3545
Sök

850 glt. Vad ska jag leta efter?

699 Inlägg
27 juni 2008
#21
Bi0HaZZarD skrev:
Hur mycket går det på att byta kuggrem på en 850 då? Kanske är värt att investera i direkt om inte tidigare ägaren har kvitto på när den är bytt?

Beror lite på var man gör det.. Men räkna med omkring 4-5000 för material och jobb..

Bilgalen elektriker :)

Speed FMK
849 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
#22
JonasHalt skrev:
Bi0HaZZarD skrev:
Hur mycket går det på att byta kuggrem på en 850 då? Kanske är värt att investera i direkt om inte tidigare ägaren har kvitto på när den är bytt?

Beror lite på var man gör det.. Men räkna med omkring 4-5000 för material och jobb..

Så mycket? Är visst lite för bortskämd med 740 priser. Där fick jag min rem bytt för ca 800kr tongue


699 Inlägg
27 juni 2008
#23
Bi0HaZZarD skrev:
JonasHalt skrev:
Bi0HaZZarD skrev:
Hur mycket går det på att byta kuggrem på en 850 då? Kanske är värt att investera i direkt om inte tidigare ägaren har kvitto på när den är bytt?

Beror lite på var man gör det.. Men räkna med omkring 4-5000 för material och jobb..

Så mycket? Är visst lite för bortskämd med 740 priser. Där fick jag min rem bytt för ca 800kr tongue

hehe, ja det är ju lite skillnad då.. För 30 000kan du nog få en hyffsat fin turbo istället, kan vara bra att ha i åtanke med smile Men som sagt, det är ju inte gratis å byta kamrem på en 850.. Kan vara något att ta upp när man förhandlar pris..

Bilgalen elektriker :)

Speed FMK
849 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
#24
JonasHalt skrev:
Bi0HaZZarD skrev:
JonasHalt skrev:

Beror lite på var man gör det.. Men räkna med omkring 4-5000 för material och jobb..

Så mycket? Är visst lite för bortskämd med 740 priser. Där fick jag min rem bytt för ca 800kr tongue

hehe, ja det är ju lite skillnad då.. För 30 000kan du nog få en hyffsat fin turbo istället, kan vara bra att ha i åtanke med smile Men som sagt, det är ju inte gratis å byta kamrem på en 850.. Kan vara något att ta upp när man förhandlar pris..

Tycker det verkar vara ont om turbo bilar för 30k åtminstone på blocket. Är kanske säkrast kort att köra på en glt eller? Jo man får nog allt ha kammen i åtanke tongue


huh?
10 427 Inlägg
29 juni 2008
#25
Bi0HaZZarD skrev:
Ni som säger att den är slö, vad jämför ni med då?

Ptja.. jag hade en 740 GLE (B230E) -88 när jag provkörde den där 850 GLTn på REBIL i Falun.
Ganska stor skillnad i motorkaraktär bilarna mellan, men GLTn kändes inte pigg alls.
Sen hörde man inte  det brutala motorljudet förrän vid 5500 rpm. roll Blev helt avtänd på 850.. tongue
Kändes lite som en Saab (dvs lite annorlunda mot Vofflo).

B234F till 740 GLT 16 Valve / 940 GLT är dock rätt så skoj, går väl ungefär som en 850 GLT.
Lägre toppfart såklart, men rättvänd motor, sämre krocksäkerhet, sämre komfort & rätthjulsdrift wink

Men men, det mesta är ju roligare än B230F så du blir nog nöjd smile


Speed FMK
849 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
#26
steifan skrev:
Bi0HaZZarD skrev:
Ni som säger att den är slö, vad jämför ni med då?

Ptja.. jag hade en 740 GLE (B230E) -88 när jag provkörde den där 850 GLTn på REBIL i Falun.
Ganska stor skillnad i motorkaraktär bilarna mellan, men GLTn kändes inte pigg alls.
Sen hörde man inte  det brutala motorljudet förrän vid 5500 rpm. roll Blev helt avtänd på 850.. tongue
Kändes lite som en Saab (dvs lite annorlunda mot Vofflo).

