3660
Sök

Hur läser man av kurvorna i lådritningsprogrammen?

f.d. Robospine
208 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#1
Slår ihjäl lite dötid med att skissa på olika element i en låda med givet mått.
I de flesta lådritningsprogram kan man ju få fram en fin kurva som visar ljudstyrka vid olika frekvenser.
Hur läser man egentligen av dessa? Vad är så att säga bra och vad är mindre bra? Detta beror ju säkert på vad man är ute efter men det kanske finns nån kurva som funkar generellt?

I det program jag tesar nu (BassBox 6 Pro) kan man även mata in lite olika effekter och få en kurva av det, har man nån nytta av denna infon?

Jag skickar med en bild på två kurvor, två olika element i samma låda. Vad är det som skiljer dessa två åt?

http://www.bergsland.se/temp/sub_test.gif

redigering: fel i länken
Senast redigerat av Robospine (16 juli 2008)

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 juli 2008
#2
Robospine skrev:
Slår ihjäl lite dötid med att skissa på olika element i en låda med givet mått.
I de flesta lådritningsprogram kan man ju få fram en fin kurva som visar ljudstyrka vid olika frekvenser.
Hur läser man egentligen av dessa? Vad är så att säga bra och vad är mindre bra? Detta beror ju säkert på vad man är ute efter men det kanske finns nån kurva som funkar generellt?

I det program jag tesar nu (BassBox 6 Pro) kan man även mata in lite olika effekter och få en kurva av det, har man nån nytta av denna infon?

Jag skickar med en bild på två kurvor, två olika element i samma låda. Vad är det som skiljer dessa två åt?

http://www.bergsland.se/temp/sub_test.gif

redigering: fel i länken

Det som du har i just den grafen är det simulerade frekvenssvaret i fri luft, tex utomhus. Det säger ingenting om max ljudtryck som förväntas tex.

Just dem två kurvorna säger att den orangea kommer spela djupare, men även högre och med mer "dunk" i ljudet. För bilbruk så är den orangea rätt bra faktiskt, rent frekvenssvarsmässigt. För, lägg till en lågbasförstärkning i tex en Golf-kupé på den kurvan, så kommer det spela på bra.

Debn röda rullar av på tok för tidigt. F-3dB ligger nånstans kring 80Hz för den röda, medans för den orangea cirka 50Hz.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

f.d. Robospine
208 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#3
jonash skrev:
Det som du har i just den grafen är det simulerade frekvenssvaret i fri luft, tex utomhus. Det säger ingenting om max ljudtryck som förväntas tex.

Just dem två kurvorna säger att den orangea kommer spela djupare, men även högre och med mer "dunk" i ljudet. För bilbruk så är den orangea rätt bra faktiskt, rent frekvenssvarsmässigt. För, lägg till en lågbasförstärkning i tex en Golf-kupé på den kurvan, så kommer det spela på bra.

Debn röda rullar av på tok för tidigt. F-3dB ligger nånstans kring 80Hz för den röda, medans för den orangea cirka 50Hz.

mvh Jonas

Ok, men vilken kurvtyp är det då man ska titta på, om nu denna inte säger så mycket?

F-3dB, varför är just detta intressant? Är det den punkt där det låter som mest eller hur funkar det?
Det är just detta jag är intresserad av, hur man läser.. Inte så mycket egentligen om just dessa två kurvor.
Visst kan jag försöka hitta nån guide om detta iofs.

(Den oranga kurvan är förresten för den bas jag använder i bilen nu)

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

21 761 Inlägg
16 juli 2008
#4
Robospine: Som jonash skriver så är de där kurvorna en beräknad frekvensgång i fri luft, egentligen är det i ett totalt döddämpat "oändligt" stort utrymme som alltså inte kan ge någon som helst reflektion eller liknande. Dessutom krävs det att elementet har en egen linjär frekvensåtergivning ända ner till 0 Hz, vilket inget element har.

Man får se dessa kurvor som en "liten vink" om hur det skulle kunna se ut, en grov beräkning som dock kan fungera som en bra utgångspunkt när det gäller baslådor för inomhusbruk. I en bilkupe så får den djupa basen en förstärkning av bilkupen, det innebär att tex en basreflexlåda oftast får en "puckel" (peak) som ger en extra knuff vid vissa frekvenser.

