3156
Sök

Vägverket behöver din hjälp!

32 Inlägg
3 juli 2008
Trådstartare
#101
Jag är mycket glad över att det varit en så aktiv tråd som gett mig möjlighet att fortsätta hänga på garaget under arbetstid! smile Fortsätt gärna komma med synpunkter.

Tycker det är spännande att miljöbilsfrågan har tagits upp och även alkolås som jag tycker är två viktiga frågor!

Kepp up the good work

Gödseldräng
4 529 Inlägg
3 juli 2008
#102
den viktigaste frågan tycker jag är
HUR SKA MAN HA RÅD roll

skapligt dyrt att äga egen bil samt åka till jobbet varje dag om man har nåt
har ca 6 km till närmsta busshålls plats och det är lite väl långt för att gå/cyckla kl 6 på morgonen
så bilen är det enda valet jag har
och kör väl mellan 1500-4000 mil om året


59 Inlägg
3 juli 2008
#103
Team-Adolfsson skrev:
den viktigaste frågan tycker jag är
HUR SKA MAN HA RÅD roll

skapligt dyrt att äga egen bil samt åka till jobbet varje dag om man har nåt
har ca 6 km till närmsta busshålls plats och det är lite väl långt för att gå/cyckla kl 6 på morgonen
så bilen är det enda valet jag har
och kör väl mellan 1500-4000 mil om året

Vi skulle ju kunna ta lite skattepengar och flytta din villa 5km närmare busshållsplatsen?
För du verkar ju köra fram och tillbaka mellan huset och busshållsplatsen minst 5 gånger per dag om du kör 4000mil / år @ 6km...


inte som alla andra...
127 Inlägg
3 juli 2008
#104
Såg att några tyckte det var för svårt att ta körkort, måste nog säga att det känns som det är tvärtom..
Till att börja med är jag inte guds bästa barn själv, och jag kör för fort osv.

Men bara en sån sak som alla dessa trådar om "vad som händer nu" när folk blivit av med lappen, kört för fort osv, det känns som att det tas alldeles för liten vikt vid personlig mognad vid körkortsutskrivningen, bara för att man klarar proven, ska man verkligen ha körkort?

Om man blir av med kortet ex vis efter ett halvår, tar om det och bli av med det igen efter 3mån?!
Ska man verkligen ha körkort?

En motor KAN inte få för mycket bränsle, Bara för lite luft!

494 Inlägg
3 juli 2008
#105
Till att börja med ÖVERGÅNGSSTÄLLEN den regeln är helt åt skog särskillt i dagens miljötänk stanna gasa stanna gasa. är väll bättre om folket som går får vänta. Plus att de bara är en tidsfråga tills någon snoris med byxorna kring knäna klampar ut framför en bil när de är isgata och blir överkörd. sen sitter han och myser i sin rullstol med vetskapen att han hade lagen på sin sida:/

UPPKÖRNING MC
Ni borde ha en mc att hyra ut. tack vare att ni inte hade de fick jag välja mellan att gå på körskolan tills de tyckte jag var godkännd! Eller köpa en hoj som jag inte ville ha för att kunna köra konbanerna.

GAMLINGAR
vet de handlade om ungdomar men vi interagerar med den äldre generationen och mer och mer märker jag hur den bil körningen vi yngre fått lära oss inte går ihop med de äldre.  en gammal tant blinkar vänster i en rondell och kör första höger. Fortbildning och hälso kontroll vid någon vettig ålder!
Senast redigerat av Vogge (3 juli 2008)

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

1 688 Inlägg
3 juli 2008
#106
Fixa för fan skyltar vid fartgupp, har massa sånna här. Kommer i 50 mitt på natten utan gat-belysning och det slår i bilen. Halva Göteborg saknar skyltar som varnar för fartgupp. Varesig det är en 3kantig varnings-skylt med fartguppsymbol på, eller dom vanliga blå-gula reflex-stolparna som är precis vid fartguppen så saknas dom på 3/10 ställen!
Vem betalar skadorna på bilen? Inte fan är det vägverket i alla fall. Utan istället ur ens egen plånbok...
Och utöver detta skall jag betala skatt för att få använda vägarna där jag kör sönder min bil?
Senast redigerat av Losgard (3 juli 2008)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Neerd
1 596 Inlägg
3 juli 2008
#107
BORT MED FARTHINDER!!! det är miljöförstöring om ngt.. gas brom gas broms.. fan bilen dricker 3 liter millen när man kör så...

