3756
Sök

Köpråd till Volvo 850?

76 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
#21
SandraTheK skrev:
För det första beror det ju på vad de e för årsmodell på 850?.... De från 92-93 e vxllådorna skrot.
Sen skriver du att du "självklart" skall försäkra bilen i Volvia?...det dummaste du kan göra om du har dålig ekonomi...
Har själv en 92, en 94 (T5) samt en 96...men kan säga att av dem tre så drar 92:an minst soppa.

Men du blir säkert nöjd med den bilen du köper, bara att du väljer Volvo e ju klockrent :p

Vill du försäkra bilen billigt kolla www.atava.com

Som jag sa så ville jag ha dom nya backljusen dvs minst 95 års modell. Och på Volvia blev försäkring 250kr i månaden med halvförsäkring. Länsförsäkringar blev på 350. 100krs skillnad. Sen den sida du länkade kan man inte kolla pris.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
22 juni 2008
#22
Hoffmeister2 skrev:
azid skrev:
volvo 850 utan turbo drar bensin som fan. den som säger nått annat ljuger. när jag pendlade men min gle drog den aldrig under litern även på långkörning...

du kommer inte långt med 1000 kronor idag i en 850 med sug motor

Ehh ok? kör du på 3an i 110 så kanske..

Min 850 GLT drar 0.75 vid långkörning enligt färddatorn..sen e d klart att den ligger lite under kanske...Men inte fan drar en 850 över litern långkörning.. Det är bara skitsnack!

850 är rätt bra bilar. Sköna att åka i o rätt pigga o gött ljud. Köp ingen 2.0 bara om du vill kunna köra om på mindre än 1 km=) 2.5an o glt duger väl bra. Inga racers men duger bra. Akta dig för olje läckage under bara inte billigt o laga.

0,75 det är ju bull för fan då ligger du i 70 3 meter bakom en lasbil....

2slow

dragkruka
275 Inlägg
22 juni 2008
#23
jag anser att min drar runt litern blandat,,, elelr vafan man kör ju aldrig tanken tom men men när lampan börjar lysa och man kört från full tank brukar den ha rullat max 60 mil...


796 Inlägg
22 juni 2008
#24
Anser??, det är väl bara o räkna ut när du tankar nästa gång...

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

dragkruka
275 Inlägg
22 juni 2008
#25
ronne skrev:
Anser??, det är väl bara o räkna ut när du tankar nästa gång...

men ja vet inte om nån mer än ja har samma problem men min tankmätare går aldrig ändå upp så ja vet inte om tanken är full när ja tankat "fullt" då ju... hade samma "problem" på min förra 850, en 92a. Sen blir de svårt för mig o räkna ut då ja kör jävla massa stadstraffik blandat med lite motorväg osv de går ju inte få en rättvis uträkning då på vad den drar eftersom den drar så mycke mer i stan


typ..eh..va?
582 Inlägg
22 juni 2008
#26
Jag tycker NOL's uppskattning är bra, det är runt litern dom ligger på. Generellt sett då, törstiga är dom iaf.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

1 878 Inlägg
22 juni 2008
#27
japp, runt litern för en GL/GLT. men är man gasglad så blir det genast mkt mer. jag rekomenderar 850in. säker och rolig att köra. billigt med styling delar osv.


dragkruka
275 Inlägg
22 juni 2008
#28
Frozen1985 skrev:
japp, runt litern för en GL/GLT. men är man gasglad så blir det genast mkt mer. jag rekomenderar 850in. säker och rolig att köra. billigt med styling delar osv.

och framför allt finns de ju mycke styling till dem smile


76 Inlägg
26 juli 2008
Trådstartare
#29
E de skillnad på bensinförbrukningen mellan en 850 92årsm och en 95årsm? Samt antal milen?

De hade varit schysst om bensinförbrukningen hamnar på 0.8, fast jag gillar att gasa på 2 and 3ans växel, det är som godis smile

född blåvit
624 Inlägg
26 juli 2008
#30
Alltså du ska definitivt inte räkna med att komma ner under 1 liter milen om du är hyfsat gasglad och kör mycket i stan, snarare 1-2 deciliter mer. Nu kör jag iofs en kombi, men blandad körning med mycket korta sträckor och har aldrig kommit under 1.1. Detta med en bil som är väldigt väl-servad på alla sätt och vis.

Under semestern med 99% landsväg så överraskade den, 0.8 med 5 pers och dyngfull av packning smile
Men i stan glöm det, absolut inte och jag kör inte särskilt hårt.

76 Inlägg
26 juli 2008
Trådstartare
#31
Fyfan, borde kanske kolla på Saab 900 2.0 istället.

187 Inlägg
26 juli 2008
#32
Haha, hur fan kör folk egentligen..?

Kör till vardags en 850T5 orginal och har inga somhelst problem att komma ner till 0.9 under en 60-milscykel.
Det inkluderar både motorväg och stadskörning samt några fullgasrepor.
Självklart baserat på full tank och trippmätare.

Övriga 850motorer är knappast törstigare än T5an.

396 Inlägg
27 juli 2008
#33
www.svenska85x70klubben.se har garanterat tips, och köpråd finnes i mängder wink
Senast redigerat av Tommy_P (27 juli 2008)

2 021 Inlägg
195 Inlägg
27 juli 2008
#35
Jag har en t5a och den drar omkr 09/mil om man kör "Svensson" å andra sidan dricker den ohyggligt mycket mer om man drar på lite tongue Men aa, är du sugen på någon som drar mindre och är i samma prisklass och nästan samma kvalitè så är väll Saab 9000 2.0 ett allternativ..


Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
27 juli 2008
#36
Om du kan lite om bilar så är det ett bra köp. För det är jävligt trevliga bilar rent
allmänt. Man får dock tänka på att det är rätt vanligt med problem med bromsarna
på 850/855. Men kan man lite om bilar så ska det ju inte vara några problem att
fixa. Bilmeck är inte min starka sida, så det är väl mer eller mindre p.g.a alla de
där småfelen som jag aldrig mer köper en 850/855:a.

Rent allmänt tror jag att Volvia har den bästa försäkringen vad gäller Volvo. Min
försäkring sjönk med över 10.000kr per år när jag bytte från Folksam till Volvia.
Kan iofs bero på att min nya bil inte har lika stor motor som min förra, men ändå...

Tycker inte att du ska ha "mer" än en 2.5:a (fast det beror ju på om du kräver en
bil som går som bara den). Min T5:a drog vidrigt mycket bensin. När jag åkte fram
och tillbaka till Stockholm (30 - 35 mil, enkel resa), så var jag alltid tvungen att tanka
bilen full två gånger.

Med min nuvarande (V70N 2.4) kunde jag ta mig till Grövelsjön (uppåt Idre till,
ca 79 mil) på en endaste tank. Det är skillnad!
Senast redigerat av Hexenhammer (27 juli 2008)


dragkruka
275 Inlägg
27 juli 2008
#37
Hexenhammer skrev:
Om du kan lite om bilar så är det ett bra köp. För det är jävligt trevliga bilar rent
allmänt. Man får dock tänka på att det är rätt vanligt med problem med bromsarna
på 850/855. Men kan man lite om bilar så ska det ju inte vara några problem att
fixa. Bilmeck är inte min starka sida, så det är väl mer eller mindre p.g.a alla de
där småfelen som jag aldrig mer köper en 850/855:a.

Rent allmänt tror jag att Volvia har den bästa försäkringen vad gäller Volvo. Min
försäkring sjönk med över 10.000kr per år när jag bytte från Folksam till Volvia.
Kan iofs bero på att min nya bil inte har lika stor motor som min förra, men ändå...

Tycker inte att du ska ha "mer" än en 2.5:a (fast det beror ju på om du kräver en
bil som går som bara den). Min T5:a drog vidrigt mycket bensin. När jag åkte fram
och tillbaka till Stockholm (30 - 35 mil, enkel resa), så var jag alltid tvungen att tanka
bilen full två gånger.

Med min nuvarande (V70N 2.4) kunde jag ta mig till Grövelsjön (uppåt Idre till,
ca 79 mil) på en endaste tank. Det är skillnad!

men du måste ha kört rätt hårt om de ska behövas två fulltankar på  70 mil.... de skulle ju innebära att din t5:a drar 2 liter milen på landsväg?? eftersom 85+ins tank ligger på 70 liter ju? eller har ja fel? dock har ja också hört att dem är grymt törstiga t5orna o de är de som skrämt mig med ett köp av en sådan, dock drömmer ja om s70 o 850 t5 haha wink


243 Inlägg
18 januari 2009
#38
NOL skrev:
Hexenhammer skrev:
Om du kan lite om bilar så är det ett bra köp. För det är jävligt trevliga bilar rent
allmänt. Man får dock tänka på att det är rätt vanligt med problem med bromsarna
på 850/855. Men kan man lite om bilar så ska det ju inte vara några problem att
fixa. Bilmeck är inte min starka sida, så det är väl mer eller mindre p.g.a alla de
där småfelen som jag aldrig mer köper en 850/855:a.

Rent allmänt tror jag att Volvia har den bästa försäkringen vad gäller Volvo. Min
försäkring sjönk med över 10.000kr per år när jag bytte från Folksam till Volvia.
Kan iofs bero på att min nya bil inte har lika stor motor som min förra, men ändå...

Tycker inte att du ska ha "mer" än en 2.5:a (fast det beror ju på om du kräver en
bil som går som bara den). Min T5:a drog vidrigt mycket bensin. När jag åkte fram
och tillbaka till Stockholm (30 - 35 mil, enkel resa), så var jag alltid tvungen att tanka
bilen full två gånger.

Med min nuvarande (V70N 2.4) kunde jag ta mig till Grövelsjön (uppåt Idre till,
ca 79 mil) på en endaste tank. Det är skillnad!

men du måste ha kört rätt hårt om de ska behövas två fulltankar på  70 mil.... de skulle ju innebära att din t5:a drar 2 liter milen på landsväg?? eftersom 85+ins tank ligger på 70 liter ju? eller har ja fel? dock har ja också hört att dem är grymt törstiga t5orna o de är de som skrämt mig med ett köp av en sådan, dock drömmer ja om s70 o 850 t5 haha wink

beror lite på, klart en T5a e törstigare när du gasar=)..men kör du "vanligt", alltså försiktigt på gasen så e de inte stor skillnad.. min drar runt 0,85-0,9 milen på landsväg.. men det e inga problem att få den att sticka upp på 4,5-5 liter milen om du verkligen trycker på:P..iaf inte enligt färddatorn;)

Friskt satsat, hälften vunnet;)

553 Inlägg
18 januari 2009
#39
Nu när vi ändå snackar rätt mycket bränsleförbrukning så kan ju jag säga att när min låg över litern så hade jag kört hårt! Balndat och lite hårdare körning så drog den runt litern med 30k på mätaren. hade inga problem att få ner den till 0.7 blandat heller, inte så kul körning men absolut inga problem. detta var med en 92a som gått 34000 mil när jag sålde den cool

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
1 oktober 2009
#40
Ska kanske köpa en 850 GLT -92a. Men nu är min fråga - Är dessa kopplingarna verkligen så svaga som de sägs? Denna har rullat 30+

http://www.blocket.se/vi/23520036.htm

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!


Sök