B234F till 740 GLT 16 Valve / 940 GLT är dock rätt så skoj, går väl ungefär som en 850 GLT.
Lägre toppfart såklart, men rättvänd motor, sämre krocksäkerhet, sämre komfort & rätthjulsdrift wink

Men men, det mesta är ju roligare än B230F så du blir nog nöjd smile

Är till och med B230A som jag går ifrån så jag tror nog som sagt inte att jag blir besviken. Ska jag har en 740 eller 940 så ska det vara fulltryckare i det fallet, men vill satsa på något lite mera krocksäkert då jag kör på små vägar till och från jobbet på natten där det är fullt med djur. smile


684 Inlägg
29 juni 2008
#27
Bi0HaZZarD skrev:
okej. haha tongue ingen verkar ha några bra erfarenheter av 92-93 då. Då får jag satsa på 94 och framåt istället. Fick sålt min ena volvo idag och det höjde budgeten till ca 30000kr istället. Ni som säger att den är slö, vad jämför ni med då? Jag har inte så stora krav mer än att den ska vara snabbare än en orginal volvo 740gl. tongue

Något speciellt att kika på 94 och framåt?

Då får väll jag slänga in lite info tongue

Jag har en 93:a och är jag den enda som är nöjd eller?

Har inte haft större problem förutom bromsok som har bytts, sen även en bärarm men den har inte med 93:an att göra specefikt.

Annars är jag grymt nöjd med min. Det som någon sa att glt:en skulle vara slö har antagligen råkat ut får någon med trasigt hmm vad den nu heter som öppnar gasspjället vid strax efter 4500 varv.

Sen är det rost du ska kolla (men det kan lika gärna finnas på vilken 850 du än hittar) kolla vid bakre dörrarna, uder bagageluckan och motorhuven.

Det är med det äldre utseendet är ju inget större problem då kofongare och lampor kan man komma undan med rätt billigt med sen om man vill byta.

Så hittar du en fin 93:a som du tycker om så hade jag inte tvekat, men kolla defenitivt runt.

Och alla barnsjukdommar att folk hänger upp sig på dom, när allt i princip är åtgärdat för flera år sedan. Detta gäller ju alla bilar som är av de första årsmodellerna.

Men hoppas du hittar en fin bil så så lycka till wink

Ps för att undvika problem med bromsarna bak, använd alltid handbroms vid parkering och ha gärna en extra tyngd där bak. (ska visst hjälpa vad jag hört av en volvomeck) så i med baslådan bara wink
Senast redigerat av villon (29 juni 2008)

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

474 Inlägg
29 juni 2008
#28
Bi0HaZZarD skrev:
okej. haha tongue ingen verkar ha några bra erfarenheter av 92-93 då. Då får jag satsa på 94 och framåt istället. Fick sålt min ena volvo idag och det höjde budgeten till ca 30000kr istället. Ni som säger att den är slö, vad jämför ni med då? Jag har inte så stora krav mer än att den ska vara snabbare än en orginal volvo 740gl. tongue

Något speciellt att kika på 94 och framåt?

Jag provkörde min kompis 850 GLT -96a, kan säga att den hade bra mycket mer drag än i min gammla 740, men saken är ju den att draget kommer ju mest på dom höga varven typ 4000 nått. och ju högre varv man har desto mer soppa drar den ju? smile Men som sagt. Den gick mycket bättre än min B230F

Volvo S60 2.5T AWD

Speed FMK
849 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
#29
munster_peugeot205 skrev:
en annan bil än 850 skiten

Mogen kommentar från en person som inte ens har någon bil uppe?

Hur som helst till alla andra: Det verkar som om det egentligen inte spelar så stor roll vilken årsmodell jag köper men att jag kanske bör vara lite försiktigare om jag köper en innan 95? Hörde också att växellådan förstärktes från 94 eller 95. Är detta något man bör oroa sig för på de tidigare?
Senast redigerat av Bi0HaZZarD (29 juni 2008)


Administratör
11 936 Inlägg
29 juni 2008
#30
munster_peugeot205 skrev:
en annan bil än 850 skiten

§1 Sundhet och "netiketten"
För att Garaget ska vara trivsamt för alla måste du som medlem följa de lagar samt den etik som gäller när man som privatperson använder Internet. Ha särskilt det här i åtanke:

• Var trevlig och respektera andras åsikter.
• Du får absolut inte skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande.
• Använd sunt förnuft. Om du är osäker om det är OK att skriva något eller inte, skriv det inte!
• Personliga ärenden, "chatt" och liknande får inte förekomma i forumet.
• Diskussioner rörande mopeder, epa-traktorer och annat som normalt brukas av personer under 18 år hör inte hemma här.



Nästa gång är du avstängd.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

född blåvit
624 Inlägg
29 juni 2008
#31
Köpte min -96 i februari och är fortfarande supernöjd och det gäller prestandan också smile
Då har den dessutom gått 30.000 mil som företagsbil men servad enligt Volvos alla normer varje 1500. Inga större grejer som dykt upp nån gång för jag har varenda kvitto kvar (peppar peppar den rasar säkert nästa vecka bara för jag sa det tongue) Knappt nån rost på den heller.

