3514
Sök

Saab 9000, första bilen ska skaffas :) lite frågor..

584 Inlägg
15 juli 2008
#21
annars har du ju 900an, ngt dyrare i inköp men den är smidigare samt försäkringen är billigare tror ja.. min ligger på runt 3000kr i halv om året..

Saab 4 Life!

promo
15 juli 2008
#22
Ja för fan köp ingen icke turbo saab för tråkigare bilar finns inte, gör som vissa säger köp ltt och trimma upp den istället du kommer inte att ångra dig då smile

1 327 Inlägg
15 juli 2008
#23
En 9000 utan turbo är en trevlig bil det med. 2.3 i med 150hk är rätt så bra att åka med och med mindre delar under motorhuven än en turbo. Finns nog mindre plågade såna än en 9000 turbo som säkert har haft ett hårt liv.

Sen är det väl bara trafikförsäkring som gäller för en så "billig" bil.


Biltokig
870 Inlägg
15 juli 2008
#24
Instämmer med de flesta, köp en 9000ltt. Grymt trevliga bilar, akta rosten och känn så växellådan känns bra!

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

7 100 Inlägg
15 juli 2008
#25
kör på saab tycker ja smile
som många har skrivit,så kan du ju satsa på en ltt!
finns ju även saab 900,fina bilar!

annars kan du köpa en fin gammal 99:a och greja upp smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

1 196 Inlägg
15 juli 2008
#26
Kan varmt rekomendera gamla hederliga 99. En extremt underskattad bil. Dock erbjuder ju en fin 9000 ett extremt bruksvärde som få bilar kommer upp till. Det jag tycker att du skall göra är att stasta på en 9000 som är i fint skick och som har fullstämplad servicebok. Finns många bilar ute på marknaden och många av dem är i mycket fint skick. Skaffa dock en från 1995 då dörrarna då är galvaniserade. På tidigare modeller så kommer rosten krypandes i dörrarna. Andra kosmetiska rostfällor är väl baklucka och framskärmar.

Men säg att du lägger en 20 000 kr så får du en riktigt fin 9000 som är välservad och i fint skick. Jag personligen skulle satsa på endera en 2.0i med 130 kusar eller en Aero. Anledningen till detta är att 2.0i är billigare att försäkra och är ganska snål, dock ingen misil på vägen, men trygg och lugn. Vill man dock ha turbo så drar försäkringen iväg och då kan man lika gärna kosta på sig en 9000 Aero.
Senast redigerat av master_lars (15 juli 2008)


32 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#27
ok tack så mycket men det som gäller om det blir Saab så blir det nog en 9000 smile men 2.0 rappare är 2.3 ?
Men Aero vs "standard" då smile? skillnaden ?
Är ltt mycket dyrare i färsäkringen än en utan turbo alls?


76 Inlägg
15 juli 2008
#28
900 eller 9-3 skulle jag rekommendera, billigare i försäkring och ser mer ut som en bil för yngre.

553 Inlägg
15 juli 2008
#29
Jag utgår från att du bor hemma hos dina föräldrar och kanske kommer göra något/några år till.jag skulle ha satt bilen på mor eller far så behöver du inte bry dig om ifall du har turboi eller inte på en 9000 för du kommer billigt undan ändå.

Sen vad andra tycker om det är ju deras ensak tycker jag. Sen finns det de som säger att försäkringen inte gäller ifall bilen står på någon annan men jag vet och många andra vet att det är ju inte olagligt att låna ut bilen tongue

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
15 juli 2008
#30
Försök hitta en 94/95:a eller nyare då dessa inte är lika rostkänsliga. Och lyssna noga efter missljud från lådan. Sen skulle jag nog skippat turbon, många av dessa har fått leva ett hårt liv och det kan vara lite knepigt att bedömma skicket på en sån. Jag skulle satsat på en vanlig välvårdad 2,3:a som faktiskt är rätt pigg med sina 150 hk smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

32 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#31
ok tack för svaren smile men jag kan ju säga att jag hellre har en bil JAG tycker är snygg än att ha en bil som är ungdomligare och andra tycker är snygg smile
Jo har funderat på att ställa den på pappa, så gjorde vi med min eu-moped big_smile
Men vad jag har kommit fram till så skulle jag då ha en 2.3 ltt från 95 eftersom dom är lite bättre mot rosten och sen chiptrimma den lite så har jag en bra bil smile rätta mig om jag har fel, såklart tycker ni olika men i allafall tongue


OEM <3
6 957 Inlägg
15 juli 2008
#32
bob_skill skrev:
ok tack för svaren smile men jag kan ju säga att jag hellre har en bil JAG tycker är snygg än att ha en bil som är ungdomligare och andra tycker är snygg smile
Jo har funderat på att ställa den på pappa, så gjorde vi med min eu-moped big_smile
Men vad jag har kommit fram till så skulle jag då ha en 2.3 ltt från 95 eftersom dom är lite bättre mot rosten och sen chiptrimma den lite så har jag en bra bil smile rätta mig om jag har fel, såklart tycker ni olika men i allafall tongue

Polaren hade en 2.3 turbo som rullat över 30k mil, den funka finfint tack vare att den var full/välservad!
Men skulle ju satsa på en 2.0 turbo för att inte bli ruinerad på vare försäkring eller driftkostnader
Tänk på att bensinen e inte så billig idag..

