smile

Ja, varför inte? Resterande 15TB kan vi väl ge till Chrizz för att förbättra Gorg? wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
19 juni 2008 · 8 156 Inlägg

Demokrati handlar om alla människors lika värde och rättigheter. I en demokrati får alla vara med och bestämma.

I Sverige finns rättigheterna angivna i vår grundlag. Där står det att all offentlig makt utgår från folket och att riksdagen är folkets främsta företrädare. Riksdagen är på så sätt en mycket viktig del i den svenska demokratin.

Vart fjärde år är det val till riksdagen och då ska medborgarna utse 349 riksdagsledamöter. De ska representera människorna i Sverige och ledamöterna ska se till att folkets vilja genomsyrar besluten som riksdagen fattar.

Källa: http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____275.aspx

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
19 juni 2008 · 8 156 Inlägg

azid skrev:
undra vad den här livsfarliga sandlåde leken kommer kosta i skatte pengar på att söka ett hot som inte existerar och klanta ut uppgifter om folk åt höger och vänster

Med tanke på att superdatorn som dom köpt in kostade kring 2.5 miljarder. Sen tillkommer ju driftskostnad, installationskostnad och liknande.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
azid Det som inte dödar gör ont
19 juni 2008 · 2 668 Inlägg

Phaetoon skrev:

azid skrev:
undra vad den här livsfarliga sandlåde leken kommer kosta i skatte pengar på att söka ett hot som inte existerar och klanta ut uppgifter om folk åt höger och vänster

Med tanke på att superdatorn som dom köpt in kostade kring 2.5 miljarder. Sen tillkommer ju driftskostnad, installationskostnad och liknande.

ok bara några miljarder... då finns det pengar men då sjuksköterskorna ville ha några ören mer så var det stopp

2slow
Tigerofsweden
19 juni 2008 · 1 231 Inlägg

palla bry sig egentligen , tror ni inte dom har hållt koll på alla innan oxå precis som dom ska göra nu ?!
det kan jag med 100% säkerhet säga att dom har gjort iaf.

Phaetoon
19 juni 2008 · 8 156 Inlägg

Tigerofsweden skrev:
palla bry sig egentligen , tror ni inte dom har hållt koll på alla innan oxå precis som dom ska göra nu ?!
det kan jag med 100% säkerhet säga att dom har gjort iaf.

Det har dom gjort. Men inte i närheten av samma kapacitet som dom kommer att få nu. Det man inte vet om, det mår man inte dåligt av. Nu mår jag dåligt eftersom jag vet om det.
Att Must övervakat en del har jag varit medveten om, men där snackar vi om militär underrättelsetjänst, inte om ex-militärer på en civil myndighet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
FireTraXX DFFL
19 juni 2008 · 9 020 Inlägg

Bombattentat

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Ramrod
19 juni 2008 · 674 Inlägg

Jag hitta en artikel av Sami Korpela:

Politiker lyssnar inte på allmänheten, företagen eller forskarna
Nu håller politikerna på att ta ett beslut om FRA lagen, detta fasten förslaget har fått stor kritik från allänheten och från stora företag. Allmänheten har de struntat i tidigare så det är väl inget nytt, det är anmärkningsbart men inte förvånande. Men nu lyssnar de inte heller på de stora företagen - det är anmärkningvärt. I tidningen idag så står det om två stora IT företag som visar stark kritik och som tom flyttar ut sina servar bara för att inte hamna i lagens och politikernas grepp.

Sedan så står det om forskaren som bevisat att våldsamma spel inte är skadligt och detta lyssnar inte poltikerna på. Politkerna vill stoppa våldsamma spel utan grund eller bevis på att detta är skadligt.