Speed FMK
849 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
#32
dabby skrev:
Köpte min -96 i februari och är fortfarande supernöjd och det gäller prestandan också smile
Då har den dessutom gått 30.000 mil som företagsbil men servad enligt Volvos alla normer varje 1500. Inga större grejer som dykt upp nån gång för jag har varenda kvitto kvar (peppar peppar den rasar säkert nästa vecka bara för jag sa det tongue) Knappt nån rost på den heller.

Får hoppas man får tag på en sån fin bil som du då. smile jag letar för fullt. Har inte ens kommit över någon värdig att provköra än, vilket är lite synd då jag inte har fått känna på någon. får hoppas tillfället dyker upp så man åtminstone har något att jämföra med.

Pettan: så du menar att lådan hade rasat 2 ggr på den sedan den var ny? :S låter ju inget vidare.


VW-nörd?
4 332 Inlägg
30 juni 2008
#33
Läst igenom alla inlägg i tråden nu och är det bara jag som känner att 850 kanske är en väldigt överprissatt bil? Måste ju finnas andra bilar för runt 30 000 som är bra mkt mer säkra köp på de flesta punkterna. Just saying, förstår inte riktigt varför 850 alltid har haft så högt andrahandsvärde efter alla dessa inlägg om problem med rost o kvalitet.

EDIT: Inte meningen att förstöra tråden eller hacka på era bilar (ni som har 850). Bara lånar för å fråga om de kanske inte är så att de är överprissatta.
Senast redigerat av Mortalis (30 juni 2008)


Herr
1 722 Inlägg
30 juni 2008
#34
Själv tycker jag 850 är en jävligt snygg bil om man jämför me andra bilar från 92-98 ..

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Speed FMK
849 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
#35
Mortalis skrev:
Läst igenom alla inlägg i tråden nu och är det bara jag som känner att 850 kanske är en väldigt överprissatt bil? Måste ju finnas andra bilar för runt 30 000 som är bra mkt mer säkra köp på de flesta punkterna. Just saying, förstår inte riktigt varför 850 alltid har haft så högt andrahandsvärde efter alla dessa inlägg om problem med rost o kvalitet.

EDIT: Inte meningen att förstöra tråden eller hacka på era bilar (ni som har 850). Bara lånar för å fråga om de kanske inte är så att de är överprissatta.

Nja, faktum är att modellerna innan 95 är inte högt prissatta. De ligger runt 10-15kkr. Däremot de modellerna som är uppdaterade från 95 och framåt ligger högre, då från 20 upp till 30. Så personligen tycker jag inte de är överprissatta. Men sen är jag lite av ett volvo fan också så jag är väl lite partisk.

Mvh Ludde


294 Inlägg
30 juni 2008
#36
Sitt inte här å lata dig ludde, nu ska vi strax jobba wink

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"

Speed FMK
849 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
#37
J_Storm skrev:
Sitt inte här å lata dig ludde, nu ska vi strax jobba wink

Haha. Kan lata mig i 10 minuter till wink


Hur som helst så har jag ytterligare en fråga om 850. Har hört att motorn ska knacka lite när man startar för att sedan tystna. Detta pga hydrauliska lyftare. Stämmer detta?

Mvh Ludde


4 001 Inlägg
30 juni 2008
#38
Bi0HaZZarD skrev:
J_Storm skrev:
Sitt inte här å lata dig ludde, nu ska vi strax jobba wink

Haha. Kan lata mig i 10 minuter till wink


Hur som helst så har jag ytterligare en fråga om 850. Har hört att motorn ska knacka lite när man startar för att sedan tystna. Detta pga hydrauliska lyftare. Stämmer detta?

Mvh Ludde

helst ska den inte knacka men den KAN göra det om den har stått länge (typ några dagar) men det är ett tecken på att lyftarna har börjat läcka

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

684 Inlägg
30 juni 2008
#39
Inget större problem med knackningar. Kan vara så att det är spridarna som hörs med och det är fullt normalt. Men det är bara att lägga ett öra till ventilkåpan och/eller spridarna under "spridarkåpan".

Men du kan köpa min för 30k wink hehe skämt o sido ska ha den ett litet tag till.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

plattsättare!
804 Inlägg
30 juni 2008
#40
du kan få köpa min t5:a för 37 om du e intresserad? smile

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se


Sök