3738
Sök

Hur göra snävare sväng på en 3" 90graders rörböj?

584 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
Hejsan! Jag har en 3" 90graders rörböj som jag vill ha en snävare sväng på.. Hur ska jag göra? Vinkelslip och svets antar jag men hur ska jag skära osv? nån som har erfarenhet av detta sen tidigare?

1 867 Inlägg
17 juni 2008
köp såkallade svetsböjar så har du en 90gradare med snäv sväng.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

956 Inlägg
17 juni 2008
det beror ju på hur fin du vill ha svängen. Om du inte bryr dig om att den blir kantig är det ju bara att slipa bort lite kilar och svetsa ihop. Men om di vill ha det fint måste du göra flera små bitar som du tar bort.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

2 911 Inlägg
17 juni 2008
Jag skulle ha kört med vinkelslip, skära 3st snitt med 2cm mellanrum, inga kilar utan bara snitt.
En kapskiva ger typ 3mm spår, gånger tre är 9mm mindre böj. Orkar inte räkna graderna nu men de blir en hel del, behövs de mer så bara gör fler snitt senare.
Senast redigerat av Decibel (17 juni 2008)

584 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
Decibel skrev:
Jag skulle ha kört med vinkelslip, skära 3st snitt med 2cm mellanrum, inga kilar utan bara snitt.
En kapskiva ger typ 3mm spår, gånger tre är 9mm mindre böj. Orkar inte räkna graderna nu men de blir en hel del, behövs de mer så bara gör fler snitt senare.

Fan ditt tips verkar rätt smart.. undra om de funkar. Har du gjort så själv nån gång?
Måste man värma röret när man böjer sen lr hur går man till väga? Kanske inte behövs?

584 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
Koop skrev:
köp såkallade svetsböjar så har du en 90gradare med snäv sväng.

okej ska kolla på det smile men ska nog prova och se om  Decibels idè funkar först..

dARKiE
5 031 Inlägg
17 juni 2008
jag säger som decibel, helt klart bästa och snabbaste sättet.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Sök