Jag har själv BassBox Pro 6.0.2 och har haft det programmet sedan version 5.0 (när det var i DOS-version), det är ju ett antal år sedan wink. Man kan använda funktionen "room" för att simulera en typ av kupeförstärkning, då väljer man själv vid vilken frekvens som förstärkningen ska börja och hur många dB per oktav som den ska förstärka.

Resultatet ger en väldigt förenklad bild av hur frekvensgången i en bilkupe skulle kunna bli, dock får man komma ihåg att den verkliga frekvensgången är mycket ojämn med flera toppar och dalar i frekvenskurvan smile.

De kurvor som du visar är väl antagligen dels en sluten låda (röda kurvan) och dels en basreflexlåda (orangea kurvan), jonash har gett svar på hur kurvorna verkar se ut och med tanke på att han är en rutinerad byggare så stämmer detta säkert väldigt bra smile.

Att få fram kurvor med olika inmatad effekt kan hjälpa till dels att få ett hum om hur stor konrörelse det blir och även hur stor lufthastighet det kan bli i porten, men då krävs det ju att elementets X-max och konarea är angivet för konrörelsens skull och att även portarean är angiven för lufthastighetens skull.

F-3dB är den punkt i frekvenskurvan där signalen har sjunkit med 3dB, den referenspunkten visar alltså när frekvenskurvan börjar dala och basen ger allt mindre ljudtryck. Utifrån vilken sorts baslåda det handlar om så kan man utgå ifrån en del referenspunkter och på så sätt säga lite grovt ifall baslådan kan fungera bra/hyffsat bra eller om det mest troligt inte alls kommer att fungera.
Senast redigerat av Drönirettab (16 juli 2008)

f.d. Robospine
208 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
De kurvor som du visar är väl antagligen dels en sluten låda (röda kurvan) och dels en basreflexlåda (orangea kurvan), jonash har gett svar på hur kurvorna verkar se ut och med tanke på att han är en rutinerad byggare så stämmer detta säkert väldigt bra smile.

Nej det är sluten låda i bägge fallen. Den oranga är RE10 och den röda är Hertz HX250.4. Jag har försökt räkna med min plastade låda som är ca 9L utan element. Eftersom det är så otroligt liten volym har jag vänt basen utåt och har därför räknat på lådor där volym + element landar så nära 9L som möjligt (om jag nu förstått programmet rätt).
Därför är volymen på RE-lådan  6,639L och Hertz-lådan är 7L.
Jag har också räknat med "heavy damping" eftersom det är det jag har i bilen.

Men ok, dessa kurvor ger mest ett hum om hur det skulle kunna bli.
Man vill alltså att F-3 ska hålla sig ganska lågt eller kanske i alla fall runt 40-50Hz?
Jag har för mig att jag läste i Bilstereotidningen för många år sen att en perfekt men även omöjlig kurva hade en 90-graders vinkel.. typ:
------------
|
|
|

Alltså man strävar efter att få en så hög stigning (eller sänkning kanske man säger) som möjligt.
Man skulle då kunna säga att eftersom den röda kurvan börjar dala vid 77Hz kommer den inte kunna spela speciellt djupt? Den oranga dalar vid 50Hz och detta är då mycket mer acceptabelt?
Vilka andra referenspunkter kan man ha nytta av förutom -3dB ?

redigering:
Volymen blir ju inte alls 6,639 resp 7 liter utan 9 för bägge eftersom det är utan element man anger i programmet tongue
Detta ger F3 på 45,5Hz för RE10 och 82,78Hz för HX250.4.
Jag måste ha knappat in fel parametrar för Hertz-basen eller så står det fel i deras pdf. för hur jag än gör får jag konstiga F3-värden.
Senast redigerat av Robospine (16 juli 2008)

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 juli 2008
#6
Robospine skrev:
Nej det är sluten låda i bägge fallen. Den oranga är RE10 och den röda är Hertz HX250.4. Jag har försökt räkna med min plastade låda som är ca 9L utan element. Eftersom det är så otroligt liten volym har jag vänt basen utåt och har därför räknat på lådor där volym + element landar så nära 9L som möjligt (om jag nu förstått programmet rätt).
Därför är volymen på RE-lådan  6,639L och Hertz-lådan är 7L.
Jag har också räknat med "heavy damping" eftersom det är det jag har i bilen.

