kan du säga hur man gör? ingen vill säga... det ända dom säger är :kolla hemsida
Visst kan jag det. Dock jag är inget proffs själv och kanske inte använder orden rätt men så här har jag lärt mig av andra på garaget:
Först tar du tre stycken bilder på din bil, en med exponering -2, en med -+0 och en med +2 exempelvis. Det är okcså viktitgt att du har ett stativ och låser det till ett läge. Alla 3bilder ska vara på samma bild, i samma läge på alla bilder. Enbart olika exponeringar. Sedan när detta är klart införskaffade jag mig Dynamic Photo HDR. Du skulle kunna ladda ner det från Thepiratebay, men man får inte skriva om "olagliga" saker här i forumet så du får absolut inte ladda ner det där ifrån. ajjabajja.
iaf. sedan finns det tutoriols i det programet. Men annars e de bara å ta New HDR åså markerar du dian 3bilder. Sedan e det bara att testa dig fram.
tänk på att hdr står för high dynamic range.. Skuggor som t.ex fronten på bilen ska absolut inte vara så mörka..tänk på att det är bilen som ska synas.. Sen gör en bra miljö ALLT på en hdr bild..nästan..
tänk på att hdr står för high dynamic range.. Skuggor som t.ex fronten på bilen ska absolut inte vara så mörka..tänk på att det är bilen som ska synas.. Sen gör en bra miljö ALLT på en hdr bild..nästan..
tack för mer tips Tog bilden på kvällen, va märkt då, något säger mig att det blir mycket bättre om jag går ut å fotar nästa gång solen skiner Eller ljust, åtminstone. Tror jag ska dra ut bilen på golfbanan lite... eller... BBL
kan du säga hur man gör? ingen vill säga... det ända dom säger är :kolla hemsida
Visst kan jag det. Dock jag är inget proffs själv och kanske inte använder orden rätt men så här har jag lärt mig av andra på garaget:
Först tar du tre stycken bilder på din bil, en med exponering -2, en med -+0 och en med +2 exempelvis. Det är okcså viktitgt att du har ett stativ och låser det till ett läge. Alla 3bilder ska vara på samma bild, i samma läge på alla bilder. Enbart olika exponeringar. Sedan när detta är klart införskaffade jag mig Dynamic Photo HDR. Du skulle kunna ladda ner det från Thepiratebay, men man får inte skriva om "olagliga" saker här i forumet så du får absolut inte ladda ner det där ifrån. ajjabajja.
iaf. sedan finns det tutoriols i det programet. Men annars e de bara å ta New HDR åså markerar du dian 3bilder. Sedan e det bara att testa dig fram.
manbehöver inte ta just 3 bilder med dom exponeringarna du kan ta 17 bilder med vilka exponeringar du vill eller bara 3 med andra exponeringar det avgör man själv beroende på vilket resultyat man vill ha men ju fler bilder desto svårare att få det snyggt
håller helt med jag e inte heller nåt proffs men du kan ju titta på min "hdr" inne i galleriet
manbehöver inte ta just 3 bilder med dom exponeringarna du kan ta 17 bilder med vilka exponeringar du vill eller bara 3 med andra exponeringar det avgör man själv beroende på vilket resultyat man vill ha men ju fler bilder desto svårare att få det snyggt
Hmm nja, tycker inte den ser så lyckad ut. Ser mest ut som en dåligt redigerad bild. Stark kromatisk aberration, för blå och alldeles för mörk, fin bil dock
Vet inte om din kamera har möjlighet att skjuta bilder i RAW istället? Kan du det så har du även en bättre bild att jobba med än en förstörd JPG. Sen är det inte alla scener som passar för HDR heller, försök hitta nått där inte bakgrunden är så rörig. Bara ut å skjut bilder
Oh, tack för tips å kritik all kretik e bra i slutändan, även om den kan verka lite negativ för stunden. Jag håller med, inte världens bästa bild. Blev mest så ivrig över att jag äntligen fick reda på hur man gjorde HDR, så gick ut å knäppte bilen där den va, i mörker dessutom.
ja håller på att lära mig lite med rattarna för tillfället, lärde mig nyss hur ja kunde minska en viss färg i någon slags Equalizer.
Jo de e nikon D40, så ja kan nog ändra till RAW, de e flickans å hon vill ha JPG så hon kan enkelt ladda upp bilder på BDB:P
ha de gött. Har lagt upp lite nya HDR, eller försök till iaf, i en ny tråd. Kolla gärna å kommentera å ge kritik