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

likbil
3 juli 2008
#108
Lite lösa tankar bara

Vi reser för att vi vill se ngt nytt, jag vill inte se same shit utan åker ofta runt med bilen på nya vägar tämligen slumpmässigt om jag har tid över. Att ha bil är frihet. Frihet byggd på döda dinosuarier.
Jag föredrar att resa med tåg / buss om det är en längre sträcka och en bil bara är i vägen och tar tid exempelvis Stockholm, Bil körs/åks mest till jobbet (samåkning), för att handla och för nöjeskörning.
Brister, jag ser inga som helst brister i att det är svårt att få körkort, de flesta är LATA jävlar, det SKA VARA SVÅRT, det är nog med idioter som tar körkort fort och sen far runt som om tror att de är kungar.
Mycket av detta p.g.a. grov överskattning av körförmågan, bara för att man köper en bra bil betyder det inte att man blir en mycket bättre bilförare, det blir man bara genom övning.
Den största bristen som jag ser det är bristen på motorbanor/folkracebanor och liknande där man kan köra av sig lite adrenalin utan att riskera medtrafikanternas liv.
Ang. vägverket som myndighet så kan jag säga att jag har använt onlinetjänsten ett antal gånger för att ställa av/på bilen och söka uppgifter om andra fordon, tjänsten är smidig, enkel och fungerar bra.
Jag har inte varit i kontakt med vägverket annat än för att ta körkort.
Men som tidigare sagts, jag ser gärna att vägverket bygger motorbanor som får användas av allmänne man mot en rimlig avgift.

Även jag irriterar mig på fartgupp, men är det inte så att det är KOMMUNERNAS gatukontor som sätter upp dessa fartgupp och inte Vägverket?
Jag mosade servostyrningen på min förra bil genom ett fartgupp, skulle ha kostat lika mycket som bilen var värd att reparera, så det var bara att sälja, och nej jag körde inte fort, hade bara en tjock kompis som satt fram.
Senast redigerat av likbil (3 juli 2008)

Vi lever i en orättvis värld..
560 Inlägg
3 juli 2008
#109
Phaetoon skrev:
-Mackan- skrev:
Lägga alla skattepengar på att installera ett Alkolås på alla bliar som är registreade och framförs i sverige, dessa kan monteras på den kommande besiktningen. Då har vi genast de alkohol relaterade olyckorna lösta, om inte något fyllo lyckas lura en nykter person att blåsa.

Då kan ni lägga de resterande årens pengar på att laga vägar och montera gatulycktor och självklart bygga nya vägar.

Mvh Markus

Varför inte införa en skatterabatt på 5000:- om året om man installerar ett alkolås och några tusenlappar i avgift för dom som kör utan?
Troligen kommer försäkringsbolagen följa efter och sänka sina premier för dom som har alkolås installerat. Rent samhällsekonomiskt lär det gå på ett ut.

Det bästa jag har hört på länge! Vore det så skulle jag installera detta direkt! Ser ingen som helst anledning att någonsin köra rattfull, har varit med i en olycka där min kompis körde rattfull - och smällde såklart. Det var en skräckupplevelse vill jag lova. (Som tur är lärde han sig och har sen dess aldrig satt sin fot på förarsidan när han har druckit) Och detta med alkolås-rabatt vore ju perfekt för oss ungdomar då det skulle sänka lite av våra kostnader.

Alla ni som säger att det är svårt för dagens ungdomar att ta körkort och att det borde bli lättare:
Vad tänker ni med? Ska det bli lättare att ta körkort?! Kan man inte ta körkort idag så är det ju för att man inte är tillräckligt säker i trafiken! Så enkelt är det. Då är det bara att plugga mer.

Priserna? Jag tycker inte att de är överdrivna. Jag själv har ett paket som innefattar alla delarna utom just VV:s kostnader. Paketet gick på ca 7000:- och jag får faktiskt detta betalt av mina föräldrar som delar å det. Blir en sorts födelsedagspresent. (Och nej, jag är inte bortskämd, får själv stå för det jag vill ha annars) I detta ingår 10 körlektioner, 5 teorilektioner, halka och landsvägskörning + hyra av bil, alla delprov, böcker + lite annat. Visst, det kanske är en hög engångssumma och avbetlning låter ju ändå som en bra idé, men i längden? Detta är något du har resten av livet, såvida du inte själv ser till att bli av med det.