Om du vänder basen med magneten utåt skall du inte dra av nån volym. Men jag kanske misstolkar dig?

Men ok, dessa kurvor ger mest ett hum om hur det skulle kunna bli.
Man vill alltså att F-3 ska hålla sig ganska lågt eller kanske i alla fall runt 40-50Hz?

Tyvärr är det inte så enkelt med F-3dB, eftersom det sen också handlar om hur lådan rullar av nedåt. En sluten låda, med lågt Qtc rullar av ganska flackt, så där klarar man sig med ett något högre F-3dB. Säg att du får ett Qtc på 0.8 (högre rekommenderas inte utav andra orsaker), så kommer ett F-3dB på säg 45Hz att funka fint. Med ett Qtc på säg 0.5, så funkar ett F-3dB på uppemot 60Hz, eftersom avrullningen blir flackare, och slutresultatet med kupéns förstärkning gör att det blir linjärt frekvenssvar. Personligen gillar jag ljudet ur en Qtc=0.8 / F-3dB på 45Hz.

Jag har för mig att jag läste i Bilstereotidningen för många år sen att en perfekt men även omöjlig kurva hade en 90-graders vinkel.. typ:
------------
|
|
|

Alltså man strävar efter att få en så hög stigning (eller sänkning kanske man säger) som möjligt.
Man skulle då kunna säga att eftersom den röda kurvan börjar dala vid 77Hz kommer den inte kunna spela speciellt djupt? Den oranga dalar vid 50Hz och detta är då mycket mer acceptabelt?
Vilka andra referenspunkter kan man ha nytta av förutom -3dB ?

Det där gäller nog mest för delningar mellan olika register, dvs filterkarakteristik. För bas, och speciellt med avrullning nedåt så är det egentligen rätt oväsentligt, så länge man har lite koll på det där med Qtc vs F-3dB.

redigering:
Volymen blir ju inte alls 6,639 resp 7 liter utan 9 för bägge eftersom det är utan element man anger i programmet tongue
Detta ger F3 på 45,5Hz för RE10 och 82,78Hz för HX250.4.
Jag måste ha knappat in fel parametrar för Hertz-basen eller så står det fel i deras pdf. för hur jag än gör får jag konstiga F3-värden.

F-3dB ligger på just det du säger. Sen, eftersom den med allra största sannolikhet är gjord för en portad basreflex, så kommer det att bli en rätt udda form på kurvan, och då beräknas F-3dB fel. Det blir liksom liten en svacka runt kanske 80Hz som ger i grafen ett F-3dB, sen kommer det "riktiga" F-3dB i avrullningsfasen runt 50-60Hz.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

f.d. Robospine
208 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#7
jonash skrev:
Om du vänder basen med magneten utåt skall du inte dra av nån volym. Men jag kanske misstolkar dig?

Nej du misstolkar mig inte, men jag kom på just det att elementet inte skulle dras av och lade till redigeringen.
Resten av det du och drönarn skrev får jag läsa igenom ett par gånger till och labba med lite fler basar i olika lådor så kanske det klarnar.
jonash skrev:
F-3dB ligger på just det du säger. Sen, eftersom den med allra största sannolikhet är gjord för en portad basreflex, så kommer det att bli en rätt udda form på kurvan, och då beräknas F-3dB fel. Det blir liksom liten en svacka runt kanske 80Hz som ger i grafen ett F-3dB, sen kommer det "riktiga" F-3dB i avrullningsfasen runt 50-60Hz.
mvh Jonas

Jag tolkade Hertz egen info som att de skulle funka fint i små slutna lådor och det var därför jag valde den till mitt experiment.
Senast redigerat av Robospine (16 juli 2008)

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

21 761 Inlägg
16 juli 2008
#8
Nja, jag tror ändå att du har fått till en basreflexberäkning på RE10 eftersom det blir nästan precis likadan kurva när jag kollar i mitt program på en 9 liters basreflex smile. Kolla gärna igen. Kurvan för Hertz 250.4 ser däremot ungefär likadan ut i min uträkning när jag väljer sluten låda på 9 liter och mycket dämpning.

Jag har då hämtat parametrar dels från B.A.E (RE10) och dels från Hertz egen hemsida, men jag hittar ingen bas som heter HX250.4 utan den heter bara HX250. Om det är rätt element vet jag inte riktigt.

BassBox räknar automatiskt ut vilken volym som basen tar upp i lådan, men jag blockerar alltid den uträkningen och litar mer på info i elementets specar. Programmet räknar även ut elementets upptagna volym fastän man inte har angivit några mått på elementet, men det ska programmet inte kunna göra egentligen. Därför är det säkrast att blockera den funktionen tycker jag iaf smile.

Att försöka få till en frekvenskurva som går rakt så långt ner i frekvens som möjligt innan den faller helt tvärt, det kan gälla för en baslåda som ska vara inomhus men passar inte alltid bra i en bil eftersom det då oftast blir en ganska markerad peak (pga kupeförstärkningen) så att basen kan låta entonig.

Den slutna lådan faller ganska "flackt" i sin frekvensgång, det gör att den verkliga återgivningen i en bilkupe låter relativt neutral. En del tycker då att basen låter för "tunnt", men det beror antagligen på att man gärna vill ha ett extra tryck i basen.

Med basreflexlåda så får man i princip alltid basen att gå djupare och även att den får en liten peak i frekvensgången, det resulterar att basen spelar med extra tryck när den sitter i en bilkupe och flera tycker då att "så ska basen låta".

Nu har jag nog trasslat in mig själv tror jag, har kanske skrivit om andra saker än du frågar om. Hoppas att du hänger med någorlunda i mitt svammel, fråga gärna ifall du inte hänger med wink.

I vilket fall som helst så borde RE10 spela djupare än HX250 i en 9 liters sluten låda, men den verkar "bara" tåla 175WRMS jämfört med 450WRMS för HX250.
Senast redigerat av Drönirettab (16 juli 2008)

f.d. Robospine
208 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Nja, jag tror ändå att du har fått till en basreflexberäkning på RE10 eftersom det blir nästan precis likadan kurva när jag kollar i mitt program på en 9 liters basreflex smile. Kolla gärna igen. Kurvan för Hertz 250.4 ser däremot ungefär likadan ut i min uträkning när jag väljer sluten låda på 9 liter och mycket dämpning.

File: re10.bb6 (utklipp från programmet)
-----------------------------------------
Driver Properties
  Name: RE10
  Type: Standard one-way driver
  Company: Resonant Engineering
  No. of Drivers = 1
  Dual voice coils = separate
  Fs =  21,5 Hz
  Qms =  4,37
  Vas =  75,6 liters
  Xmax =  12, mm
  Sd =  322, sq.cm
  Qes =  0,78
  Re =  3,2 ohms
  Z =  4, ohms
  Pe =  87,5 watts
-----------------------------------------
Box Properties
  Name:
  Type: Closed Box
  Shape: Prism, square
  Vb =  9, liters
  Qtc =  1,138
  F3 =  45,5 Hz
  Fill = heavy
Drönirettab skrev:
Jag har då hämtat parametrar dels från B.A.E (RE10) och dels från Hertz egen hemsida, men jag hittar ingen bas som heter HX250.4 utan den heter bara HX250. Om det är rätt element vet jag inte riktigt.

HX250.4 eller HX250.D4 heter de på blekingebilradio, Hertz själva har inte med 4'an i modellbeteckningen, så det är vad som rört till det. .4 har en 4ohms-spole och .D4 har två 4ohms-spolar smile Men det är den med dubbla som är intresasant för mig och det är den specen jag använt.. sorry.
Drönirettab skrev:
BassBox räknar automatiskt ut vilken volym som basen tar upp i lådan, men jag blockerar alltid den uträkningen och litar mer på info i elementets specar. Programmet räknar även ut elementets upptagna volym fastän man inte har angivit några mått på elementet, men det ska programmet inte kunna göra egentligen. Därför är det säkrast att blockera den funktionen tycker jag iaf smile.

Hur blockerar du det?
Drönirettab skrev:
Att försöka få till en frekvenskurva som går rakt så långt ner i frekvens som möjligt innan den faller helt tvärt, det kan gälla för en baslåda som ska vara inomhus men passar inte alltid bra i en bil eftersom det då oftast blir en ganska markerad peak (pga kupeförstärkningen) så att basen kan låta entonig.

