3326
Sök

Biltema sänkning på Audi a6

5 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
#1
Undrar lite hur själva sänkningen går till, behöver man 2 stycken sänkningsklämmor till varje fjäder eller räcker det med ett ?

Om det är någon som har gjort det på en Audi a6 - 96, hur gjorde ni för att få dit det ?

Tacksam för svar.


18 Inlägg
8 juli 2008
#2
men köp riktiga sänkfjädrar inge biltema shit. smile


5 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
#3
Sugen på att sänka nu (; Har inte cashen till något annat.. Vad kostar "riktig" big_smile


18 Inlägg
8 juli 2008
#4
vet inte vad den kostar till din kärra min gick på 2500:- typ
jobba ihop dom pengarna lite snabbt :>


Med lem
1 127 Inlägg
8 juli 2008
#5
Kan bli spännande om dom där skitgrejerna släpper i en kurva. big_smile

Fram med kapen istället! Eller handla lite fjädrar på biltema.

Bara för jag skrev det kommer alla flyga på mig "raggarmetoder","oseriöst","förstör fjädarna". Men så är det definitivt inte.

Vad skiljer t ex H&R fjädrar mot andra fjädrar?


Fjäderkonstanten är linjär mot antal lindningsvarv, så fjäderhårdhet stiger om man kapar av varv.
Om bara fjädersätena funkar så är det bara kapa fjädrana.

Kan slänga ihop en setup för banracing/drifting/rally eller vad som helst från biltema för under tusenlappen. Finns lista på rejsa.nu med mått och fjäderkonstanter på biltemas fjädrar. Lätt värt att kolla upp om du vill både tjäna pengar och få skön väghållning. Dock kommer du behöva stötdämpare anpassade för lägre fjädrar. (vilket är rätt självklart)
Senast redigerat av H3dlund (8 juli 2008)


5 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
#6
H3dlund skrev:
Kan bli spännande om dom där skitgrejerna släpper i en kurva. big_smile

Fram med kapen istället! Eller handla lite fjädrar på biltema.

Bara för jag skrev det kommer alla flyga på mig "raggarmetoder","oseriöst","förstör fjädarna". Men så är det definitivt inte.

Vad skiljer t ex H&R fjädrar mot andra fjädrar?


Fjäderkonstanten är linjär mot antal lindningsvarv, så fjäderhårdhet stiger om man kapar av varv.
Om bara fjädersätena funkar så är det bara kapa fjädrana.

Kan slänga ihop en setup för banracing/drifting/rally eller vad som helst från biltema för under tusenlappen. Finns lista på rejsa.nu med mått och fjäderkonstanter på biltemas fjädrar. Lätt värt att kolla upp om du vill både tjäna pengar och få skön väghållning. Dock kommer du behöva stötdämpare anpassade för lägre fjädrar. (vilket är rätt självklart)

Tack tack för svaret, uppskattas big_smile


2 337 Inlägg
8 juli 2008
#7
Riktiga fjädrar borde väl kosta mellan 2000 och 3000, inga större pengar och känns ju jävligt mycket tryggare än Biltemas anordningar.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
8 juli 2008
#8
till min kosta de 1600 kr nya

Med lem
1 127 Inlägg
8 juli 2008
#9
Sarge skrev:
Riktiga fjädrar borde väl kosta mellan 2000 och 3000, inga större pengar och känns ju jävligt mycket tryggare än Biltemas anordningar.

Fjäder som fjäder, läste du vad jag skrev?

Skillnaden mellan en 400mm lång H&R fjäder och en kapad 400mm lång biltema fjäder, båda med samma fjäderkonstant. Finns ingen skillnad alls..

Eller jo.. H&Rs fjädrar är mycket dyrare. wink


2 337 Inlägg
8 juli 2008
#10
H3dlund skrev:
Sarge skrev:
Riktiga fjädrar borde väl kosta mellan 2000 och 3000, inga större pengar och känns ju jävligt mycket tryggare än Biltemas anordningar.

Fjäder som fjäder, läste du vad jag skrev?

Skillnaden mellan en 400mm lång H&R fjäder och en kapad 400mm lång biltema fjäder, båda med samma fjäderkonstant. Finns ingen skillnad alls..

Eller jo.. H&Rs fjädrar är mycket dyrare. wink

Yes, med Biltemas anordningar syftade jag på "sänkningssatsen" som man drar ihop fjädrarna med, inte Biltemas fjädrar. Vad gäller kapade fjädrar vs. H&R (motsv) är jag helt med i matchen, men man kanske vill slippa meka och bara bulta rakt på. Det var det jag menade, hellre lägga lite pengar på sportfjädrar än att fulsänka (om man inte orkar kapa och ha sig) smile

Down n`out
514 Inlägg
8 juli 2008
#11
Liindh skrev:
Undrar lite hur själva sänkningen går till, behöver man 2 stycken sänkningsklämmor till varje fjäder eller räcker det med ett ?

Om det är någon som har gjort det på en Audi a6 - 96, hur gjorde ni för att få dit det ?

Tacksam för svar.

skulle nog kaåa dom iställe..tror fan inte de håller :S

Down n`out

BTLulle
8 juli 2008
#12
Fjäder som fjäder, det skiljer nog en hel del i kvaliten på stålet mellan billiga och dyra fjädrar, brott styrkan den dyrare tål förmodligen betydligt mera stryk innan den går av än vad den billiga gör.

MVH Peter

Med lem
1 127 Inlägg
30 juli 2008
#13
BTLulle skrev:
Fjäder som fjäder, det skiljer nog en hel del i kvaliten på stålet mellan billiga och dyra fjädrar, brott styrkan den dyrare tål förmodligen betydligt mera stryk innan den går av än vad den billiga gör.

MVH Peter

Förmodligen inget du märker av på braaaaa många år.


* Klåpare
1 718 Inlägg
31 juli 2008
#14
Håller med ovanstående talare att kapning eller färdiga sänkfjädrar är att föredra. Biltemas sänknings-kit fungerar, men man måste vara nogrann vid montering så alla sitter lika spända. Ingen säker konstruktion alls, dessutom inte godkända på Svensk Bilbekämpning AB.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

12 086 Inlägg
31 juli 2008
#15
Jag vet, köp 13" fälgar sen däck med 35 profil.. då blir bilen jättelåg och skitful!

Har ingen erfarenhet av biltemas sänkningssats men de känns ju bra tattigt.
Kapa fjädrarna ist, leta upp första bästa 740 raggare på torget och köp honom en stora mosmenyn i utbyte mot att han kapar dom åt dig. Billigare kommer du inte undan!

Reservdansk
6 271 Inlägg
31 juli 2008
#16
Biltemas sänkningssats är inte godkänd av SBP. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Better than God \o/
1 883 Inlägg
31 juli 2008
#17
JapMax skrev:
Jag vet, köp 13" fälgar sen däck med 35 profil.. då blir bilen jättelåg och skitful!

Har ingen erfarenhet av biltemas sänkningssats men de känns ju bra tattigt.
Kapa fjädrarna ist, leta upp första bästa 740 raggare på torget och köp honom en stora mosmenyn i utbyte mot att han kapar dom åt dig. Billigare kommer du inte undan!

Kunde inte sagt det bättre själv...  typ .....

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Professionell amatör
451 Inlägg
20 oktober 2008
#18
ska man kapa så bör man ju veta att man måste sätta fast fjädern till besiktning... dom bryr sig inte om man kapat eller inte, sålänge det inte finns risk att fjädern ska "komma ur läge"..

AUDI - Four rings to rule them all


Sök