Nordslinga låter otroligt bra i mina öron, likaså speciella racingsträckor och parkeringar för sladdning.
Här hemma anordnas en del olagliga race, oftast är det redan kända sträckor så hinner inte alltid bli nått raceande, men tror att det skulle minska om vi fick någon sån bana! Då skulle polisen få tid att utreda de riktiga grejerna istället för att stå och glo med 2st bilar vid varje träff tongue

/Alex

Even fools they say, can find a way out of the dark.

blacken
3 juli 2008
#110
Varför inte införa en skatterabatt på 5000:- om året om man installerar ett alkolås och några tusenlappar i avgift för dom som kör utan?
Troligen kommer försäkringsbolagen följa efter och sänka sina premier för dom som har alkolås installerat. Rent samhällsekonomiskt lär det gå på ett ut.

Varför  fasen ska jag betala för dom som inte kan klara sponken?. Ska jag som ALLTID kör nykter och INTE har råd att installera en komponent med tvivelaktig och tveksam funktion i mitt fordon straffas ännu mera ekonomiskt? dom som inte klarar av att framföra sitt fordon nyktra i trafiken får nog själva bekosta sina "modifikationer på sina fordon.  När man hör sådana "krav", så kan man undra om vederbörande som kläcker ur sig ett sådant yttrande inte är släkt med Stalin eller andra likartade individer..
Senast redigerat av blacken (3 juli 2008)

8 156 Inlägg
3 juli 2008
#111
blacken skrev:
Varför inte införa en skatterabatt på 5000:- om året om man installerar ett alkolås och några tusenlappar i avgift för dom som kör utan?
Troligen kommer försäkringsbolagen följa efter och sänka sina premier för dom som har alkolås installerat. Rent samhällsekonomiskt lär det gå på ett ut.

Varför  fasen ska jag betala för dom som inte kan klara sponken?. Ska jag som ALLTID kör nykter och INTE har råd att installera en komponent med tvivelaktig och tveksam funktion i mitt fordon straffas ännu mera ekonomiskt? dom som inte klarar av att framföra sitt fordon nyktra i trafiken får nog själva bekosta sina "modifikationer på sina fordon.  När man hör sådana "krav", så kan man undra om vederbörande som kläcker ur sig ett sådant yttrande inte är släkt med Stalin eller andra likartade individer..

Meningen är väl att man ska få skatterabatten om man installerar en sådan och att skatterabatten, eller bonusen ska vara högre än kostnaden för alkolåset, säg 5000:- utöver kostnaden för installationen? Dom billigaste alkolåsen kan man få tag i för under 1000:- nu, dom dyra kostar bortåt 20 000:-
Meningen är ju att man ska bli belönad om man installerar alkolås, inte att det ska bli ett ekonomiskt avbräck. Dessa pengar ska tas från dom som väljer att inte installera alkolås, t.ex genom en årlig avgift.

I Linköping kör alla bussar omkring med alkolås och dom fungerar riktigt bra nu. Dom var inte 100%-igt tillförlitliga till en början, men nu ska dom fungera utmärkt. Tekniken har gått framåt. Det har redan hänt att några har fått gå hem för nyktra till.

Har man sen kört full någon gång så ska man inte få köra bilar utan alkolås. Det borde stå på körkortet.
Dessutom så ska dom inte ha någon skatterabatt.

Jag hoppas att det inte finns alltför många alkoholister här som tar illa upp, men jag tror att man måste få upp missbruket till ytan och göra "omedvetna" alkoholister medvetna om sina problem.

Jag har förlorat vänner pga alkohol (bilolycka) och jag känner ett flertal personer som fallit offer för alkoholismen.

I det här fallet så kanske jag både är kollektivistisk, socialistisk och kommunistisk, men jag är inte släkt med Stalin (i alla fall inte vad jag vet). Meningen är ju att det både ska vara en morot och en piska.
Så totalitär är jag väl inte?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

32 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
#112
Jag vill få fortsätta sitta på garaget på arbetstid så skriver bara för att uppmuntra er att fortsätta föra en aktiv diskussion. och angående farthinder och skyltning är det i en majoritet av fallen kommunerna som står till ansvar för dessa men jag anser personligen att det inte alls blir en så ryckig körning man behöver inte precis trycka gasen i botten efter varje gång man saktat in. Sen så brukar ajg inte behöva sakta in så mycket med en volvo 850 osänkt som bruksbil. Bara att plöja över dem.