Det är väldigt anmärkningvärt att politikerna inte lyssnar på allmänheten, företagen eller forskarna. Ska verkligen politikerna får göra precis som de vill?
2008-06-15 @ 14:47:59 Allmänt Permalink






Jag fattar inte.. Politiker är valda personer av allmänheten för deras arbete i en utvald samhällsnyttig inriktning... dvs deras åsikter om hur ett samhälle ska fungera för att alla ska bli rättvist behandlade & värna om allas välmående.   Om de nu inte lyssnar på allmänheten, företagen eller forskarna..?? VEM FAN lyssnar de på?? Jag känner inte till att det finns en större folkgrupp i sverige än förutom de ovan nämda som politikerna skulle ha blivit valda av, efter som de INTE LYSSNAR på allmänheten, företagen eller forskarna. De måste alltså ha ljugit & lurats för att få plats i makt båten. Det är ju inget nytt ioförsig... & väl där beter de sig som riktiga pirater & gör saker de inte är utvalda för att göra.   HUR länge till ska folk orka med det här?????   

Jag fattar inte när folk ska få upp sina förbannade sinnen & inse att politikerna lurar sina väljare HELA tiden...

Men jag gnäller inte bara... Jag HAR ett förslag:
Jag säger bara Avskaffa hela jävla makt byrokratin & inför istället allmänheten, företagen & forkarna,  som ENDA makt att styra direkt. Där VARJE enskild person har ett politiker-konto genom internet, där man får förslag från andra för att enskillt rösta för eller imot. & likadant själv få lägga egna förslag som alla andra kan se & rösta för eller imot på samma sätt. Där får varje enskilld person också tid & energi att fördjupa sig i de inkomna förslagen, för att på ett kvalitativt sätt rösta för eller imot varje enskilt förslag. DET är riktig demokrati.

SNÄLLA kan någon börja lyssna på att ett samhälle behöver inga ljugande & lurandes central-skit makt byrokrati för att ha en väl fungerande stat. Staten ÄR folket, & folket ÄR staten. Det behöves inget där imellan i form av politiker.


Piratpartiet säger:
"När staten övervakar invånare som inte är misstänkta för brott utgör det en kränkning av den enskildes privatliv på ett i grunden oacceptabelt sätt. Varje medborgare skall tillförsäkras den anonymitetsrätt som idag förutsätts i grundlagen och den enskildes rätt att bestämma över sina egna personuppgifter måste stärkas." (mer...)

Piratpartiet är idag inte representerat i riksdagen, men har drivit en omfattande kampanj emot förslaget.



Nu vet jag vart jag SKA rösta nästa gång.  Med den här åsikten kan de inta vara sämre iallafall än de andra kål skallarna i de andra partierna...


Det är verkligen tid för att få in nya vindar i maktens kretsar.

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
kolvas
19 juni 2008 · 4 001 Inlägg

Kanske är dags för lite civil olydnad nu, FRA lagen röstar dom igenom vilket verkar vara helt emot vad folket vill.
Det nya EU-fördraget får vi inte ens rösta om!

J*vligt bra gjort av dom som publicerade namnen på dom som jobbar på FRA, det är ju inte dom personligen men något måste ju göras mot de här j*vla politikerna som håller på med sitt skit utan minsta lilla verklighetsförankring!

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
PlumCrazy
19 juni 2008 · 881 Inlägg

FRA-lagen är ju helt åt helvete om jag får säga det själv tongue

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
blacken
19 juni 2008 ·

Ramrod skrev:
Jag hitta en artikel av Sami Korpela:

Politiker lyssnar inte på allmänheten, företagen eller forskarna
Nu håller politikerna på att ta ett beslut om FRA lagen, detta fasten förslaget har fått stor kritik från allänheten och från stora företag. Allmänheten har de struntat i tidigare så det är väl inget nytt, det är anmärkningsbart men inte förvånande. Men nu lyssnar de inte heller på de stora företagen - det är anmärkningvärt. I tidningen idag så står det om två stora IT företag som visar stark kritik och som tom flyttar ut sina servar bara för att inte hamna i lagens och politikernas grepp.

Sedan så står det om forskaren som bevisat att våldsamma spel inte är skadligt och detta lyssnar inte poltikerna på. Politkerna vill stoppa våldsamma spel utan grund eller bevis på att detta är skadligt.

