Hej (igen)
Mystiken tätnar kring min nyköpta s40 -97. Köpte den för två veckor sedan och två veckor innan det gick den igenom besikning med bra avgasvärden (CO: 0 (0,5) resp. 0,1 (0,3), HC: 044 (100), Lambda 1,01 (0,96-1,04). Tyckte att det rasslade något undertill och klonkade lite lätt över gupp, var övertygad om att det var en gummiupphängning som gett sig (eftersom den nyss besiktigats), men icke, röret var _av_ mellan bakre och främre ljuddämparen.
Hur som helst, var uppe hos en mek som svetsade ihop den lite fint idag. Försökte förklara att jag tyckte det lät fram i bilen också, men avgassystemet såg bra ut där tyckte han. På tomgång lät det ingenting. Rullade iväg någon hundralapp fattigare, men "rasslet" jag upplevt även tidigare var kvar. Nu visste jag i alla fall att det inte berodde på hål.
Lade mig under bilen nyss och testade varifrån det lät, kom efter lite funderande och skruvande fram till att det inte var en plåt som var lös utan missljudet kom från katalysatorn. Inte bra.
NU till frågan:
hur fort går det innan katalysatorn ger sig helt från de första symptomen? Borde inte BB ha mätt upp högre CO och HC-halt för ~4v sedan?
Nu ska någonting göras åt DET också. Tittade på Mekonomen, kostade 4995kr(!!!). Orka.
Biltema = 899kr, rätt lagom, men fungerar den ok? Tänkte inte ha kvar bilen mer än ett halvår... Hittade även
http://www.a-alt-avgassystem.se/katalysatorer.html för 800kr,
kan de vara att föredra framför Biltema?