Tack för en aktiv tråd och fortsätt gärna disskutera om någon annan sagt något ni tycker var vettigt skriv det  så jag kommer sammanställa tråden senare och då blir det förstås dem frågorna som många stöder som kommer få prioritet. Demokratisk som man är smile

Saaboholic
3 129 Inlägg
4 juli 2008
#113
Mortalis skrev:
Fattar verkligen inte frågeställningarna, vilka frågor som är viktiga för ungdomar. Huh?

Aldrig pluggat på gymnasiet? tongue Sånna här frågeställningar såg man ju jämt tongue

Alltså vilka frågor du vinner viktiga, t.e.x priserna på körkort, förbättring av vägarna osv..

"Liberty of thought is the life of the soul"

Saaboholic
3 129 Inlägg
4 juli 2008
#114
Lägger till ett eget svar.

TA BORT DOM SATANS FARTGUPPEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Här i gupphättan så går det fan knappt att köra med en sänkt bil, många av vägguppen är höga som hundar osv, ett rent helvete för oss som gillar att styla bilar osv.

Skall fartgupp göras skall dem vara mer diskreta, man sänker ändå farten om det är ett lågt gupp och då slipper man skrapa i massa saker, som man gör oavsett vad på de stora guppen.

"Liberty of thought is the life of the soul"

4 001 Inlägg
4 juli 2008
#115
Stoppa gatuvåldet!!! Vägen får ju bulor!!! lol


jag tycker att det ska byggas fler fartbulor som har den karaktären som ett i en närliggande by (det är ombyggt) men det var helt kanon, laddade man på å höll 90 - 100 km/h över det så flög man så j*vla fint.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

VW-nörd?
4 332 Inlägg
4 juli 2008
#116
Fixarsorken, om de e nåt som uppenbarligen måste bli tydligare för ungdomar, eller folk öht(?), så är de väl att VV måste vara jäkligt mkt tydligare med att visa vad DE gör och vad andra har hand om.
Som när jag skulle anmäla en skylt som vält över vägen, fick ja ringa runt ett tag innan ja fick tag i de som har hand om skyltar, för uppenbarligen är de olika beroende på vad för sorts väg de är tongue

Helt enkelt. Var tydliga med vad VV sysslar med.


blacken
4 juli 2008
#117
I det här fallet så kanske jag både är kollektivistisk, socialistisk och kommunistisk, men jag är inte släkt med Stalin (i alla fall inte vad jag vet). Meningen är ju att det både ska vara en morot och en piska.
Så totalitär är jag väl inte?

Att komma med ett  krav/begäran att jag ska betala för något som jag inte vill ha eller någonsin behöver, på grund av att en del individer inte kan sköta sig, mao att bestraffa/beskatta mig för att jag sköter mig är ett väldigt totalitärt beteènde..

32 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
#118
Som jag uppfattade det så skulle det bli ekonomiskt gynnsamt för den som skaffade alkolås medan om man valde att inte göra det fick betala mer. Alltså skulle det inte vara någon kostnad för dig och jag kan inte se det som en bestraffning med billigare bilägande för att man går med på att ej förtära alkohol när man kör... Men jag kanske uppfattade förslaget galet.

Bildrulle
499 Inlägg
4 juli 2008
#119
Fixarsorken skrev:
Som jag uppfattade det så skulle det bli ekonomiskt gynnsamt för den som skaffade alkolås medan om man valde att inte göra det fick betala mer. Alltså skulle det inte vara någon kostnad för dig och jag kan inte se det som en bestraffning med billigare bilägande för att man går med på att ej förtära alkohol när man kör... Men jag kanske uppfattade förslaget galet.

Hellre isf skaffa en alkolåspremie för dom som väljer att skaffa en istället för att kollektivt bestraffa de som inte känner att de behöver en, såna som mig som dricker extremt sällan och tar extremt god tid på sig att nyktra till efter en våt kväll... Jag vill precis som blacken inte betala för folk som inte kan sköta sig.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

32 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
#120
Jag läser bara som jag förstod phats förslag och som jag gjorde det så skulle det inte innebära någon kostnad för er att införa det utan däremot en skattelättnad.

problemet blir att alla inte har en sådan självinsikt som du har vissa lever fortfarande i tänket att om jag tar en kaffe dagen efter så är jag nykter och körklar men vi vet att så inte är fallet. varje dag sker det minst 15000 resor med berusade förare.

Men fortsätt gärna skriva, och det är självklart bra att komma med kontruktiva förslag om ni tycker någonting är galet.

allting som kan kopplas till VVs verksamhet, i fråga om förslag och kritik, är välkommet på den här tråden.


Sök