Den slutna lådan faller ganska "flackt" i sin frekvensgång, det gör att den verkliga återgivningen i en bilkupe låter relativt neutral. En del tycker då att basen låter för "tunnt", men det beror antagligen på att man gärna vill ha ett extra tryck i basen.

Med basreflexlåda så får man i princip alltid basen att gå djupare och även att den får en liten peak i frekvensgången, det resulterar att basen spelar med extra tryck när den sitter i en bilkupe och flera tycker då att "så ska basen låta".

Nu har jag nog trasslat in mig själv tror jag, har kanske skrivit om andra saker än du frågar om. Hoppas att du hänger med någorlunda i mitt svammel, fråga gärna ifall du inte hänger med wink.

Det är bara bra, jag vill veta hur det funkar och sakta men säkert så får jag nog koll på det smile
Drönirettab skrev:
I vilket fall som helst så borde RE10 spela djupare än HX250 i en 9 liters sluten låda, men den verkar "bara" tåla 175WRMS jämfört med 450WRMS för HX250.

Jag driver det med SL-A500 som ger 250WRMS i 2ohm så det är lugnt. Steget passar med sin smidiga storlek bra på min slutstegsvägg. Tyvärr betyder det väl att steget får bytas ut eller dockas om det skulle krävas mer effekt i framtiden.
Vad har det egentligen för betydelse att RE10 tål 175WRMS och HX250D tål 450WRMS?

Fortsätt gärna "svamla", det här börjar bli intressant.

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
17 juli 2008
#10
Robospine skrev:
Fs =  21,5 Hz
  Qes =  0,78
Box Properties
  Name:
  Type: Closed Box
  Shape: Prism, square
  Vb =  9, liters
  Qtc =  1,138
  F3 =  45,5 Hz
  Fill = heavy

En enkel tumregel ger att om Fs/Qes är under 50 så passar en sluten, och över detsamma så börjar det bli dags för basreflex. I RE10ans fall så är den faktorn (som kallas EBP) en bra bit under 50. Medans i Hertz-fallet en bit över. Så, det ger än mer övervikt åt RE10an i en sluten låda. Däremot så får RE10an ett Qtc på ~1.1 verkar det som, och det finns en viss risk att det kommer låta lite "bumligt". Men, det måste man provlyssna, för jag vet fall där man haft ungefär dessa teoretiska siffrorna och det funkat, liksom jag sett fall då det inte funkat. Men, utav dessa två element så hade jag tagit RE10an utan tvekan.

Vad har det egentligen för betydelse att RE10 tål 175WRMS och HX250D tål 450WRMS?
Fortsätt gärna "svamla", det här börjar bli intressant.

Jo, effekttåligheten specas utifrån två saker:
1. Den termiska tåligheten, dvs hur mycket effekt du kan mata in utan att nåt blir för varmt och går sönder
2. Den mekaniska, dvs hur mycket man kan mata in utan att man smäller i talspolen i polplattan (eller, uttryckt på ett annat sätt: innan man överskridit Xmax för mycket..)

MEN, dessa effektsiffrorna är enbart för ett element i sin egen lilla värld och inte i en låda. I ditt fall, så om man kollar i ett simuleringsprogram så kan det mycket väl vara så att Hertz-basen faktiskt får extremt dramatiska konutslag vid låga frekvenser att det elementet kommer tåla minst.

Så, just i ditt fall kan du i princip bortse från denna spec.

Det jag tror du skall bli upplyst om redan i nuläget är att det finns inte en enda 10-tummare på marknaden som kommer prestera lika bra som en godtycklig 10tum i sin normala låda. Med 9 liters låda kommer du antingen få lite extra överhäng i anslagen, eller så kommer elementet att ha extremt låg verkningsgrad. Fysikens lagar dessvärre..