Det är väldigt anmärkningvärt att politikerna inte lyssnar på allmänheten, företagen eller forskarna. Ska verkligen politikerna får göra precis som de vill?
2008-06-15 @ 14:47:59 Allmänt Permalink






Jag fattar inte.. Politiker är valda personer av allmänheten för deras arbete i en utvald samhällsnyttig inriktning... dvs deras åsikter om hur ett samhälle ska fungera för att alla ska bli rättvist behandlade & värna om allas välmående.   Om de nu inte lyssnar på allmänheten, företagen eller forskarna..?? VEM FAN lyssnar de på?? Jag känner inte till att det finns en större folkgrupp i sverige än förutom de ovan nämda som politikerna skulle ha blivit valda av, efter som de INTE LYSSNAR på allmänheten, företagen eller forskarna. De måste alltså ha ljugit & lurats för att få plats i makt båten. Det är ju inget nytt ioförsig... & väl där beter de sig som riktiga pirater & gör saker de inte är utvalda för att göra.   HUR länge till ska folk orka med det här?????   

Jag fattar inte när folk ska få upp sina förbannade sinnen & inse att politikerna lurar sina väljare HELA tiden...

Men jag gnäller inte bara... Jag HAR ett förslag:
Jag säger bara Avskaffa hela jävla makt byrokratin & inför istället allmänheten, företagen & forkarna,  som ENDA makt att styra direkt. Där VARJE enskild person har ett politiker-konto genom internet, där man får förslag från andra för att enskillt rösta för eller imot. & likadant själv få lägga egna förslag som alla andra kan se & rösta för eller imot på samma sätt. Där får varje enskilld person också tid & energi att fördjupa sig i de inkomna förslagen, för att på ett kvalitativt sätt rösta för eller imot varje enskilt förslag. DET är riktig demokrati.

SNÄLLA kan någon börja lyssna på att ett samhälle behöver inga ljugande & lurandes central-skit makt byrokrati för att ha en väl fungerande stat. Staten ÄR folket, & folket ÄR staten. Det behöves inget där imellan i form av politiker.


Piratpartiet säger:
"När staten övervakar invånare som inte är misstänkta för brott utgör det en kränkning av den enskildes privatliv på ett i grunden oacceptabelt sätt. Varje medborgare skall tillförsäkras den anonymitetsrätt som idag förutsätts i grundlagen och den enskildes rätt att bestämma över sina egna personuppgifter måste stärkas." (mer...)

Piratpartiet är idag inte representerat i riksdagen, men har drivit en omfattande kampanj emot förslaget.



Nu vet jag vart jag SKA rösta nästa gång.  Med den här åsikten kan de inta vara sämre iallafall än de andra kål skallarna i de andra partierna...


Det är verkligen tid för att få in nya vindar i maktens kretsar.

Farliga ord, var försiktig så att du inte kommer i "kläm" för din ärliga uppriktighet.
Vi har fått det som vi har på grund av den grymma "mentala kastrering" vi har utsatts för under årens lopp
Man blir lite ledsen när man ser att allt det som våra föräldrar och deras föräldrar kämpade och "blödde" för, bara avhändas av oss.  Är väldigt övertygad om att dom snurrar i sina gravar, när dom ser vad händer..

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
19 juni 2008 · 3 404 Inlägg

Phaetoon skrev:
FRA-agenters hemliga identiteter röjda
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2727865.ab

Hahahahahahahaha! Ja, vad ska man säga? Hoppas de förstår allvaret i detta och iom detta även förstå allvaret i den idiotiska lagen. Allt som loggas kan, och kommer även att hamna i fel händer.

Det enda och bästa sättet att stoppa sådan information ifrån att hamna i fel händer är helt enkelt att lägga ned allt vad loggar heter!

Det är inte bara ett hot mot integriteten, utan även mot hela Sverige.

Jag ser djupt tragiskt på beslutet som fattats av ett gäng obildade idioter som inte vet ett skit om vad detta kan ställa till med.

När sånt här händer börjar man fundera på vad det är för tomtar som egentligen bestämmer, frågan är om det någonsin kommer bli någon förbättring på den fronten. Jag syftar dels på Herr Mr Bodström som gick med på beslut från USA om att beslagta TPBs servrar. Att som justitieminister begå handlingar som strider mot Svensk lag för att tillfredställa amerikanska skivbolagsdirektörer är ju bara SJUKT! Nog om det och åter till ämnet, nej vissta ja, jag är för d****a förbannad för att fortsätta skriva.

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang