3537
Sök

Stereobygge - För mycket/lite watt?

54 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
Har ett stereoprojekt som jag nyligen startat!
Tanken är att driva dörrhögtalarna med huvudenheten (Alpine CDE-9874 4x45w).
Den ska driva ett par Alpine SPR-13C (90rms/270max) och ett par Arizona Eagle GC62 (45rms/180max).

Fråga 1: GC62 vet jag att huvudenheten klara, men Alpine högtalarna?

Sen har jag två Alpine SWE-1043E (150rms/500max  /st).
Och ett DLS CAD-15 som ligger på 550w 4Ohm, 900w 2Ohm, 1600w 1Ohm (rms watt).
Eftersom basarna har SVC på 4Ohm blir det att jag får köra 2Ohm belastning på steget!

Fråga 2: Är det för mycket watt för basarna?

EDIT:
Största frågan som är nu, är fråga 1.
Någon som vet att dom inte är för tungdrivna eller att elementet kan ta skada?!?!
Senast redigerat av Lill_John (26 juni 2008)

1 727 Inlägg
26 juni 2008
1. Koppla in.
2. Bra med effekt ger bra kontroll på basarna, spela på men se upp om det börjar knäppa kraftigt från elementen, då är gränsen nådd(i basarna) oavsett effekt. Dvs använd öronen.

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

8 156 Inlägg
26 juni 2008
Man behöver ju faktiskt inte dra på för fullt på stegen? Kör man steget på 1/3 effekt så borde det vara lagom.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

54 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
1. Koppla in.
2. Bra med effekt ger bra kontroll på basarna, spela på men se upp om det börjar knäppa kraftigt från elementen, då är gränsen nådd(i basarna) oavsett effekt. Dvs använd öronen.

Hört att folk säger att baselementen kan bränna om man kör med alldeles förmycket effekt.
Själv tror jag, som du sa, att man får bra kontroll över basarna!

8 156 Inlägg
26 juni 2008
Lagom är bäst. Om man har en bas som är specad för 250W rms och 500W max, så ska man ju ha ett steg som klarar minst 250W rms. Men för att vara på den säkra sidan så ska ju inte heller steget vara specad för ett maxvärde som ligger högt över vad elementen klarar. För det finns ju alltid någon vänlig kamrat som vill gaina max på steget vid fel tillfälle.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
26 juni 2008
Jag skulle förresten helt klart skaffa ett slutsteg till framsystemet också.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

54 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Jag skulle förresten helt klart skaffa ett slutsteg till framsystemet också.

Jo, det kommer också när jag byter ut AE högtalarna till bättre!

54 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Lagom är bäst. Om man har en bas som är specad för 250W rms och 500W max, så ska man ju ha ett steg som klarar minst 250W rms. Men för att vara på den säkra sidan så ska ju inte heller steget vara specad för ett maxvärde som ligger högt över vad elementen klarar. För det finns ju alltid någon vänlig kamrat som vill gaina max på steget vid fel tillfälle.

På spec står det 150rms och 500max, men sen rekommenderar dom minst 225rms.
Det kommer bli att jag krämar på med dubbelt.big_smile Om man nu inte skaffar sig DVC (som mina inte har)!
Jag får la sätta varningsskyltar vid volymratten..! wink

96 Inlägg
26 juni 2008
Koppla in framsystemet du...
Men räkna inte med något bra total-ljud roll
Gör inte en epainkoppling (herrejössesbas + minimalt med mid-& diskant fram)
Personligen lägger jag hellre 8000 på framsystemet med steg inräknat & hälften på bas & steg än tvärs om. Man vinner sååå mycket ljudupplevelse på det.

=================
Knowledge is useless, unless no one know that you know what you knows...
=================

497 Inlägg
26 juni 2008
det är bättre att ha förmycket effekt till högtalarna än för lite man ska bara justera volymen rätt

399 Inlägg
26 juni 2008
Eller handlar jag ditt CAD15 så kan du handla mer passande steg? winkbig_smile

54 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
norrloader skrev:
Koppla in framsystemet du...
Men räkna inte med något bra total-ljud roll
Gör inte en epainkoppling (herrejössesbas + minimalt med mid-& diskant fram)
Personligen lägger jag hellre 8000 på framsystemet med steg inräknat & hälften på bas & steg än tvärs om. Man vinner sååå mycket ljudupplevelse på det.

Jag har inte räknat med ett bra total-ljud med dom gräjorna jag har nu!
När jag får mer pengar ska jag sälja AE högtalarn och köpa ett steg å mycket bättre dörrhögtalare! roll
Men fram till de, så undrar jag om man nu kan köra med bara huvudenheten till mina SPR-13C? så dom inte förstörs eller nått.. hmm

854 Inlägg
26 juni 2008
Det kommer funka, men dela av neråt vid t.ex. 80 Hz så kommer det funka mycket bättre. sen så ska du nog inte kräma på för mycket där heller, men som alla andra säger så får du använda öronen.

424 Inlägg
26 juni 2008
Lill_John skrev:
Horsyhorse skrev:
1. Koppla in.

Hört att folk säger att baselementen kan bränna om man kör med alldeles förmycket effekt.

Kör på du. själv kör jag min alpine swr-12 som ligger på 500wrms på ett steg som ger 1.400wrms kör för fullt och de är prima, har funkat i snart 6 månader utan problem smile

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

21 761 Inlägg
26 juni 2008
Ja, eftersom stereon har justerbart högpassfilter så är det helt klart bäst att aktivera det för att avlasta dörrhögtalaren från den lägsta basen. På så sätt får man en bättre ljudkvalitet med små högtalare, speciellt när man har en relativt effektsvag ljudkälla som en vanlig stereo smile.

Enligt specen så ger stereon ut 4x16WRMS.

54 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
joliba_01 skrev:
Lill_John skrev:
Horsyhorse skrev:
1. Koppla in.

Kör på du. själv kör jag min alpine swr-12 som ligger på 500wrms på ett steg som ger 1.400wrms kör för fullt och de är prima, har funkat i snart 6 månader utan problem smile

hehe, gött! Då är den biten ganska lugn då..

54 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, eftersom stereon har justerbart högpassfilter så är det helt klart bäst att aktivera det för att avlasta dörrhögtalaren från den lägsta basen. På så sätt får man en bättre ljudkvalitet med små högtalare, speciellt när man har en relativt effektsvag ljudkälla som en vanlig stereo smile.

Enligt specen så ger stereon ut 4x16WRMS.

Jag kan lägga HPF:et på 60, 80, 100, 200. Som Kmarcus sa, 80 blir nog bra!
Men 4x16rms visste jag inte.. Tack för det! smile

21 761 Inlägg
26 juni 2008
Sedan, när du har köpt ett steg till framhögtalarna, då kan du nog dela vid 60 Hz om du dessutom monterar högtalarna riktigt stumt och tätt smile.

Sök