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

f.d. Robospine
208 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
#11
jonash skrev:
Robospine skrev:
Fs =  21,5 Hz
  Qes =  0,78
Box Properties
  Name:
  Type: Closed Box
  Shape: Prism, square
  Vb =  9, liters
  Qtc =  1,138
  F3 =  45,5 Hz
  Fill = heavy

En enkel tumregel ger att om Fs/Qes är under 50 så passar en sluten, och över detsamma så börjar det bli dags för basreflex. I RE10ans fall så är den faktorn (som kallas EBP) en bra bit under 50. Medans i Hertz-fallet en bit över. Så, det ger än mer övervikt åt RE10an i en sluten låda. Däremot så får RE10an ett Qtc på ~1.1 verkar det som, och det finns en viss risk att det kommer låta lite "bumligt". Men, det måste man provlyssna, för jag vet fall där man haft ungefär dessa teoretiska siffrorna och det funkat, liksom jag sett fall då det inte funkat. Men, utav dessa två element så hade jag tagit RE10an utan tvekan.

Vad har det egentligen för betydelse att RE10 tål 175WRMS och HX250D tål 450WRMS?
Fortsätt gärna "svamla", det här börjar bli intressant.

Jo, effekttåligheten specas utifrån två saker:
1. Den termiska tåligheten, dvs hur mycket effekt du kan mata in utan att nåt blir för varmt och går sönder
2. Den mekaniska, dvs hur mycket man kan mata in utan att man smäller i talspolen i polplattan (eller, uttryckt på ett annat sätt: innan man överskridit Xmax för mycket..)

Jo det förstår jag, men jag menar mer hur det låter. Mer effekt borde väl inte betyda att det garanterat blir bättre eller högre ljud heller för den delen. En bil behöver ju inte vara snabb för att den drar mycket soppa så att säga. Att sikta på att ljudbygget ska göra av med så mycket effekt som möjligt verkar ju dumt om det inte finns nån annan vinst med det.
jonash skrev:
MEN, dessa effektsiffrorna är enbart för ett element i sin egen lilla värld och inte i en låda. I ditt fall, så om man kollar i ett simuleringsprogram så kan det mycket väl vara så att Hertz-basen faktiskt får extremt dramatiska konutslag vid låga frekvenser att det elementet kommer tåla minst.

Så, just i ditt fall kan du i princip bortse från denna spec.

jepp.
jonash skrev:
Det jag tror du skall bli upplyst om redan i nuläget är att det finns inte en enda 10-tummare på marknaden som kommer prestera lika bra som en godtycklig 10tum i sin normala låda. Med 9 liters låda kommer du antingen få lite extra överhäng i anslagen, eller så kommer elementet att ha extremt låg verkningsgrad. Fysikens lagar dessvärre..

mvh Jonas

Det är jag med på, egentligen borde jag ha ett element som spelar optimalt i en låda på 9L istället. Något jag var ute efter från början men efter lite olika tips blev det RE10. Kankse lite beroende på att jag trodde lådan skulle bli något större men även för att jag då var sugen på att testa en tia. Men jag var smart nog att bygga så att jag kan byta baffeln förhållandevis lätt om jag blir sugen att stoppa i mindre element.

Då jag är hemmapappa och inte riktigt har tid att bygga är det lättare att stilla experimentsinnet på datorn smile

mvh Alex, för tillfället i Östersund.

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
17 juli 2008
#12
Robospine skrev:
Jo det förstår jag, men jag menar mer hur det låter. Mer effekt borde väl inte betyda att det garanterat blir bättre eller högre ljud heller för den delen. En bil behöver ju inte vara snabb för att den drar mycket soppa så att säga. Att sikta på att ljudbygget ska göra av med så mycket effekt som möjligt verkar ju dumt om det inte finns nån annan vinst med det.

Alltså, om en högtalare tål mycket effekt så betyder det i 9 fall av 10 att det elementet i sin rätta miljö (låda etc) kan spela högre än ett som är specat tex 1/3 så högt bara. Sen har det med lite andra saker att göra med givetvis. Så det är svårt att generalisera.

Det är jag med på, egentligen borde jag ha ett element som spelar optimalt i en låda på 9L istället. Något jag var ute efter från början men efter lite olika tips blev det RE10. Kankse lite beroende på att jag trodde lådan skulle bli något större men även för att jag då var sugen på att testa en tia. Men jag var smart nog att bygga så att jag kan byta baffeln förhållandevis lätt om jag blir sugen att stoppa i mindre element.

Då jag är hemmapappa och inte riktigt har tid att bygga är det lättare att stilla experimentsinnet på datorn smile

mvh Alex, för tillfället i Östersund.

