3573
Sök

Problem med 740 tic, ryker svart som satan . Problemet Löst!

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
Tjena,, fick igår lite problem med 740 turbon, var ute och körde och gasade på lite så blev det en liten avgassmäll, tror jag höll på att få bensinslut nämnligen., men kom iaf till macken och har tankat i ca 30 liter, men nu känns bilen konstig, när man gasar på lite så motorn får lite motstånd så känns det som om den nästan motorbromsar även om man gasar , misständer lite . ryker svart som fan, men turbon laddar på, och tvingar man över den så den börjar ladda på fullt så går den typ redigt. på tomgång så pendlar den mellan 1 000 varv och på gränsen till att motorn dör, skumt som fan,

någon som vet vad det kan vara för fel?
Senast redigerat av Rooth07 (9 juli 2008)

1 703 Inlägg
6 juli 2008
Testa att nollställ ecu´n, haka av pluskabeln en stund, eller hur man nu nollar databoxen i en 740. Kan ju vara så att bilen hamnat i limp home mode om du kört med pyttelite sås i tanken så du fått för dåligt bränsletryck. Eller nån annan variant av soppaproblem smile

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
6 juli 2008
Kolla spjälläges givaren att den fungerar o alla kablar sitter i, fick ett liknande problem med min 745 på grund av att en kabel hade hoppa ur....

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
6 juli 2008
Turbon kan ha sätt sina bästa dagar oxå lr att den helt klart laddar för mkt polarn hade hål i en slang och då ladda hans för mkt och gick kasst svart rök osv ny slang och den va som ny igen

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
henkebenke skrev:
Testa att nollställ ecu´n, haka av pluskabeln en stund, eller hur man nu nollar databoxen i en 740. Kan ju vara så att bilen hamnat i limp home mode om du kört med pyttelite sås i tanken så du fått för dåligt bränsletryck. Eller nån annan variant av soppaproblem smile

Jao,, för kom typ ganska exakt 40 mil på tanken, och brukar inte komma längre, + att soppapumpen brukar börja gnälla när det börjar bli ont om bensin, och den gnällde ett bra tag:P men kan kanske vara som du säger att man ska nollställa den, för känns nästan som det är något med soppan som är fel:P

Entreprenör
1 784 Inlägg
6 juli 2008
behöver ju inte vara samma fel men jag hade sådär på min å efter många turer så böt ja BTR:en å sen gick den som klockan:lol:

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
okej okej,,, ja jag vetifan vad det kan vara för tillfället, fler svar önskas=)

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
Har nu varit ute och pillat lite med bilfan, Provade att blåsa igenom bränsleröret (returen) med tryckluft, och där var det inte täppt. rivit ner BTR:en men var inga synliga fel på den heller, bytt LMM likaså inga ändringar och bytt tändstifften men inget hände, vad faen kan det vara för fel? den måste ju få för mycket bensin som den inte klarar av att förbränna eller?

28 Inlägg
7 juli 2008
tänk på att btrén inte ser dålig ut om den e trasig min pajjade på min gammla 940T å felsökte ett halvår innan ja kom på att de va den ska dock vara vanligt fel!

Entreprenör
1 784 Inlägg
7 juli 2008
Rooth07 skrev:
Har nu varit ute och pillat lite med bilfan, Provade att blåsa igenom bränsleröret (returen) med tryckluft, och där var det inte täppt. rivit ner BTR:en men var inga synliga fel på den heller, bytt LMM likaså inga ändringar och bytt tändstifften men inget hände, vad faen kan det vara för fel? den måste ju få för mycket bensin som den inte klarar av att förbränna eller?

alltså...du kan inte se om BTR"en e dålig...??..å eftersom ja hade en tic me precis samma fel så skulle jag nog kolla lite närmare på de felet...kostar dock 800:- ny..
Senast redigerat av mrbuggy (7 juli 2008)

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
mrbuggy skrev:
Rooth07 skrev:

alltså...du kan inte se om BTR"en e dålig...??..å eftersom ja hade en tic me precis samma fel så skulle jag nog kolla lite närmare på de felet...kostar dock 800:- ny..

okej,, men hade du ställbar BTR? kolla mina bilder och kolla hur den ser ut, finns närmare bilder på galleri / projekt med, funderar på att skruva ner trycket och kolla om det blir bättre!?!?!? skulle väl kanske kunna funka?

Eller vad tror ni?big_smile

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
henkebenke skrev:
Har du nollställt ecun?

Kopplade bort både + och - på batteriet, men ingen skillnad!

Drive It Like You Hate It
93 Inlägg
8 juli 2008
kolla så inte kontakten till tempgivaren har hoppat av.. ja förväxlade den och kallstarten på min då uppförde den sej så.. för har den hoppas av så får den inget värde till lmm så den tror att de är -99 grader å skickar på bränsle för fullt

1 217 Inlägg
8 juli 2008
Tanka du diesel elle? wink

Entreprenör
1 784 Inlägg
8 juli 2008
Rooth07 skrev:
mrbuggy skrev:
Rooth07 skrev:

okej,, men hade du ställbar BTR? kolla mina bilder och kolla hur den ser ut, finns närmare bilder på galleri / projekt med, funderar på att skruva ner trycket och kolla om det blir bättre!?!?!? skulle väl kanske kunna funka?

grejen e ju att BTR:en släpper antagligen åt h vete för mycke soppa..om du skruvar ner trycket blir de antagligen värre...öka trycket på själva BTR:en istället..alltså högervarv..å kolla om den bromsar något..i princip e de som en vattenkran...om du öppnar så blir de lägre tryck men de kommer mer soppa...du skulle rent tekniskt kunna montera en kran  istället för den...

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
mrbuggy skrev:
Rooth07 skrev:
mrbuggy skrev:

grejen e ju att BTR:en släpper antagligen åt h vete för mycke soppa..om du skruvar ner trycket blir de antagligen värre...öka trycket på själva BTR:en istället..alltså högervarv..å kolla om den bromsar något..i princip e de som en vattenkran...om du öppnar så blir de lägre tryck men de kommer mer soppa...du skulle rent tekniskt kunna montera en kran  istället för den...

okej okej,,, provade bara lite hastigt idag, skruvade in den typ 1 ½ varv, men var typ ingen skillnad, sen provade jag  1½ varv utåt och då ville den inte starta, tände bara till lite då och då.. ska prova lite mer imorgon, bilen har varit på polering idag så hann inte med att:p men du tror alltså på att det är BTR:en som ballat ur då? likasom dom flesta andra?tongue

Entreprenör
1 784 Inlägg
8 juli 2008
Japp...som de låter så e nog min gissning de alla fall..har du ingen polare som du kan låna en av å prova då...big_smile

Med lem
1 127 Inlägg
8 juli 2008
Kolla din tempgivare!

På min hade tidigare ägare bytt plats på tempgivarkabeln och knacksensorkabeln, drog 3L milen. Svartrök och sköt som fan när man startade den varm. Styrboxen fick ju helt fel signaler..

40 Inlägg
8 juli 2008
kolla så den inte läcker luft efter lmm! om så är har du turbo och då läcker det ut luft som är regestrerad av lmm = Lmm regestrerar en viss luftmängd. boxen ställer sås efter luftmängden. har det läkt ut luft blire för mkt sås till luften som e kvar tongue en chansning bara tongue
Senast redigerat av Perran89 (8 juli 2008)

Sök