3893
Sök

hittade en lustig sak i katalysatorn på min v40 t4...

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 juni 2008
fast GIK skickar titt som tätt 12T istället... alltså turbon från 2.0T...  så var uppmärksam.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Livsnjutare
362 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
torpis skrev:
fast GIK skickar titt som tätt 12T istället... alltså turbon från 2.0T...  så var uppmärksam.

okej de e ju lite drygt tongue
är det svårt att byta själv? något man bör tänka på??

mvh Johan

vissa försäkringsbolag är bra tills det händer något....

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
19 juni 2008
highway skrev:
torpis skrev:

mvh Johan

Det är inte det minsta svårt. Lite trångt bara. Tänk på att inte tappa i nån skit i rören (stoppa ner en trasa eller något) och dra åt allt ordentligt. Ha gärna en snubbe som står och kollar så det inte pissar ur olja eller något när du startar första gången.. Är ju jobbigt om du glömmer dra åt oljematningen och får ras bara för det tongue

Livsnjutare
362 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
axelj skrev:
highway skrev:
torpis skrev:

mvh Johan

Det är inte det minsta svårt. Lite trångt bara. Tänk på att inte tappa i nån skit i rören (stoppa ner en trasa eller något) och dra åt allt ordentligt. Ha gärna en snubbe som står och kollar så det inte pissar ur olja eller något när du startar första gången.. Är ju jobbigt om du glömmer dra åt oljematningen och får ras bara för det tongue

klarar man det utsan lyft?
med domkraft?

mvh Johan

Livsnjutare
362 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
Smedhult skrev:
highway skrev:
axelj skrev:

klarar man det utsan lyft?
med domkraft?

mvh Johan

japp, inga problem!

okej så man gör det ovanfrån?
något man bör tänka på vid bytet?

mvh Johan

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 juni 2008
Visst det är jättelätt, och du kommer lära dig jättebra hur man gör, men du kommer också vara lack efter 3 dagar och 6:e gången du får ta ner turbon för att försöka få returen tät eller dra åt nån banjo.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Livsnjutare
362 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
tänkte ge mig på att byta turbo själv..
något jag bör tänka på ?
någon som har ritning på hur alla ledningar går?
eller kanske bild på när man bytat själv som man kan kolla på och förbereda sig?

mvh Johan

turboabstinens
442 Inlägg
22 juni 2008
Skruva bort den från grenröret, skruva bort den från wastegaten, skruva loss oljeslangar osv, lyft ur den.

Dra dit nya packningar både på downpipen och på grenröret, nya bultar om dom är riktigt sunkiga. Om det är enklare att sätta dit slangar utan att ha bultat fast turbon så gör det nu. Om det är en helt ny turbo så brukar man hälla i olja i turbon (där oljan åker in), gärna med returen fastskruvad så du inte spiller ut. Skruva dit allting bakvänt och hoppas på det bästa.

ocertifierad klåpmekare

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 juni 2008
bluelight skrev:
Skruva bort den från grenröret, skruva bort den från wastegaten, skruva loss oljeslangar osv, lyft ur den.

inte riktigt rätt  men men.

är du säker på att det inte är enklare att lossa grenröret från toppen och ta med hela paketet upp?

iom wastegaten sitter inne i turbon så är det svårt att skruva loss den?!

oljan kommer i rör på denna bilen..

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 juni 2008
highway skrev:
eller kanske bild på när man bytat själv som man kan kolla på och förbereda sig?

mvh Johan

Det är nu det är guldläge att gå med i www.X40nordic.com  Där finns alla bilder i tips och trix och det finns massa personer som gjort precis denna sak.

Livsnjutare
362 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
torpis skrev:
highway skrev:

mvh Johan

Det är nu det är guldläge att gå med i www.X40nordic.com  Där finns alla bilder i tips och trix och det finns massa personer som gjort precis denna sak.

okej jag har sökt så fingrarna blöder men inte hittat något med bilder sad

mvh Johan

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 juni 2008
highway skrev:
torpis skrev:
highway skrev:

mvh Johan

mvh Johan

bild på turbon hittar du i VADIS, bilder på hur du byter avgashus inns under tips och trix.

man får förövrigt en helt okej bild över rördragning om man öppnar huven, lossar två värmeskydden och tittar in från bilens högra sida in mot turbon, då syns allt tydligt.

Sen får du riva bort en hel del runt i kring gejor på vänstersidan för att komma åt att lossa snorkeln och WG slangar.
Senast redigerat av torpis (22 juni 2008)

Livsnjutare
362 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
torpis skrev:
highway skrev:
torpis skrev:

mvh Johan

bild på turbon hittar du i VADIS, bilder på hur du byter avgashus inns under tips och trix.

man får förövrigt en helt okej bild över rördragning om man öppnar huven, lossar två värmeskydden och tittar in från bilens högra sida in mot turbon, då syns allt tydligt.

Sen får du riva bort en hel del runt i kring gejor på vänstersidan för att komma åt att lossa snorkeln och WG slangar.

okej men nu har jag hittat en komplett turbo då behöver jag väll inte byta avgashus?
allt är väll integrerat med wg dump ?
jag har vadis men inte fått igång den för har tydligen inget rätt lösen och användarnamn..

mvh Johan
Senast redigerat av highway (22 juni 2008)

Avstängd
653 Inlägg
22 juni 2008
Och så som 118100 säger så rekomenderar jag med en Haynes handbok, den är guld värd när man inte har gjort ingreppet tidigare smile

Jag har rätt i vad jag än säger.

Sök