Okej. Ja alltså, en 8tummare skulle garanterat låta mer korrekt, men en liten aning lägre dock. Så det beror väl lite på vad du är ute efter också så att säga.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

21 761 Inlägg
17 juli 2008
#13
Robospine skrev:
-----------------------------------------
Driver Properties
  Name: RE10
  Type: Standard one-way driver
  Company: Resonant Engineering
  No. of Drivers = 1
  Dual voice coils = separate
  Fs =  21,5 Hz
  Qms =  4,37
  Vas =  75,6 liters
  Xmax =  12, mm
  Sd =  322, sq.cm
  Qes =  0,78
  Re =  3,2 ohms
  Z =  4, ohms
  Pe =  87,5 watts

Aha! Här hittar jag en sak som inte stämmer riktigt wink. Qes ska vara 0,39 och inte 0,78. Qts ska dessutom vara 0,36, ser att du inte hade angivit det smile. Eftersom Qes hade den angivelsen så blev Qtc ganska hög och kurvan blev som den blev. Testa att mata in de värden som jag skriver så ser du att kurvan blir annorlunda smile.


Robospine skrev:
Hur blockerar du det?

Gå in på "interior" och klicka i den lilla "lock" rutan, då blir det en bock där och du har då låst funktionen. Men här är jag lite osäker hur man ska bete sig i din version faktiskt, man har gjort om hur man ska gå tillväga beroende på vilken version av BassBox Pro 6.0 man har. Du får väl prova dig fram smile.

f.d. Robospine
208 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
#14
Drönirettab skrev:
Aha! Här hittar jag en sak som inte stämmer riktigt wink. Qes ska vara 0,39 och inte 0,78. Qts ska dessutom vara 0,36, ser att du inte hade angivit det smile. Eftersom Qes hade den angivelsen så blev Qtc ganska hög och kurvan blev som den blev. Testa att mata in de värden som jag skriver så ser du att kurvan blir annorlunda smile.

nä, nu ville inte programet var med längre när jag ändrade till det du sa. fast det är ju dubbla spolar så det kanske är jag som inte fattar riktigt var jag ska ändra

http://www.bergsland.se/temp/re10spec.gif

jag har inte ändrat nåt i denna specen, den fanns i datatbasen från början.

Drönirettab skrev:
Gå in på "interior" och klicka i den lilla "lock" rutan, då blir det en bock där och du har då låst funktionen. Men här är jag lite osäker hur man ska bete sig i din version faktiskt, man har gjort om hur man ska gå tillväga beroende på vilken version av BassBox Pro 6.0 man har. Du får väl prova dig fram smile.

Jo det ser ut som du säger, men då knappar man alltså in den volym som elementet tar upp i den rutan som blir tillgängling?
Senast redigerat av Robospine (17 juli 2008)

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

21 761 Inlägg
17 juli 2008
#15
Robospine skrev:
nä, nu ville inte programet var med längre när jag ändrade till det du sa. fast det är ju dubbla spolar så det kanske är jag som inte fattar riktigt var jag ska ändra

Okej, glömde att det var dubbla spolar.

Du har ju valt "separate" på talspolarna och då räknar programmet på just de parametrarna, men eftersom du använder båda talspolarna så ska du klicka på antingen "parallell" eller "serie". Då utgår programmet ifrån just de parametrarna (dvs Qes=0,39 och Qts=0,36) smile.

Robospine skrev:
Jo det ser ut som du säger, men då knappar man alltså in den volym som elementet tar upp i den rutan som blir tillgängling?

Japp, det kan du göra smile.

Det finns en hel del funktioner i programmet, man får försöka kolla upp hur allting funkar. Fast jag har ju en instruktionsbok eftersom jag köpte programmet förut, du har väl laddat hem en gratisversion antar jag och då har man väl ingen tillgång till instruktioner smile.
Senast redigerat av Drönirettab (17 juli 2008)

f.d. Robospine
208 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
#16
Drönirettab skrev:
Du har ju valt "separate" på talspolarna och då räknar programmet på just de parametrarna, men eftersom du använder båda talspolarna så ska du klicka på antingen "parallell" eller "serie". Då utgår programmet ifrån just de parametrarna (dvs Qes=0,39 och Qts=0,36) smile.

ahaaaa. givetvis hehe.

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd


Sök