OEM <3

32 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#33
Bjork skrev:
bob_skill skrev:
ok tack för svaren smile men jag kan ju säga att jag hellre har en bil JAG tycker är snygg än att ha en bil som är ungdomligare och andra tycker är snygg smile
Jo har funderat på att ställa den på pappa, så gjorde vi med min eu-moped big_smile
Men vad jag har kommit fram till så skulle jag då ha en 2.3 ltt från 95 eftersom dom är lite bättre mot rosten och sen chiptrimma den lite så har jag en bra bil smile rätta mig om jag har fel, såklart tycker ni olika men i allafall tongue

Polaren hade en 2.3 turbo som rullat över 30k mil, den funka finfint tack vare att den var full/välservad!
Men skulle ju satsa på en 2.0 turbo för att inte bli ruinerad på vare försäkring eller driftkostnader
Tänk på att bensinen e inte så billig idag..

Hur mycket drar en 2.0 turbo/ltt gentemot 2.3 turbo/ltt smile?
Show me some statistik smile


553 Inlägg
15 juli 2008
#34
De e värt nån extra tia som man får pröjsa för att få lite mer effekt, kör du normalt med t.ex. en 2.3 och en 2.0 så är nog inte skillnaden så stor skulle jag tro hmm Men de e klart, är man student så är det bra dyrt att äga och köra bil... men jag tycker de e värt att betala lite extra för det lilla extra man får i motorn wink

32 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#35
Chrill27 skrev:
De e värt nån extra tia som man får pröjsa för att få lite mer effekt, kör du normalt med t.ex. en 2.3 och en 2.0 så är nog inte skillnaden så stor skulle jag tro hmm Men de e klart, är man student så är det bra dyrt att äga och köra bil... men jag tycker de e värt att betala lite extra för det lilla extra man får i motorn wink

Ok smile


Crusty69
16 juli 2008
#36
Köpte själv en saab9000 2.0t -97 som första bil, och har kvar den än idag. Men OJ så den har kostat pengar, allting bara rasar på skiten tongue Nu har jag kostat på den över 16000kr på 3månader, så nu får det vara slut på allt strul annars ryker den på tippen.

Men om du bara har lite mer flyt än mig var gäller saab så är det nog ingen dum idé

81 Inlägg
16 juli 2008
#37
Har ju själv en 9000 2,3t a50 -97 som förstabil o är hur nöjd som helst, iofs har den bara gått 11.500 så har inte haft nåt krångel än men de kommer väl under milen:)


Inläggskritiker
990 Inlägg
16 juli 2008
#38
Beeenny skrev:
15 tusen får man en fin 9000 turbo, grymma komfortbilar..ingen sport bil direkt..lätt trimmade..klena växellådor,koppling o drivknutar..eller allt beror ju på skicket..köp 94 o uppåt med nya fronten osv

om du ska ha en roligare bil för dom pengarna..köp en bmw e36 325 brukar komma in nån billig då och då..riktigt roliga bilar för lite pengar

Hehe volvo nissen igång o snackar skit, sällan att knutarna är dåliga. Många med 500hk+ i sina saabar kör med sina orginal drivknutar, och drivaxlarna är 33mm tjocka mot tex bmw´s med sina 25mm.
Aero kopplingarna håller för 450nm, och det är ju knappast klent.

Ang Saab 9000, köp gärna en 9000 Aero så får du en komfortbil med ruskigt skön körkänsla.
Ruskigt trimvänliga om du köper med "T5" motorn, dvs tronic 5. Kolvar o stakar håller för 450hk+ driftsäkra hästar.
Nordic Uhr testade att bänka en helt orginalmotor med en modell jätte turbo o större spridare på, tror dom fick ur runt 550hk ur en helt orginalmaskin. Dålig kvalité, "klena" motorer ? njaa det låter jag volvo killarna hålla låda om smile

Men köp som sagt årsmod 94 och uppåt, gärna ifrån 96 och uppåt, då sitter det en mycket bättre diff på.
Det är diffarna som är dåliga på 1995 årsmod o äldre, inte själva lådan.
I med en quaifediff så har du en låda som står pall för mycket effekt smile
"Pajjon" här på garaget har 600hk++ och det är med en orginaldiff!

Ang soppa förbrukningen så åkte vi ner till ungern 82 mil på fulltank och då var det ändå inte torrt i tanken när vi tanka. Detta med 4pers och full packning, och det var med en 225hk 9000 Aero, så dom drar inte mycket.
Men ligger du och gasar fram o tillbaka i centrum så ja klart det drar soppa.

Sen försök hitta en fin 9000 Aero, dom börjar snart klassas som entusiast bilar eller gör det redan.
Svårt o hitta lågmilar ex, min hade gått 13 när ja köpte den.
Allt funkar, inga problem med den alls.
ACn funka fint osv, lyckades skära diffen i lådan dock pga av för lite olja i lådan.

DOCK så är väl inte en 9000 Aero att rekomendera till en 18åring som nyss fått körkort.
Köp en halvskabbig 9000 först, och lek av dig lite med. Eller ja jag vet ju inte hur du kör, men vet hur jag körde med mina ford sierras och andra pissbilar man hade, offroad i skogen o shit smile
Senast redigerat av Hammarslag (16 juli 2008)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

13 Inlägg
16 juli 2008
#39
Jag har "precis" köpt min förstabil (3 månader sen). Mycket nöjd med den så slå till på en 9K! big_smile


Sothora <3
1 201 Inlägg
16 juli 2008
#40
diffen och lådan är ungefär de mest världelösa som finns på denna jord, första bil?, köp en 740 med eller utan turbo, första bil ska man ha bakhjulsdrift . slut!

Bildemonterare samt egen verkstad. !


Sök