3767
Sök

Bilder: Toyota Supra MkIV

Fotoentusiast
23 Inlägg
16 juni 2008
Trådstartare
Tjena!

Är helt ny här på garaget.
Jag är helt bil- och körkortslös (än så länge), men mitt stora intresse ligger i fotografering så denna avdelningen är förstås tilltalande. smile

Tänkte dela med mig av ett par bilder som jag tagit i veckan under en session med F. Sjögren och hans Toyota Supra.
Även han återfinns på garaget (sjogren87) och i hans galleri kan se fler bilder från sessionen.
Planen är att vi dessutom kommer köra åtminstone en session till under veckan, mörkersession, och i sådana fall så kommer jag att hålla er uppdaterade i tråden med fler bilder.
En sk. "löpande uppdatering".

Detta är då inget taskigt försök att broadcasta hans bil, utan mer ett sätt för mig att få någonting ut av det.
Jag är inte så bevandrad i bilporträtt, så alla kommentarer och kritik är givetvis välkomna.
Frågor om bilen får jag dock hänvisa till ägaren.
Frågor om bilderna, kamerautrustning, tillvägagångssätt osv. kan ni däremot gladeligen ta med mig.

Eventuellt kommer jag slänga upp fler bilder på min egen profilsida under "fotoprojekt", och förhoppningsvis så kommer där att tillkomma fler bilar i framtiden. wink

Aja, mindre babbel och mer bilder.

https://www1.garaget.org/archive/92/91521/97917/large_97917-917293.jpg

https://www1.garaget.org/archive/92/91521/97917/large_97917-917334.jpg

https://www1.garaget.org/archive/92/91521/97917/large_97917-917294.jpg

https://www1.garaget.org/archive/92/91521/97917/large_97917-917337.jpg

http://fc07.deviantart.com/fs27/f/2008/168/5/5/Supra_Series___02_by_Pada503.jpg

Resten av bilderna från sessionen återfinns i Sjögrens galleri som ni hittar här: http://www.garaget.org/?car=97917

Mvh
/P

...
227 Inlägg
16 juni 2008
Sjukt fräsha bilder...

Och som kamera intresserad måste jag ju bara fråga vad du har för utrustning smile

edit: och som systemkamera ägare så kan jag ju även säga att....

En bild oavsett kamera blir inte bättre än dess fotograf!

Och dessa va grymt snygga cool

edit2: Bild 4 va snyggast smile (fast det tycker jag nog enbart för att jag gillar ass'et på supran bättre än fronten big_smile)
Senast redigerat av klinder (16 juni 2008)

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...

Fotoentusiast
23 Inlägg
16 juni 2008
Trådstartare
klinder skrev:
Sjukt fräsha bilder...

Och som kamera intresserad måste jag ju bara fråga vad du har för utrustning smile

edit: och som systemkamera ägare så kan jag ju även säga att....

En bild oavsett kamera blir inte bättre än dess fotograf!

Och dessa va grymt snygga cool

edit2: Bild 4 va snyggast smile (fast det tycker jag nog enbart för att jag gillar ass'et på supran bättre än fronten big_smile)

Tack!

Ja, jag får säga att jag nog också gillar baken bäst. smile
Annars så är väl första bilden den jag blivit mest nöjd med vad gäller ljuset och färgerna.

Ang. utrustning:  Den kameran jag använt här är en Canon EOS 30D.

Optiken denna gången var Sigma EX 10-20mm.
En riktigt trevlig ultravidvinkel faktiskt, även om den inte är den skarpaste på marknaden.
Men från ca. 14mm och uppåt, samt om man bländar ner lite så kan man faktiskt få till schysst skärpa i bilderna.

Till vissa bilder (bla. den med tjejen, som finns i sjögrens galleri) använde jag en gammal analog Carl Zeiss Planar 1,7/50 T*.
Denna kör jag då via adapter till kameran och får såväl fokusindikering som ljusmätning automatiserad, men bländaren och fokuseringen får man sköta manuellt.
Lite knivigt om det är "snabba bilder" som ska tas, men har man god tid på sig så är detta objektivet riktigt bra.
Skarpt som få, fastän det har en hel del år på nacken. smile
Ska försöka använda detta mer inför mörkersessionen.

