2844
Sök

Är S/V 40 volvo eller inte?

27 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
Kan nån förklara varför flera säger typ v40 ingen riktig volvo för den är tillvekad i Holland.
De på volvo har väl inte bara skickat ett volvo emblem till Holland å här gör en volvo eller?

Born i Nederländerna "Holland"
Senast redigerat av Rajs (12 juli 2008)

654 Inlägg
12 juli 2008
Det är Volvo, bilarna är bara ihopsatta i en Volvofabrik där. Men är det inte i Gent (Belgien) som det sker, eller är jag helt ute och cyklar?

Till de nya S40/V50 skickade Volvo ner personal från VCBC (Volvo Cars Body Components) i Olofström till Gent för att hjälpa dem att starta upp och trimma någon eller ett par linjer som skulle syssla med att pressa vissa detaljer till de nya bilarna, men det var år 2005. Tror inte att de hade någon plåtpressning där nere innan det?

*Edit: Hittade på Wikipedia (reserverar mig för pålitligheten): "Den första S40-modellen utvecklades och tillverkades i samarbete med Mitsubishis modell Carisma."

Hittade på engelska Wikipedia att generation I av S/V40 byggdes i en av Volvo och Mitshubishi gemensamt ägd fabrik (NedCar) som ligger i Born.
Senast redigerat av danhild (12 juli 2008)

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
12 juli 2008
Det är en Volvo som är byggd i Belgien. Samma som min 242 från 1983 var. smile
Har inte hört nån klaga på en 242.. Var dock bara 242 som byggdes där av 200-bilarna. 244 och 245 var byggda i göteborg.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
12 juli 2008
holland...

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
12 juli 2008
Tulpanräcer.. smile

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

Fartygsingenjör
550 Inlägg
12 juli 2008
Jo klart det är en volvo dock delar chassit många komponenter med Mitsubishi Carisma men mig veterligt är carisman ingen dålig bil så, enda negativa jag vet med fas1 modellerna är karossen som lätt får lacksläpp i trösklar osv.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

27 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
Men just de modellerna tjatar ju folk mest om?

Sök