100grader låter väl vettigt. Bilar ska ju bli varma om man kör hett. Min turbobil och mina standardbilar låg alla över normaltemp när jag körde rally i några timmar. Men sålänge inte slangarna brister har du nog rätt temp
När systemet är slutet så får du ju övertryck å då kokar inte vattnet förns närmare 120 grader... vatten tempen ska ju normalt inte vara så mycket över vad termostaten är på. De flesta brukar vara 87grader men finns ju ända uppåt 98 grader..
Men kör du hårt å systemet är litet så är de ju klart tempen börjar gå uppåt.
När systemet är slutet så får du ju övertryck å då kokar inte vattnet förns närmare 120 grader... vatten tempen ska ju normalt inte vara så mycket över vad termostaten är på. De flesta brukar vara 87grader men finns ju ända uppåt 98 grader..
Men kör du hårt å systemet är litet så är de ju klart tempen börjar gå uppåt.
det stämmer att det blir ett trycksatt system och med glyckol i vattnet blir det annan kokningsgrad om jag inte fått helt fel!!
Jo visst gör det det, men när vattentemperaturen ökar, ökar också vattnets volym vilket innebär att det blir övertryck i systemet. Vätska överlag får en högre koktemperatur då det trycksätts. Även glykolen höjer koktemperaturen!