Edit: För övrigt så var detta mina första "riktiga" bilporträtt, så det blev till att pröva sig fram med olika vinklar osv.
Senast redigerat av Patrik_Renmark (16 juni 2008)

www.drcljusdal.se
679 Inlägg
16 juni 2008
kan bara hålla med riktigt trevliga biler. se till att du tar dig iväg på nån träff nära dig och fotar mera ;D

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!

Fotoentusiast
23 Inlägg
16 juni 2008
Trådstartare
-Kotten- skrev:
kan bara hålla med riktigt trevliga biler. se till att du tar dig iväg på nån träff nära dig och fotar mera ;D

Tack!
Ja, jag är väl lite sugen på det nu faktiskt.
Vallåkraträffen är väl det som ligger närmast till hands (av de "stora" evenemangen), men det blir så klart inte samma sak.
Att ha en bil och förare "för sig själv" med helt fria händer vad gäller platser, komposition osv. är ju optimalt för denna typen av bilder.
En gräsplätt ute i obygden där det knallar runt en massa folk är ju inte riktigt samma sak. tongue

Men som sagt; jag får väl försöka släpa mig iväg till något evenemang och plåta lite.

Fotograf
440 Inlägg
16 juni 2008
Riktigt fina bilder!!smile

Vill ni har er bil fotad så skicka ett PM. Fotar i Borås/GBG/Varberg trakten. Kolla gärna in min hemsida NicklasFoto.se !!

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
16 juni 2008
Dom var inte lite läckra ! yikesyikesyikes

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

FreddeK
17 juni 2008
skitsnygga bilder.

4 767 Inlägg
17 juni 2008
Mkt fina bilder, bra vinklar och skärpa. Men personligen tycker jag dom är på tok för efterbehandlade.

Mvh
Erick smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Fotoentusiast
23 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
Erick skrev:
Mkt fina bilder, bra vinklar och skärpa. Men personligen tycker jag dom är på tok för efterbehandlade.

Mvh
Erick smile

Hur menar du?
Den enda efterbehandlingen som är lagd på dessa är justering av exponering, färgmättnad och kontrast (och detta på råbildsinformationen, alltså inget pillepill i photoshop á la photoshop-mod).
Har faktiskt inte ens ändrat varken nivåer eller kurvor.

Edit: Ja, och så ramen förstås.
Den svartvita har givetvis gjorts svartvit i efterhand.

Det var nog allt vad efterbehandling gäller.
Tar ca. tre minuter per bild, och det medräknat sparande av högupplösta, samt förminskning och sparande av dessa. wink

Edit2: Vingettering också, även den gord i råbildsbehandlaren.
Senast redigerat av Patrik_Renmark (17 juni 2008)

3 968 Inlägg
17 juni 2008
Fina bilder... bild nr 2 - exakt samma ställe fotade jag min bil på för några månader sen (se i mitt garage)

Almännt tokig
481 Inlägg
17 juni 2008
Jätte fina bilder och bil med för den delen.

Inline sixes ist sie scheisse.......

Billackerare
365 Inlägg
17 juni 2008
sjukt goa bilder big_smile men jag skulle nog vilja se den svartvita bilden att bilen har sin färg!! de skulle bli snyggt som fan !!! big_smile jag är avis på ER som kan ta kort, önskar ja med kunde tongue

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se

Fotoentusiast
23 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
Kul att ni gillar bilderna!

Andreas79: Ah, där ser man.
Tyckte att den platsen lämpade sig mycket bra för just denna typen av bilder.
Den, förmodligen, i särklass vanligaste platsen i Malmö för bilporträtt torde vara uppe vid luftkastellet, så vi undvek det av just den anledningen. tongue

Crazygreek:
Färgbilden finns i Sjögrens galleri.
Här har du den:

https://www1.garaget.org/archive/92/91521/97917/large_97917-917335.jpg

Edit: Kan tillägga att om vädret inte går bananas så är tanken att mörkersessionen äger rum ikväll.
I sådana fall kommer bilder förhoppningsvis upp imorgon.

paparazzi
349 Inlägg
17 juni 2008
Riktigt trevliga bilder! det har du gjort bra! smile

Kontakta mig om ni vill få bilen fotad i Karlstad med omnejd.
------------ www.ENfoto.nu -------------
www.karlstadracing.nu - för bilfolk i Karlstad med omnejd.

...
227 Inlägg
17 juni 2008
Patrik_Renmark skrev:
Tack!

Ja, jag får säga att jag nog också gillar baken bäst. smile
Annars så är väl första bilden den jag blivit mest nöjd med vad gäller ljuset och färgerna.

Ang. utrustning:  Den kameran jag använt här är en Canon EOS 30D.

Optiken denna gången var Sigma EX 10-20mm.
En riktigt trevlig ultravidvinkel faktiskt, även om den inte är den skarpaste på marknaden.
Men från ca. 14mm och uppåt, samt om man bländar ner lite så kan man faktiskt få till schysst skärpa i bilderna.

Till vissa bilder (bla. den med tjejen, som finns i sjögrens galleri) använde jag en gammal analog Carl Zeiss Planar 1,7/50 T*.
Denna kör jag då via adapter till kameran och får såväl fokusindikering som ljusmätning automatiserad, men bländaren och fokuseringen får man sköta manuellt.
Lite knivigt om det är "snabba bilder" som ska tas, men har man god tid på sig så är detta objektivet riktigt bra.
Skarpt som få, fastän det har en hel del år på nacken. smile
Ska försöka använda detta mer inför mörkersessionen.

Edit: För övrigt så var detta mina första "riktiga" bilporträtt, så det blev till att pröva sig fram med olika vinklar osv.

Nice! Är själv lite sugen på ett Sigma 10-20 men vill inte plöja ner mer pengar på min skräp pentax...

Du ska inte skaffa ett Canon Ef 50/1,8 II då?
Visst du har ju nästan ett sådant men för 1100kr får du ju både automatisk bländare och fokusering! smile

Eller håller Carl Zeiss objektivet så sjukt mycket högre kvalite så det inte är värt det?

aja, Snygga bilder blir det ju ivf!

Mvh Kristoffer

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...

Fotoentusiast
23 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
klinder skrev:
Nice! Är själv lite sugen på ett Sigma 10-20 men vill inte plöja ner mer pengar på min skräp pentax...

Du ska inte skaffa ett Canon Ef 50/1,8 II då?
Visst du har ju nästan ett sådant men för 1100kr får du ju både automatisk bländare och fokusering! smile

Eller håller Carl Zeiss objektivet så sjukt mycket högre kvalite så det inte är värt det?

aja, Snygga bilder blir det ju ivf!

Mvh Kristoffer

Sigma 10-20an är som sagt väldigt trevlig, helt klart prisvärd.
Som tidigare sagt så är det inte den skarpaste på marknaden, men det är nog definitivt mest glugg för pengarna, jämfört med andra ultravidvinklar.
Ett skitroligt objektiv att jobba med.

Ang. Canons 50mm så har jag väl varit lite sugen tidigare, men jag känner inte så stort behov för det nu.
Förvisso skulle det vara trevligt med automatiken, men jag tror inte den står sig riktigt lika väl mot min Zeiss-glugg.
Vidare så känner jag att jag inte har tillräckligt mycket användning för en fast 50mm att det skulle motivera ytterligare en.
På APS-C motsvarar det ju trots allt en kort tele på 75mm.

Däremot så är jag sugen på en fast Sigma 30/1,4 vilket ju nästan motsvarar 50mm på småbildsformatet.
Alternativt en Carl Zeiss Distagon T* 28/2.8, men då sitter man där igen utan autofokus.
Men jag har fått en liten förkärlek för Zeiss-gluggar iom. de två jag redan använder. smile

fotograf
119 Inlägg
17 juni 2008
härliga bilder, fan vilken underbar miljö du plåtat i smile

Fotoentusiast
23 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
Fösta mörkersessionen avklarad.
Här kommer lite bilder från natten.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91532/392387_n8rks1.jpg
Vet inte varför denna inte gick att få större.
Något fel på sidan, antar jag.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91532/large/392383_oiyjtc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91532/large/392385_1d2pkv.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91532/large/392386_t1rgyf.jpg

Kommer eventuellt mer senare om det blir fler mörkersessioner.

Sök